Om ikke annet kan jeg bidra med et trivelig bilde av en den gang (i 1956) helt ny Ekebergbanevogn, så og si leveransebilde, av 1002 utenfor Holtet vognhall. Det pynter opp, gjør det ikke?
EB 1002 Holtet 1956 s.tif (512.17 KiB) Visad 8040 gånger
Nja? Jeg tror ikke de som reiste med dem anså dem som umoderne for 60 år siden. De visste jo ikke at boggiene og motorene stammet fra 1917 og stammet fra gamle 1003. Kontrollerteknisk var den vel fra 1920, bremseteknisk fra 1930 eller så. Interiøret tilsvarte de nye vognene fra samtiden. Setene var like moderne som dem man fant i andre moderne vogner i samtiden. Man satt behagelig, føreren hadde en lett vogna å kjøre. Jeg tror faktisk vi hadde klart å kjøre Ekebergbanen til alle tilfredshet med dem selv i dag.
Det var få problemer med dem. Ikke to helt like heller.
Vi kom fram.
Vi har 1004 av noenlunde samme type som NÅ må betegnes som gammelvogn, men som da den kom i drift i mai 1960 faktisk var Oslos nyeste trikk.
Den og 1002 hadde helt ny vognkasse, rehabiliterte seter levert til en annen vogn, ny, i 1932 - 33, gamle ombygde boggier anno 1017, motorer anno 1917. Ny (fabrikkny) kontaktorstyring, men av en utførelse som til banen i 1920, nytt interiør moderne i 1956 - 60.
Det er vel igjen et spørsmål om "tro" eller religion?
Svenskehengeren som det jo er bilde av i tråden var jo eldre i forhold til byggeåret (1953) en andre vogner da den kom i drift i Oslo, men var en kort stund Oslos nyeste trikk (februar - mai 1960). SM91 var også slik, nyest i Oslo, men gamle teknisk sett.
Tenk bare på en del vogner som Stockholm og Göteborg solgt til en del av de mindre sporveiene. De var jo nye da de kom til den aktuelle sporveien, men eldre en mange av vognene de trafikkerte sammen med, endog eldre en selve sporveien.
Enligt min religion är allt från 1944 eller senare "modernt"! Så 1002 på bilden där är förstås en modern vagn, men det jag menade var att jag inte trodde att den uppfattades som modern (av spårvägsfolk) då den mest var en modifierad variant av något som redan fanns, och dessutom delvis baserad på begagnad materiel. En norsk A29 helt enkelt, effektiv men ful och utan onödig finess!
Dvs egentligen ligger skiljelinjen kring 1937-1944. 1937 fick spårvägen i Göteborg den "homeopatiska kur" som skulle komma att leda till M22, M23, A25, A26, A27, G, M47, M51, F, MBO.