Enligt tidningen Folkbladet skall kommunstyerlsen redan nästa vecka besluta om det ska bli någon expansion av spårvägstrafiken i Norrköping.
"Spårväg till Ensjön, ombyggnad av spårvagnsverkstaden, ombyggnad av Södertull, fem nya spårvagnar, övergång till biogasdrivna bussar.
Så ska Norrköping få en långsiktigt hållbar kollektivtrafik som dessutom är Sveriges mest miljöanpassade. "
Läs mer på tidningens webbplats.
http://www.folkbladet.se/OutPut.asp?Art ... eStateID=2
Snart beslut om spårvägsexpansion i Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Snart beslut om spårvägsexpansion i Norrköping
Ju förr dess bättre.
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Låggolvsvagnar
Det blir alldeles uppenbart låggolvsvagnar, eftersom det ingår i kommunens policy att alla ska ha tillgång till kollektivtrafik utan onödiga hinder.
Snabbspårväg i form av Tram Train har studerats översiktligt som ett alternativ att förbinda östgötastäderna Norrköping, Linköping och Finspång (liksom kanske också Söderköping i en avlägsen vramtid. Frågan är inte död, men perspektivet är tio år. Minst.
Snabbspårväg i form av Tram Train har studerats översiktligt som ett alternativ att förbinda östgötastäderna Norrköping, Linköping och Finspång (liksom kanske också Söderköping i en avlägsen vramtid. Frågan är inte död, men perspektivet är tio år. Minst.
Ju förr dess bättre.
Mja.... vet gör man nog inte, men här finns tre tips att kolla på:Henrik E-E skrev:Vet nån hurdana vagnar som man har tänkt sig? Blir det modernare låggolvsvagnar eller höggolvs vagnar med låggolvs del som M97:orna?
1: http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/2012.JPG
2: http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/1040.JPG
3: http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/tra ... ViP401.jpg
//Leif D
Några höggolvsvagnar med låggolvsdel blir det nog inte.Leif D skrev:Mja.... vet gör man nog inte, men här finns tre tips att kolla på:Henrik E-E skrev:Vet nån hurdana vagnar som man har tänkt sig? Blir det modernare låggolvsvagnar eller höggolvs vagnar med låggolvs del som M97:orna?
1: http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/2012.JPG
2: http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/1040.JPG
3: http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/tra ... ViP401.jpg
//Leif D
Den konstruktionen är ju till för ombyggnad av äldre vagnar.
Köper man nytt så blir det väl förhoppningsvis låggolv i hela vagnen.
De två vagntyperna från Berlin ovan ser ut att vara varianter på Norrköpings M98. Rätt färg och allt !
Frågan är bara om de tillverkas fortfarande.
Men - bara 5 vagnar är för lite om man både ska kunna bygga ut till Navestad och ersätta M67K.

10 M97 + 4 M98 + 5 M05 = 19 vagnar. Alla blir tursatta i högtrafik!
Om inte ytterligare vagnar anskaffas måste M67K behållas som reparationsreserv. De kan i så fall gå multade två och två (2*5 vagnar) men det blir ingen populär lösning eftersom de inte har låggolv.
/OLLE
Lagt spår ligger!
Vagnar...
De senaste GTZ-vagnarna levereades till Berlin under 2002, ev är serien inte färdiglevererad ännu. Observera också att GTZ är tvåriktsversion av GT6N (M98 = GT6N).Olle L skrev:Några höggolvsvagnar med låggolvsdel blir det nog inte.Leif D skrev:Mja.... vet gör man nog inte, men här finns tre tips att kolla på:Henrik E-E skrev:Vet nån hurdana vagnar som man har tänkt sig? Blir det modernare låggolvsvagnar eller höggolvs vagnar med låggolvs del som M97:orna?
1: http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/2012.JPG
2: http://www.berliner-verkehr.de/trbilder/1040.JPG
3: http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/tra ... ViP401.jpg
//Leif D
Den konstruktionen är ju till för ombyggnad av äldre vagnar.
Köper man nytt så blir det väl förhoppningsvis låggolv i hela vagnen.
De två vagntyperna från Berlin ovan ser ut att vara varianter på Norrköpings M98. Rätt färg och allt !
Frågan är bara om de tillverkas fortfarande.
Men - bara 5 vagnar är för lite om man både ska kunna bygga ut till Navestad och ersätta M67K.![]()
10 M97 + 4 M98 + 5 M05 = 19 vagnar. Alla blir tursatta i högtrafik!
Om inte ytterligare vagnar anskaffas måste M67K behållas som reparationsreserv. De kan i så fall gå multade två och två (2*5 vagnar) men det blir ingen populär lösning eftersom de inte har låggolv.
/OLLE
Färgen är visserligen gul, men inte den rätta nyansen.
Denna vagntyp levereras också till München, dock fyrdelad och med en nyare typ av front, se länk. http://mercurio.iet.unipi.it/pix/de/tra ... 211-mt.jpg
Vem har sagt att ytterligare vagnar inte kommer att köpas senare ?
5 vagnar nu är ju för att ersätta M67K i nuvarande trafik.
Navestad/Ensjön torde ju ligga 8-10 år bort i tiden, optimistiskt räknat, så vagnar för detta kan köpas senare.
//Leif D
Re: Vagnar...
I Folkbladet 2003-01-03 framställs det som att 5 nya vagnar 2005 och utbyggnad till Ensjön 2006 är delar i samma "paket".Leif D skrev: Vem har sagt att ytterligare vagnar inte kommer att köpas senare ?
5 vagnar nu är ju för att ersätta M67K i nuvarande trafik.
Navestad/Ensjön torde ju ligga 8-10 år bort i tiden, optimistiskt räknat, så vagnar för detta kan köpas senare.
//Leif D
Självklart kan fler vagnar köpas senare, men det verkar som om inga sådana förslag finns nu. Eller har du annan information ?
Det skulle onekligen kännas bättre om 5 vagnar för att ersätta M67K och ytterligare minst 5 st till Ensjölinjen fanns med i planeringen redan nu.
Jag tror det finns en risk att politikerna vill snåla in på anslagen till nya vagnar, genom att säga: "Nya vagnar till Ensjölinjen ? - ja dem köpte vi ju förra året..." Speciellt om spårutbygnaden blir dyrare än beräknat / statsbidrag uteblir m m.
Vi får bara hoppas att det faktum att det är handikappår i år får politikerna att öppna plånböckerna till nya låggolvsvagnar...
/OLLE
Lagt spår ligger!