Sida 43 av 44
Re: Spårväg City
Postat: måndag 04 november 2019 10:28
av Karsten
Enceladus skrev: Har Roslagsbanan någon matarbuss?
614, 615, 616, 617, 619, 622, 622X, 623H, 623V, 633, 635, 660H, 660V, 664 är typiska matarlinjer. Sedan finns ett stort gäng glesbygdslinjer som också i någon mån anpassas efter Roslagsbanan.
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 21 april 2020 22:31
av Enceladus
Så kan Kungsholmens bussar ändras
Direktpress skrev:– Personligen hade jag helst sett att vi hade fått en spårvagn till Hornsberg som det först var tänkt. Det talades om att vi skulle få en stombuss istället men det har vi inte fått, säger Jonlund.
Nämndordföranden Rasmus Jonlund (L) vill se spårvagn till Hornsberg.
Direktpress skrev:Förvaltningen betonar även vikten av bättre busstrafik till Lilla och Stora Essingen, speciellt med tanke på bostadsplanerna på öarna. ”Bussarna är redan idag överfulla när de lämnar Fridhemsplan respektive Stora Essingen” skriver de i sitt svar.
Samtidigt har busstrafiken till Essingeöarna slagit i taket. Prioriterar L-toppen verkligen rätt sträcka?
Re: Spårväg City
Postat: måndag 16 augusti 2021 9:35
av Enceladus
Stefan Widén skrev:Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart. Djurgårtdsbron kommer i samband med förlängningsarbetet (skall ju till ett helt nytt växlelparti i korsningen.)
När SL får beskedet att allt är klart för möjlig trafikstart den 3/9 kommer man att släppa planerna för invigningen och alla officiella besked. Vi kan ju bara spekulera att många partier vill vara med på ett hörn och man vill väl inte ha ett nytt "Århus" just före valet.
Förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik vid Nybroplan
Nu ska knutpunkten Nybroplan äntligen byggas om. Ambitionen är att Stockholm ska förbli en bilstad, men det görs vissa förbättringar för de sekundära trafikslagen. Det verkar inte finnas några planer på att väsentligt öka kapaciteten för kollektivtrafiken, vilket kan förklara varför det har varit knäpptyst om Spårväg Citys förlängning under hela mandatperioden.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 16 augusti 2021 13:42
av Hechtwagen
Enceladus skrev:Stefan Widén skrev:Nybroplan skulle byggts om 2019 men har skjutits framåt. Orsakerna är bla att man behöver mer tid för att ta fram en plan för hur det skall se ut när det är klart. Djurgårtdsbron kommer i samband med förlängningsarbetet (skall ju till ett helt nytt växlelparti i korsningen.)
När SL får beskedet att allt är klart för möjlig trafikstart den 3/9 kommer man att släppa planerna för invigningen och alla officiella besked. Vi kan ju bara spekulera att många partier vill vara med på ett hörn och man vill väl inte ha ett nytt "Århus" just före valet.
Förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik vid Nybroplan
Nu ska knutpunkten Nybroplan äntligen byggas om. Ambitionen är att Stockholm ska förbli en bilstad, men det görs vissa förbättringar för de sekundära trafikslagen. Det verkar inte finnas några planer på att väsentligt öka kapaciteten för kollektivtrafiken, vilket kan förklara varför det har varit knäpptyst om Spårväg Citys förlängning under hela mandatperioden.
Nybroplans trafiklösningar sköts av staden, spårvägsförlängningarna av regionen, men i själva verket så är det väl en konspiration som stoppar allt man gillar som inte blir gjort.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 16 augusti 2021 15:15
av Stefan Widén
De förändringar som görs nu är samtliga till gagn för kollektivtrafiken. Kör tiderna genom Nybroplan mot Tce har minskat med ca 30 sekunder. Mot Djb är det i stor oförändrat. Vid Nmt blir körfälten tydligare vilket minskar risken för insidenter. Refugen mitt i gatan vid övergångsstället försvinner och en klack byggs ut från torget. Annars är det mest förändringar av GCbanorna.
De hållplatsanpassningar som vart på gång genomförs inte förrän det blir en totalavstängning under längre tid. Ex om man skall slänga in nya växlar vid Djb. Eller om man ändå väljer att göra större UH åtgärder på bef anläggning.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 17 augusti 2021 11:08
av Per Lind
När jag arrangerade SL's studieresa till Schweiz för några år sedan diskuterades totalavstängning vid Djurgårdsbron. Efter studiebesöket i Basel kom det fram att det skulle räcka med 1 helgs avstängning eller max 1 vecka om man använde förtillverkade räler, växlar och korsningar.
-Per
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 17 augusti 2021 11:53
av Stefan Widén
Per Lind skrev:När jag arrangerade SL's studieresa till Schweiz för några år sedan diskuterades totalavstängning vid Djurgårdsbron. Efter studiebesöket i Basel kom det fram att det skulle räcka med 1 helgs avstängning eller max 1 vecka om man använde förtillverkade räler, växlar och korsningar.
-Per
Japp tillhör de som inte accepterar längre avstängningar än nödvändigt. Med en god arbetsplanering kan man lösa mycket.
Dock är det en del arbeten vid Djb. Bla skall hållplatserna tillgänglighetsanpassas vilket innebär att man måste flytta tillbaka S kurvan in i allén så man kan få 60 m rak hållplats.
Vi vet att hela Strandvägen behöver rustas och valet av standard avgör hur lång avstängning som krävs.
SL har dock lärt sig en del och det finns ju lösningar som minimerar avstängningar, klätterspår i olika lösningar.

- 2017-A11979 beskuren.jpg (149.67 KiB) Visad 3736 gånger
En bild från när det begav sig som visar hur man kan göra
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: tisdag 17 augusti 2021 15:44
av twr
Stefan Widén skrev:
Dock är det en del arbeten vid Djb. Bla skall hållplatserna tillgänglighetsanpassas vilket innebär att man måste flytta tillbaka S kurvan in i allén så man kan få 60 m rak hållplats.
Vi vet att hela Strandvägen behöver rustas och valet av standard avgör hur lång avstängning som krävs.
SL har dock lärt sig en del och det finns ju lösningar som minimerar avstängningar, klätterspår i olika lösningar.
När planeras dessa arbeten? Tidigare skulle de samordnas med att spåren mot Radiohuset lades in, men eftersom det inte finns några beslut om tidplan för förlängning kan man väl inte vänta hur länge som helst.
Re: Spårväg City
Postat: lördag 11 september 2021 23:24
av LÅ1
Passerade Nybroplan i dag. Ser att man kommit igång med arbetet på torget.
På den länkade infosidan står det om en unik poppel:
För staden har det också varit viktigt att säkerställa att det träd som står på den södra spårvagnsplattformen kan stå kvar. Detta är en unik poppel planterad vid sekelskiftet 1800/1900. Den kom till efter korsningsförsök vid en botanisk trädgård och planterades av Tor Nitzelius, som bland annat var intendent vid Göteborgs botaniska trädgård och en tid jobbade åt Stockholms stad.
Eftersom att poppeln är unik har staden gjort flera försök att föröka den, men utan resultat. När trädet var i dåligt skick för några år sedan beslutade staden att föryngra det genom att spara stubbskott; ett eller ett par av dem kan sedan väljas ut för att förhoppningsvis kunna bli nya träd.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 13 september 2021 14:45
av stockholm79
Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Re: Spårväg City
Postat: måndag 13 september 2021 15:39
av gek
stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.
2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:
Samma ställe samma dag i april 2015:

Re: Spårväg City
Postat: måndag 13 september 2021 15:57
av Stefan Widén
gek skrev:stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.
2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:
Samma ställe samma dag i april 2015:

På bilden jag visade är det som syns tre spår. Det närmast husen är det provisoriska och då jobbar man på ett av de ordinarie. Sen i halvtid växlade man om så man körde på den andra ordinarie beroende på vad som skulle göras.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: måndag 13 september 2021 21:33
av Anders Hanquist
Jo. Spåren i båda riktningarna låg förr på norra sidan av allén. Numera ligger de som bekant på var sida om allén. Detta gör att vagnar mot centrum i dag kör på exakt samma del av körbanan som hästspårvagnarna i samma riktning en gång i tiden körde. Detta trots (eller snarare på grund av) att det då var vänstertrafik.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 13 september 2021 21:40
av daniel_s
Ibland flyttade man spåren lite hit och dit med lite mer välgjorda provisorier:
http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp ... 90-287.jpg
Re: Spårväg City
Postat: söndag 24 oktober 2021 23:05
av stockholm79
Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?
/or
Re: Spårväg City
Postat: söndag 24 oktober 2021 23:15
av daniel_s
stockholm79 skrev:Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?
/or
Ja, så bör det vara!
Re: Spårväg City
Postat: måndag 29 november 2021 9:20
av Enceladus
I
den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I
den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av
den nya designen. Nybroplan håller dock på att
byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han
gick till val på.
Re: Spårväg City
Postat: måndag 29 november 2021 12:21
av Stefan Widén
Enceladus skrev:I
den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I
den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av
den nya designen. Nybroplan håller dock på att
byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han
gick till val på.
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb.
Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.
Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.
Stefan
Re: Spårväg City
Postat: måndag 29 november 2021 17:37
av Diripsi
På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?
Re: Spårväg City
Postat: måndag 29 november 2021 19:54
av Thomas Lange
Diripsi skrev:På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?
Om du ser på till exempel hpl Nordiska Museet/Vasamuseet, så ser du att bussarna stannar längst fram på hållplatsen medan spårvagnarna stannar bakom. Då kan du också märka att plattformarna ligger i olika höjd för att passa bussarnas golv resp. spårvagnarnas golv.
På hållplatser som inte hunnit tillgänglighetsanpassas är det busshöjd längs hela plattformen, vilket innebär att för spårvagnsresenärerna blir det ett steg nedåt när man kliver av resp ett steg uppåt när man kliver på. För resenärer med rollatorer och rullstolar är detta ett hinder i tillgängligheten.