SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av M_M »

Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Börjar det inte bli hög tid att SL informerar om hur man kan resa (vara kund) utan att köpa ett nytt plastkort? Jag vill även fortsättningsvis vara SL-kund, men kommer troligtvis aldrig att köpa det där plastkortet.
/Göran
Ja det är väl som hittils i stort sett.
Vill du absolut inte ha ett kort så finns
Automat och SMS 1zon= 36kr
1zon kontant av spärrvakten=44kr
Att jämföra med reskassa 1zon=25kr

Men vi får väl tacka för att du sponsrar med din högre betalning !
Resplusbiljett, kan köpas som mobilbiljett (d.v.s. man betalar med t.ex. betalkort men får biljetten levereerad till mobilen).

Fördelar:
* ungefär en tia billigare än SL SMS-biljett
* kräver ingen registrering av mobilen

Nackdelar:
* måste köpas för specifik tur
* alla hållplatser finns inte med i resplus, man får köpa nån i närheten och eventuellt vara beredd att argumentera med personalen att biljetten visst gäller till knäckebrödhultsvägen trots att den är köpt till hålahult, för att knäckebrödhultsvägen inte finns med i systemet och det är samma taxa dit som till hålahult.
* tidskrävande köp som kräver en "dator", d.v.s. dator eller smartphone

Ja, sen går det ju att köpa resplus över disk också, men det finns väl inget försäljningsställe i Stockholm där det är vettigt (d.v.s. det är konstant kö till SJ's biljettluckor i de större städerna) och dessutom är "bokningsavgiften" högre så det blir väl svårligen värt besväret...
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:
Lennart Petersen skrev:
hgsldf skrev:Börjar det inte bli hög tid att SL informerar om hur man kan resa (vara kund) utan att köpa ett nytt plastkort? Jag vill även fortsättningsvis vara SL-kund, men kommer troligtvis aldrig att köpa det där plastkortet.
/Göran
Ja det är väl som hittils i stort sett.
Vill du absolut inte ha ett kort så finns
Automat och SMS 1zon= 36kr
1zon kontant av spärrvakten=44kr
Att jämföra med reskassa 1zon=25kr

Men vi får väl tacka för att du sponsrar med din högre betalning !
Resplusbiljett, kan köpas som mobilbiljett (d.v.s. man betalar med t.ex. betalkort men får biljetten levereerad till mobilen).

...
27kr för 1zonsresa vad jag kan se.
Men inga rabatter för den som åker på reducerat pris som är 15kr med reskassa.
Och man kan också hämta ut biljetten i SJ-automat om sådan finns i närheten.
Vestis

Inlägg av Vestis »

Hur mycket skulle SL förlora på att låta Reskassan gälla inom samma område, dvs hela länet, som månadskortet (eller de andra varianterna av periodkort)?
Detta skulle lösa alla problem och invändningar kring Reskassan som framgått på dessa 40 sidor.
Zonindelningen kan sedan fortsätta gälla för dem som sysselsätter personalen med sina färdbevis, dvs automat- och SMS-biljett, kontant- och förköpskupong, förköpsremsa samt länsgränspassage.
Om detta förslag anses stjälpa SLs ekonomi vore det kanske lika bra att låta alla med periodkort också hålla på att knappa in sina resor för att SL ska erhålla betalning efterutfört uppdrag.
Zonsystemet i sig behöver också förändras. Det är väl en bra grundregel att hela t-bansystemet ligger i samma zon. Nästa steg i rättvisetänkandet är då att låta gränsen ligga ungefär lika långt från city för övriga trafikslag och alltid sammanfalla med kommungräns. Att som idag dela upp en kommun på flera zoner inom samma kommun, t.ex. Nacka eller Värmdö, trots att sträckan från kommungräns till kommungräns enbart är knappt hälften så lång som hela Zon A medför inte likabehandling av länets skattebetalare.
Vestis
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Vestis skrev:Zonsystemet i sig behöver också förändras. Det är väl en bra grundregel att hela t-bansystemet ligger i samma zon. Nästa steg i rättvisetänkandet är då att låta gränsen ligga ungefär lika långt från city för övriga trafikslag och alltid sammanfalla med kommungräns. Att som idag dela upp en kommun på flera zoner inom samma kommun, t.ex. Nacka eller Värmdö, trots att sträckan från kommungräns till kommungräns enbart är knappt hälften så lång som hela Zon A medför inte likabehandling av länets skattebetalare.
Vestis
Även längs länsväg 276, Kustvägen, behöver zongränsen ses över. Hela Österåkers kommun kan väl ligga i zon B, så att zongränsen mellan zonerna B och C flyttas upp till kommungränsen mellan Österåker och Norrtälje.
Det tog ett bra tag innan man började få en bild av dagens märkligt dragna zongräns efter att man började köra 620 och 621.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

veoliatransport skrev:
BSB101 skrev:
Lennart Petersen skrev: Och de flesta kommer väl någon gång förr eller senare i närheten av ett SL-center.
En annan får nog ses som en sällanresenär med SL och när jag ser tillbaka på mina resor dem senaste månaderna har jag inte passerat ett SL-center under deras öppettiden någon gång. Med andra ord vore det både kundvänligt och klokt att remsorna är giltiga även efter 31/8. Att man sedan slutar sälja remsorna är en annan sak.
Problemet med detta är att en del trafikanter skulle bunkra upp stora lager med förköpsremsor, om de ändå fortsätter gälla under överskådlig tid.
Själv ser jag det inte som ett problem.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

BSB101 skrev:
veoliatransport skrev:Problemet med detta är att en del trafikanter skulle bunkra upp stora lager med förköpsremsor, om de ändå fortsätter gälla under överskådlig tid.
Själv ser jag det inte som ett problem.
"Problemet", som SL ser det, är VBP!
Remsorna kommer inte in i statistiken, och då blir resandestatistiken per linje, och därmed hela VBP-systemet fel. Operatörerna får ju betalt per viserad resenär, och det är även den statistiken som styr framtida trafikutbud.
Lennart Petersen

BSB101 skrev:Själv ser jag det inte som ett problem.
i sig tycker jag man kunde fortsätta sälja och använda remsor så länge det finns stor efterfrågan hos kunderna.
Men när man nu sätter ett stopp för försäljning så är det nog rimligt att också sätta en bortre punkt för användning.
Annars skulle ju någon kunna komma med remsa om 5-6år och det skulle fortfarande bl.a vara nödvändigt att ha en omställd stämpel för att hantera den. Och kunskap hos nyanställda busschaufförer.
Det är väl rätt generöst tilltaget med 5 månader för att göra slut på sista remsa och sedan får man ju återbetalt helt oanvänd remsa och överföring av återstående belopp på delvis använd till reskassa.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Om folk har hamstrat remsor så räcker det väl med makulering med kulsetspenna om fem år, om man vill ha "evig" giltlighetstid?
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Jag undrar hur många i den allt större gruppen friska pensionärer (som dessutom har tillgång till bil), som kommer att fortsätta resa med SL.
/Göran
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lennart Petersen skrev:i sig tycker jag man kunde fortsätta sälja och använda remsor så länge det finns stor efterfrågan hos kunderna.
Men när man nu sätter ett stopp för försäljning så är det nog rimligt att också sätta en bortre punkt för användning.
Annars skulle ju någon kunna komma med remsa om 5-6år och det skulle fortfarande bl.a vara nödvändigt att ha en omställd stämpel för att hantera den. Och kunskap hos nyanställda busschaufförer.
Det är väl rätt generöst tilltaget med 5 månader för att göra slut på sista remsa och sedan får man ju återbetalt helt oanvänd remsa och överföring av återstående belopp på delvis använd till reskassa.
M_M skrev:Om folk har hamstrat remsor så räcker det väl med makulering med kulsetspenna om fem år, om man vill ha "evig" giltlighetstid?
Återigen: VBP!
Lennart Petersen

M_M skrev:Om folk har hamstrat remsor så räcker det väl med makulering med kulsetspenna om fem år, om man vill ha "evig" giltlighetstid?
Javisst, det vore ju en affärsidé för planka.nu at sälja remsor
En remsa på fickan så kan man behändigt kladda ner ett datum och klockslag när det kommer en kontrollant.
veoliatransport

Inlägg av veoliatransport »

hgsldf skrev:Jag undrar hur många i den allt större gruppen friska pensionärer (som dessutom har tillgång till bil), som kommer att fortsätta resa med SL.
/Göran
Reskassan kräver egentligen inga nya kunskaper. Man kan fortsätta använda reskassan på samma sätt som man använde förköpsremsan: http://www.reskassan.n.nu/
Lennart Petersen

veoliatransport skrev:
hgsldf skrev:Jag undrar hur många i den allt större gruppen friska pensionärer (som dessutom har tillgång till bil), som kommer att fortsätta resa med SL.
/Göran
Reskassan kräver egentligen inga nya kunskaper. Man kan fortsätta använda reskassan på samma sätt som man använde förköpsremsan: http://www.reskassan.n.nu/
Ja klarar man av att ha och köra bil så måste man ju rimligtvis klara av att hantera ett Accesskort.
Tycker man det är knepigt att ladda på pengar så går det väl att ta hjälp av någon.
Jag har nu själv använt reskassa i en 5-6 månader helt problemfritt.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

veoliatransport skrev:
/Göran
Den här tråden (som många andra) liknar den berömda evighetsmaskinen. Jag gav bara ett exempel en grupp människor som kan tänkas fatta ett personligt grundat beslut som inte är lagstridrigt, flera finns det bestämt.T ex Folk som i yrkeslivet reser med bil (motiverat eller omotiverat) eller som har ett oregelbundet resande som inte motiverar periodkort och som har fattat beslutet att reskassan inte är intressant, det är inte olagligt. Att reskassan är ett missfoster behöver vi inte längre älta. Förespråkarna argumenterar snarast som mina grannar och vänner i Tyskland där jag befinner mig en stor del av året, "So ist es". Som Svensk född efter kriget tillåter jag mig att ifrågasätta Preussisk lydnad. Här måste man t ex genomgå utbildning och erhålla tillstånd för att få meta! men jag älskar landet och folket av andra skäl.
/Göran
Lennart Petersen

hgsldf skrev:
veoliatransport skrev:
/Göran
Den här tråden (som många andra) liknar den berömda evighetsmaskinen. Jag gav bara ett exempel en grupp människor som kan tänkas fatta ett personligt grundat beslut som inte är lagstridrigt, flera finns det bestämt.T ex Folk som i yrkeslivet reser med bil (motiverat eller omotiverat) eller som har ett oregelbundet resande som inte motiverar periodkort och som har fattat beslutet att reskassan inte är intressant, det är inte olagligt. /Göran
Men det är väl ingen som på något allvar hävdat att det skulle vara olagligt att sluta resa.
Och jag hävdar att det är enkelt att använda reskassa helt enkelt för att jag använt det nu i omkring ett halvår och det har varit mycket enkelt och smidigt. I stället för att köa till spärrvakten och vänta på proceduren när remsan stämplas så blippar jag kortet och glifer igenom spärren snabbt. Och idag passade jag på att ladda på 600kr på reskassan medans jag väntade på tåget, gick snabbt och behändigt och kvitto fick jag.
veoliatransport

Men det är väl ingen som på något allvar hävdat att det skulle vara olagligt att sluta resa.
Och jag hävdar att det är enkelt att använda reskassa helt enkelt för att jag använt det nu i omkring ett halvår och det har varit mycket enkelt och smidigt. I stället för att köa till spärrvakten och vänta på proceduren när remsan stämplas så blippar jag kortet och glifer igenom spärren snabbt. Och idag passade jag på att ladda på 600kr på reskassan medans jag väntade på tåget, gick snabbt och behändigt och kvitto fick jag.
Ingenting är särskilt svårt om man gör rätt..... Folk gör det tyvärr svårare än vad det är. Det är bara att konstatera att det leder till problem. Var på SL center nyligen och det var kaos. Reskassekaos. Det var så lång väntetid att jag fick gå hem med ogjort ärende. Och det kommer antagligen bara bli värre den närmaste tiden.
veoliatransport

Jag börjar mer och mer inse att det var en stor miss att man körde vidare med kupongtänket. Det kanske i teorin inte låter så svårt att förstå, men i praktiken leder det till mycket svårigheter. Dels måste man hela tiden räkna om (1 zon=2 kuponger etc), dels förvandlas något konkret (Jag reser i en zon) till något i sammanhanget mer abstrakt (jag reser för två kuponger).
Lennart Petersen

veoliatransport skrev:Jag börjar mer och mer inse att det var en stor miss att man körde vidare med kupongtänket. Det kanske i teorin inte låter så svårt att förstå, men i praktiken leder det till mycket svårigheter. Dels måste man hela tiden räkna om (1 zon=2 kuponger etc), dels förvandlas något konkret (Jag reser i en zon) till något i sammanhanget mer abstrakt (jag reser för två kuponger).
Man kanske kunde fundera på att ersätta zonerna med tidsgränser.
Prag har något sådant med kortresor på 30min och en basbiljett som gäller 90min.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Många förslag och idéer har det blivit i denna tråd, men är det någon som konkret framfört idéerna till Trafiknämnden och C G Wennerholm och Co?
Annars finns hjälp på traven här
Kontakta din politiker

Du kan även framföra synpunkter till landstingspolitikerna som i sin tur kan framföra din synpunkt i en motion. Under rubriken hitta din politiker kan du hitta och kontakta samtliga politiker.
Verkar fn så mycket bättre än att svamla här om kuponger och hur jvla dålig reskassan är...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Jag har inte "svamlat om Reskassan" den är ett moras och med all respekt för vårt bräckliga men svårt ersättsbara politiska system. I dag är kanske vår största möjlighet att påverka tillgång och utbud som aktiva konsumenter och jag har inte propagerat för aktiviteter, jag har bara gissat att många kommer att välja bort en oatraktiv produkt, precis som när man konstaterar att fryst fabriksmat inte lever upp till förväntningarna och därför lagar maten själv.
/Göran
Låst