Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av twr »

Vad händer med A30 och B30 när Lidingöbanan stängs av, enligt plan i juni i år. De flesta skrotas väl, men hur många kan räddas till en museal tillvaro? Kanske Gävle kan till en billig summa komma över en extra vagn till museispårvägen som ska starta nästa år?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
roggek

Re: Vad händer med Lidingöbanans gamla vagnar?

Inlägg av roggek »

MUMA lär nog köpa/Få (ja hur är det med SLs givmildhet gentemot föreningar numera?) en hel del reservdelar till sitt Ängbytåg 302 och 604,
sedan skall nog en hel del reservdelar sparas till isvagnen 304 (om den inte får sällskap av ytterligare en eller två A30B som "isskrapor" på Lidingö?).

Spårvägsmuseet kanske vill ha ett tågsätt att visa upp i sittt nya museum.
Vore ju också kul om SSLidJ 17 kan få sällsakp av en manövervagn i Venetianskt rött?

Så så värst många skrotningar lär det nog knappast bli, däremot en hel del återvinning av vagnarna.

Och vad i allsin dar skulle en A30B/B30B göra i Gävle???? Då är det väl bättr att man forcerar bygget:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=34834

Möjligen som en väldigt temporär lösning då...

(Ja, jag vet att jag är väldigt "historiskt korrekt", och tycker INTE om andra spårvagnar i städer där de inte "hör hemma"!, i synnerhet inte när det gäller museal trafik. Djurgårdslinjen från 1991 var med A31/B31 en styggelse. )
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

"Slitvagnar" är en förträfflig idé på en spårväg som inte i princip endast är museum (som t.ex. Malmköping) utan även en allmän turistgrej (som t.ex. Djurgårdslinjen).
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

A30 tar sig runt på alla spår, och är därför utmärkta som bas för verkvagnar, de har även ATC för att köra på Lidingöbanan, även efter banans ombyggnad, så de bör sparas för framtida behov, går tex att skrapa ledningar med även på linje 4 :D Sedan tycker jag att de borde gå som insatståg AGA-Ropsten fram tills fler A36 levereras än de sju som beställts, vilket bara räcker till tiominuterstrafik.

HS
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Går dom inte att använda på Linje 7 N i stället för Göteborgsvagnarna? Lidingö vagnarna har åtminstone ett Stockholms förflutet även om de inte gick så mycket i innerstaden bortsett från Lidingö banorna mellan Ropsten och Humlegården samt Hornstull till Fridhemsplan och eventuellt Hornstull till Slussen och genom Södertunneln till Slussen före T-banan. Gick de inte även på linje 11 från Islandstorget till Tegelbacken? Och sedan massor i övrigt som förortståg. Det vill säga ganska mycket trots allt, även om de aldrig gick i ordinarie trafik mellan Norrmalmstorg och Djurgården. Finns det några problem som jag inte tänkt på att använda de gamla Lidingö vagnarna på linje 7 N och även linje 7 ?

Annars verkar det rena slöseriet att skrota dem så länge de kan även efter ombyggnade av Lidingöbanan även i framtiden användas på Lidingö.
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Karlaplan 1948 skrev:Finns det några problem som jag inte tänkt på att använda de gamla Lidingö vagnarna på linje 7 N och även linje 7 ?

Annars verkar det rena slöseriet att skrota dem så länge de kan även efter ombyggnade av Lidingöbanan även i framtiden användas på Lidingö.
Ja, det finns inte obegränsat med lagringsutrymme i Alkärrshallen om ytterligare A30B/B30B skall köras på linje 7N. Och hellre ser jag vagnanrna 76, 335 och SSB 24 och 182 ipå linje 7N än A30B/B30B!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Saltsöbanan då? Dom har nog vagnbrist...
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Annars vet jag en interurban som med öppna armar skulle ta emot "nya" spårvagnar....!

Det gäller bara att få ihop klös till transporten. Villiga instruktörer och montörer ur SSS-leden lär nog ställa upp gratis för att få igång den nya vagnparken!

Bild

Hälsar / Richard
Karlaplan 1948

Inlägg av Karlaplan 1948 »

Håller med om:
Ja, det finns inte obegränsat med lagringsutrymme i Alkärrshallen om ytterligare A30B/B30B skall köras på linje 7N. Och hellre ser jag vagnarna 76, 335 och SSB 24 och 182 ipå linje 7N än A30B/B30B!

Hellre de uppräknade gamla vagnarna 76-335-SSB 24 & 182 men hellre A30B/B30B än Göteborgsvagnarna.

Men är lagringsproblemet det kortsiktiga medan gamla hallen rivs på Lidingö och nya hallen blir klar? Inte har väl så många nya spårvagnar beställts att det fyller både Ulvsunda hallen och nya Lidingö?

Vilken interurban kommer Richards bild ifrån?
Argumentera sakligt för mer spårvägslinjer i Stockholms innerstad. Acceptera inte de osakliga motargument mot spårvagnar som smygts in i bilagan till utredningen om förlängningen till Centralen.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

Karlaplan 1948 skrev:Vilken interurban kommer Richards bild ifrån?
Hyfsad gissning: Kuba.
Ju förr dess bättre.
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

A30B uppfyller inga rimliga krav på trafikantcirkulation, och saknar vettiga barnvagnsplatser, just 7N är bland de sämsta ställena att köra dem på, Om interurbanlinjen har rätt spårvidd, den verkar ha flera på en gång, så kan dom få vagnarna :D
HS
Användarens profilbild
Jeff
Kontakt:

Inlägg av Jeff »

Någon borde tippsa Anders Åberg. A30 till Mannaminne ;)
Mvh
Jeff

Mina youtube videos finns här!
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Hechtwagen skrev:Saltsöbanan då? Dom har nog vagnbrist...
Ja, man har ju gjort det förr med SSLidJ 16 vid en utfärd 1994:
https://www.sparvagssallskapet.se/vagnh ... .php?id=77
MWE

Inlägg av MWE »

Thomas Lange skrev:
Finns ingen som helst anledning att hjälpa en av världens (få) kvarvarande kommunistdiktaturer!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

MWE skrev:Finns ingen som helst anledning att hjälpa en av världens (få) kvarvarande kommunistdiktaturer!
Man ska väl passa sig för att blanda in politik här, och jag ber redan nu om ursäkt för urspårningen. Men personligen tycker jag att det är hyckleri av många i västvärlden (dock inte specifikt MWE) att fördöma Kuba i samma andetag som man hyllar den största kommunistdiktaturen av dem alla. Ni vet, landet som numera äger både Volvos och Saabs personbilstillverkningar. Och fler lär det bli.
I sakfrågan håller jag med dig, men till skillnad från svensken i gemen samt vår regering så anser jag att alla diktaturer är av ondo. Oavsett om de har en höger- eller vänsterpolitisk inriktning, och oavsett om de ligger på en fattig ö i Karibien eller på en stor oljerik halvö i Mellanöstern.

Vad gäller ämnet vore det väldigt trevligt att om gamla Lidingövagnar kunde sparas och köras runt på olika banor i Sverige. Både Spårväg City och Saltsjöbanan lät gemytligt! :) Kanske även Tvärbanan?
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

MWE skrev:
Thomas Lange skrev:
Finns ingen som helst anledning att hjälpa en av världens (få) kvarvarande kommunistdiktaturer!
Vad har spårvägar med kommunistdiktaturer att göra?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
MWE

Inlägg av MWE »

Odd skrev:
MWE skrev:
Thomas Lange skrev:
Vad har spårvägar med kommunistdiktaturer att göra?
Du förstår inte det? Tja, om spårvägarna ligger i kommunistdiktaturer så...
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Hur som helst har USA byggt den där banan på Cuba (?), det syns genom att rälsskarvarna ligger i zigzack.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

MWE skrev:
Thomas Lange skrev:
Fast med din tidigare syn på A30 så är väl frågan om det är att klassa som hjälp att skicka dit en massa skrotfärdiga vagnar?
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MWE skrev: Finns ingen som helst anledning att hjälpa en av världens (få) kvarvarande kommunistdiktaturer!
Anledningen att skicka A30 till Kuba vore väl att då är åtminstone något på ön högerstyrt, med tanke på joystickens placering... å så bromsar man med vänster... snacka på subversiva tecken....
Med reservation för tyckfel.
Skriv svar