Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.

OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Jag är med i en förening, dock inte SSS. Jag vet att inom föreningar florerar massor av viljor som måste tas hänsyn till och - i vissa fall - stävjas. Att då säga att man bör kunna påverka en viss förening i ett öppet forum, det är ganska krävande. Jag tycker att det är en ganska sund åsikt att om man vill hjälpa till med att bevara något visst från förr så är det lämpligt att gå med i (eller om det inte finns någon, själv starta) en förening som har det som sitt brinnande mål. Att i stället stå utanför en befintlig förening och skrikande (bildligt) tala om hur illa förening beter sig som inte vill bevara just den typen av fordon som "just jag" vill bevara - det tycker jag är förmätet, det är ett tecken man har allt för stor tro på sin egen betydelse i världshistorien.

Om man vill påverka en förening så är faktiskt det lättaste - och egentligen det enda - sättet att gå med i föreningen i fråga. Och som sagt, jag säger inte detta för att göra reklam för just SSS. Jag är inte med där, så jag har ingen vinning av detta.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:
Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.

OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Det är en grundläggande del av föreningsdemokratin att det enbart är medlemmar som deltar i den. Alltså, vill man påverka får man vara medlem.
Det skiljer egentligen inte stort från vår svenska demokrati - vill man påverka måste man vara medborgare och man måste nog faktiskt gå och rösta så att man får in rätt politiker på rätt plats.

Man ska inte glömma att en demokrati egentligen är en "majoritetens diktatur" dvs, om man torgför åsikter som inte den stora massan delar så blir man utanför, det gäller så väl i samhället som i många föreningar. Föreningar hanterar detta olika bra, min erfarenhet är att SSS hanterar avvikande åsikter och minoritetsåsikter på ett förhållandevis bra sätt - det blir liksom mer "Tyck det om du vill, vi delar inte åsikten men vi kan väl alltid prata skit om nåt annat" i de flesta fall.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Den risk en förening löper om den inte är sugen på en diskussion utanför den formella föreningsdemokratin är att det uppstår en "utbrytarförening" på ett eller annat sätt.

Man kan väl i princip säga att Ringlinien tillkom på det sättet, om jag förstått historien rätt.

Jag har för övrigt själv varit med om just att starta en ny förening i ett sammanhang där ett par befintliga föreningar uppfattades som mossiga. Vilket område detta gäller är otroligt långt från detta forum så det tar jag inte upp, men en intressant iaktagelse är att några år senare så hade de tidigare mossiga föreningarna till slut vaknat till och ändrat riktning såpass att den nystatade föreningen inte längre fyllde en så stor funktion. (Den blev dock kvar - den utgjorde ingen nackdel och hade sin nisch, ungefär som att det idag antagligen inte skulle fylla någon funktion att lägga ner Ringlinien och införa den verksamheten som en avdelning inom svenska spårvägssällskapet).

OBS, jag ser det inte som realistiskt att spara drivor av A30/B30 som museivagnar, det här är mer en generell diskussion kring hur föreningar fungerar.

Jämförelserna med hur politiker väljs haltar - man måste inte vara medlem i ett politiskt parti för att få rösta i allmänna val.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Nej, men du måste vara "medlem" i konungariket Sverige (Svensk medbogare). Men det är väl ingen som nekat någon (munstermann) att diskutera. Det jag vände mig emot var att han, trots att han troligen inte är medlem, gjorde "utfall" mot hur SSS bedriver bevarandeprojekten. Det räckte inte att bevara A30/B30 tåget i Malmköping utan bevara alla kvarvarande A30/B30 till eftervärlden.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev: Man kan väl i princip säga att Ringlinien tillkom på det sättet, om jag förstått historien rätt.
Nej, det kan man inte säga. Ringlinien kom till på grund av att Göteborgs kommun krävde att det fanns en motpart med säte i Göteborg. Jag är övertygad om att man i Göteborgsavdelningen först försökte nå detta innan man bröt sig ur,.

/T
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Oj oj oj, hur skulle den demokratiskt gynnande diskutionen se ut i denna fråga, SSS ordförande vs en anonym pajas, underbyggda sakliga argument vs rena fantasier, och kränkande påståenden.

Det är nog naturligt att inte diskutera, och lova saker i ett anonymt forum.

Tänk om Regeringen satt på Flashback och diskuterade allt som tas upp där...

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Henrik Schütz skrev:Oj oj oj, hur skulle den demokratiskt gynnande diskutionen se ut i denna fråga, SSS ordförande vs en anonym pajas, underbyggda sakliga argument vs rena fantasier, och kränkande påståenden.
Vad sägs om antingen

A) publicera en bevarandeplan med nån slags motivering över prioriuteringarna, och i grova drag vad som finns strax under gränsen för vad man anser sig ha möjlighet att beva

eller

B) klistra in en länk om det redan finns något sådant publicerat
Henrik Schütz skrev:Det är nog naturligt att inte diskutera, och lova saker i ett anonymt forum.

Tänk om Regeringen satt på Flashback och diskuterade allt som tas upp där...
Eller så sitter folk ur regeringen redan nu på Twitter och lär inte bara basunera ut saker utan även läsa det ena och det andra, oavsett om avsändaren är anonym eller inte...
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Bevarandeplanen finns nånstans på hemsidan har jag för mig.

I övrigt tror jag att det är chanslöst att SSS kommer att bevara A30B och man får vara glad att de har bevarat A30-utförandet åtminstone. De som styr i SSS tillhör generationen som var med före 1967 och har som främsta mål att bevara och återställa allt som fanns då. Det är knappast realistiskt att tro att detta kommer att ändras bara för att några andra går med i SSS.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

AdrianLangemar skrev:Bevarandeplanen finns nånstans på hemsidan har jag för mig.

I övrigt tror jag att det är chanslöst att SSS kommer att bevara A30B och man får vara glad att de har bevarat A30-utförandet åtminstone. De som styr i SSS tillhör generationen som var med före 1967 och har som främsta mål att bevara och återställa allt som fanns då. Det är knappast realistiskt att tro att detta kommer att ändras bara för att några andra går med i SSS.
Mer än halva styrelsen är född efter 1960. De som styr är egentligen medlemmarna, som väljer att utebli från årsmötena där de kan styra.

//T
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

2763 skrev:
AdrianLangemar skrev:Bevarandeplanen finns nånstans på hemsidan har jag för mig.

Mer än halva styrelsen är född efter 1960. De som styr är egentligen medlemmarna, som väljer att utebli från årsmötena där de kan styra.

//T
Du ska väl inte komma här och förstöra debatten med fakta. :shock:
Henrik Schütz

Man behöver väl inte ens närvara för att vara med och rösta, går det inte att rösta genom ombud/fullmakt?

HS
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Henrik Schütz skrev:Man behöver väl inte ens närvara för att vara med och rösta, går det inte att rösta genom ombud/fullmakt?

HS
SSS Riksföreningen Stadgar § 15 Omröstning skrev:Omröstning sker medelst acklamation om ej annat begäres. Medlem äger rätt att begära sluten omröstning. Vid lika röstetal avgöres frågan genom lottdragning. Beslut fattas med enkel majoritet om ej annat stadgats.
Vid personval som ej kunnat förrättas medelst acklamation fordras för att vara vald mer än hälften av de godkända rösterna. Godkänd röstsedel skall uppta lika många namn som det antal mandat omröstningen gäller. Om ingen kandidat erhåller föreskriven majoritet förrättas omval. I omval deltar endast de två kandidater som fick högsta röstetalen i första omgången. Vid omval gäller högsta röstetalet av antalet godkända röster.
Vid omröstning får endast medlem med giltigt medlemskap deltaga. Omröstning får ej ske medelst fullmakt. Medlem äger endast en röst.
https://www.sparvagssallskapet.se/sss/stadgar.php
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Henrik Schütz

Se där.

HS
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

M_M skrev: Jämförelserna med hur politiker väljs haltar - man måste inte vara medlem i ett politiskt parti för att få rösta i allmänna val.
Där har Du fel!
Du måste vara medlem (medborgare) i det land där Du skall rösta eller medlem (bo) i det landsting och kommun där Du skall rösta.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Däremot måste du vara medlem i ett politiskt parti för att kunna påverka partiets interna nomineringsprocess.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Den avsevärda skillnaden är alltså att det finns konkurrerande politiska partier att välja att lägga sin röst på utan att man behöver vara medlem i och internt påverka ett specifikt parti. Inom många områden där ideella föreningar verkar fungerar det inte alls så. (Det finns dock områden där det finns flera alternativa föreningar).
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

M_M skrev:Den avsevärda skillnaden är alltså att det finns konkurrerande politiska partier att välja att lägga sin röst på utan att man behöver vara medlem i och internt påverka ett specifikt parti. Inom många områden där ideella föreningar verkar fungerar det inte alls så. (Det finns dock områden där det finns flera alternativa föreningar).
Fast om du skall göra en sådan jämförelse så är det snarare så att det i en del föreningar (land) finns fraktioner (partier) som står för olika saker. För att kunna jämföra äpplen med päron får man hålla koll på fruktdisken!

För övrigt finns det rätt gott om större föreningar som fungerar genom att ha allmänna val (utan årsmöte) till fullmäktige eller där man får skicka valda lokala ombud till årsstämman. Det är dock inte småföreningar med knappt 2000 medlemmar som är sådana.

/T
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

Det kan ju vara värt nämna i sammanhanget att i en förening typ museiförening eller museibana räcker det inte bara med vanlig mötesdemokrati på årsmöten . Det vill säga att visst kan man välja styrelse och så men gäller det projekt som bevarande av fordon,trafik,banprojekt och liknande så behövs full acceptans av de aktiva för att det ska bli något gjort.
Man kan väl tycka att de aktiva blir ett slags nomenclatura men sådan är verkligheten. Man kan besluta om allt möjligt i verksamheten men är det ingen som sedan åtar sig att göra något så faller det.
Här skiljer sig de ideella föreningarna från kommersiell verksamhet där man bara beordrar de anställda till vad som ska göras men det låter sig inte göras när det är frivilligt och oavlönat arbete.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Lennart Petersen skrev:Det kan ju vara värt nämna i sammanhanget att i en förening typ museiförening eller museibana räcker det inte bara med vanlig mötesdemokrati på årsmöten . Det vill säga att visst kan man välja styrelse och så men gäller det projekt som bevarande av fordon,trafik,banprojekt och liknande så behövs full acceptans av de aktiva för att det ska bli något gjort.
Du har väl förvisso en poäng, men jag känner också att man i den här typen av debatter gärna tar soffliggarens parti. Om det skall vara demokrati så skall frågan komma hem till var och en och ältas.

Att leva i en demokrati innebär också ett egenansvar för att torgföra de åsikter man har. Kort sagt: ser du inte till att dina åsikter tas tillvara vid rätt tillfälle så är det faktiskt ditt eget problem, ingen annans.

Det hjälper inte att sitta hemma och tycka en massa på internet. Det står i föreningens stadgar att årsmötet är den högsta beslutande instansen. Det finns reglerat HUR du som medlem gör för att delta (kallelse, tidsfrister för motioner m.m.). Det har varit allmänt känt en längre tid att A/B30b rullar på den sista delen av resan mot sista växeln. Så ärligt talat ser jag inte vad den som vurmar för dessa vagnar INTE har gjort slag i saken till föregående årsmöte i SSS att se till att "tvinga" in dem i bevarandeplanen. Det finns liksom ingen argumentation emot - spelreglerna är klara och man har inte sett till att följa dem. Återstår i så fall att personligen höra av sig till SL för att köpa en vagn och ställa upp hemma om man då absolut vill spara dem.

Det är dessutom så att du som ickemedlem kan ta reda på allt ovanstående och bli medlem och få vara med och besluta. Och är man inte nöjd med ovanstående - ja då finns möjligheten att i föreningen driva en process för förändring av det som är dåligt.

Passar inte galoscherna, så får man göra något åt det.

//T
twr

Inlägg av twr »

Nu när det är klart att snacket om Kuba var ett skämt kan vi konstatera att samtliga 20 vagnar på Lidingöbanan kommer att skrotas. Depån kommer att utrymmas redan under midsommarhelgen och vagnarna transporteras till Hallstahammar, där de skrotas.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar