Ja, visst skulle jag kunna göra det. Men problemet är att skattemyndigheten då anser att jag har fått en löneförmån motsvarande värdet av ett årskort och att jag ska betala inkomstskatt för det och företaget arbetsgivaravgift. Kostnaden blir gigantisk för de enstaka resor det är frågan om, taxi blir en bråkdel av priset.
Som sagt, det här är inte meningen att fungera för vanliga människor, och det har uppenbarligen också visat sig i intäkterna.
Inge skrev:
Tre prisnivåer innebär a priori rent kombinatoriskt sex möjliga hel eller fyllnadsbetalningar. I SL-sysyemet sammanfaller dessa möjligheter så att det i praktiken bara blir fyra möjligheter. (1-4 kuponger). Men det blir fortfarande svårt med tre fixa knappar...
Problemet kan lösas på två vis. Antingen fler knappar eller att man gör knapparna dynamiska. Om knapparna ska göras dynamiska krävs att man först får dra kortet så att automaten vet vad som finns där innan den ger alternativen. (Om kortet är tomt behövs inte knappen för en kupong och finns dör något behövs inte knapparna för tre eller fyra kuponger). Att dra kortet först för avläsning är dock ingen nackdel eftersom resenären behöver samma information för att kunna göra sitt val...
Som jag har påpekat tidigare; problemet är att SL har låst fast sig mentalt vid det gamla kupongbegreppet. Om knapparna istället betydde 1-3 zoner så skulle problemet vara löst.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
För mig är det centralt att få ett pris innan resan utförs. Jag vill inte hamna i den situationen att resan ena gången kostar 37,50 och andra gången 75 kronor beroende på när konduktören dyker upp eller om bussen är försenad. Var någon annanstans betalar vi för ett köp vi inte vill göra?
Apropå zoner i norr och söder. Jag åker ibland mellan Ekerö centrum och Norsborg och använder alltid färjan Jungfrusund-Slagsta. Betalar motsvarande 3 kuponger på 342:an, betalar en tia på färjan och fortsätter med 702:an. Hur smidigt som helst, mycket snabbare än att åka runt och billigare. Lärde mig detta på 90-talet när 303:an medföljde färjan på sin väg till Fittja.
Sedan undrar jag hur det är med SLs intresse att informera. Man kanske inväntar kundreaktioner först.
SL's biljettintäkter tycks minska med 200 miljoner under det här året. "Minskningen, skriver tjänstemännen i den ekonomiska månadsrapporten, beror delvis på den förändrade rutinen vid köp av sms-biljetter, delvis på övergången från remsa till reskassa."
Ja, vad ska man tillägga? Jag har just provat att använda reskassa, för en del små tjänsteresor. När jag köper beloppet får jag ett kvitto där ingen moms har dragits. Anledningen är att ingen resa har skett och därmed inget momspliktigt. Därför får jag bokföra beloppet på ett nyinrättat tillgångskonto för SL's reskassa och när reskassebeloppet är slut så får jag söka upp en automat och be den printa ut historiken, inklusive momsen. Vid första försöket var historiken helt felaktig, gudarna vet var dom hade fått den ifrån. Så jag försökte nästa dag (vilket innebar att jag var tvungen att ta mig till en tunnelbanestation) och då stämde det bättre. Så att jag kunde få in det i reseräkningen, bokföra som resor, dra av för momsen och kreditera tillgångskontot.
Med andra ord. Det här försöket visar att det är horribelt komplicerat, så i praktiken går det nästan inte att göra tjänsteresor med SL längre. Krånglet står inte alls i proportion till nyttan.
Tyvärr verkar det också visa sig på SL's intäkter.
Är det någon som vet hur stackars turister gör? Själv har jag turen att bo i innerstan och kan gå till det mesta jag behöver göra. Men det kanske inte var syftet med lokaltrafiken? (Snart är det dags för säsongskort och då kör jag på det)
>> Men den som köper tjänsten av SL betalar väl med momsen direkt alldelse ovasett när SL-betalar in momsen?
Jovisst. Men om man är företagare vill man ha ett kvitto med moms specificerad, så att man kan dra av momsen i momsdeklarationen.
Sådant kvitto fick man tidigare när man köpte förköpsremsor och numera när man laddar reskassa. Hade det däremot varit så att man inte hade fått kvitto med specificerad moms när man laddade reskassa, utan istället haft möjlighet att få momsen specificerad vid resan, hade det uppstått en differens till företagarens fördel om man samtidigt hade kunnat lösa in gamla kuponger mot laddning på reskassa. Företagaren hade nämligen då kunnat få kvitto med redovisad moms två gånger. En gång när förköpsremsan inköptes och sedan vid resa med reskassa.
Men problemet uppstår alltså inte eftersom SL redovisar moms enligt samma princip i båda fallen.
mamma Ulla skrev:Ja, vad ska man tillägga? Jag har just provat att använda reskassa, för en del små tjänsteresor. När jag köper beloppet får jag ett kvitto där ingen moms har dragits. Anledningen är att ingen resa har skett och därmed inget momspliktigt. Därför får jag bokföra beloppet på ett nyinrättat tillgångskonto för SL's reskassa och när reskassebeloppet är slut så får jag söka upp en automat och be den printa ut historiken, inklusive momsen. Vid första försöket var historiken helt felaktig, gudarna vet var dom hade fått den ifrån. Så jag försökte nästa dag (vilket innebar att jag var tvungen att ta mig till en tunnelbanestation) och då stämde det bättre. Så att jag kunde få in det i reseräkningen, bokföra som resor, dra av för momsen och kreditera tillgångskontot.
Med andra ord. Det här försöket visar att det är horribelt komplicerat, så i praktiken går det nästan inte att göra tjänsteresor med SL längre. Krånglet står inte alls i proportion till nyttan.
Jag har aldrig sett någon statistik över tjänsteresor med SL, fördelat på biljettslag. Jag har skrivit ut handskrivet kvitto några gånger när folk begärt det, men aldrig funderat över vad det skulle vara bra för (däremot minns jag att i princip alla som frågade efter ett sådant var kvinnor i 50-årsåldern). Man kunde ju ha väntat sig något bättre av en så ekonomi- och juridikfixerad organisation som SL blivit, men jag misstänker att man helt enkelt glömt bort även denna fråga...
Bo Rengmark skrev:För mig är det centralt att få ett pris innan resan utförs. Jag vill inte hamna i den situationen att resan ena gången kostar 37,50 och andra gången 75 kronor beroende på när konduktören dyker upp eller om bussen är försenad. Var någon annanstans betalar vi för ett köp vi inte vill göra?
Tja, på Mc Donalds kan man få betala åtminstone tre olika priser för samma kombination av cheeseburgare, milkshake och pommes frites beroende på hur man formulerar sin beställning. Och på en finlandsbåt har jag varit med om att två vattenflaskor kostade mer när jag köpte dem tillsammans än om jag hade köpt dem var för sig. Köp som vi inte vill göra gör vi ju dagligen, därför att vi helt enkelt är tvungna för att uppnå det vi vill ha. En försenad buss kan för övrigt medföra att man försitter sin övergångsrätt i vilken stad som helst - är det klockslaget som räknas så är det.
Bo Rengmark skrev:För mig är det centralt att få ett pris innan resan utförs. Jag vill inte hamna i den situationen att resan ena gången kostar 37,50 och andra gången 75 kronor beroende på när konduktören dyker upp eller om bussen är försenad. Var någon annanstans betalar vi för ett köp vi inte vill göra?
Tja, på Mc Donalds kan man få betala åtminstone tre olika priser för samma kombination av cheeseburgare, milkshake och pommes frites beroende på hur man formulerar sin beställning. Och på en finlandsbåt har jag varit med om att två vattenflaskor kostade mer när jag köpte dem tillsammans än om jag hade köpt dem var för sig.
Det där känns som argument i stil med att Kafka hade det inte så lätt, tänk på barnen i Afrika eller liknande. Klassiska argumentationsfel som ofta används av vuxna när de talar till barn...
daniel_s skrev:Köp som vi inte vill göra gör vi ju dagligen, därför att vi helt enkelt är tvungna för att uppnå det vi vill ha. En försenad buss kan för övrigt medföra att man försitter sin övergångsrätt i vilken stad som helst - är det klockslaget som räknas så är det.
Har det någonsin prövats rättsligt om det verkligen är det klockslag biljetten formellt går ut vid och faktisk tid för försenad avgång som gäller?
M_M skrev:Det där känns som argument i stil med att Kafka hade det inte så lätt, tänk på barnen i Afrika eller liknande. Klassiska argumentationsfel som ofta används av vuxna när de talar till barn...
Man argumenterar inte när man talar till barn, man berättar bara hur det ligger till!
Tja, på Mc Donalds kan man få betala åtminstone tre olika priser för samma kombination av cheeseburgare, milkshake och pommes frites beroende på hur man formulerar sin beställning. Och på en finlandsbåt har jag varit med om att två vattenflaskor kostade mer när jag köpte dem tillsammans än om jag hade köpt dem var för sig. Köp som vi inte vill göra gör vi ju dagligen, därför att vi helt enkelt är tvungna för att uppnå det vi vill ha. En försenad buss kan för övrigt medföra att man försitter sin övergångsrätt i vilken stad som helst - är det klockslaget som räknas så är det.
Jag förstår inte denna jämförelse. Jag vill veta om min biljett är giltig eller inte. Därefter vill jag själv bestämma om jag ska betala ny biljett eller om jag ska gå av bussen. I går hände det igen att inte bussföraren kunde informera mig. Han uppmanade mig att lägga kortet på läsaren för att se om det fanns en giltig biljett. Eftersom jag inte var helt säker steg jag av och gick sista biten i stället. Hade ny biljett dragits hade jag inte kunnat åka tillbaka senare på kvällen.
Om man råkar ut för en försenad buss och riskerar att få en försening mindre än 20 minuter kan man behöva betala en ny biljett. Blir förseningen mer än 20 minuter kan man få tillbaka utlägg för taxi upp till 800 kronor enligt resegarantin. Logik som inte jag begriper.
Bo Rengmark skrev:Jag vill veta om min biljett är giltig eller inte. Därefter vill jag själv bestämma om jag ska betala ny biljett eller om jag ska gå av bussen. I går hände det igen att inte bussföraren kunde informera mig. Han uppmanade mig att lägga kortet på läsaren för att se om det fanns en giltig biljett. Eftersom jag inte var helt säker steg jag av och gick sista biten i stället. Hade ny biljett dragits hade jag inte kunnat åka tillbaka senare på kvällen.
Det går att göra en förfrågan i maskinen utan att det blippas en ny biljett. Det går till så att föraren trycker på en knapp och sedan lägger du på kortet. Maskinen presenterar då kortinnehållet utan att påverka det. För att det ska fungera måste du lägga på kortet när föraren begär det.
Bo Rengmark skrev:Om man råkar ut för en försenad buss och riskerar att få en försening mindre än 20 minuter kan man behöva betala en ny biljett. Blir förseningen mer än 20 minuter kan man få tillbaka utlägg för taxi upp till 800 kronor enligt resegarantin. Logik som inte jag begriper.
Logiken är: Upp till 20 minuters försening anses du bara ha otur. Över 20 minuters försening så anses du ha rätt till restitution.
daniel_s skrev:Det går att göra en förfrågan i maskinen utan att det blippas en ny biljett. Det går till så att föraren trycker på en knapp och sedan lägger du på kortet. Maskinen presenterar då kortinnehållet utan att påverka det. För att det ska fungera måste du lägga på kortet när föraren begär det.
Tyvärr är dagens trafikupplägg (speciellt i innerstaden) så tajta, och folk är så stressade, att man riskerar "folkmord på sig själv" av resenärerna bakom, om man så mycket som nyser ett hej till en stressad bussförare, än värre ställer en fråga om Reskassan...
Det är vare sig okunskap eller ovilja i hanteringen utan stressen! Då är det lättare för en bussförare att säga "jag vet inte" och hänvisa resenären någon annanstans...
Det här är något som enkelt skulle kunna avhjälpas med att montera samma typ av Accessmaskiner på bussarna som i tunnelbanan, och låta resenärerna sköta all administration av Reskassan själva.
München är ett lysande exempel, så kom nu inte och säg att det inte går att montera en Accessautomat i en buss...:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Inge skrev:Med det sagt skall samtidigt återigen konstateras att automaternas grundinställning skulle vara enbart kontroll. Först efter att automaten konstaterat att biljetten inte gäller i alla de zoner bussen ska passera och givit besked om detta och i vilka zoner den redan gäller bör knappfipplandet börja. Det bör noteras att steg två blir aktuellt endast i fåtalet fall.
Men det är ju redan Accessautomaterna inställda på.
Det är fortfarande (vissa av, främst med invandrarbakgrund) bussförarnas lättja att HANTERA och lära sig Access, som är problemet!
Rycka på axlarna kan till och med jag!
Felet är att SL och entreprenörerna inte har s k "Mystery Shoppers" ute i trafiken!
Tror nog att det skulle vara enklare att återgå till 1900-talets början med polettbössor...Gammal beprövad teknik...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
roggek skrev:Felet är att SL och entreprenörerna inte har s k "Mystery Shoppers" ute i trafiken!
Men det har de ju. Vissa trafikutövare har speciella anslagstavlor där det varje månad presenteras hur katastrofala resultaten i MSS hade varit den senaste månaden. Dock hänger ju detta även samman med vilken affärsmodell som tillämpas i det aktuella trafikområdet. I de senaste avtalen har man ju infört en ersättningsmodell som bygger på blippade kort och där är det ju mer upp till operatören att följa upp sånt där om man vill. Gör man inte det så antas det drabba operatören genom att intäkterna sjunker, så SL behöver egentligen inte blanda sig i detaljerna överhuvudtaget och det är för övrigt den egentliga poängen med nettoavtal: huvudmannen tar inget ansvar.
roggek skrev:
Tyvärr är dagens trafikupplägg (speciellt i innerstaden) så tajta, och folk är så stressade, att man riskerar "folkmord på sig själv" av resenärerna bakom, om man så mycket som nyser ett hej till en stressad bussförare, än värre ställer en fråga om Reskassan...
Det är vare sig okunskap eller ovilja i hanteringen utan stressen! Då är det lättare för en bussförare att säga "jag vet inte" och hänvisa resenären någon annanstans...
Stora delar av den här stressen kanske försvann om vi ersatte bussarna med spårvagn.
Anders Engström
roggek skrev:... Det är fortfarande (vissa av, främst med invandrarbakgrund) bussförarnas lättja att HANTERA och lära sig Access, som är problemet!
Rycka på axlarna kan till och med jag!
Felet är att SL och entreprenörerna inte har s k "Mystery Shoppers" ute i trafiken!
Tror nog att det skulle vara enklare att återgå till 1900-talets början med polettbössor...Gammal beprövad teknik...
Jag blev av SL för drygt ett år sedan(?) ombedd att som försöksperson delta i förprov med nedladdning av e-handlade biljetter. Enligt instruktionen kunde nedladdningsförsöket göras både i automat på t-bane- eller pendeltågsstation alternativt på buss. Önskvärt var att man försökte ladda ned sin biljett på buss. Eftersom jag inte ville förorsaka onödig väntetid genomförde jag alla mina försök på buss som skulle avgå från ändhållplats. Eftersom några försök misslyckades hade jag en del kontakt med SL:s kundtjänst och fick då veta att nedladdning av förköpt biljett hade ingått i alla bussförares grundläggande Accessutbildning. Vid de tre första försöken blev det tvärnej, "Går inte!". Vid ett av dem höll jag på att bli avkastad från bussen när bussföraren i affekt skrek "Du ska inte lära mig vad jag kan göra i min buss!". Vid försök nummer fyra hade bussen kört fram fyra minuter före avgångstid, så efter förarens kategoriska "Nej, går inte!" vädjade jag med min snällaste blick "Kan vi inte åtminstone göra ett försök?". När försöket lyckades utan några som helst problem, blev reaktionen från föraren "Åh fan, det visste jag inte".
Frågan är var problemet ligger; outbildade förare, förare som inte kan eller vill komma ihåg sin utbildning eller totalt ointresserade förare? Lite spontant känns det som om det är de två senare alternativen som gäller och då handlar det, enligt min mening, om personer som överhuvudtaget inte ska jobba i ett serviceyrke och om de har lyckats nästla sig dit så ska de sparkas omgående.
Anders Engström
andeng skrev:Frågan är var problemet ligger; outbildade förare, förare som inte kan eller vill komma ihåg sin utbildning eller totalt ointresserade förare? Lite spontant känns det som om det är de två senare alternativen som gäller och då handlar det, enligt min mening, om personer som överhuvudtaget inte ska jobba i ett serviceyrke och om de har lyckats nästla sig dit så ska de sparkas omgående.
Förklaringen är dock i allmänhet den förstnämnda, ty påståendet att "nedladdning av förköpt biljett hade ingått i alla bussförares grundläggande Accessutbildning" är ju helt felaktigt. Jag förstår inte varifrån SL:s kundtjänst får sådana saker. Kanske är det ett påstående från SL som har vidarebefordrats utan att först ha verifierats hos operatörerna. I verkligheten var det ju så att man inte bara provade den funktionen, utan även sjösatte den i skarp drift utan att överhuvudtaget kontrollera att personalen behärskade den...
Om det finns brister i utbildningen, kan jag tycka att (av ren självbevarelsedrift om inte annat) busschaufförerna rimligen borde avsätta lite fritid och plugga in reskassan. Nu har det gått ett år sen introduktionen, och de flesta chaufförer kan inte reskassan. Men många förare tycks hellre stå ut med förbannade trafikanter än att sätta sig och plugga in reskassan på egen tid.
Kan nog tycka att en utbildning plus egna studier i kombination känns rimligt. Bussbolagen borde dock betala ut en schablonsumma i lönekuvertet för dessa förväntade hemstudier.
Busschaufförernas drivkraft att lära sig reskassan är uppenbarligen generellt sett låg. Samtidigt är reskassan krånglig att lära sig. Denna kombination blir fatal. Jag tycker synd om de trafikanter som behöver hjälp med en icke standardresa på bussen. I synnerhet ute i zon C där man måste ha förarens hjälp när man ska betala för tre zoner. Frustrationen är total.
Förvisso får man reservera sig något när det gäller denna summa, men det är ingen tvekan om att SL förlorar mycket pengar på detta. Kontrollanterna kan inte ta ut några tilläggsavgifter för trafikanter med reskassa som betalat för få kuponger. Policyn är att har någon betalat med reskassa, även om det är för lite, så klarar man sig med en tillrättavisning.