Dessa system uppför sig helt olika "bakom skylten". Carmensystemet ÄR designat för att hantera avvikelser och visar de facto reell situation medan Siemenssystemet är behäftat med stora svagheter när det gäller realtids informationen, tyvärr. Men systemet är vad man fick, delvis som kompensation för leveransförseningarn på signalsystemet på TB1.

Siemenssystemet har avsevärda problem med att hantera tidtabellsavvikelser och ändrade destinationer. En ändring av destinationen på tåg tar ett antal stationspassager på sig för att uppdatera skyltinformationen.
Det är därför som skyltarna på TB1 oftast är släckta när det är stora störningar då det är närmast omöjligt att kunna sköta uppdateringen manuellt i systemet.

Anledningen till att TB1 inte fick ett Carmensystem, som alla utom dåvarande högre chefer ville ha, var att leveransen delvis var leveransböter från Siemens och delvis fanns det ett integrationsproblem mellan Carmen och signalsystemet. Valde man en och samma leverantör kan endast en vara ansvarig för integrationen och funktionen.