rullstolsproblem i c20
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
rullstolsproblem i c20
hej jag brukar ofta se folk i rullstol som har lite problem med att komma på och av på c20:orna. vet någon vad för lösning ni tycker att sl,connex borde göra åt det? (vagnarna värkar vara lite för smala vid golvet)
det har diskuterats att det ska finnas en ramp på varje vagn. Sen ska man iförväg beställa hjälp, så ska spärrvakten följa med å hjälpa till att bära ut rampen å lägga den över glipan.
Låter ju bra, men kan tåget stanna 3-4 minuter på varje station?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- TimK
- Kontakt:
En annan lösning som man har testat är att ha fasta ramper på stationerna, alltså på ett par ställen längs varje plattformsdel.
Sådana har funnits i Rådmansgatan, vet inte om de finns kvar. Några tester utfördes i höstas på spår 3 i Hallonbergen också. Men jag har ingen information om vad testerna har gett för resultat.
Mvh Tim
Sådana har funnits i Rådmansgatan, vet inte om de finns kvar. Några tester utfördes i höstas på spår 3 i Hallonbergen också. Men jag har ingen information om vad testerna har gett för resultat.
Mvh Tim
Jag tror en idé som kan fungera ganska bra tills det kommer fram något mer permanent är att föraren har någon form av kolfiberramp (lätt, smidig och stark), att lägga ut i förstadörren när någon behöver hjälp på. Ok - det är bara en dörr då av alla på ett helt tåg, men en dörr är väl bättre än ingenting?bruse skrev:det har diskuterats att det ska finnas en ramp på varje vagn. Sen ska man iförväg beställa hjälp, så ska spärrvakten följa med å hjälpa till att bära ut rampen å lägga den över glipan.
Att ha denna ramp i förarhytten tror jag inte är något problem om den görs smidig. Och att bära ut den, lägga på plats, rulla in, ta bort den och bära in tar nog inte mer än 30-60 sekunder - gissningsvis.
Vad tycker ni?
Kanske är värt ett försök?
/Jonas.
rullstol C20
Tänkbar men tämligen orealistisk ide. Tror någon att en rullstol skulle ha en chans att komma in genom första dörren? Där vill ju de flesta resande gå på trots att det fins ytterligare 20 dörrar. Den som inte tror mig kan ju göra ett studiebesök på t ex Universitetet och Tekniska högskolan söderut. BS
båtist
Ramperna på Rådmansgatan finns kvar! Har inte heller hört om det har kommit någon utvärdering.TimK skrev:En annan lösning som man har testat är att ha fasta ramper på stationerna, alltså på ett par ställen längs varje plattformsdel.
Mvh Tim

Har själv upplevt lösningen med att den handikappade beställer en ramp som en connexvärd kom traskande med vid T-Centralen. Det gick fint som snus, ner med rampen i första dörrparet - rullstol över och in i tåget - rampen bort, dörrar stängdes och iväg! No problemas.

Vid avstigningen vid Globen gick det bra utan ramp - troligen pga att tågets golv är lite ovanför plattformen! Backning med rullstolen - föresten var det en sådan där el-driven typ - så var den ute med lite hjälp av kompisen som var med!

//Patrick
Re: rullstol C20
Men det är ju inte alltid tjockt, och även om man kanske då bara kan åka på hälften av alla tåg p.g.a.. att de är fulla så är det ju säkert klart bättre än att inte kunna åka alls. Skulle i allafall jag tycka om jag hade det behovet.Bertil Sahlberg skrev:Tänkbar men tämligen orealistisk ide. Tror någon att en rullstol skulle ha en chans att komma in genom första dörren? Där vill ju de flesta resande gå på trots att det fins ytterligare 20 dörrar. Den som inte tror mig kan ju göra ett studiebesök på t ex Universitetet och Tekniska högskolan söderut. BS
/Jonas.