Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst?LÅ1 skrev:Ja, det lär vara kleinprofil! U1 - U4 är kleinprofil!Ulrik Berggren skrev:Tack för Berlin-bilder, de uppskattas alltid!Är det denna typ av U-bahntåg som har kleinprofil?
Det är vanligast med tunnelbana i väst kan man väl sägaUlrik Berggren skrev:OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst?LÅ1 skrev:Ja, det lär vara kleinprofil! U1 - U4 är kleinprofil!Ulrik Berggren skrev:Tack för Berlin-bilder, de uppskattas alltid!Är det denna typ av U-bahntåg som har kleinprofil?
Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst.mats skrev:Det är vanligast med tunnelbana i väst kan man väl sägaUlrik Berggren skrev:OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst?LÅ1 skrev:Ja, det lär vara kleinprofil! U1 - U4 är kleinprofil!
Halva U2 och hela U5 tillhörde östberlin under delningens tid, och då muren fanns så gick mitten av U6 och U8 genom östberlin trots att det var västlinjer, U6 hade en bytesmöjlighet till två väst-s-bahn-linjer (och in/utpassering till/från östberlin), U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.
Öst har mest spårvagnar
Vad menas med att kleinprofil är vanligast i öst?Ulrik Berggren skrev:Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst.mats skrev:Det är vanligast med tunnelbana i väst kan man väl sägaUlrik Berggren skrev: OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst?
Halva U2 och hela U5 tillhörde östberlin under delningens tid, och då muren fanns så gick mitten av U6 och U8 genom östberlin trots att det var västlinjer, U6 hade en bytesmöjlighet till två väst-s-bahn-linjer (och in/utpassering till/från östberlin), U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.
Öst har mest spårvagnarHar man någon gång tittat på en lokaltrafikkarta över Berlin så är man redan medveten om det andra
A) varför frågar du om du redan vet svaret?Ulrik Berggren skrev:Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst.mats skrev:Det är vanligast med tunnelbana i väst kan man väl sägaUlrik Berggren skrev: OK, tackar! Hur är det nu, är det vanligast med kleinprofil i öst, eller är det i väst?
Öst har mest spårvagnarHar man någon gång tittat på en lokaltrafikkarta över Berlin så är man redan medveten om det andra
OK, jag undrade nog mest hur stor andel av linjelängden som var gorss resp kleinprofil i öst resp västLÅ1 skrev:Vad menas med att kleinprofil är vanligast i öst?Ulrik Berggren skrev:Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst.mats skrev: Det är vanligast med tunnelbana i väst kan man väl säga
- Att de flesta stationer på kleinprofil-banorna finns där? I så fall är svaret Nej! (12 kleinprofilstationer i öst mot ca 40 i väst)
- Att de flesta U-bahnstationerna i öst är kleinprofilstatiner? Även då blir svaret nej! (13 kleinprofilstationer av kanske totalt 50 U-bahnstatiner i öst)
(Snabb översiktlig räkning på en linjekarta! Siffrorna kan vara lite fel, men knapast slutledningen! Med öst avser jag f.d. Östberlin, även kallad Hauptstadt der DDR.)
Det är de linjer som bygger på de gamla högbanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!Ulrik Berggren skrev:OK, jag undrade nog mest hur stor andel av linjelängden som var gorss resp kleinprofil i öst resp västLÅ1 skrev:Vad menas med att kleinprofil är vanligast i öst?Ulrik Berggren skrev: Jag tolkar detta som att kleinprofil är vanligast i öst.Har man någon gång tittat på en lokaltrafikkarta över Berlin så är man redan medveten om det andra
- Att de flesta stationer på kleinprofil-banorna finns där? I så fall är svaret Nej! (12 kleinprofilstationer i öst mot ca 40 i väst)
- Att de flesta U-bahnstationerna i öst är kleinprofilstatiner? Även då blir svaret nej! (13 kleinprofilstationer av kanske totalt 50 U-bahnstatiner i öst)
(Snabb översiktlig räkning på en linjekarta! Siffrorna kan vara lite fel, men knapast slutledningen! Med öst avser jag f.d. Östberlin, även kallad Hauptstadt der DDR.). Vilken profil bygdes först? Antar att det var klein...
Iofs har man efter muren föll åtminstone förlängt norra änden av U2 en bit för att få till en bytespunkt till s-bahn-ringen o.s.v., så alla delsträckor på kleinprofilbanorna är inte urgamlaLÅ1 skrev:Det är de linjer som bygger på de gamla högmanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!Ulrik Berggren skrev:OK, jag undrade nog mest hur stor andel av linjelängden som var gorss resp kleinprofil i öst resp västLÅ1 skrev:Vad menas med att kleinprofil är vanligast i öst?
(Snabb översiktlig räkning på en linjekarta! Siffrorna kan vara lite fel, men knapast slutledningen! Med öst avser jag f.d. Östberlin, även kallad Hauptstadt der DDR.). Vilken profil bygdes först? Antar att det var klein...
Visst, även kleinprofillinjerna bygggs ut.mats skrev:Iofs har man efter muren föll åtminstone förlängt norra änden av U2 en bit för att få till en bytespunkt till s-bahn-ringen o.s.v., så alla delsträckor på kleinprofilbanorna är inte urgamlaLÅ1 skrev:Det är de linjer som bygger på de gamla högmanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!Ulrik Berggren skrev: OK, jag undrade nog mest hur stor andel av linjelängden som var gorss resp kleinprofil i öst resp väst. Vilken profil bygdes först? Antar att det var klein...
Dessutom har det byggt nya stationer på de gamla banorna, U1 fick en ny station när U9 byggdes, för att kunna byta. Den U1-stationen ligger löjligt nära närmaste station åt båda hållen
Just ja, fel av mig.LÅ1 skrev:Visst, även kleinprofillinjerna bygggs ut.mats skrev:Iofs har man efter muren föll åtminstone förlängt norra änden av U2 en bit för att få till en bytespunkt till s-bahn-ringen o.s.v., så alla delsträckor på kleinprofilbanorna är inte urgamlaLÅ1 skrev: Det är de linjer som bygger på de gamla högmanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!
Dessutom har det byggt nya stationer på de gamla banorna, U1 fick en ny station när U9 byggdes, för att kunna byta. Den U1-stationen ligger löjligt nära närmaste station åt båda hållen
Jag tror att U2-förlängningen till Pankow var påbörjad redan på DDR-tiden. Men Pankow ligger inte på S-bahnringen. U2 har kontakt med Ringbahn vid Schönhauser Allee.
Linjenumren togs ibruk den 1 mars 1966 (i väst). Fram tills dess användes linjebokstäver typ Al, Bll, C och D. I öst fortsatte man med de gamla linjebokstäverna A (klein-) och E (grosspr.).LÅ1 skrev: Det är de linjer som bygger på de gamla högbanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!
Men var inte Alexandersplatz bytesstation mellan U8 och S-bahnlinjerna mot väst? Och att det fanns tax free-butiker på stationen?mats skrev:U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.
Dagens linje U5 är inte den första tunnelbanefemman i Berlin. År 1966 gick den korta pendellinjen 5 (kleinprofil) mellan dagens Deutsche Oper och Ricjard Wagner Pl. År 1978 ersattes sträckan av en ny sträcka på grossprofillinje 7, samtidigt öppnades en ny bytesstation (Bismarckstr.) till linje 1 (nuvarande U2/U12), 'löjligt' nära Deutsche Oper.mats skrev:Dessutom har det byggt nya stationer på de gamla banorna, U1 fick en ny station när U9 byggdes, för att kunna byta. Den U1-stationen ligger löjligt nära närmaste station åt båda hållen
Man påbörjade förlängningsarbetet från Vinetastrasse (dåvarande Pankow) mot nuvarande Pankow någon gång under andra hälften av 1980-talet. Man skulle även bygga en kleinprofilhuvudverkstad i Pankow. Det fanns en miniverkstad vid Rosa Luxemburgplatz - större revisioner måste göras vid huvudverkstaden. Och då fick östkleinprofilvagnarna transporteras via linje E:s spår från Alexandersplatz. Med murens fall hade byggandet upphört och det tog tid innan Pankow-förlängningen öppnades år 2000. Enligt 200-km:s-planen skulle linjen dras vidare från pankow mot Johannes R. Becher str. Den stationen skulle även vara en ny ändstation för förlängningen av U9 från Osloer str.LÅ1 skrev: Visst, även kleinprofillinjerna bygggs ut.
Jag tror att U2-förlängningen till Pankow var påbörjad redan på DDR-tiden. Men Pankow ligger inte på S-bahnringen. U2 har kontakt med Ringbahn vid Schönhauser Allee.
mats skrev:U8 hade inga öppna stationer alls på den sträckan.
Det var Bahnhof Friedrichstrasse (U6) som var öppen bytesstation, troligen den ända tunnelbanestationen i världen som har haft taxfree-butikMen var inte Alexandersplatz bytesstation mellan U8 och S-bahnlinjerna mot väst? Och att det fanns tax free-butiker på stationen?
Beror väl på hur man ser det, både U6 och U8 trafikerade även före 1973 sträckor i Öst, men de var förvisso inte tillgängliga för östinvånare.Före år 1973 var kleinprofil vanligare i öst med en linjelängd på ca 7,5 km. Det året förlängdes grossprofillinje E mot Tierpark (1,2 km) och blev således den längre linjen (8,3 km). Åren 1988/89 blev grossprofillinjen än vanligare då linje E förlängdes ytterligare mot Hönow i öst (total linjelängd 18,35 km).
Får säga som uppfinnaren från Sundbyberg i komediprogrammet på TV: "Tänkte inte på det!". Angående att linjenumren inte är så gamla i Berlins U-bahn.Piirka skrev:Linjenumren togs ibruk den 1 mars 1966 (i väst). Fram tills dess användes linjebokstäver typ Al, Bll, C och D. I öst fortsatte man med de gamla linjebokstäverna A (klein-) och E (grosspr.).LÅ1 skrev: Det är de linjer som bygger på de gamla högbanorna som är kleinprofil. Och de har dessutom lägs linjenummer! Så allt talar för att de är äldst!
Sommaren 1984 fick västlinjerna ett "U" framför linjenumret, för att särskiljas från S-bahnlinjerna S1-S3. De äldsta linjerna har inte alltid haft de lägsta linjenumren; U12 och U15 minns jag att jag sett.
Det förklarar linjenumret på Bussmickes andra bild i ursprungsinlägget!Piirka skrev:U12:n har trafikerats nu i exakt två månader (och fram till årsskiftet) mellan Warschauer Brücke och Ruhleben. U2:n trafikerar endast mellan Gleisdreieck och Pankow iom att viadukten mellan Gleisdreieck och Bülowstrasse saneras.
Svårt att veta vad det är som händer i knopparna på BVG:s planerare.mats skrev: U12 betyder att det är halva U1's sträcka och halva U2's sträcka som linjen kör på.
Om linjen hade hetat U15 så hade det istället betytt att det varit ett alternativ till U1.
Problemet med detta skrivsätt är när det kommer alternativ till linje U5.
Just nu verkar det ju vara ett specialfall med spårarbeten i gleisdreieck och man kanske kan gissa att U12 körs ända till warschauer strasse som kompensation för att man inte kan åka mot pankowhållet eller nåt sånt...Piirka skrev:Svårt att veta vad det är som händer i knopparna på BVG:s planerare.mats skrev: U12 betyder att det är halva U1's sträcka och halva U2's sträcka som linjen kör på.
Om linjen hade hetat U15 så hade det istället betytt att det varit ett alternativ till U1.
Problemet med detta skrivsätt är när det kommer alternativ till linje U5.Efter murfallet har kleinprofillinjerna ändrats ett antal gånger. År 1993 bytte U1 och U2 änstationer i väst, samtidigt som U2:n förlängdes osterut mot Pankow (Vinetastraße). Samtidigt förlängdes U3:n österut mot Kottbusser Tor och linjenumret blev då U15. U1 och U15 kompletterade varandra mellan Wittenbergpl. och Kottbusser Tor, så U15 var ingen ersättare. Natt- och storevenemangslinjen U12 trafikerade den gamla U1:s sträcka mellan Ruhleben och Schlesisches Tor.
År 2004 var det än en gång turbulens. U12 lades ned och U15 blev U1 istället. Gamla U1:n mot Krumme Lanke blev linje U3. U2:n fortsatte som förut.
Det lustiga i dagens linjenät är det att medan den nyinrättade U12:n ersätter en del av både U1 och U2, så trafikeras nu U1:n exakt på samma linjesträcka som U3 fram till år 1993 (dvs. Uhlandstraße-Wittenbergplatz). Dagens U3 är nästan som linje U2 fram till år 1993 men med den skillnaden att dagens U3 trafikeras en station längre österut (till Nollendorfplatz istf. Wittenbergplatz).
En förlängning av U5 västerut från Alexandersplatz planeras. En första etapp, linje U55 öppnas inom en nära framtid. Diskussionen om den linjen finns här.
En utmärkt sajt om Berlins U-bahn finns här.
Piirka
---------------
Språklektion 390 i Mumindalen
göra rekord - sätta / slå rekord