C:4 Fråga

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kent

C:4 Fråga

Inlägg av Kent »

Finns det någon C:4 bevarad förutom den i dalarna?
Mvh
Kent
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: C:4 Fråga

Inlägg av Mikael R »

Kent skrev:Finns det någon C:4 bevarad förutom den i dalarna?
Mvh
Kent
Nej, tyvärr. En kompis till mig frågade en Tågia-inspektör om detta och enligt honom så är fallet inte så. Oerhört tråkigt tycker jag och en stor miss av SL/Connex. :cry: :evil: Men man kan ju alltid hoppas att "Dala-vagnen" hittar sin väg till Stockholm någon gång och inte går till skrot ifall ägaren skulle tröttna på den.

SE TRÅDEN: "Skrotspåret...." :D
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
Hans

Men det finns det!

Inlägg av Hans »

Roligt att kunna glädja er med att C4 2548 faktiskt har sparats av SL!
Den är föremål för upprustning, vilket var välbehövligt. Den är faktiskt, jämsides med 2482, en av de sunkigaste C4:or jag sett! Hade det inte varit enklare att välja ett fräscht ex, ex.vis 2451 eller många andra, som sken på trailern under skrottransporten?
Mikael R
Inlägg: 386
Blev medlem: söndag 24 november 2002 16:59
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Men det finns det!

Inlägg av Mikael R »

Hans skrev:Roligt att kunna glädja er med att C4 2548 faktiskt har sparats av SL!
Den är föremål för upprustning, vilket var välbehövligt. Den är faktiskt, jämsides med 2482, en av de sunkigaste C4:or jag sett! Hade det inte varit enklare att välja ett fräscht ex, ex.vis 2451 eller många andra, som sken på trailern under skrottransporten?
Skönt att få det bekräftat! :D Att det sedan är en väldigt nedgången C4:a är ju synd, men om de gör ett lika bra jobb med denna som med övriga vagnar i museeitåget så kommer det bli en vacker syn. Du kan inte ge några exempel på vad det är för saker som är nedgångna? Är exempelvis inredningen dålig eller det utvändiga?
Hälsningar Mikael Ringmarck - Besök gärna min hemsida: http://ringmarck.fateback.com/
FHK

Inlägg av FHK »

Vad gäller skicket på 2548 så tas ingen hänsyn till utsidan, man går helt enkelt efter vagnarnas "tekniska skick", dessutom är det ju tänkt att vagnen ska helrenoveras som övriga museivagnar så då spelar det ju ingen roll, eller hur? :P

När C4:orna höll på att skrotas ut så ville "skrivbordsnissarna" att vagnar med den gamla orange/gröna inredningen skulle bort först för de såg sunkigast ut men sånt går man inte efter vid utrangering. Man tittar om vagnen är i bra skick vad gäller motorer och liknande och inte har något allvarligt fel som kostar för mycket pengar att reparera. Med andra ord så försvinner de sämsta vagnarna först vid utrangering.
C4 2514 som hade orange/grön inredning var tydligen i gott skick, tekniskt sett, eftersom den var en av de sex sista C4:orna som rullade i trafik. Trots den hemska inredningen...
Hans

C4 2548 skador

Inlägg av Hans »

Tja, exempelvis var klätterskydden intryckta och deformerade i båda änder, A-ändens frontdörr klantigt repad med en popnitad plåt över en förmodad kollisionsskada, mängder med småbucklor i korgen, rispade fönster samt givetvis rester av kl-tt-r på långbalken.

Sistnämnda är väl en baggis att åtgärda men klätterskydden svårare. Frågan är ju om det egentligen borde vara tillåtet att köra en vagn i trafik där klätterskydden mist sin funktion!

Jag fick intrycket att 2548 kändes som en nödlösning att spara, att den vagn som man egentligen velat spara drabbats av någon större skada i slutskedet. Rätt?

Till FHK. Det måste väl vara bättre att spara en bra vagn än en dålig? Vilka kriterier ska man annars gå efter? Skulle man valt en vagn med låga km måste väl bl.a 2459, 2460 eller 2650 varit bättre alternativ? 2459 är väl den enda C4 som fått två revisioner och de andra två har inte gått i trafik fullt ut under många år!

Inredningen vet jag inte mycket om men den kan väl tänkas vara fräsch då vagnen iordningsställdes efter den filmade vandaliseringen på Frä-linjen. (Annars så...) F.ö hoppas jag att den har kvar plexiglasskydden på plattformarna!

Hans
Gäst

Re: C4 2548 skador

Inlägg av Gäst »

Hans skrev:Tja, exempelvis var klätterskydden intryckta och deformerade i båda änder, A-ändens frontdörr klantigt repad med en popnitad plåt över en förmodad kollisionsskada, mängder med småbucklor i korgen, rispade fönster samt givetvis rester av kl-tt-r på långbalken.

Sistnämnda är väl en baggis att åtgärda men klätterskydden svårare. Frågan är ju om det egentligen borde vara tillåtet att köra en vagn i trafik där klätterskydden mist sin funktion!

Jag fick intrycket att 2548 kändes som en nödlösning att spara, att den vagn som man egentligen velat spara drabbats av någon större skada i slutskedet. Rätt?

Till FHK. Det måste väl vara bättre att spara en bra vagn än en dålig? Vilka kriterier ska man annars gå efter? Skulle man valt en vagn med låga km måste väl bl.a 2459, 2460 eller 2650 varit bättre alternativ? 2459 är väl den enda C4 som fått två revisioner och de andra två har inte gått i trafik fullt ut under många år!

Inredningen vet jag inte mycket om men den kan väl tänkas vara fräsch då vagnen iordningsställdes efter den filmade vandaliseringen på Frä-linjen. (Annars så...) F.ö hoppas jag att den har kvar plexiglasskydden på plattformarna!

Hans
Okej, intressant info. Förskräckligt med den filmade vandaliseringen. Men det låter bra att inredningen blev iordningställd. Hoppas verkligen att de inte hade sönder plexiglasrutorna på plattformarna. Det är ju inte alls säkert att de lagar sådant. I värsta fall får man väl tillverka nya.
FHK

Inlägg av FHK »

Har naturligtvis inget exakt svar på varför man valde just 2548 men från början hade man tänkt sig 2475, den vagnen såg ännu risigare ut på utsidan, men under skalet...? Hörde dessutom att man funderade på att spara 2513 men det sket sig tydligen också...
Skriv svar