I Sverige antar jag att det är främst politisk vilja som styr skapandet av nya elektriska kollektivtrafiksystem. I Landskrona lyckades man bygga en trådbusslinje. Buss- osv. linjer har "kommunaliserats" och drivs länsvis.Finland, som satsar på kärnkraft och el skulle väl tjäna på att elektrifiera sin lokaltrafik mer än Sverige som håller på att avveckla kärnkraften och därmed får svårare att producera el.
I Finland är situationen en annan. På de flesta orter drivs trafiken av ett eller flera privata bolag. I huvudstadsregionen (med en utvidning nästa år), i Tammerfors, i Åbo och i Björneborg drivs trafiken även med kommunala bolag.
På listan över de 10 största städerna i Finland finns Uleåborg, Lahtis, Kuopio och Jyväskylä. I Uleåborg drivs trafiken av Koskilinjat och på de tre övriga orterna av Lahden Liikenne, Kuopion Liikenne resp. Jyväskylän Liikenne (alla tre dotterbolag inom samma moderbolag) med sgs monopolställning. Iom monopolställningen satsas det föga på trafikeringen. Städerna subventionerar trafiken men kan inte (enligt lagen) ge krav på fordonsstandarden. Därför skramlar en hel del skrotbussar på de flesta linjerna i Kuopio/Lahtis/Jyväskylä. Medelåldern för bussarna ligger på 14-15 år. Biljettpriserna upplevs som höga, prisen på enkel- och flerresebiljetter höjdes igen i början av december (förra höjningen gjordes i februari). Nu kostar en enkel resa 2,60 euro (ca 23,50 SEK) för en resa upp till 6-9 km. I Kuopio och Lahtis kostar en övergång 1,30 euro (11,75 SEK) extra - således kan en resa på max 6 km kosta 3,90 euro (ca 35 SEK). Det enda glädjande vid prisändringarna var sänkningen av priset för månadsbiljetterna i Kuopio och Jyväskylä. Priset sjönk från 54 till ca 45 euro (510 SEK

Spårtrafik vore nog toppen i Kuopio/Jyväskylä/Lahtis. Topografin i städerna är inte så väl lämpad för spårtrafik, det finns gott om branta backar. På sina ställen blir det tunnelbana. Trådbuss vore därför ett lämpligare system.
I Kuopio har de flesta linjer halvtimmestrafik. Bara ett par linjer är av stomlinjekaraktär. I Jyväskylä och i Lahtis finns på respektive ort ett halvdussin linjer med stomlinjekaraktär. Det finns inget intresse hos de lokala monopolfirmorna att bygga trådbussystem (trots all den nya kärnkraftselen som är på kommande). Ej heller städerna har viljan till ett byggande. Ekonomin är mycket stram på sina håll. Rädlasn för höga kostnader var orsaken till spolandet av trådbussplanerna i Jyväskylä för snart 50 år sedan. Därför får man då som nu tampas med osande och illaluktande bussar.
Piirka
---------------
julandradag - annandag jul