Nya trådbuss/spårvägssystem

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Nya trådbuss/spårvägssystem

Inlägg av Piirka »

Olle skrev i en annan tråd:
Finland, som satsar på kärnkraft och el skulle väl tjäna på att elektrifiera sin lokaltrafik mer än Sverige som håller på att avveckla kärnkraften och därmed får svårare att producera el.
I Sverige antar jag att det är främst politisk vilja som styr skapandet av nya elektriska kollektivtrafiksystem. I Landskrona lyckades man bygga en trådbusslinje. Buss- osv. linjer har "kommunaliserats" och drivs länsvis.

I Finland är situationen en annan. På de flesta orter drivs trafiken av ett eller flera privata bolag. I huvudstadsregionen (med en utvidning nästa år), i Tammerfors, i Åbo och i Björneborg drivs trafiken även med kommunala bolag.

På listan över de 10 största städerna i Finland finns Uleåborg, Lahtis, Kuopio och Jyväskylä. I Uleåborg drivs trafiken av Koskilinjat och på de tre övriga orterna av Lahden Liikenne, Kuopion Liikenne resp. Jyväskylän Liikenne (alla tre dotterbolag inom samma moderbolag) med sgs monopolställning. Iom monopolställningen satsas det föga på trafikeringen. Städerna subventionerar trafiken men kan inte (enligt lagen) ge krav på fordonsstandarden. Därför skramlar en hel del skrotbussar på de flesta linjerna i Kuopio/Lahtis/Jyväskylä. Medelåldern för bussarna ligger på 14-15 år. Biljettpriserna upplevs som höga, prisen på enkel- och flerresebiljetter höjdes igen i början av december (förra höjningen gjordes i februari). Nu kostar en enkel resa 2,60 euro (ca 23,50 SEK) för en resa upp till 6-9 km. I Kuopio och Lahtis kostar en övergång 1,30 euro (11,75 SEK) extra - således kan en resa på max 6 km kosta 3,90 euro (ca 35 SEK). Det enda glädjande vid prisändringarna var sänkningen av priset för månadsbiljetterna i Kuopio och Jyväskylä. Priset sjönk från 54 till ca 45 euro (510 SEK :arrow: 425 SEK). Med extra subventioner försöker man bryta den onda häxcirkeln med sjunkande trafikantmängder (ca 15-20 % på ett par år). Tyvärr tror jag inte att cirkeln bryts med kosmetiska ingrepp på prisen för månadskorten. Det behövs grövre ingrepp.

Spårtrafik vore nog toppen i Kuopio/Jyväskylä/Lahtis. Topografin i städerna är inte så väl lämpad för spårtrafik, det finns gott om branta backar. På sina ställen blir det tunnelbana. Trådbuss vore därför ett lämpligare system.

I Kuopio har de flesta linjer halvtimmestrafik. Bara ett par linjer är av stomlinjekaraktär. I Jyväskylä och i Lahtis finns på respektive ort ett halvdussin linjer med stomlinjekaraktär. Det finns inget intresse hos de lokala monopolfirmorna att bygga trådbussystem (trots all den nya kärnkraftselen som är på kommande). Ej heller städerna har viljan till ett byggande. Ekonomin är mycket stram på sina håll. Rädlasn för höga kostnader var orsaken till spolandet av trådbussplanerna i Jyväskylä för snart 50 år sedan. Därför får man då som nu tampas med osande och illaluktande bussar.

Piirka
---------------
julandradag - annandag jul
Olle (ej inloggad)

Re: Nya trådbuss/spårvägssystem

Inlägg av Olle (ej inloggad) »

Piirka skrev:
I Finland är situationen en annan. På de flesta orter drivs trafiken av ett eller flera privata bolag.
Hur är det med tågen österut från Uleåborg, nu när banan elektrifierats? Kommer man att köra någonslags lokaltrafik på banan till de närmast liggande orterna? Muhos, Utajärvi och Vaala. Som det är nu så går det en del olika bolagsbussar men de går inte speciellt frekvent.

Bussarna i Uleåborg var förut lite speciella i sin utformning med linjenummer ovanför fönstret fram, om jag inte missminner mej. Hur det är nu vet jag inte. Bussar har en tendens att likriktas och då försvinner den lilla tjusningen som stadstrafiken kan ha även i bussform.

Jag tror att Uleåborg skulle passa för ett spårvägssystem, kanske tram-train eftersom det går tre järnvägslinjer från staden och med avstickare skulle det bli ett hyfsat underlag.

:wink: lle.
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Nya trådbuss/spårvägssystem

Inlägg av Johannes Erra »

Olle (ej inloggad) skrev:Hur är det med tågen österut från Uleåborg, nu när banan elektrifierats? Kommer man att köra någonslags lokaltrafik på banan till de närmast liggande orterna? Muhos, Utajärvi och Vaala. Som det är nu så går det en del olika bolagsbussar men de går inte speciellt frekvent.
Elektrifieringen blir färdig i december 2006, inte 2005. Men hur som helst, lokaltrafik blir det inte. De viktigaste orsakerna är följande:

1. Finska län saknar sådana biljettsystem som läner i Sverige har. Järnvägen har överhuvudtaget helt egna biljett, och därför kan kollektivtrafiken på järnväg inte anpassas med busstrafik (undantaget är Helsingforsregionen, förstås).
2. Det är staten, inte regionerna/länerna, som ansvarar för järnvägstrafiken, på alla nivåer.
3. Statsägda VR-Yhtymä Oy har monopol i järnvägstrafiken. Detta har både för och nackdelar, men i alla fall har VR ingen intresse alls i lokaltrafik utanför Helsingforsregionen.

En sak som hindrar utveckling av lokaltrafiken är att i finländska politiken det är tjänstemän, inte politikerna som oftast bestämmer. Och till skillnad från Sverige, i Finland samarbetar socialdemokraterna helst med moderaterna och tvärtom. Dvs. att i valen har vi bara sällan "riktiga" alternativ, och politikerna själva är ju oftast bilister med ringa erfarenhet om kollektivtrafik.

Johannes
Skriv svar