Norsk vagn

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Tage Folkesson

Norsk vagn

Inlägg av Tage Folkesson »

Hittade en fin vagn på ett forum,någon som vet lite mer om den?
Skulle kanske vara ett alternativ till A32
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/618288.htm
Hälsning Tage
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Dette er Oslos nyeste vogntype SL 95, levert 1998-201?. Det finnes 32 vogner (141-172), men den siste er ikke overtatt. Vogntypen er med sine 64 tonn blant verdens tyngste åtteakslede vogner. Vognen har drift på alle aksler og kombinert med tyngden gir dette meget god fremkommelighet på vinterstid. Vognene brukes på linje 13, 17 og 18. Bildet er tatt på Stortorvet. Vogntypen skulle ikke være noe godt alternativ for Stockholm eller Göteborg.
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 2:27, redigerad totalt 1 gånger.
Tage Folkesson

Inlägg av Tage Folkesson »

Tankegången var om det har spekulerats att använda en annan vangtyp än A32 på Salsjöbanan,när ,eller om denna omställs till spårväg.
Den nya norska vagnen verkar mera kraftig och lämplig att trafikera järnvägsspår än tex A32 enl min bedömning
Mvh Tage
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg tror ikke at SL 95 har mer problemer enn andre moderne vogner. Vi har jo ikke på langt nær hatt samme problemer som Helsinfors eller de stedene som har Combino. SL 95 hadde enkelte barnesykdommer som etter hvert ble løst. Vognen er tung, men det gir igjen fantastisk fremkommelighet i snø. SL 95 er en vogn for ekstreme forhold, det vil si mye snø og bratte bakker og det trenger man ikke i Stockholm eller Göteborg. SL 95 kjøres i stigninger på over 7%. På grunn av tyngden går SL 95 bra i høy hastighet.
NorrSpånka

Inlägg av NorrSpånka »

Tage har rätt om en sak! Ska Saltsjöbanan bli spårväg är Oslos vagntyp bättre än A32. Den sistnämnda är ingen vidare vagntyp om Saltsjöbanelinjen skall dras in i centrala Stockholm. Då har Oslovagnen ett bättre utgångsläge när det gäller bredd och passage i kurvor!
Visst hade SL95 (Oslovagnen) en del barnsjukdomar, men på sikt kommer det nog bli en mycket slittålig och långlivad vagn i Oslotrafiken!
Användarens profilbild
Fredrik E
Inlägg: 2298
Blev medlem: måndag 22 september 2003 19:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

SL95 är en vagn som går helt underbart över 40 km/h.
Vagnen passar dock inte i en så vacker och pittoresk stad som Oslo utan skulle passa bättre på särskild banvall.

SL79 är en perfekt vagn för Oslo samtidigt som den är smal och smidig är den driftsäker och har god komfort.
essin
Inlägg: 609
Blev medlem: fredag 19 november 2004 15:47
Ort: Norberg/Uppsala

Inlägg av essin »

Vilka stigningar kan egentligen en spårvagn klara? Jag har läst någonstans (men jag hittar inte var nu) att Sheffields vagnar klarar 10 %, och Pöstlingbergbahn i Linz kör också i ganska branta backar med adhesionsdrift. Hur brant är Carolinabacken i Uppsala som jämförelse?
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1998
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg vet ikke om jeg vil kalle SL 79 med vognbredde 2,50 for en smal vogn. Nordens bratteste sporveisbakke var Kalfaret i Bergen med drøyt 10 prosent stigning, men denne ble lagt ned i 1957. Verdens bratteste er i Lisboa og er rundt 14 prsent.
T-bane Trollet
Inlägg: 52
Blev medlem: fredag 19 mars 2004 18:08
Ort: Oslo & Bergen

Inlägg av T-bane Trollet »

Det ser ut som Bergen kan få tilbake Nordens bratteste sporveisbakke. Når/om trikkenlinje 3 blir forlenget tilstrekkelig mot sentrum så vil bakken ned Øysteinsgate blir på 9%. Det er kansje idag den bratteste bakken i Norden, noen som vet?

Idag kjøres museumstrikken på Møhlenpris opp bakken i Wollfs gate, denne er på 8%, og det er veldig bratt for TZ69 når det er glatt. Det hender fra tid til annen at vognene om høsten ikke kommer helt opp på første forsøk, selv med sanding.

Men sporet i Bergen er gjerne glattere enn det som er vanlig, siden det kun kjøres om Søndagene ;-)
T-banefører
Skriv svar