Svenska enkelriktade Spårvägar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Fredrik H

Svenska enkelriktade Spårvägar?

Inlägg av Fredrik H »

[b]"När man är på besök i malmköping och åker spårvägen där stiger alltid föraren av vid trumslagarskogen och östersjön och tar och byter en staffetpinneliknande pinne och berättar att det var så man gjorde förr i tiden när man hade enkelspåriga spårvägar med möteshållplatser med endast rundgångsspår"[/b]

Jag vet med mej att bara Karlskrona har haft enkelspårig spårväg i Sverige, men fanns det fler? I så fall (vet någon) Vilka?! :mrgreen:

Inlägg av Björn J. »

Göteborg, på hästspårvägens tid, även om dubbelspår förekom på mer trafikerade stäckor.
Huruvida man då hade en stafettkäpp eller inte vet jag ingenting om, det var ju "före min tid".... minst 58 år före min tid.

Sporadiskt förekommer det vid ombyggnader eller reparationer av linjenätet, då med klätterväxlar och ljussignaler/"gubbe med flagga".

Bj.
Erland

Inlägg av Erland »

Var inte Angeredsbanan enkelspårig de första åren?
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Lidingöbanorna var/är enkelspåriga.
Änggårdslinjen i Göteborg var väl enkelspårig?
Ulvsundalinjen i Stockholm.
Frihamnslinjen i Stockholm.
Har för mig att det var enkelspår längst söderut på linje 4 i Malmö också.
Finns garanterat fler exempel.

Kristofer
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Erland skrev:Var inte Angeredsbanan enkelspårig de första åren?
Ja just det ja... men inte var den väl enkelspårig hela vägen?
Det jag minns är biten mellan Storås och Ac.
Samt någon bit vid Gamlestaden.

Att A-banan hade tvåriktningståg berodde ju också på att det inte fanns några vändslingor den första tiden.

Jag hade sällan någon anledning att åka på denna för mig "utsocknes" spårväg.

Vi låter väl frågan gå vidare till experterna på A-banan.

Bj.
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Re: Svenska enkelriktade Spårvägar?

Inlägg av leifd »

Fredrik H skrev: Jag vet med mej att bara Karlskrona har haft enkelspårig spårväg i Sverige, men fanns det fler? I så fall (vet någon) Vilka?! :mrgreen:
//Leif D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:
Erland skrev:Var inte Angeredsbanan enkelspårig de första åren?
Ja just det ja... men inte var den väl enkelspårig hela vägen?
Det jag minns är biten mellan Storås och Ac.
Samt någon bit vid Gamlestaden.

Att A-banan hade tvåriktningståg berodde ju också på att det inte fanns några vändslingor den första tiden.

Jag hade sällan någon anledning att åka på denna för mig "utsocknes" spårväg.

Vi låter väl frågan gå vidare till experterna på A-banan.

Bj.
A-banan har alltid (?) varit dubbelspårig från Alelyckan till Hjällbo. När banan förlängdes till Storås och AC byggdes den väl dubbelspårig från början.

Sedan fanns det mötesspår vid Gamlestadstorget och enkelspår för resten med undantag av säcken inne på centralen.

En av de största anledningarna till att det drog ut på tiden innan man dubbelspårifierade hela sträckan (även om en liten bit precis efter gamlestadstorget som spåren går så tätt ihop att skulle man försöka mötas så blir det frontalkrock) Är bron över E6 vid olskroken. På bron finns nämligen bara plats för 1 spår, det andra är byggt på tjiggigaste sätt - På broräcket!

Som sagt var Ängårdslinjen enkelspårig, men även Kvibergs, Långedrag och Mölndalslinjerna har varit enkelspåriga en gång.

På Ängårdslinjen hade varje vagn en skiva som på ena sidan är röd och andra sidan vit med grön prick. Denna skiva hängdes i brevlådefästet på framsidan och den röda sidan signallerade "Vänta följevagn" emedan den vit-gröna signallerade "Banan klar" eller så var det tvärt om.

Tågstavssystemet har säkert varit i bruk i Stockholm, det används ännu i Trondheim. Men om du får dig berättat att det varit så i alla spårvägsstäder skall du inte vara för säker.

Jag vet också att det i Malmö och Gävle förekommit mycket enkelspår även i gatutrafik Kan bli intressant med mötande trafik...

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Ulf

Inlägg av Ulf »

VIlka spårvägar är enkelspåriga idag? Hur fungerar det praktiskt?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulf skrev:VIlka spårvägar är enkelspåriga idag? Hur fungerar det praktiskt?
Göteborg är idag i sin helhet dubbelspårigt med enriktningsspår.

Dock förekommer tvillingspår, dvs "uppspårets" vänsterräl ligger kloss an mot "nedspårets" högerräl (vänster och höger i körriktningen) med korsningar m.m. på ett ställe på Angeredssträckan.

Antar att Norrköping är dubbelspårigt i sin helhet.
Tvärbanan är väl ock dubbelspårig.

Återstår Lidingö och Nockeby.

(Om man undantar de rena museispårvägarne)

/T
Erland

Inlägg av Erland »

Nockebybanan är dubbelspårig på hela sträckan.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erland skrev:Nockebybanan är dubbelspårig på hela sträckan.
Misstänkte det - men var ej säker. Se där, 12:40, man har lärt sig något nytt.,...

/T
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stefan Isaksson

Inlägg av Stefan Isaksson »

För att återgå till ursprungsfrågan: vilka städer som haft enkelspåriga linjer, tror jag det är enklare att vända på frågan: vilka städer har haft helt dubbelspåriga nät redan från första början.
Personligen vet jag inte en enda, i alla fall inte något "gammalt" system (alltså ett som byggdes före spårvägens renässans under de senaste decennierna).

Beträffande Sverige byggdes samtliga system enkelspåriga. Vissa städer började tidigt bygga dubbelspår, i första hand Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping.
Icke förty fanns enkelspår länge någonstans i nätet.
Stockholms sista lär ha varit på Midsommarkransbanan (linje 17M) och fanns kvar till linjens nedläggning 1949/50.
Malmö hade väl en enkelspår ute vid Limhamn in i det sista (1973)?
Angeredsbanan i Göteborg får väl anses unik eftersom det var nyanlagt enkelspår så sent som kring 1970; vad som i övrigt var Göteborgs sista enkelspår vet jag tyvärr inte.
När Norrköpings sista enkelspår försvann vet jag inte, men jag skulle gissa på ringlinjens nedläggning 1958(?)
Norra Lidingöbanan var dubbelspårig sånär som på ett kort enkelspår mellan Brogrenen och Islinge.
Södra Lidingöbanan är i huvudsak enkelspårig än idag.

Helsingborg innehar väl en särställning, eftersom den hade en stor del av nätet dubbelspårig men betydande enkelspårssträckor in i det sista (1967)

För övriga städer är det väl mera relevant att säga att de inte hade dubblespår, utan var enkelspåriga i sin helhet. Dessa nät försvann alla mellan 1949 och 1961 om jag inte missminner mig.

SI
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Stefan Isaksson skrev: Beträffande Sverige byggdes samtliga system enkelspåriga. Vissa städer började tidigt bygga dubbelspår, i första hand Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping.
Det nät som byggdes i Göteborg 1902 byggdes i sin helhet med dubbelspår. De tillbyggnader som sedermera gjordes till "förorter" som Kviberg, Mölndal, Saltholmen och sedermera även Angered byggdes helt eller delvis som enkelspår.

Så det är fel att påstå att "samtliga system byggdes enkelspåriga"
För Göteborgs räkning rör det sig ju dessutom om total nybyggnation eftersom hästspårvägsnätet var meterspårigt och det elektriska nätet var och är normalspårigt.

Mer om detta finns att läsa i Zeppelinare Limpor och Mustanger utgiven på Stenvalls förlag (om jag inte missminner mig) till spårvägens 100-års jubileeum 1979.

/T
Magnus Ahltorp

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Kristofer skrev:Lidingöbanorna var/är enkelspåriga.
Nu är ju SSLidJ inte spårväg utan järnväg, men den är huvudsakligen enkelspårig, med ett dubbelspår Baggeby-AGA och 5 dubbelspåriga mötesstationer. Dessutom har numera bägge ändstationerna fler än ett spår.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Nja, det finns faktiskt en punkt på banan där den är enkelspårig; mellan ALV och ALL där man skiftar mellan höger- och vänsterkörning... 8)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Spårvägen i Gävle var från starten 1909 dubbelspårig (ca 470 meter) på Nygatan mellan Norra Kungsgatan och Hamntorget, den sträcka som var gemensam för de första två linjerna. Övriga sträckor till Sjätte tvärgatan på Brynäs, Stadsträdgården borta vid Brändströmsplan samt Kaserngatan på Söder var enkelspåriga (med mötesspår, naturligtvis).

På 1930-talet byggdes hela Röd linje ut till dubbelspår, dvs. mellan Stadsträdgården och Sjätte tvärgatan. Bomhuslinjen (Grön) byggdes enkelspårig bortanför Sjätte tvärgatan.

Gatuspår med blandad trafik fanns bara på Norra/Södra Kungsgatan-Kaserngatan-Södra Kopparslagargatan (Blå). Dubbelspåret längs Nygatan gick nämligen på Nygatans södra körbana, skilt av lindallén från vägtrafiken som gick på den norra. Bomhuslinjen gick i stort sett på egen banvall.

Anders
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Ulrik Berggren skrev:
Nja, det finns faktiskt en punkt på banan där den är enkelspårig; mellan ALV och ALL där man skiftar mellan höger- och vänsterkörning... 8)
Intressant. Två liknande punkter finns på Angeredssträckan men det är inte enkelspår. Det första är VGJ:s gamla bro över vägen vid Slakthuset där det är Tvillingspår. Det andra är spårkorset i Hjällbo där man övergår till Vänstertrafik och mittplf.

Eftersom Ulrik pratar om en Punkt låter det mer som om det är ett spårkors, men om det rör sig om en kortare sträcka så är det ju ingen punkt. Hur är det?

/T
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

TonyM skrev:
Ulrik Berggren skrev:
Intressant. Två liknande punkter finns på Angeredssträckan men det är inte enkelspår. Det första är VGJ:s gamla bro över vägen vid Slakthuset där det är Tvillingspår. Det andra är spårkorset i Hjällbo där man övergår till Vänstertrafik och mittplf.

Eftersom Ulrik pratar om en Punkt låter det mer som om det är ett spårkors, men om det rör sig om en kortare sträcka så är det ju ingen punkt. Hur är det?

/T
Det förstnämnda :wink:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

TonyM skrev:
Ulf skrev:VIlka spårvägar är enkelspåriga idag? Hur fungerar det praktiskt?
Antar att Norrköping är dubbelspårigt i sin helhet.
/T
´

Klingsberg är enkelspårigt
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Skriv svar