Norsk vagn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Norsk vagn
Hittade en fin vagn på ett forum,någon som vet lite mer om den?
Skulle kanske vara ett alternativ till A32
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/618288.htm
Hälsning Tage
Skulle kanske vara ett alternativ till A32
http://f15.parsimony.net/forum25608/messages/618288.htm
Hälsning Tage
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Dette er Oslos nyeste vogntype SL 95, levert 1998-201?. Det finnes 32 vogner (141-172), men den siste er ikke overtatt. Vogntypen er med sine 64 tonn blant verdens tyngste åtteakslede vogner. Vognen har drift på alle aksler og kombinert med tyngden gir dette meget god fremkommelighet på vinterstid. Vognene brukes på linje 13, 17 og 18. Bildet er tatt på Stortorvet. Vogntypen skulle ikke være noe godt alternativ for Stockholm eller Göteborg.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Jeg tror ikke at SL 95 har mer problemer enn andre moderne vogner. Vi har jo ikke på langt nær hatt samme problemer som Helsinfors eller de stedene som har Combino. SL 95 hadde enkelte barnesykdommer som etter hvert ble løst. Vognen er tung, men det gir igjen fantastisk fremkommelighet i snø. SL 95 er en vogn for ekstreme forhold, det vil si mye snø og bratte bakker og det trenger man ikke i Stockholm eller Göteborg. SL 95 kjøres i stigninger på over 7%. På grunn av tyngden går SL 95 bra i høy hastighet.
Tage har rätt om en sak! Ska Saltsjöbanan bli spårväg är Oslos vagntyp bättre än A32. Den sistnämnda är ingen vidare vagntyp om Saltsjöbanelinjen skall dras in i centrala Stockholm. Då har Oslovagnen ett bättre utgångsläge när det gäller bredd och passage i kurvor!
Visst hade SL95 (Oslovagnen) en del barnsjukdomar, men på sikt kommer det nog bli en mycket slittålig och långlivad vagn i Oslotrafiken!
Visst hade SL95 (Oslovagnen) en del barnsjukdomar, men på sikt kommer det nog bli en mycket slittålig och långlivad vagn i Oslotrafiken!
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1998
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
-
- Inlägg: 52
- Blev medlem: fredag 19 mars 2004 18:08
- Ort: Oslo & Bergen
Det ser ut som Bergen kan få tilbake Nordens bratteste sporveisbakke. Når/om trikkenlinje 3 blir forlenget tilstrekkelig mot sentrum så vil bakken ned Øysteinsgate blir på 9%. Det er kansje idag den bratteste bakken i Norden, noen som vet?
Idag kjøres museumstrikken på Møhlenpris opp bakken i Wollfs gate, denne er på 8%, og det er veldig bratt for TZ69 når det er glatt. Det hender fra tid til annen at vognene om høsten ikke kommer helt opp på første forsøk, selv med sanding.
Men sporet i Bergen er gjerne glattere enn det som er vanlig, siden det kun kjøres om Søndagene
Idag kjøres museumstrikken på Møhlenpris opp bakken i Wollfs gate, denne er på 8%, og det er veldig bratt for TZ69 når det er glatt. Det hender fra tid til annen at vognene om høsten ikke kommer helt opp på første forsøk, selv med sanding.
Men sporet i Bergen er gjerne glattere enn det som er vanlig, siden det kun kjøres om Søndagene

T-banefører