rullstolsproblem i c20

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
adtranz

rullstolsproblem i c20

Inlägg av adtranz »

hej jag brukar ofta se folk i rullstol som har lite problem med att komma på och av på c20:orna. vet någon vad för lösning ni tycker att sl,connex borde göra åt det? (vagnarna värkar vara lite för smala vid golvet)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

det har diskuterats att det ska finnas en ramp på varje vagn. Sen ska man iförväg beställa hjälp, så ska spärrvakten följa med å hjälpa till att bära ut rampen å lägga den över glipan.

Låter ju bra, men kan tåget stanna 3-4 minuter på varje station?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

En annan lösning som man har testat är att ha fasta ramper på stationerna, alltså på ett par ställen längs varje plattformsdel.

Sådana har funnits i Rådmansgatan, vet inte om de finns kvar. Några tester utfördes i höstas på spår 3 i Hallonbergen också. Men jag har ingen information om vad testerna har gett för resultat.

Mvh Tim
Ragnar Domstad

Inlägg av Ragnar Domstad »

En trolig anledning till svårigheten är att rullstolsresenären har små hjul fram. Det går ibland att komma in och ut genom att backa - det stora hjulet har lättare att klara gapet.

Hälsningar

Ragnar D
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

bruse skrev:det har diskuterats att det ska finnas en ramp på varje vagn. Sen ska man iförväg beställa hjälp, så ska spärrvakten följa med å hjälpa till att bära ut rampen å lägga den över glipan.

Låter ju bra, men kan tåget stanna 3-4 minuter på varje station?
Jag tror en idé som kan fungera ganska bra tills det kommer fram något mer permanent är att föraren har någon form av kolfiberramp (lätt, smidig och stark), att lägga ut i förstadörren när någon behöver hjälp på. Ok - det är bara en dörr då av alla på ett helt tåg, men en dörr är väl bättre än ingenting?
Att ha denna ramp i förarhytten tror jag inte är något problem om den görs smidig. Och att bära ut den, lägga på plats, rulla in, ta bort den och bära in tar nog inte mer än 30-60 sekunder - gissningsvis.
Vad tycker ni?
Kanske är värt ett försök?

/Jonas.
besa

rullstol C20

Inlägg av besa »

Tänkbar men tämligen orealistisk ide. Tror någon att en rullstol skulle ha en chans att komma in genom första dörren? Där vill ju de flesta resande gå på trots att det fins ytterligare 20 dörrar. Den som inte tror mig kan ju göra ett studiebesök på t ex Universitetet och Tekniska högskolan söderut. BS
båtist
Användarens profilbild
Patrick

Inlägg av Patrick »

TimK skrev:En annan lösning som man har testat är att ha fasta ramper på stationerna, alltså på ett par ställen längs varje plattformsdel.

Sådana har funnits i Rådmansgatan, vet inte om de finns kvar. Några tester utfördes i höstas på spår 3 i Hallonbergen också. Men jag har ingen information om vad testerna har gett för resultat.

Mvh Tim
Ramperna på Rådmansgatan finns kvar! Har inte heller hört om det har kommit någon utvärdering. :roll:

Har själv upplevt lösningen med att den handikappade beställer en ramp som en connexvärd kom traskande med vid T-Centralen. Det gick fint som snus, ner med rampen i första dörrparet - rullstol över och in i tåget - rampen bort, dörrar stängdes och iväg! No problemas. :D

Vid avstigningen vid Globen gick det bra utan ramp - troligen pga att tågets golv är lite ovanför plattformen! Backning med rullstolen - föresten var det en sådan där el-driven typ - så var den ute med lite hjälp av kompisen som var med!
:)
//Patrick
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Re: rullstol C20

Inlägg av Jonas »

Bertil Sahlberg skrev:Tänkbar men tämligen orealistisk ide. Tror någon att en rullstol skulle ha en chans att komma in genom första dörren? Där vill ju de flesta resande gå på trots att det fins ytterligare 20 dörrar. Den som inte tror mig kan ju göra ett studiebesök på t ex Universitetet och Tekniska högskolan söderut. BS
Men det är ju inte alltid tjockt, och även om man kanske då bara kan åka på hälften av alla tåg p.g.a.. att de är fulla så är det ju säkert klart bättre än att inte kunna åka alls. Skulle i allafall jag tycka om jag hade det behovet.

/Jonas.
Skriv svar