Ekebergbanen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
RAIDEr

Ekebergbanen

Inlägg av RAIDEr »

Vad ser vi? Norsk-svenks samarbete.
Mitä näemme? Norjalais-ruotsalaista yhteistyötä.
Oslo 27.10.1977
Bild
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

En reminens från unionstiden, att förlita sej på svensk kvalitet. Annars blir det så här:


Bild


:wink: lle.
:-)lle
RAIDEr

Inlägg av RAIDEr »

Släpvagnen är "svenskehengeren" STBO50 581, ex SS B25 1499.
Hägglund 1953
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

RAIDEr skrev:Släpvagnen är "svenskehengeren" STBO50 581, ex SS B25 1499.
Hägglund 1953
Härligt, jaså den gick i trafik 1977. När skrotades den?


Bild


Bild

:?: lle.
:-)lle
Användarens profilbild
BaardB
Inlägg: 1765
Blev medlem: fredag 06 september 2002 7:19
Ort: Oslo, utflyttet fra Trondheim!
Kontakt:

Inlägg av BaardB »

Olle skrev:När skrotades den?
http://web.ss.se/vagnhallen/typ.asp?id=595

Etter info i "Inngang bak" kom vognen til Oslo 24/2-1960, utrangert 3/2-1984 og hugget 21/3-1984.
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Svar: Ekebergbanen

Inlägg av Olle »

Körs de idag ute på stan?
:-)lle
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Svar: Ekebergbanen

Inlägg av daniel_s »

Olle skrev:Körs de idag ute på stan?
Vilka vagnar menar du? Stockholmssläpet skrotades som sagt för 35 år sen.
Användarens profilbild
Per Lind
Inlägg: 2542
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:50
Ort: Åsbro

Re: Ekebergbanen

Inlägg av Per Lind »

Vi utanför storstaden begriper nog att det handlar om Ekebergs-vagnarna. :D
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Ekebergbanen

Inlägg av 996 »

Om ikke annet kan jeg bidra med et trivelig bilde av en den gang (i 1956) helt ny Ekebergbanevogn, så og si leveransebilde, av 1002 utenfor Holtet vognhall. Det pynter opp, gjør det ikke?
EB 1002 Holtet 1956 s.tif
EB 1002 Holtet 1956 s.tif (512.17 KiB) Visad 8041 gånger
Mvh Bjørn
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ekebergbanen

Inlägg av daniel_s »

Jo det gör det ju! Men även om vagnen är ny så kan den inte gärna ha uppfattats som särskilt modern på den tiden...?
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Ekebergbanen

Inlägg av 996 »

Nja? Jeg tror ikke de som reiste med dem anså dem som umoderne for 60 år siden. De visste jo ikke at boggiene og motorene stammet fra 1917 og stammet fra gamle 1003. Kontrollerteknisk var den vel fra 1920, bremseteknisk fra 1930 eller så. Interiøret tilsvarte de nye vognene fra samtiden. Setene var like moderne som dem man fant i andre moderne vogner i samtiden. Man satt behagelig, føreren hadde en lett vogna å kjøre. Jeg tror faktisk vi hadde klart å kjøre Ekebergbanen til alle tilfredshet med dem selv i dag.
Det var få problemer med dem. Ikke to helt like heller.
Vi kom fram.

Mvh Bjørn
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Ekebergbanen

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:Jo det gör det ju! Men även om vagnen är ny så kan den inte gärna ha uppfattats som särskilt modern på den tiden...?
Men är det en "gammelvagn" eller ej?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Ekebergbanen

Inlägg av 996 »

Det er et spørsmål om "tro".

Vi har 1004 av noenlunde samme type som NÅ må betegnes som gammelvogn, men som da den kom i drift i mai 1960 faktisk var Oslos nyeste trikk.

Den og 1002 hadde helt ny vognkasse, rehabiliterte seter levert til en annen vogn, ny, i 1932 - 33, gamle ombygde boggier anno 1017, motorer anno 1917. Ny (fabrikkny) kontaktorstyring, men av en utførelse som til banen i 1920, nytt interiør moderne i 1956 - 60.

Altså et spørsmål om religiøsitet og tro.

Mvh Bjørm
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ekebergbanen

Inlägg av daniel_s »

996 skrev:Det er et spørsmål om "tro".

Vi har 1004 av noenlunde samme type som NÅ må betegnes som gammelvogn, men som da den kom i drift i mai 1960 faktisk var Oslos nyeste trikk.
Jag vill inte märka ord, men finns det någon vagntyp som inte var Oslos nyaste trikk när den kom i drift?
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Ekebergbanen

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev:
996 skrev:Det er et spørsmål om "tro".

Vi har 1004 av noenlunde samme type som NÅ må betegnes som gammelvogn, men som da den kom i drift i mai 1960 faktisk var Oslos nyeste trikk.
Jag vill inte märka ord, men finns det någon vagntyp som inte var Oslos nyaste trikk när den kom i drift?
Tja, vad sägs om SM91.
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Ekebergbanen

Inlägg av 996 »

Det er vel igjen et spørsmål om "tro" eller religion?

Svenskehengeren som det jo er bilde av i tråden var jo eldre i forhold til byggeåret (1953) en andre vogner da den kom i drift i Oslo, men var en kort stund Oslos nyeste trikk (februar - mai 1960). SM91 var også slik, nyest i Oslo, men gamle teknisk sett.

Tenk bare på en del vogner som Stockholm og Göteborg solgt til en del av de mindre sporveiene. De var jo nye da de kom til den aktuelle sporveien, men eldre en mange av vognene de trafikkerte sammen med, endog eldre en selve sporveien.

Mvh Bjørn
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ekebergbanen

Inlägg av daniel_s »

Enligt min religion är allt från 1944 eller senare "modernt"! Så 1002 på bilden där är förstås en modern vagn, men det jag menade var att jag inte trodde att den uppfattades som modern (av spårvägsfolk) då den mest var en modifierad variant av något som redan fanns, och dessutom delvis baserad på begagnad materiel. En norsk A29 helt enkelt, effektiv men ful och utan onödig finess!
996
Inlägg: 856
Blev medlem: söndag 22 juni 2008 19:36

Re: Ekebergbanen

Inlägg av 996 »

Hva utgjør skillet mellom 1943 og 1944?

Mvh Bjørn
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Ekebergbanen

Inlägg av daniel_s »

996 skrev:Hva utgjør skillet mellom 1943 og 1944?

Mvh Bjørn
Göteborg = 1943
Stockholm = 1944
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: Ekebergbanen

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
996 skrev:Hva utgjør skillet mellom 1943 og 1944?

Mvh Bjørn
Göteborg = 1943
Stockholm = 1944
Dvs egentligen ligger skiljelinjen kring 1937-1944. 1937 fick spårvägen i Göteborg den "homeopatiska kur" som skulle komma att leda till M22, M23, A25, A26, A27, G, M47, M51, F, MBO.

/T
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar