Tunnelbanans skyltar

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Leif S

Tunnelbanans skyltar

Inlägg av Leif S »

Jag har vid åtminstone två tidigare tillfällen förklarat att t-banans skyltar inte är ett system utan två helt olika system som båda kallas TIS. TB2 & 3 har ett av SLs trafikledare och Göteborgsföretaget Carmen utvecklat system medan TB1 har ett system utvecklat av Siemens, delvis baserat på Carmensystemets specifikationer.

Dessa system uppför sig helt olika "bakom skylten". Carmensystemet ÄR designat för att hantera avvikelser och visar de facto reell situation medan Siemenssystemet är behäftat med stora svagheter när det gäller realtids informationen, tyvärr. Men systemet är vad man fick, delvis som kompensation för leveransförseningarn på signalsystemet på TB1. :oops: Avkänning av tågidentiteter sker med ett av SEL Canada levererat system som heter IDTS. Detta system styr stationsskyltarna då TIS inte är aktivt, men endast vid stationspassage och utan "nästa tåg info".

Siemenssystemet har avsevärda problem med att hantera tidtabellsavvikelser och ändrade destinationer. En ändring av destinationen på tåg tar ett antal stationspassager på sig för att uppdatera skyltinformationen.
Det är därför som skyltarna på TB1 oftast är släckta när det är stora störningar då det är närmast omöjligt att kunna sköta uppdateringen manuellt i systemet. :oops:

Anledningen till att TB1 inte fick ett Carmensystem, som alla utom dåvarande högre chefer ville ha, var att leveransen delvis var leveransböter från Siemens och delvis fanns det ett integrationsproblem mellan Carmen och signalsystemet. Valde man en och samma leverantör kan endast en vara ansvarig för integrationen och funktionen.