Sida 5 av 5
Re: Finland planerar att byta spårvidd
Postat: måndag 15 september 2025 12:59
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑onsdag 10 september 2025 20:20
Ukraine opens first standard-gauge line
International Railway Journal skrev:For passengers, dual gauge is expected to cut journey times to cities in the EU such as Košice in Slovakia, Budapest in Hungary and Vienna in Austria, enabling rail to become more competitive by avoiding the need to change trains at the border.
Completed ahead of schedule, according to UZ, the project has cost €28.6m. As well as laying 1435mm-gauge track from Chop station to Uzhhorod station, work included upgrading signalling and telecommunications systems to increase capacity and improve safety.
[...]
Uzhhorod - Chop is the first stage of a programme to provide 1435mm gauge to cities in Ukraine including Chernivtsi, Lviv and Kovel over the next four to five years. This will be followed by connections the capital, Kyiv. Alongside EU funding, technical assistance is being provided by Jaspers, the EIB’s consultancy service.
Ukraina har invigt sin första normalspåriga järnväg från Uzjhorod, Transkarpatiens huvudort, till Europa. Sträckan på 22 km kostade futtiga 300 MSEK. Inte dyrt!
Ligger Ukraina i Finland?
Linjen verkar delvis vara byggd med
fyrspårsteknik:
https://railmarket.com/news/infrastruct ... ks-with-eu
Re: Finland planerar att byta spårvidd
Postat: måndag 15 september 2025 17:16
av ADDE
Järnvägsnyheter: Ny järnväg mellan Svappavaara och Kolari utreds
Järnvägsnyheter skrev:Tornedalsrådet och flera medfinansiärer har genomfört en idéstudie om en ny gränsöverskridande järnvägsförbindelse mellan Svappavaara och Kaunisvaara/Kolari. Utgångspunkten är Region Norrbottens strukturbild som pekar på behovet av att knyta an till det finska järnvägsnätet. En koppling via Fjällbanan, som ingår i Lapplands förbunds transportstrategi, utreds som en möjlig lösning.
En extra förbindelse till finland hade inte varit fel, särskilt med finlands tidigare planer på att bredda om spåren uppe i norr till normalspår för att länka ihop järnvägarna med Sveriges- och resten av europas järnvägar.
Re: Finland planerar att byta spårvidd
Postat: måndag 15 september 2025 19:01
av Enceladus
ADDE skrev: ↑måndag 15 september 2025 17:16
En extra förbindelse till finland hade inte varit fel, särskilt med finlands tidigare planer på att bredda om spåren uppe i norr till normalspår för att länka ihop järnvägarna med Sveriges- och resten av europas järnvägar.
Här är en bättre källa:
https://www.mynewsdesk.com/se/tornedals ... na-3403722
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Re: Finland planerar att byta spårvidd
Postat: måndag 15 september 2025 19:16
av ADDE
Enceladus skrev: ↑måndag 15 september 2025 19:01
ADDE skrev: ↑måndag 15 september 2025 17:16
En extra förbindelse till finland hade inte varit fel, särskilt med finlands tidigare planer på att bredda om spåren uppe i norr till normalspår för att länka ihop järnvägarna med Sveriges- och resten av europas järnvägar.
Här är en bättre källa:
https://www.mynewsdesk.com/se/tornedals ... na-3403722
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Allting som bidrar till mitt narrativ att alla järnvägar i europa (helst i hela euroasiean+Afrika, framförallt Roslagsbanan.) skall standardiseras med normalspår, samma spänning, gemensam lastprofil, ERTMS osv. välkomnar jag med öppna armar. Detta inkluderar förstås flera öststater + finlands ambitioner till om- och tillbyggnad till normalspåriga järnvägslinjer i deras järnvägsnät.
(Där, då sa jag det.)
Re: Finland planerar att byta spårvidd
Postat: måndag 15 september 2025 20:27
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑måndag 15 september 2025 19:01
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Jaså. På vilket sätt då? Och vad har Alexander Stubbs golfspel med det här att göra?
Re: Finland planerar att byta spårvidd
Postat: tisdag 16 september 2025 10:00
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 15 september 2025 20:27
Enceladus skrev: ↑måndag 15 september 2025 19:01
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Jaså. På vilket sätt då? Och vad har Alexander Stubbs golfspel med det här att göra?
Har skribenten hört talas om
golfdiplomati? Finland kan lära sig om att bygga fyrskensspår
billigt och snabbt. Ukraina kan lära sig om att
sluta inte hoppas.
Re: Finland planerar att byta spårvidd
Postat: tisdag 16 september 2025 10:16
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: ↑tisdag 16 september 2025 10:00
dr Cassandra Nojdh skrev: ↑måndag 15 september 2025 20:27
Enceladus skrev: ↑måndag 15 september 2025 19:01
Båda länderna har en historia med Ryssland och en framtid med Europa, vilket Finlands golfspelande president ofta påpekar. Länderna kan lära av varandra.
Jaså. På vilket sätt då? Och vad har Alexander Stubbs golfspel med det här att göra?
Har skribenten hört talas om golfdiplomati[ Finland kan lära sig om att bygga fyrskensspår billigt och snabbt. Ukraina kan lära sig om att sluta inte hoppas.
Ja, den verkar ju inte ha varit särskilt framgångsrik, med tanke på Trumps reaktioner på den ryska attacken på Polen. Många tror att de kan läsa av Trump, men Putin är den ende som lyckats hittills.
Är det verkligen Fyrskenspår Finland kommer att satsa på?
viewtopic.php?p=412587#p412587 Tja...
För Ukrainas del är det väl mera tveksamt:
viewtopic.php?p=414762#p414762
Likheterna mellan Finland 1944 och Ukraina idag ska inte överdrivas. Finland fick utstå en hård fred, och hade ändå ganska mycket tur där. Av någon outgrundlig anledning bestämde sig Josef Stalin för att nöja sig med vad han hade uppnått, och försökte efter krigsslutet inte genomföra något i stil med Pragkuppen 1948.
I övrigt rekommenderar jag boken
Gustaf Mannerheim : aristokrat i vadmal av professor Henrik Meinander vid Helsingfors Universitet. Boken är förstås en biografi över Mannerheim, men beskriver också dennes centrala roll under Finlands krig, liksom skeendena under dessa. Meinander har också skrivit två angelägna böcker, som jag ännu inte läst men just rekvirerat:
Dessa böcker borde varje sann nordist läsa.