Stefan Widén skrev:Hej Malin
------
Då får du den säkerhetsutbildning som spårvagnsförarna har på Tvärbanan och nickbybanan och om det blir tal om nyanställningar så har du en fördel. Även när det gäller tunneltågsutbildning så ger det en viss merit att ha en godkänd säkerhetsutbildning även om den inte fullt är den samma som för spårvagnsförare.
--------
Väl mött på linjen
Stefan
"Nickbybanan"? Det är väl som sagt Nockebybanan som avses? Och glöm inte Lidingöbanan! Vad Stefan avser är den regelsamling "Trafiksäkerhetsinstruktion", med spårtrafikjargong TRI, som reglerar spårtrafikens förhoppningsvis säkra framförande. Den måste alla med säkerhetstjänst i spårtrafik behärska. Det finns olika TRI: Djurgårdslinjen, Tvärbanan, Nockebybanan och Lidingöbanan har en gemensam sådan.
Med all respekt för det oerhörda arbete SSS och Djurgårdslinjens personal lägger ned i trafikeringsarbetet så måste man komma ihåg att det i stort sett sker helt ideellt och oavlönat. Så har man inte ett brinnade intresse för (äldre) spårtrafik kan det vara svårt att finna den rätta motivationen. Jag har t.ex. för min egen del valt att inte engagera mig i detta tyvärr, fastän (passiv) medlem i SSS. Sedan kan man fråga sig om den fordons- och körsituation man möter i SSS är relevant för körning på någon av SL:s tunnel- eller lokalbanor. Men viss körerfarenhet får man onekligen.
En annan sak som inte påpekats är att alla operatörer idag genomför psykologiska urvaltester innan man antar någon till en förarutbildning. De brukar, mellan tummen och pekfingret, sålla bort ca. hälften av de sökande. Men grundregeln är numera att man får börja som spärrvakt eller konduktör, eftersom så gott som alla förare internrekryteras. Jag jobbade deltid i spärren ett år innan jag fick erbjudande om att gå igenom förartesten. Sedan är det en annan sak att Connex förarutbildningar, Saltsjöbanan möjligen undantagen, är alldeles för korta. Jag kände mig långtifrån fördigutbildad när jag skickades ut på banan ensam första gången, men det var bråttom att jag skulle bli lönsam. Sedan är rörligheten inom företaget dålig, har man utbildats på en tunnelbana eller lokalbana kan det ta åratal innan man i nåder kan få utbildning på någon annan bana. Connex premierar sällan personalens vilja till vidareutveckling, tyvärr. Man ska därför inte glömma bort den lokalbana som numera
inte drivs av Connex, nämligen Roslagsbanan vars operatör heter Roslagståg. Men deras personalbehov är väl ännu mindre än Connex!
Roslagståg förefaller ha förmågan att sätta värde på sin personal på ett helt annat sätt än Connex. Varje gång jag framhåller detta brukar jag få höra att jag bara förmedlar hörsägen. Ett vet jag dock säkert, Roslagståg betalar sin personal betydligt bättre löner än Connex!