T-banetåg och en DC3:a..

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

T-banetåg och en DC3:a..

Inlägg av Bussmicke »

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Tack för Berlin-bilder, de uppskattas alltid! :D Är det denna typ av U-bahntåg som har kleinprofil? :?:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:Tack för Berlin-bilder, de uppskattas alltid! :D Är det denna typ av U-bahntåg som har kleinprofil? :?:
Ja, det lär vara kleinprofil! U1 - U4 är kleinprofil!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:Tack för Berlin-bilder, de uppskattas alltid! :D Är det denna typ av U-bahntåg som har kleinprofil? :?:
OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst? :?:
/UB
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:
OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst? :?:
Det är vanligast med tunnelbana i väst kan man väl säga :)

Halva U2 och hela U5 tillhörde östberlin under delningens tid, och då muren fanns så gick mitten av U6 och U8 genom östberlin trots att det var västlinjer, U6 hade en bytesmöjlighet till två väst-s-bahn-linjer (och in/utpassering till/från östberlin), U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.

Öst har mest spårvagnar :)
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

mats skrev:
Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Ja, det lär vara kleinprofil! U1 - U4 är kleinprofil!

Halva U2 och hela U5 tillhörde östberlin under delningens tid, och då muren fanns så gick mitten av U6 och U8 genom östberlin trots att det var västlinjer, U6 hade en bytesmöjlighet till två väst-s-bahn-linjer (och in/utpassering till/från östberlin), U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.

Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst. :? Har man någon gång tittat på en lokaltrafikkarta över Berlin så är man redan medveten om det andra :roll:
/UB
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
mats skrev:
Ulrik Berggren skrev: OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst? :?:

Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst. :? Har man någon gång tittat på en lokaltrafikkarta över Berlin så är man redan medveten om det andra :roll:
Vad menas med att kleinprofil är vanligast i öst?
- Att de flesta stationer på kleinprofil-banorna finns där? I så fall är svaret Nej! (12 kleinprofilstationer i öst mot ca 40 i väst)
- Att de flesta U-bahnstationerna i öst är kleinprofilstatiner? Även då blir svaret nej! (13 kleinprofilstationer av kanske totalt 50 U-bahnstatiner i öst)

(Snabb översiktlig räkning på en linjekarta! Siffrorna kan vara lite fel, men knapast slutledningen! Med öst avser jag f.d. Östberlin, även kallad Hauptstadt der DDR.)
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ulrik Berggren skrev:
mats skrev:
Ulrik Berggren skrev: OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst? :?:

A) varför frågar du om du redan vet svaret?

B) varför tolkar du in saker jag & co inte skrev? :)

Upptill står det att U1-U4 är kleinprofil, det betyder alltså att U2 i öst var kleinprofil och U5 grossprofil, och "transitlinjerna" U6+U8 också grossprofil.

Att jag skrev det där om spårvagnar beror mest på att spårvagnarna var (ihop med s-bahn) den egentligan masstransporten i östberlin före murens fall.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

U12?
Jag trodde att man inte praktiserade U12 längre?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:
mats skrev: Det är vanligast med tunnelbana i väst kan man väl säga :)

- Att de flesta stationer på kleinprofil-banorna finns där? I så fall är svaret Nej! (12 kleinprofilstationer i öst mot ca 40 i väst)
- Att de flesta U-bahnstationerna i öst är kleinprofilstatiner? Även då blir svaret nej! (13 kleinprofilstationer av kanske totalt 50 U-bahnstatiner i öst)

(Snabb översiktlig räkning på en linjekarta! Siffrorna kan vara lite fel, men knapast slutledningen! Med öst avser jag f.d. Östberlin, även kallad Hauptstadt der DDR.)
OK, jag undrade nog mest hur stor andel av linjelängden som var gorss resp kleinprofil i öst resp väst :D . Vilken profil bygdes först? Antar att det var klein...
/UB
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev: Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst. :? Har man någon gång tittat på en lokaltrafikkarta över Berlin så är man redan medveten om det andra :roll:

OK, jag undrade nog mest hur stor andel av linjelängden som var gorss resp kleinprofil i öst resp väst :D . Vilken profil bygdes först? Antar att det var klein...
Det är de linjer som bygger på de gamla högbanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!

Edit: Rättat stavfel! ( "högmanorna" -> "högbanorna")
Senast redigerad av LÅ1 den tisdag 17 oktober 2006 18:44, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev:
LÅ1 skrev:Vad menas med att kleinprofil är vanligast i öst?

Det är de linjer som bygger på de gamla högmanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!
Iofs har man efter muren föll åtminstone förlängt norra änden av U2 en bit för att få till en bytespunkt till s-bahn-ringen o.s.v., så alla delsträckor på kleinprofilbanorna är inte urgamla :)

Dessutom har det byggt nya stationer på de gamla banorna, U1 fick en ny station när U9 byggdes, för att kunna byta. Den U1-stationen ligger löjligt nära närmaste station åt båda hållen :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

mats skrev:
LÅ1 skrev:
Ulrik Berggren skrev: OK, jag undrade nog mest hur stor andel av linjelängden som var gorss resp kleinprofil i öst resp väst :D . Vilken profil bygdes först? Antar att det var klein...
Det är de linjer som bygger på de gamla högmanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!
Iofs har man efter muren föll åtminstone förlängt norra änden av U2 en bit för att få till en bytespunkt till s-bahn-ringen o.s.v., så alla delsträckor på kleinprofilbanorna är inte urgamla :)

Dessutom har det byggt nya stationer på de gamla banorna, U1 fick en ny station när U9 byggdes, för att kunna byta. Den U1-stationen ligger löjligt nära närmaste station åt båda hållen :)
Visst, även kleinprofillinjerna bygggs ut.
Jag tror att U2-förlängningen till Pankow var påbörjad redan på DDR-tiden. Men Pankow ligger inte på S-bahnringen. U2 har kontakt med Ringbahn vid Schönhauser Allee.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
mats skrev:
LÅ1 skrev: Det är de linjer som bygger på de gamla högmanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!

Visst, även kleinprofillinjerna bygggs ut.
Jag tror att U2-förlängningen till Pankow var påbörjad redan på DDR-tiden. Men Pankow ligger inte på S-bahnringen. U2 har kontakt med Ringbahn vid Schönhauser Allee.
Just ja, fel av mig.
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

LÅ1 skrev: Det är de linjer som bygger på de gamla högbanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!
Linjenumren togs ibruk den 1 mars 1966 (i väst). Fram tills dess användes linjebokstäver typ Al, Bll, C och D. I öst fortsatte man med de gamla linjebokstäverna A (klein-) och E (grosspr.).
Sommaren 1984 fick västlinjerna ett "U" framför linjenumret, för att särskiljas från S-bahnlinjerna S1-S3. De äldsta linjerna har inte alltid haft de lägsta linjenumren; U12 och U15 minns jag att jag sett.
mats skrev:U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.
Men var inte Alexandersplatz bytesstation mellan U8 och S-bahnlinjerna mot väst? Och att det fanns tax free-butiker på stationen?
mats skrev:Dessutom har det byggt nya stationer på de gamla banorna, U1 fick en ny station när U9 byggdes, för att kunna byta. Den U1-stationen ligger löjligt nära närmaste station åt båda hållen
Dagens linje U5 är inte den första tunnelbanefemman i Berlin. År 1966 gick den korta pendellinjen 5 (kleinprofil) mellan dagens Deutsche Oper och Ricjard Wagner Pl. År 1978 ersattes sträckan av en ny sträcka på grossprofillinje 7, samtidigt öppnades en ny bytesstation (Bismarckstr.) till linje 1 (nuvarande U2/U12), 'löjligt' nära Deutsche Oper.
LÅ1 skrev: Visst, även kleinprofillinjerna bygggs ut.
Man påbörjade förlängningsarbetet från Vinetastrasse (dåvarande Pankow) mot nuvarande Pankow någon gång under andra hälften av 1980-talet. Man skulle även bygga en kleinprofilhuvudverkstad i Pankow. Det fanns en miniverkstad vid Rosa Luxemburgplatz - större revisioner måste göras vid huvudverkstaden. Och då fick östkleinprofilvagnarna transporteras via linje E:s spår från Alexandersplatz. Med murens fall hade byggandet upphört och det tog tid innan Pankow-förlängningen öppnades år 2000. Enligt 200-km:s-planen skulle linjen dras vidare från pankow mot Johannes R. Becher str. Den stationen skulle även vara en ny ändstation för förlängningen av U9 från Osloer str.

Före år 1973 var kleinprofil vanligare i öst med en linjelängd på ca 7,5 km. Det året förlängdes grossprofillinje E mot Tierpark (1,2 km) och blev således den längre linjen (8,3 km). Åren 1988/89 blev grossprofillinjen än vanligare då linje E förlängdes ytterligare mot Hönow i öst (total linjelängd 18,35 km).

U12:n har trafikerats nu i exakt två månader (och fram till årsskiftet) mellan Warschauer Brücke och Ruhleben. U2:n trafikerar endast mellan Gleisdreieck och Pankow iom att viadukten mellan Gleisdreieck och Bülowstrasse saneras.

Piirka
---------------
Språklektion 388 i Mumindalen

göra förslag - föreslå / ge förslag
Magst

Inlägg av Magst »

mats skrev:U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.
Men var inte Alexandersplatz bytesstation mellan U8 och S-bahnlinjerna mot väst? Och att det fanns tax free-butiker på stationen?
Det var Bahnhof Friedrichstrasse (U6) som var öppen bytesstation, troligen den ända tunnelbanestationen i världen som har haft taxfree-butik

Före år 1973 var kleinprofil vanligare i öst med en linjelängd på ca 7,5 km. Det året förlängdes grossprofillinje E mot Tierpark (1,2 km) och blev således den längre linjen (8,3 km). Åren 1988/89 blev grossprofillinjen än vanligare då linje E förlängdes ytterligare mot Hönow i öst (total linjelängd 18,35 km).
Beror väl på hur man ser det, både U6 och U8 trafikerade även före 1973 sträckor i Öst, men de var förvisso inte tillgängliga för östinvånare.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Piirka skrev:
LÅ1 skrev: Det är de linjer som bygger på de gamla högbanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!
Linjenumren togs ibruk den 1 mars 1966 (i väst). Fram tills dess användes linjebokstäver typ Al, Bll, C och D. I öst fortsatte man med de gamla linjebokstäverna A (klein-) och E (grosspr.).
Sommaren 1984 fick västlinjerna ett "U" framför linjenumret, för att särskiljas från S-bahnlinjerna S1-S3. De äldsta linjerna har inte alltid haft de lägsta linjenumren; U12 och U15 minns jag att jag sett.
Får säga som uppfinnaren från Sundbyberg i komediprogrammet på TV: "Tänkte inte på det!". Angående att linjenumren inte är så gamla i Berlins U-bahn.

Piirka skrev:U12:n har trafikerats nu i exakt två månader (och fram till årsskiftet) mellan Warschauer Brücke och Ruhleben. U2:n trafikerar endast mellan Gleisdreieck och Pankow iom att viadukten mellan Gleisdreieck och Bülowstrasse saneras.
Det förklarar linjenumret på Bussmickes andra bild i ursprungsinlägget!

Fina bilder för övrigt! Han har lyckats fånga båda tågen i samma position i de båda bilderna!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Numreringen av linjer är rätt intressant.

U12 betyder att det är halva U1's sträcka och halva U2's sträcka som linjen kör på.

Om linjen hade hetat U15 så hade det istället betytt att det varit ett alternativ till U1.

Problemet med detta skrivsätt är när det kommer alternativ till linje U5. Antagligen sluts inte U5 samman med någon annan linje den närmaste perioden :) (däremot kan problemet bli aktuellt för S5 på s-bahn, även s-bahn har samma system med t.ex. S7 och S75 som är två varianter på delvis samma linje o.s.v.)
Användarens profilbild
Piirka

Inlägg av Piirka »

mats skrev: U12 betyder att det är halva U1's sträcka och halva U2's sträcka som linjen kör på.

Om linjen hade hetat U15 så hade det istället betytt att det varit ett alternativ till U1.

Problemet med detta skrivsätt är när det kommer alternativ till linje U5.
Svårt att veta vad det är som händer i knopparna på BVG:s planerare. :roll: Efter murfallet har kleinprofillinjerna ändrats ett antal gånger. År 1993 bytte U1 och U2 änstationer i väst, samtidigt som U2:n förlängdes osterut mot Pankow (Vinetastraße). Samtidigt förlängdes U3:n österut mot Kottbusser Tor och linjenumret blev då U15. U1 och U15 kompletterade varandra mellan Wittenbergpl. och Kottbusser Tor, så U15 var ingen ersättare. Natt- och storevenemangslinjen U12 trafikerade den gamla U1:s sträcka mellan Ruhleben och Schlesisches Tor.

År 2004 var det än en gång turbulens. U12 lades ned och U15 blev U1 istället. Gamla U1:n mot Krumme Lanke blev linje U3. U2:n fortsatte som förut.

Det lustiga i dagens linjenät är det att medan den nyinrättade U12:n ersätter en del av både U1 och U2, så trafikeras nu U1:n exakt på samma linjesträcka som U3 fram till år 1993 (dvs. Uhlandstraße-Wittenbergplatz). Dagens U3 är nästan som linje U2 fram till år 1993 men med den skillnaden att dagens U3 trafikeras en station längre österut (till Nollendorfplatz istf. Wittenbergplatz).

En förlängning av U5 västerut från Alexandersplatz planeras. En första etapp, linje U55 öppnas inom en nära framtid. Diskussionen om den linjen finns här.

En utmärkt sajt om Berlins U-bahn finns här.

Piirka
---------------
Språklektion 390 i Mumindalen

göra rekord - sätta / slå rekord
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Piirka skrev:
mats skrev: U12 betyder att det är halva U1's sträcka och halva U2's sträcka som linjen kör på.

Problemet med detta skrivsätt är när det kommer alternativ till linje U5.
Svårt att veta vad det är som händer i knopparna på BVG:s planerare. :roll: Efter murfallet har kleinprofillinjerna ändrats ett antal gånger. År 1993 bytte U1 och U2 änstationer i väst, samtidigt som U2:n förlängdes osterut mot Pankow (Vinetastraße). Samtidigt förlängdes U3:n österut mot Kottbusser Tor och linjenumret blev då U15. U1 och U15 kompletterade varandra mellan Wittenbergpl. och Kottbusser Tor, så U15 var ingen ersättare. Natt- och storevenemangslinjen U12 trafikerade den gamla U1:s sträcka mellan Ruhleben och Schlesisches Tor.

År 2004 var det än en gång turbulens. U12 lades ned och U15 blev U1 istället. Gamla U1:n mot Krumme Lanke blev linje U3. U2:n fortsatte som förut.

Det lustiga i dagens linjenät är det att medan den nyinrättade U12:n ersätter en del av både U1 och U2, så trafikeras nu U1:n exakt på samma linjesträcka som U3 fram till år 1993 (dvs. Uhlandstraße-Wittenbergplatz). Dagens U3 är nästan som linje U2 fram till år 1993 men med den skillnaden att dagens U3 trafikeras en station längre österut (till Nollendorfplatz istf. Wittenbergplatz).

En förlängning av U5 västerut från Alexandersplatz planeras. En första etapp, linje U55 öppnas inom en nära framtid. Diskussionen om den linjen finns här.

En utmärkt sajt om Berlins U-bahn finns här.

Piirka
---------------
Språklektion 390 i Mumindalen

göra rekord - sätta / slå rekord
Just nu verkar det ju vara ett specialfall med spårarbeten i gleisdreieck och man kanske kan gissa att U12 körs ända till warschauer strasse som kompensation för att man inte kan åka mot pankowhållet eller nåt sånt...

sen kan man ju gissa att det tar otroligt lång tid för nätet att 'stabilisera sig' helt fullt ut, speciellt som det fortfarande pågår massor av ombyggnader, nybyggnader, renoveringar o.s.v. främst i östra berlin vilket troligen ändrar en del på trafikflödet...
Skriv svar