Hejsan.
Har på vissa stationer sett en slags "anslagstavla" på andra sidan spåret ungefär i höjd med förarhytten. Där hänger i några krokar olika träplattor, typ en oval, en rektangel osv. Är det någon som vet vad detta är och vad det används till??
När tågen stannar vid stadshagen trycker föraren på en knapp på väggen antingen för hjulsta eller akalla. Varför trycker man redan där när växeln kommer först efter västra skogen??
Dom små vita skyltarna på strömskenan där det står typ 10+3, vad indikerar dom?
Jag har hört eller läst att det finns en stor helt underjordisk uppställningsplats för tunnelbanevagnar i närheten av rissnedepån. Stämmer det och är det nån som har bilder därifrån?
Jag har en flygradio där man även får in tunnelbanan. vad betyder det när föraren säger att han har/får tågkänning?
Div. Tunnelbanefrågor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Re: Div. Tunnelbanefrågor
Om jag förstått dig rätt kanske du har har sett tavlor som ger föraren info om kommande hastighetsnedsättningar..Har på vissa stationer sett en slags "anslagstavla" på andra sidan spåret ungefär i höjd med förarhytten. Där hänger i några krokar olika träplattor, typ en oval, en rektangel osv. Är det någon som vet vad detta är och vad det används till??
För att indikera för ställverket i god tid att detta tåg vid t ex Västra Skogen ska gå till Hjulsta eller Akalla. Det vore för sent att indikera (som det kallas) på Västra Skogens station. På bana 2 (röda) finns motsvarande vid T-Centralen norrut för att välja väg efter Östermalmstorg till 1) Ropsten 2) Mörby C 3) Östermalmstorg (vändbrygga) och söderut vid Hornstull för att välja antingen Norsborg eller Fruängen efter Liljeholmen. På bana 1 (gröna) behövs inte dessa indikeringstavlor eftersom det finns i Siemenssystemet var tåget är på väg.När tågen stannar vid stadshagen trycker föraren på en knapp på väggen antingen för hjulsta eller akalla. Varför trycker man redan där när växeln kommer först efter västra skogen??
Tunnelbanans nollpunkt är Slussen (norra plattformsänden) det betyder att denna skylt anger att du är 10 km och 300 meter från den punkten...Dom små vita skyltarna på strömskenan där det står typ 10+3, vad indikerar dom?
Rissnedepån är helt underjordisk - den fick inte plats(!) på ytan pga bostadsområden i närheten - det enda du ser är skötselhallen för tågen.Jag har hört eller läst att det finns en stor helt underjordisk uppställningsplats för tunnelbanevagnar i närheten av rissnedepån. Stämmer det och är det nån som har bilder därifrån?
Att man ligger nära ett framförvarande tåg...Jag har en flygradio där man även får in tunnelbanan. vad betyder det när föraren säger att han har/får tågkänning?
mvh
Cristian
-
...
En petitess: Tub 3´s nollpunkt är inte vid Slussen av naturliga skäl, den ligger vid Kungsträdgården.
Re: Div. Tunnelbanefrågor
Rättelse: "...skall finnas i Siemenssystemet varr tåget troligen är på väg.:"På bana 1 (gröna) behövs inte dessa indikeringstavlor eftersom det finns i Siemenssystemet var tåget är på väg

Ibland verkar det vara lite si och så med huruvida tågen har koll på sin omgivning.
Prator som pratar baklänges, destinationsskyltar som inte vet att det kommer tåg, destinationsskyltar som inte vet vart tågen skall, tåg som tappar bort sig, e.t.c.
Datorer är ju bra roliga ibland...
Av vad jag hört så spökar de 'berömda' tumhjulen även på C20 ibland. Stämmer det?
Om så: Varför sätter man inte in elektroniska hjul eller hjul som inte havererar så lätt?
/Jonas.
- TimK
- Kontakt:
Inte vid spårets slut, det finns spår "bortom" nollpunkten också, men en bit in i tunneln. Det torde gå bra att hitta avståndsmärken utmed spåret vid Kungsträdgårdens station, för den intresserade, som då kan uppskatta ungefär var den egentliga nollpunkten ligger.august skrev:Där spåren slutar i "riktning Nacka" (eller vart man nu tänkt bygga) kanske??TimK skrev:För att vara ännu mer petitessaktig: Treans nollpunkt ligger en liten bit söder om KTG egentligen.
Mvh Tim