Finns det någon C:4 bevarad förutom den i dalarna?
Mvh
Kent
C:4 Fråga
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: C:4 Fråga
Nej, tyvärr. En kompis till mig frågade en Tågia-inspektör om detta och enligt honom så är fallet inte så. Oerhört tråkigt tycker jag och en stor miss av SL/Connex.Kent skrev:Finns det någon C:4 bevarad förutom den i dalarna?
Mvh
Kent


SE TRÅDEN: "Skrotspåret...."

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Men det finns det!
Roligt att kunna glädja er med att C4 2548 faktiskt har sparats av SL!
Den är föremål för upprustning, vilket var välbehövligt. Den är faktiskt, jämsides med 2482, en av de sunkigaste C4:or jag sett! Hade det inte varit enklare att välja ett fräscht ex, ex.vis 2451 eller många andra, som sken på trailern under skrottransporten?
Den är föremål för upprustning, vilket var välbehövligt. Den är faktiskt, jämsides med 2482, en av de sunkigaste C4:or jag sett! Hade det inte varit enklare att välja ett fräscht ex, ex.vis 2451 eller många andra, som sken på trailern under skrottransporten?
Re: Men det finns det!
Skönt att få det bekräftat!Hans skrev:Roligt att kunna glädja er med att C4 2548 faktiskt har sparats av SL!
Den är föremål för upprustning, vilket var välbehövligt. Den är faktiskt, jämsides med 2482, en av de sunkigaste C4:or jag sett! Hade det inte varit enklare att välja ett fräscht ex, ex.vis 2451 eller många andra, som sken på trailern under skrottransporten?

Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Vad gäller skicket på 2548 så tas ingen hänsyn till utsidan, man går helt enkelt efter vagnarnas "tekniska skick", dessutom är det ju tänkt att vagnen ska helrenoveras som övriga museivagnar så då spelar det ju ingen roll, eller hur?
När C4:orna höll på att skrotas ut så ville "skrivbordsnissarna" att vagnar med den gamla orange/gröna inredningen skulle bort först för de såg sunkigast ut men sånt går man inte efter vid utrangering. Man tittar om vagnen är i bra skick vad gäller motorer och liknande och inte har något allvarligt fel som kostar för mycket pengar att reparera. Med andra ord så försvinner de sämsta vagnarna först vid utrangering.
C4 2514 som hade orange/grön inredning var tydligen i gott skick, tekniskt sett, eftersom den var en av de sex sista C4:orna som rullade i trafik. Trots den hemska inredningen...

När C4:orna höll på att skrotas ut så ville "skrivbordsnissarna" att vagnar med den gamla orange/gröna inredningen skulle bort först för de såg sunkigast ut men sånt går man inte efter vid utrangering. Man tittar om vagnen är i bra skick vad gäller motorer och liknande och inte har något allvarligt fel som kostar för mycket pengar att reparera. Med andra ord så försvinner de sämsta vagnarna först vid utrangering.
C4 2514 som hade orange/grön inredning var tydligen i gott skick, tekniskt sett, eftersom den var en av de sex sista C4:orna som rullade i trafik. Trots den hemska inredningen...
C4 2548 skador
Tja, exempelvis var klätterskydden intryckta och deformerade i båda änder, A-ändens frontdörr klantigt repad med en popnitad plåt över en förmodad kollisionsskada, mängder med småbucklor i korgen, rispade fönster samt givetvis rester av kl-tt-r på långbalken.
Sistnämnda är väl en baggis att åtgärda men klätterskydden svårare. Frågan är ju om det egentligen borde vara tillåtet att köra en vagn i trafik där klätterskydden mist sin funktion!
Jag fick intrycket att 2548 kändes som en nödlösning att spara, att den vagn som man egentligen velat spara drabbats av någon större skada i slutskedet. Rätt?
Till FHK. Det måste väl vara bättre att spara en bra vagn än en dålig? Vilka kriterier ska man annars gå efter? Skulle man valt en vagn med låga km måste väl bl.a 2459, 2460 eller 2650 varit bättre alternativ? 2459 är väl den enda C4 som fått två revisioner och de andra två har inte gått i trafik fullt ut under många år!
Inredningen vet jag inte mycket om men den kan väl tänkas vara fräsch då vagnen iordningsställdes efter den filmade vandaliseringen på Frä-linjen. (Annars så...) F.ö hoppas jag att den har kvar plexiglasskydden på plattformarna!
Hans
Sistnämnda är väl en baggis att åtgärda men klätterskydden svårare. Frågan är ju om det egentligen borde vara tillåtet att köra en vagn i trafik där klätterskydden mist sin funktion!
Jag fick intrycket att 2548 kändes som en nödlösning att spara, att den vagn som man egentligen velat spara drabbats av någon större skada i slutskedet. Rätt?
Till FHK. Det måste väl vara bättre att spara en bra vagn än en dålig? Vilka kriterier ska man annars gå efter? Skulle man valt en vagn med låga km måste väl bl.a 2459, 2460 eller 2650 varit bättre alternativ? 2459 är väl den enda C4 som fått två revisioner och de andra två har inte gått i trafik fullt ut under många år!
Inredningen vet jag inte mycket om men den kan väl tänkas vara fräsch då vagnen iordningsställdes efter den filmade vandaliseringen på Frä-linjen. (Annars så...) F.ö hoppas jag att den har kvar plexiglasskydden på plattformarna!
Hans
Re: C4 2548 skador
Okej, intressant info. Förskräckligt med den filmade vandaliseringen. Men det låter bra att inredningen blev iordningställd. Hoppas verkligen att de inte hade sönder plexiglasrutorna på plattformarna. Det är ju inte alls säkert att de lagar sådant. I värsta fall får man väl tillverka nya.Hans skrev:Tja, exempelvis var klätterskydden intryckta och deformerade i båda änder, A-ändens frontdörr klantigt repad med en popnitad plåt över en förmodad kollisionsskada, mängder med småbucklor i korgen, rispade fönster samt givetvis rester av kl-tt-r på långbalken.
Sistnämnda är väl en baggis att åtgärda men klätterskydden svårare. Frågan är ju om det egentligen borde vara tillåtet att köra en vagn i trafik där klätterskydden mist sin funktion!
Jag fick intrycket att 2548 kändes som en nödlösning att spara, att den vagn som man egentligen velat spara drabbats av någon större skada i slutskedet. Rätt?
Till FHK. Det måste väl vara bättre att spara en bra vagn än en dålig? Vilka kriterier ska man annars gå efter? Skulle man valt en vagn med låga km måste väl bl.a 2459, 2460 eller 2650 varit bättre alternativ? 2459 är väl den enda C4 som fått två revisioner och de andra två har inte gått i trafik fullt ut under många år!
Inredningen vet jag inte mycket om men den kan väl tänkas vara fräsch då vagnen iordningsställdes efter den filmade vandaliseringen på Frä-linjen. (Annars så...) F.ö hoppas jag att den har kvar plexiglasskydden på plattformarna!
Hans