Det kanske är återförsäljare? Har för mig att det är så att ombud alltid har fullt sortiment, medan återförsäljare har ett begränsat utbud. Och de sistnämnda har ingen skyldighet att börja sälja reskassa.Inga ombud hos mig i närområdet har börjat att erbjuda Reskassan,
Svenska Spel är tydligen viktigare inkomster......
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Näe, ICA som är ombud säljer fullt sortiment, tobaksaffären som också är ombud likaså.abc123 skrev:Det kanske är återförsäljare? Har för mig att det är så att ombud alltid har fullt sortiment, medan återförsäljare har ett begränsat utbud. Och de sistnämnda har ingen skyldighet att börja sälja reskassa.Inga ombud hos mig i närområdet har börjat att erbjuda Reskassan,
Svenska Spel är tydligen viktigare inkomster......
Ingen av dem vet när reskassan skall börja.
Pizzerian däremot har inte SLs fulla förtroende...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Fast skillnaden är att om det implementeras vettigt så kan ickestandardresor göras via alla spärrar... Men så bra har SL kanske inte ordnat det?Lennart Petersen skrev:Problemet med ickestandardresa är att det tar ungefär lika lång tid som att stämpla remsor.
Och för mig har det fungerat suverät, lika enkelt och snabbt som att resa på periodkort
Min personliga åsikt är att SL verkar ha krånglat till en hel del här, men samtidigt förstår jag att de vill bli av med remsorna. Ganska ofta när jag är i Stockholm mer än några timmar så åker jag på någon slags periodkort även om det kanske hade lönat sig att använda remsa, för att slippa köa till spärrar o.s.v....
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Icke standardresa är ju något man gör någon enstaka gång, det är ju i vart fall tänkt så.M_M skrev:Fast skillnaden är att om det implementeras vettigt så kan ickestandardresor göras via alla spärrar... Men så bra har SL kanske inte ordnat det?Lennart Petersen skrev:Problemet med ickestandardresa är att det tar ungefär lika lång tid som att stämpla remsor.
Och för mig har det fungerat suverät, lika enkelt och snabbt som att resa på periodkort
Min personliga åsikt är att SL verkar ha krånglat till en hel del här, men samtidigt förstår jag att de vill bli av med remsorna. Ganska ofta när jag är i Stockholm mer än några timmar så åker jag på någon slags periodkort även om det kanske hade lönat sig att använda remsa, för att slippa köa till spärrar o.s.v....
Och det är inte på något sätt besvärligare än att stämpla remsor.
Om man frekvent alternerar mellan två olika resor med olika zonlängd så kan man ju ha två kort med varsit förval... enkelt eller ?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
När Access-korten lanserades fans de i flera färger. Men alla utom en försvann. I det här fallet vore det bra med två olika färger på korten!Lennart Petersen skrev:Om man frekvent alternerar mellan två olika resor med olika zonlängd så kan man ju ha två kort med varsit förval... enkelt eller ?
Kan också var bra i en familj där man behöver både "hel- och halv-priskuponger".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ja jag har kvar en röd,en gul och så två blå.LÅ1 skrev:När Access-korten lanserades fans de i flera färger. Men alla utom en försvann. I det här fallet vore det bra med två olika färger på korten!Lennart Petersen skrev:Om man frekvent alternerar mellan två olika resor med olika zonlängd så kan man ju ha två kort med varsit förval... enkelt eller ?
Kan också var bra i en familj där man behöver både "hel- och halv-priskuponger".
Det är väl en utmärkt idé i sammanhanget att framföra til SL.
Alltså att åter tillhandahålla olika färger.
Man kan ju för all del designa ett eget men alla tycker nog inte det är värt 100kr.
I och för sig kan man ju sätta på en taperemsa , skriva med något vattenfast eller så men bäst är nog lite olika färger på korten.
-
- Inlägg: 177
- Blev medlem: torsdag 14 februari 2008 10:15
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ibland blir en tänkt standardresa något annat.Lennart Petersen skrev: Icke standardresa är ju något man gör någon enstaka gång, det är ju i vart fall tänkt så.
Och det är inte på något sätt besvärligare än att stämpla remsor.
Om man frekvent alternerar mellan två olika resor med olika zonlängd så kan man ju ha två kort med varsit förval... enkelt eller ?
Min angivna standardresa är två kuponger. Skulle en vardagskväll i förra veckan åka från Långsjöplan i Älvsjö till Åkermyntan bortom Vällingby. Föraren på 144:an hade inte en aning om var Åkermyntan ligger men jag vet att det ligger i zon A så resan skulle kosta två kuponger enligt föraren. Jag använder mobil.se på min mobil i bussen och ser att jag ska ta pendeln mellan Älvsjö och Barkarby och därifrån 541 till Åkermyntan. I denna reseplanerare finns ingen info om pris och zoner.
När jag senare kollar kortet upptäcker jag att det måste dragits ytterligare två kuponger på bussen i Barkarby. Tar nu kontakt med SL kundtjänst om varför resan kostat dubbelt.
Jo, jag hade utan vetskap hamnat i zon B och hade också gjort mig skyldig till två otillåtna zonpasseringar och riskerat kontrollavgift. Den sista från zon B tillbaka till zon A var intressant. Jag hade ju en giltig biljett för zon A men reskassan tillåter tydligen bara en giltig biljett åt gången. Enligt kvinnan på SL har bussföraren gjort fel. Han skulle angett resväg och pris, han har gått utbildning och det här skulle han ha sett i sin dator. Dessutom skulle jag inte nöjt mig med mobilversionen av reseplaneraren utan också använt webbversionen för att få prisuppgift.
Slutligen frågade jag efter resvägen som kostar två kuponger. Detta klarade hon inte av och menade att detta var inte hennes jobb, hon arbetade med att ta emot synpunkter och klagomål.
Ett litet exempel på en resa mellan två hållplatser inom Stockholms stad, men jag hade inte tillräcklig utbildning för göra den på ett korrekt sätt.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Lätt som en plätt!
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
För alla som bor utanför zon A men ändå ibland reser till zon A torde det snarast vara rätt vanligt med "ostandardresor". De flesta sådana resor torde börja med en resa som passerar zongräns in till zon A, och sedan ett antal kortare resor inom zon A, och till slut en resa som åter igen passerar zongränsen ut från zon A.Lennart Petersen skrev:Ja jag har kvar en röd,en gul och så två blå.LÅ1 skrev:När Access-korten lanserades fans de i flera färger. Men alla utom en försvann. I det här fallet vore det bra med två olika färger på korten!Lennart Petersen skrev:Om man frekvent alternerar mellan två olika resor med olika zonlängd så kan man ju ha två kort med varsit förval... enkelt eller ?
Kan också var bra i en familj där man behöver både "hel- och halv-priskuponger".
Det är väl en utmärkt idé i sammanhanget att framföra til SL.
Alltså att åter tillhandahålla olika färger.
Man kan ju för all del designa ett eget men alla tycker nog inte det är värt 100kr.
I och för sig kan man ju sätta på en taperemsa , skriva med något vattenfast eller så men bäst är nog lite olika färger på korten.
Skulle olika kort verkligen funka här? Vad händer t.ex. om hemresan som passerar ut från zon A görs inom giltlig bytestid för den sista korta resan som görs inom zon A?
-
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Med risk att detta leder tilll en lättare uspårning, du åkte på att betala för en ny resa eftersom du lämnat Stockholm, Barkarby ligger i Järfälla. Hade du tagit T-banan till Hässelby Strand alternativt tagit bussen från Spånga om den håller sig inom Zon A (tror jag, förlåt Kantorn) så hade du klarat dig med 2 kuponger. Korrekt resväg hade varit bussen från Långsjöplan till Telefonplan (Fruängen), T-bana 2 till Slussen, T-bana 1 till Hässelby Strand, buss till Åkermyntan.Bo Rengmark skrev:Ibland blir en tänkt standardresa något annat.Lennart Petersen skrev: Icke standardresa är ju något man gör någon enstaka gång, det är ju i vart fall tänkt så.
Och det är inte på något sätt besvärligare än att stämpla remsor.
Om man frekvent alternerar mellan två olika resor med olika zonlängd så kan man ju ha två kort med varsit förval... enkelt eller ?
Min angivna standardresa är två kuponger. Skulle en vardagskväll i förra veckan åka från Långsjöplan i Älvsjö till Åkermyntan bortom Vällingby. Föraren på 144:an hade inte en aning om var Åkermyntan ligger men jag vet att det ligger i zon A så resan skulle kosta två kuponger enligt föraren. Jag använder mobil.se på min mobil i bussen och ser att jag ska ta pendeln mellan Älvsjö och Barkarby och därifrån 541 till Åkermyntan. I denna reseplanerare finns ingen info om pris och zoner.
När jag senare kollar kortet upptäcker jag att det måste dragits ytterligare två kuponger på bussen i Barkarby. Tar nu kontakt med SL kundtjänst om varför resan kostat dubbelt.
Jo, jag hade utan vetskap hamnat i zon B och hade också gjort mig skyldig till två otillåtna zonpasseringar och riskerat kontrollavgift. Den sista från zon B tillbaka till zon A var intressant. Jag hade ju en giltig biljett för zon A men reskassan tillåter tydligen bara en giltig biljett åt gången. Enligt kvinnan på SL har bussföraren gjort fel. Han skulle angett resväg och pris, han har gått utbildning och det här skulle han ha sett i sin dator. Dessutom skulle jag inte nöjt mig med mobilversionen av reseplaneraren utan också använt webbversionen för att få prisuppgift.
Slutligen frågade jag efter resvägen som kostar två kuponger. Detta klarade hon inte av och menade att detta var inte hennes jobb, hon arbetade med att ta emot synpunkter och klagomål.
Ett litet exempel på en resa mellan två hållplatser inom Stockholms stad, men jag hade inte tillräcklig utbildning för göra den på ett korrekt sätt.
Idag skall jag åka Viksjö - Jakobsberg - Cst -T-Centralen - Slussen - Järla Station samt omvänt.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Dom stora kostnaderna för remsorna är att man inte kan spåra hur och när folk åker vilket gör att ersättningsmodellen som SL valt inte fungerar. Remsorna är inte kompatibla med dagens trafikavtal. SL måste förmodligen betala en hel del ersättning till trafikutövarna utan att egentligen veta om vad de betalar för.BSB101 skrev:Problemet är att dubbla system innebär högre kostander. Dels för man kostanderna för Acess-systemet och dels kostanderna för remsorna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Men om man kan scanna diverse andra saker som t.ex. streckkoden du har som "avatar" eller texten i en mobilbiljett (tror SJ gör så) så torde man väl kunna läsa av en remsa om man verkligen vill. Eller?Odd skrev:Dom stora kostnaderna för remsorna är att man inte kan spåra hur och när folk åker vilket gör att ersättningsmodellen som SL valt inte fungerar. Remsorna är inte kompatibla med dagens trafikavtal. SL måste förmodligen betala en hel del ersättning till trafikutövarna utan att egentligen veta om vad de betalar för.BSB101 skrev:Problemet är att dubbla system innebär högre kostander. Dels för man kostanderna för Acess-systemet och dels kostanderna för remsorna.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Men remsorna har inte denna funktion idag men de finns likförändå fortfarande kvar. Att SL inte har någon motsvarande funktion som remsan i nya Mifare-systemet är ju helt klart en brist.M_M skrev:Men om man kan scanna diverse andra saker som t.ex. streckkoden du har som "avatar" eller texten i en mobilbiljett (tror SJ gör så) så torde man väl kunna läsa av en remsa om man verkligen vill. Eller?Odd skrev:Dom stora kostnaderna för remsorna är att man inte kan spåra hur och när folk åker vilket gör att ersättningsmodellen som SL valt inte fungerar. Remsorna är inte kompatibla med dagens trafikavtal. SL måste förmodligen betala en hel del ersättning till trafikutövarna utan att egentligen veta om vad de betalar för.BSB101 skrev:Problemet är att dubbla system innebär högre kostander. Dels för man kostanderna för Acess-systemet och dels kostanderna för remsorna.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Remsorna i sig har väl "funktionen" att det går att titta på dem, för att förlöjliga det hela lite...Odd skrev:Men remsorna har inte denna funktion idag men de finns likförändå fortfarande kvar. Att SL inte har någon motsvarande funktion som remsan i nya Mifare-systemet är ju helt klart en brist.M_M skrev:Men om man kan scanna diverse andra saker som t.ex. streckkoden du har som "avatar" eller texten i en mobilbiljett (tror SJ gör så) så torde man väl kunna läsa av en remsa om man verkligen vill. Eller?Odd skrev:Dom stora kostnaderna för remsorna är att man inte kan spåra hur och när folk åker vilket gör att ersättningsmodellen som SL valt inte fungerar. Remsorna är inte kompatibla med dagens trafikavtal. SL måste förmodligen betala en hel del ersättning till trafikutövarna utan att egentligen veta om vad de betalar för.
Remsorna skulle alltså i princip kunna se ut exakt som idag, och stämplingarna skulle kunna läsas av optiskt-automatiskt, om man nu verkligen vill.
-
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Pratade med stationsvärden i Jakobsberg idag, han sade att folk hamstrar remsorna nu, jag måste själv köpa en innan den 31. Trafikanterna gör tummen ner för det nya systemet på grund av krångligheten med det. Han tyckte också att ett system med 4 knappar, en för varje "kupong" hade varit bättre samt smidigare.
SL - gör om-gör bättre!
SL - gör om-gör bättre!
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Knappar på spärrarna på stationer med få spärrar ger sämre genomlopp! Det blir lätt kaos, skulle jag tro.C12C3C3C12 skrev:Pratade med stationsvärden i Jakobsberg idag, han sade att folk hamstrar remsorna nu, jag måste själv köpa en innan den 31. Trafikanterna gör tummen ner för det nya systemet på grund av krångligheten med det. Han tyckte också att ett system med 4 knappar, en för varje "kupong" hade varit bättre samt smidigare.
SL - gör om-gör bättre!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ja exakt. Det är ju den stora fördelen med Acess, man passerar in genom spärren snabbt och geschwinnt.LÅ1 skrev:Knappar på spärrarna på stationer med få spärrar ger sämre genomlopp! Det blir lätt kaos, skulle jag tro.C12C3C3C12 skrev:Pratade med stationsvärden i Jakobsberg idag, han sade att folk hamstrar remsorna nu, jag måste själv köpa en innan den 31. Trafikanterna gör tummen ner för det nya systemet på grund av krångligheten med det. Han tyckte också att ett system med 4 knappar, en för varje "kupong" hade varit bättre samt smidigare.
SL - gör om-gör bättre!
Är det en standardresa så gör man inget särskilt annars gör man ett besök i automaten (alternativt spärrvakten) och det tar knapast längre tid än att på gammaldags vis stämpla remsor.
Jag har nyttjat det nu ett bra tag och det fungerar perfekt....
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Underskatta inte människors förmåga att anpassa sig. Det fungerar ju på andra ställen, varför skulle det inte fungera här? Det är extremt få ställen som det skulle bli kö och de ställena är det redan kö på idag.LÅ1 skrev:Knappar på spärrarna på stationer med få spärrar ger sämre genomlopp! Det blir lätt kaos, skulle jag tro.C12C3C3C12 skrev:Pratade med stationsvärden i Jakobsberg idag, han sade att folk hamstrar remsorna nu, jag måste själv köpa en innan den 31. Trafikanterna gör tummen ner för det nya systemet på grund av krångligheten med det. Han tyckte också att ett system med 4 knappar, en för varje "kupong" hade varit bättre samt smidigare.
SL - gör om-gör bättre!
Defaultläget kan ju alltid vara det vanligaste för spärren, dvs i tunnelbanan en 2a som visas på en stor display. På pendeltågspärrarna kan den vanligast använda på resp station användas som default.
Varianten skulle vara att om man inte väljer något så åker man på "standardresan" men väljer man något så stämplas det antal kuponger.Lennart Petersen skrev:Ja exakt. Det är ju den stora fördelen med Acess, man passerar in genom spärren snabbt och geschwinnt.
Är det en standardresa så gör man inget särskilt annars gör man ett besök i automaten (alternativt spärrvakten) och det tar knapast längre tid än att på gammaldags vis stämpla remsor.
Jag har nyttjat det nu ett bra tag och det fungerar perfekt....
Dessutom skulle knappar på spärren möjliggöra ännu en finess på ett smidigt sätt, nämligen möjligheten att åka flera på samma kort. Blippa igen för att köpa nya kuponger, tryck på "byte" eller så för att använda samma kuponger vid färd. Eller nåt sånt, man får fundera på hur det skulle kunna fungera.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ja det är jag med på, alltså att normalfunktionen är att inställd standardresa blippas , men jag tror ändå det skulle kännas irriterande om någon framför står och fipplar med knapparna det kan ju ta lång tid om det är någon ohändig.Odd skrev:Underskatta inte människors förmåga att anpassa sig. Det fungerar ju på andra ställen, varför skulle det inte fungera här? Det är extremt få ställen som det skulle bli kö och de ställena är det redan kö på idag.LÅ1 skrev:Knappar på spärrarna på stationer med få spärrar ger sämre genomlopp! Det blir lätt kaos, skulle jag tro.C12C3C3C12 skrev:Pratade med stationsvärden i Jakobsberg idag, han sade att folk hamstrar remsorna nu, jag måste själv köpa en innan den 31. Trafikanterna gör tummen ner för det nya systemet på grund av krångligheten med det. Han tyckte också att ett system med 4 knappar, en för varje "kupong" hade varit bättre samt smidigare.
SL - gör om-gör bättre!
Defaultläget kan ju alltid vara det vanligaste för spärren, dvs i tunnelbanan en 2a som visas på en stor display. På pendeltågspärrarna kan den vanligast använda på resp station användas som default.
Varianten skulle vara att om man inte väljer något så åker man på "standardresan" men väljer man något så stämplas det antal kuponger.Lennart Petersen skrev:Ja exakt. Det är ju den stora fördelen med Acess, man passerar in genom spärren snabbt och geschwinnt.
Är det en standardresa så gör man inget särskilt annars gör man ett besök i automaten (alternativt spärrvakten) och det tar knapast längre tid än att på gammaldags vis stämpla remsor.
Jag har nyttjat det nu ett bra tag och det fungerar perfekt....
Dessutom skulle knappar på spärren möjliggöra ännu en finess på ett smidigt sätt, nämligen möjligheten att åka flera på samma kort. Blippa igen för att köpa nya kuponger, tryck på "byte" eller så för att använda samma kuponger vid färd. Eller nåt sånt, man får fundera på hur det skulle kunna fungera.
Men man kanske inte behöver ha de dyra automaterna med betalkortsläsare och hela rubbet utan kunde nöja sig med någon enklare apparat för funktionen att ställa in en kortresa och den automaten får väl stå nära spärrarna.
Men kortautomaten ska naturligtvis ha en ordentlig skärm så man ser i klartext vilken resa som laddats in på kortet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Visst finns det brister med det nya systemet men att göra om det helt är bara slöseri med skattemedel. I och för sig så verkar slöseri med skattemedel inte var något problem för SL:C12C3C3C12 skrev:Pratade med stationsvärden i Jakobsberg idag, han sade att folk hamstrar remsorna nu, jag måste själv köpa en innan den 31. Trafikanterna gör tummen ner för det nya systemet på grund av krångligheten med det. Han tyckte också att ett system med 4 knappar, en för varje "kupong" hade varit bättre samt smidigare.
SL - gör om-gör bättre!