Järnväg under Finska viken

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

Debatten om järnväg under finska viken har idag tre lösningar
  • (1) Kottby/Helsingfors - Tallinn under Brunnsparken och Muuga bukten.
  • (2) Porkkala/Kyrkslätt - Nargö - Kakumäe/Estniska fastlandet, under midjan av finska viken.
  • (3) Otnäs/Esbo - Helsingfors kassun - "konstgjord ö" - Tallinn.
Gemensamt är att alla utgår från en järnvägstunnel. Byggande av en järnvägstunnel kommer att total förändra trafiklösningarna i Mellan-Nyland och kanske i hela Nyland. För att klara jobbpendlingen räcker dock hastigheter som lokaltågen inom Helsingfors region trafik (HRT) använder, alltså ingen "fantasi teknik" behövs.
Förslag (1) har enhetliga tunnel, c. 90km, men bara en tunnel (Kottby/Böle - Tallinn/Muuga) :wink:
Förslag (2) längsta enhetliga tunnel 42km och men två tunnlar (Jorvas - Porkkala udde - Nargö - Kakumäe - Hiiu - Tallinn, varav Porkkala udde - Nargö (42km) och Nargö - Kakumäe (18km) är tunnel) :wink:
Förslag (3) kanske 24 km (?) enhetlig tunnel, tre stycken tunnlar under finska viken (Otnäs - Helsingfors kassun - "konstgjord ö" - Tallinn (men var ?)) :wink:
Idag kör passagerarfärjor i pendel trafik mellan Helsingfors och Tallinn. Antalet avgångar ökar år för år och under perioden då risk för is ej gäller körs snabb färjor. Den estniska befolkningen som arbetar i Helsingfors regionen är betydande, och samtidigt etablerar sig firmor från Helsingfors regionen i Tallinn regionen. I praktiken håller båda regionerna på att gå samman men största hindret är just finska viken :mrgreen:
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

Angående snabbfärjor är säsongen (nästan) slut. Men vi skall se nästa vår.

Frågan om spårbredd har inte här i Finland eller Estland ej diskuterats i media. Eftersom vi båda har den samma, alltså den ryska kejserliga bredden, så kan jag ej komma på idag en orsak varför ej den skulle användas. I Spanien kör man med flera spårbreddar men det är där.
Som jag tidigare har föreslagit, en järnväg över Åland till Sverige, så utan denna har jag ej argument för annat än bred spår :mrgreen:

Intresant tillägg från media, ett tåg startade från Kouvola mot Kina i början på denna vecka. Ryska imperiet, vilket vi tillhörde till 1917, lyckdes bygga bredspårig järnväg till Kina (Trans-sibiska järnvägen St:Peterburg - Harbin - Vladivostok). Dock följer ej detta tåg denna sträckning :cheesygrin:
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av Marcus L »

thorwald skrev:Angående snabbfärjor är säsongen (nästan) slut. Men vi skall se nästa vår.

Frågan om spårbredd har inte här i Finland eller Estland ej diskuterats i media. Eftersom vi båda har den samma, alltså den ryska kejserliga bredden, så kan jag ej komma på idag en orsak varför ej den skulle användas. I Spanien kör man med flera spårbreddar men det är där.
Som jag tidigare har föreslagit, en järnväg över Åland till Sverige, så utan denna har jag ej argument för annat än bred spår :mrgreen:

Intresant tillägg från media, ett tåg startade från Kouvola mot Kina i början på denna vecka. Ryska imperiet, vilket vi tillhörde till 1917, lyckdes bygga bredspårig järnväg till Kina (Trans-sibiska järnvägen St:Peterburg - Harbin - Vladivostok). Dock följer ej detta tåg denna sträckning :cheesygrin:
Finns kanske en poäng att åtminstone ha 4-skensspår i åtanke (kanske behöver tunnelsektionen ges en något bredare profil för detta)?
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

Om det blir en tunnel, så är säkert fyrspår möjligt att bygga i ett senare skede.
https://yle.fi/uutiset/3-9919969
Skippa finskan men se på kartan över resan till Kina.
hgsldf
Inlägg: 976
Blev medlem: lördag 17 oktober 2009 21:09

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av hgsldf »

Borde i inte banbredden mellan Europa och östasien vara 5 meter, 2 conteiner bredd och i höjd ?
/Göran
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

hgsldf skrev:Borde i inte banbredden mellan Europa och östasien vara 5 meter, 2 conteiner bredd och i höjd ?
/Göran
:cry: Men järnväg är något som kom till på 1800-talet och vad som i detta åsyftas, alltså vad är Europa och vad är östasien är definitvt oklart. Redan inom Europa, alltså den del av Eurasien som är väster om Ural bergen och floden har vi olika spårbredder och varierande trafikhöjd på banan. En av de lägsta har vi i tunnelbanan i Stockholm, även denna är en järnväg, åtminstone vid https://en.wikipedia.org/wiki/Farsta_metro_station :cry:
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av twr »

Jag gissar på normalspår?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rail_Baltica
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av Odd »

thorwald skrev:
hgsldf skrev:Borde i inte banbredden mellan Europa och östasien vara 5 meter, 2 conteiner bredd och i höjd ?
/Göran
:cry: Men järnväg är något som kom till på 1800-talet och vad som i detta åsyftas, alltså vad är Europa och vad är östasien är definitvt oklart. Redan inom Europa, alltså den del av Eurasien som är väster om Ural bergen och floden har vi olika spårbredder och varierande trafikhöjd på banan. En av de lägsta har vi i tunnelbanan i Stockholm, även denna är en järnväg, åtminstone vid https://en.wikipedia.org/wiki/Farsta_metro_station :cry:
Jag är väldigt nyfiken på vad du menade med Farsta. Vad är trafikhöjd?
Genius on call
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

Det senaste angående "Järnväg under Finska viken"
https://www.hbl.fi/artikel/ambassadrapp ... sterbacka/
Som av artikeln syns är det ej det lättaste att vara entreprenör här på andra sidan Östersjön.
Har tidigare tagit upp de tre initiativena i tunnelfrågan och nu skall det detta år bli start för, vad jag kallar alternativ (3) Otnäns/Esbo alternativet.
Redan idag är den tredje största språkgruppen i Esbo stad personer med estniska som modersmål. Problemet för dessa ester är de "ruttna" förbindelserna hem, alltså med CO2-färjor eller flyg. Färjorna kör dock ofta och har ett utmärkt nöjesutbud ombord men..
Alla vill inte vänta till 2040 eller när nu vissa politiska högdjur anser vi är mogna :twisted:
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

Alternativ 3, alltså "Otnäs/Esbo - Helsingfors kassun - "konstgjord ö" - Tallinn" framskrider. Här youtube videos för intreserade:
https://www.youtube.com/channel/UCFvtFt ... lHdYOqEpiw
För att vara exaktare är det fråga om
  • Helsingfors-Vanda flygplats
  • ? (tycks variera beroende lösningen för spåret mellan Kägeludden och flygplatsen)
  • Kägeludden/Otnäs Esbo (på finska Keilaniemi/Otanniemi Espoo)
  • konstgjord ö ute i Finska viken. Ön konstrueras av sten från tunnelbygget (i närheten av Helsingfors kassun)
  • Tallinn/Ülemiste
Någon "utsiktsresa" blir det inte, ej heller bil-resa, eftersom tåget går i tunnel hela vägen under Finska viken. I detta fall väljs tåg inte metro, fastän tåget stannar under Kägeludden och i och med detta kan man byta från metron (eller tunnelbanan) till Tallinn tåget.
Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar och enligt planen börjar tågen gå till jul 2024.
Nästa öppna månatliga projektmötet är 11 juni 2018 8)
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av bark »

thorwald skrev:Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar och enligt planen börjar tågen gå till jul 2024.
Var kan jag läsa mer om detta?
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

bark skrev:Var kan jag läsa mer om detta?
Har fram kommit i vår press här i Finland, väntar mig dock att få höra mera resultat på mötet 11 juni 2018. Om jag kommer rätt ihåg så är detta möte enligt planerna just invid själva starten av dessa borrningarbeten. Tillsvidare tycks projektet hålla tidtabellerna 8)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av twr »

thorwald skrev:
bark skrev:Var kan jag läsa mer om detta?
Har fram kommit i vår press här i Finland, väntar mig dock att få höra mera resultat på mötet 11 juni 2018. Om jag kommer rätt ihåg så är detta möte enligt planerna just invid själva starten av dessa borrningarbeten. Tillsvidare tycks projektet hålla tidtabellerna 8)
Du menar att det är bestämt att bygga denna tunnel! Vad spännande!

Dags att börja planera för normalspåret Stockholm - Helsingfors! :D (Och det har ju du startat en annan tråd om.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

:oops: vi är här i ett mycket tidigt skede av projektet, men
  • projektet är startat
  • myndigheterna på båda sidorna om viken kontaktade på högsta nivå. Mottagande i Estland definitivt bättre.
  • finansieringen, av vad jag förstått existerar
  • projektet är ej beroende av samhällsfinansiering, projektet är ett privat projekt
  • jurister är inblandade för striden med (mot ?) statliga och kommunala planeringsmyndigheter på bägge sidorna av viken
men man skall ej ännu ropa hej, vi är inte över bäcken :oops:
Är hellt okunning om detaljerna, kanske blir jag visare vid juni månads projektmöte 8)
twr
Inlägg: 8909
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av twr »

thorwald skrev::oops: vi är här i ett mycket tidigt skede av projektet, men
  • projektet är startat
  • myndigheterna på båda sidorna om viken kontaktade på högsta nivå. Mottagande i Estland definitivt bättre.
  • finansieringen, av vad jag förstått existerar
  • projektet är ej beroende av samhällsfinansiering, projektet är ett privat projekt
  • jurister är inblandade för striden med (mot ?) statliga och kommunala planeringsmyndigheter på bägge sidorna av viken
men man skall ej ännu ropa hej, vi är inte över bäcken :oops:
Är hellt okunning om detaljerna, kanske blir jag visare vid juni månads projektmöte 8)
Spännande, tack för information!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av bark »

Jag hänger inte med. Å ena sidan "Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar" å andra sidan "ett mycket tidigt skede av projektet".

Nå, vi får väl se hur det blir.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av Enceladus »

bark skrev:Jag hänger inte med. Å ena sidan "Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar" å andra sidan "ett mycket tidigt skede av projektet".

Nå, vi får väl se hur det blir.
Provborrningar brukar genomföras innan projekt beslutas. Exempel i Stockholm.
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av bark »

Enceladus skrev:
bark skrev:Jag hänger inte med. Å ena sidan "Borrningsarbetena är planerade att börja denna sommar" å andra sidan "ett mycket tidigt skede av projektet".

Nå, vi får väl se hur det blir.
Provborrningar brukar genomföras innan projekt beslutas. Exempel i Stockholm.
Ja, då förstår jag. Tack.
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

thorwald skrev: visare vid juni månads projektmöte 8)
Från FinEst Bay Area Tunnel (Weplus) projektets månatliga tillfälle 2018-06-11. Projektet har som mål en järnvägstunnel under finska viken för höghastighetståg.
Agenda
  • 16:10-16:15 Öppning, Peter Vesterbacka
  • 16:15-16:25 Uppdatering, Kustaa Valtonen
  • 16:25-16:50 Environmental Impact Assessment (EIA)
  • 16:50-17:00 Tunnel design
  • 17:00-17:20 Planeringen av den konstgjorda "ön" i finska viken
  • 17:20-17:30 Info
  • 17:30-18:00 QA
Tunnelns längd är 100 km med åtminstone fyra stationer [1] Aviapolis (vid Helsingfors-Vanda flygplats), [2] Kägeludden (Esbo), [3] "ön" (Sankbådan), [4] Ûlemiste (Tallinn).
"ön" är belägen på finskt vatten. Åtminstone tre olika alternativ studeras men det existerar land bara på en av platserna, alltså Sankbådan, de övriga är egentligen endast grunt vatten.
Utöver "ön" planeras även ett luftintag på Revals sten (Tallinnan matala) på den estniska sidan.
EIA processen är något som EU fodrar att görs och i den är ansvariga myndigheter Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland (Uudenmaan ELY-keskus) (Finland) och Ekonomi och kommunikations ministeriet (Estland). Planen är att samtidigt samarbeta med bägge myndigheterna för de tillstånd som behövs.
Den egentliga schaktningsarbete torde starta på Hundören (Koirasaari) men själva tunnelbygget bygger på att samtidigt "borra" sig ner på flera ställen och göra tunnlar åt bägge hållen, för att snabbare få järnvägstunneln gjord. Hundörs starten är egentligen bara en service och sidotunnel till den egentliga tunneln.
Planen är även att bygga ut och utveckla komplexet på Kägeludden som alltså är första eller sista stationen på finska fastlandet. "Ön" i sig är planerat som ett bostadsområde eller "stad" för t.o.m 50 tusen innevånare. Själva kommunikationen till och från "ön" sker i huvudsak med snabbtåg, åt bägge hållen. Utöver tåget har vi även en hamn för färjor och naturligtvis småbåtshamnar. "ön" i sig är nödvändig som luftintag för tunneln men samtidigt används jordmassorna från tunnelbygget att bygga ut "ön" Sankbådan (Uppoluoto).
Ülemiste området är även planerat för utbyggnad och utveckling såsom Kägeludden på andra sidan viken. Ülemiste är öster om Revals (eller Tallinns) centrum men är nära flygplatsen och vid huvudjärnvägen österut. Samma järnväg som idag fortsätter till Tapas varifrån man kan resa mot St Peterburg eller rakt söderut mot Riga, Kaunus och Warszawa. Det är även tänkt att om Baltic Rail projektet blir av så fortsätter projektets järnväg norrut genom FinEst Bay Area tunneln.
Peter Vesterbacka poängterade betydelsen av möjligheten att byta från flyg till tåg vid Aviapolis stationen och motsvarande byta från tåg till flyg vid Ülemiste. Själva färden mellan stationerna är beräknad att ta cirka 20 minuter. Ett lite radikalare förslag var att tåget skulle vara innanför flygets säkerhetszon, vilket i sig skulle betyda mindre eller kanske inga säkerhetskontroller i ombyten från flyg. Men av erfarenheterna från Köpenhamsområdet och överfarten till Malmö är detta kanske mindre troligt. Peter tog även upp den regionala utvecklingen i och med tunneln, nämligen att ännu mera än idag blir Helsingfors och Reval-Tallinn en och samma metropolregion, alltså motsvarande utveckling vi har runt Öresund.
Projektets nästa möte är i Reval-Tallinn om cirka en månad. Detta möte streamades och sänds eller sändes i Estlands TV3 :cheesygrin:
thorwald
Inlägg: 208
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Järnväg under Finska viken

Inlägg av thorwald »

Projektet FinEst Bay Area Tunnel går framåt. Planen är att i augusti göra den fomella miljö- och trafik förfrågan till Nylands förbund. Att myndigheten, i detta fall Helsingfors borgmästere, förbigås tycks reta (publicerat i Helsingin Sanomat) :twisted: . Planen bygger på två alternativ, E-planen går under västa Helsingfors i tunnel och P-planen även i tunnel men unviker Helsingfors.
Enligt Peter Vesterbacka är redan dykarna på plats. Bägge alternativen har luftintag både på Sankbådan och vid Revals sten.
Skriv svar