Sida 43 av 45

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 17 augusti 2021 15:44
av twr
Stefan Widén skrev: Dock är det en del arbeten vid Djb. Bla skall hållplatserna tillgänglighetsanpassas vilket innebär att man måste flytta tillbaka S kurvan in i allén så man kan få 60 m rak hållplats.

Vi vet att hela Strandvägen behöver rustas och valet av standard avgör hur lång avstängning som krävs.

SL har dock lärt sig en del och det finns ju lösningar som minimerar avstängningar, klätterspår i olika lösningar.
När planeras dessa arbeten? Tidigare skulle de samordnas med att spåren mot Radiohuset lades in, men eftersom det inte finns några beslut om tidplan för förlängning kan man väl inte vänta hur länge som helst.

Re: Spårväg City

Postat: lördag 11 september 2021 23:24
av LÅ1
Passerade Nybroplan i dag. Ser att man kommit igång med arbetet på torget.


På den länkade infosidan står det om en unik poppel:
För staden har det också varit viktigt att säkerställa att det träd som står på den södra spårvagnsplattformen kan stå kvar. Detta är en unik poppel planterad vid sekelskiftet 1800/1900. Den kom till efter korsningsförsök vid en botanisk trädgård och planterades av Tor Nitzelius, som bland annat var intendent vid Göteborgs botaniska trädgård och en tid jobbade åt Stockholms stad.

Eftersom att poppeln är unik har staden gjort flera försök att föröka den, men utan resultat. När trädet var i dåligt skick för några år sedan beslutade staden att föryngra det genom att spara stubbskott; ett eller ett par av dem kan sedan väljas ut för att förhoppningsvis kunna bli nya träd.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 13 september 2021 14:45
av stockholm79
Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?

/or

Re: Spårväg City

Postat: måndag 13 september 2021 15:39
av gek
stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.

2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:
Bild

Samma ställe samma dag i april 2015:
Bild

Re: Spårväg City

Postat: måndag 13 september 2021 15:57
av Stefan Widén
gek skrev:
stockholm79 skrev:Varför är det hela tre spår där?
Gick bägge spåren på den sidan?
Och även om de gick, byggde man ett helt extraspår vid spårarbete istället för att köra enkelspår?
/or
Båda ordinarie spåren gick på samma sida om mittallén. En tänkbar förklaring till att inte köra enkelspår kan ha varit att detta - med nedsaktning vid klätterväxlarna - skulle hindrat spårvägstrafiken alltför mycket. En annan möjlig förklaring skulle kunna vara att ge mer svängrum för arbetet, något som dock är svårt att avgöra utifrån bilden.

2015 såg det ut så här vid Styrmansgatan - ett provisoriskt klätterspår har lagts på ganska stort avstånd från det ordinarie spåret:
Bild

Samma ställe samma dag i april 2015:
Bild
På bilden jag visade är det som syns tre spår. Det närmast husen är det provisoriska och då jobbar man på ett av de ordinarie. Sen i halvtid växlade man om så man körde på den andra ordinarie beroende på vad som skulle göras.


Stefan

Re: Spårväg City

Postat: måndag 13 september 2021 21:33
av Anders Hanquist
Jo. Spåren i båda riktningarna låg förr på norra sidan av allén. Numera ligger de som bekant på var sida om allén. Detta gör att vagnar mot centrum i dag kör på exakt samma del av körbanan som hästspårvagnarna i samma riktning en gång i tiden körde. Detta trots (eller snarare på grund av) att det då var vänstertrafik.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 13 september 2021 21:40
av daniel_s
Ibland flyttade man spåren lite hit och dit med lite mer välgjorda provisorier: http://media.sparvagsmuseet.se/bildmapp ... 90-287.jpg

Re: Spårväg City

Postat: söndag 24 oktober 2021 23:05
av stockholm79
Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?

/or

Re: Spårväg City

Postat: söndag 24 oktober 2021 23:15
av daniel_s
stockholm79 skrev:Är det för att bygga gången under Birger Jarlsgatan till Östermalstorgs t-bana?

/or
Ja, så bör det vara!

Re: Spårväg City

Postat: måndag 29 november 2021 9:20
av Enceladus
I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 29 november 2021 12:21
av Stefan Widén
Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb. :D

Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.

Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.

Stefan

Re: Spårväg City

Postat: måndag 29 november 2021 17:37
av Diripsi
På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?

Re: Spårväg City

Postat: måndag 29 november 2021 19:54
av Thomas Lange
Diripsi skrev:På vilket sätt är hållplatserna inte tillgänglighetsanpassade? Vad gäller för bussar som stannar vid samma hållplatser?
Om du ser på till exempel hpl Nordiska Museet/Vasamuseet, så ser du att bussarna stannar längst fram på hållplatsen medan spårvagnarna stannar bakom. Då kan du också märka att plattformarna ligger i olika höjd för att passa bussarnas golv resp. spårvagnarnas golv.

På hållplatser som inte hunnit tillgänglighetsanpassas är det busshöjd längs hela plattformen, vilket innebär att för spårvagnsresenärerna blir det ett steg nedåt när man kliver av resp ett steg uppåt när man kliver på. För resenärer med rollatorer och rullstolar är detta ett hinder i tillgängligheten.

Re: Spårväg City

Postat: tisdag 30 november 2021 13:34
av Enceladus
Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb. :D

Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.

Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.

Stefan
I den nya tidtabellens förklaring ses linjen redan som en del av Lidingöbanan...

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 01 december 2021 16:45
av Kantorn
Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:I den gamla tidtabellen uppmärksammades resenärerna på att hållplatserna Nybroplan och Djurgårdsbron fortfarande inte är tillgänglighetsanpassade. I den nya tidtabellen är denna användbara information dessvärre borttagen. Detta kan i och för sig vara en del av den nya designen. Nybroplan håller dock på att byggas om. Det blir några välbehövliga förbättringar för gång, cykel och kollektivtrafik, men tyvärr verkar Helldén ha backat i den fråga som han gick till val på.
I den upprustning som utförs vid Nyp inger inte hållplatserna. Från börjar var tanken att de skulle samordnas men när förlängningen av SpvC bordlades lyftes hållplatserna ut. Samma gäller även Djb. :D

Så som den positiva person man är kan man tolka, att när informationen inte finns kvar kommer man under kommande tidtabellsperiod förlänga SpvC och därmed bygga om hållplatserna.

Det skulle vara trevligt med bilfri Hamngata , det har vi konstaterat tidigare. Och visst är det möjligt redan nu, Utmaningen är att all trafik söderut tvingas ta andra vägar och då blir andra stadsdelar påverkade. För att lösa det måste det ingå i projektet att göra hela innerstaden bilfri vilket nog kräver en österled för att man ska lyckas med det projektet.

Stefan
I den nya tidtabellens förklaring ses linjen redan som en del av Lidingöbanan...
Intressanta anmärkningar:
1) Apietus Borehendam sunto millaut expelec tatiorestius.
2) Itatusto nullibusant bla velecatus magnis quiat.
3) Borehendam bla velecatus magnis quiat.
 Xercimintium adi doluptatiis mi, voluptas sinctus.

Det känns som om de släppt en helt ofärdig produkt...

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 01 december 2021 16:57
av twr
Kantorn skrev: Intressanta anmärkningar:
1) Apietus Borehendam sunto millaut expelec tatiorestius.
2) Itatusto nullibusant bla velecatus magnis quiat.
3) Borehendam bla velecatus magnis quiat.
 Xercimintium adi doluptatiis mi, voluptas sinctus.

Det känns som om de släppt en helt ofärdig produkt...
Lorem ipsum? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsum

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 01 december 2021 17:05
av Kantorn
twr skrev:
Kantorn skrev: Intressanta anmärkningar:
1) Apietus Borehendam sunto millaut expelec tatiorestius.
2) Itatusto nullibusant bla velecatus magnis quiat.
3) Borehendam bla velecatus magnis quiat.
 Xercimintium adi doluptatiis mi, voluptas sinctus.

Det känns som om de släppt en helt ofärdig produkt...
Lorem ipsum? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsum
Någon variant av Lipsumtexten är det allt.

Re: Spårväg City

Postat: onsdag 01 december 2021 17:33
av Odd
Google translate skrev:1) Apietus Borehendam, var millaut utvisa mer komplicerat.
2) Itatusto ingen bla beslöjad eftersom det är påtvingat.
3) Borehendam bla beslöjad med stora saker.
Kom till Xercimintium, mina delikatesser, ren njutning.
Kunde inte låta bli

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 04 september 2025 12:27
av Enceladus
Spårvagn i Stockholm avstängd – ”Får gå eller cykla”
DN skrev:En kontaktledning har rivits ner utanför Dramaten i centrala Stockholm under gårdagskvällen och stoppar spårvagnstrafiken mellan Stockholms Central och Djurgården. Det finns ingen prognos för när problemen kan vara avhjälpta.

– Det är troligtvis en lastbil som har rivit ner en kontaktledning men vi vet inte helt säkert än. Vi vet initialt att 7:ans spårvagn kommer att vara inställd i båda riktningar under stora delar av dagen, säger SL:s presskommunikatör Carl Henrik Elfsberg.
Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:

viewtopic.php?t=32761 (Narvavägen)
viewtopic.php?t=32900 (Nybroplan)
viewtopic.php?t=36375 (Allmänna gränd)
https://www.mitti.se/nyheter/nedriven-l ... 920dbe271c (Nordiska museet)

Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 04 september 2025 13:15
av Hechtwagen
Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 12:27 Spårvagn i Stockholm avstängd – ”Får gå eller cykla”
DN skrev:En kontaktledning har rivits ner utanför Dramaten i centrala Stockholm under gårdagskvällen och stoppar spårvagnstrafiken mellan Stockholms Central och Djurgården. Det finns ingen prognos för när problemen kan vara avhjälpta.

– Det är troligtvis en lastbil som har rivit ner en kontaktledning men vi vet inte helt säkert än. Vi vet initialt att 7:ans spårvagn kommer att vara inställd i båda riktningar under stora delar av dagen, säger SL:s presskommunikatör Carl Henrik Elfsberg.
Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:

viewtopic.php?t=32761 (Narvavägen)
viewtopic.php?t=32900 (Nybroplan)
viewtopic.php?t=36375 (Allmänna gränd)
https://www.mitti.se/nyheter/nedriven-l ... 920dbe271c (Nordiska museet)

Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Eller så synkar man rivningen med tjejmilen på lördag då spårvagnstrafiken ändå är inställd 12.00-17.30, det är väl det allra bästa.

Märkligt att Stockholms Spårvägar som tränat på detta sedan 1916 inte lyckats få upp kontaktledningen på hela kvällen - natten - dagen!

Det är ju inte precis någon febril verksamhet som råder på platsen för att åtgärda detta.