Div. Tunnelbanefrågor

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ante

Div. Tunnelbanefrågor

Inlägg av Ante »

Hejsan.

Har på vissa stationer sett en slags "anslagstavla" på andra sidan spåret ungefär i höjd med förarhytten. Där hänger i några krokar olika träplattor, typ en oval, en rektangel osv. Är det någon som vet vad detta är och vad det används till??

När tågen stannar vid stadshagen trycker föraren på en knapp på väggen antingen för hjulsta eller akalla. Varför trycker man redan där när växeln kommer först efter västra skogen??

Dom små vita skyltarna på strömskenan där det står typ 10+3, vad indikerar dom?

Jag har hört eller läst att det finns en stor helt underjordisk uppställningsplats för tunnelbanevagnar i närheten av rissnedepån. Stämmer det och är det nån som har bilder därifrån?

Jag har en flygradio där man även får in tunnelbanan. vad betyder det när föraren säger att han har/får tågkänning?
tunnelbana
Inlägg: 50
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:21
Ort: Stockholm - Malmö

Re: Div. Tunnelbanefrågor

Inlägg av tunnelbana »

Har på vissa stationer sett en slags "anslagstavla" på andra sidan spåret ungefär i höjd med förarhytten. Där hänger i några krokar olika träplattor, typ en oval, en rektangel osv. Är det någon som vet vad detta är och vad det används till??
Om jag förstått dig rätt kanske du har har sett tavlor som ger föraren info om kommande hastighetsnedsättningar..
När tågen stannar vid stadshagen trycker föraren på en knapp på väggen antingen för hjulsta eller akalla. Varför trycker man redan där när växeln kommer först efter västra skogen??
För att indikera för ställverket i god tid att detta tåg vid t ex Västra Skogen ska gå till Hjulsta eller Akalla. Det vore för sent att indikera (som det kallas) på Västra Skogens station. På bana 2 (röda) finns motsvarande vid T-Centralen norrut för att välja väg efter Östermalmstorg till 1) Ropsten 2) Mörby C 3) Östermalmstorg (vändbrygga) och söderut vid Hornstull för att välja antingen Norsborg eller Fruängen efter Liljeholmen. På bana 1 (gröna) behövs inte dessa indikeringstavlor eftersom det finns i Siemenssystemet var tåget är på väg.
Dom små vita skyltarna på strömskenan där det står typ 10+3, vad indikerar dom?
Tunnelbanans nollpunkt är Slussen (norra plattformsänden) det betyder att denna skylt anger att du är 10 km och 300 meter från den punkten...
Jag har hört eller läst att det finns en stor helt underjordisk uppställningsplats för tunnelbanevagnar i närheten av rissnedepån. Stämmer det och är det nån som har bilder därifrån?
Rissnedepån är helt underjordisk - den fick inte plats(!) på ytan pga bostadsområden i närheten - det enda du ser är skötselhallen för tågen.
Jag har en flygradio där man även får in tunnelbanan. vad betyder det när föraren säger att han har/får tågkänning?
Att man ligger nära ett framförvarande tåg...

mvh
Cristian
Fredrik Klint
Inlägg: 251
Blev medlem: fredag 20 december 2002 19:19
Ort: Brandbergen - Haninge

...

Inlägg av Fredrik Klint »

En petitess: Tub 3´s nollpunkt är inte vid Slussen av naturliga skäl, den ligger vid Kungsträdgården.
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

För att vara ännu mer petitessaktig: Treans nollpunkt ligger en liten bit söder om KTG egentligen.

Mvh Tim
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Re: Div. Tunnelbanefrågor

Inlägg av Jonas »

På bana 1 (gröna) behövs inte dessa indikeringstavlor eftersom det finns i Siemenssystemet var tåget är på väg
Rättelse: "...skall finnas i Siemenssystemet varr tåget troligen är på väg.:" :-)
Ibland verkar det vara lite si och så med huruvida tågen har koll på sin omgivning.
Prator som pratar baklänges, destinationsskyltar som inte vet att det kommer tåg, destinationsskyltar som inte vet vart tågen skall, tåg som tappar bort sig, e.t.c.
Datorer är ju bra roliga ibland...

Av vad jag hört så spökar de 'berömda' tumhjulen även på C20 ibland. Stämmer det?
Om så: Varför sätter man inte in elektroniska hjul eller hjul som inte havererar så lätt?

/Jonas.
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av august »

TimK skrev:För att vara ännu mer petitessaktig: Treans nollpunkt ligger en liten bit söder om KTG egentligen.
Där spåren slutar i "riktning Nacka" (eller vart man nu tänkt bygga) kanske??
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

august skrev:
TimK skrev:För att vara ännu mer petitessaktig: Treans nollpunkt ligger en liten bit söder om KTG egentligen.
Där spåren slutar i "riktning Nacka" (eller vart man nu tänkt bygga) kanske??
Inte vid spårets slut, det finns spår "bortom" nollpunkten också, men en bit in i tunneln. Det torde gå bra att hitta avståndsmärken utmed spåret vid Kungsträdgårdens station, för den intresserade, som då kan uppskatta ungefär var den egentliga nollpunkten ligger.

Mvh Tim
Skriv svar