Jag är med i en förening, dock inte SSS. Jag vet att inom föreningar florerar massor av viljor som måste tas hänsyn till och - i vissa fall - stävjas. Att då säga att man bör kunna påverka en viss förening i ett öppet forum, det är ganska krävande. Jag tycker att det är en ganska sund åsikt att om man vill hjälpa till med att bevara något visst från förr så är det lämpligt att gå med i (eller om det inte finns någon, själv starta) en förening som har det som sitt brinnande mål. Att i stället stå utanför en befintlig förening och skrikande (bildligt) tala om hur illa förening beter sig som inte vill bevara just den typen av fordon som "just jag" vill bevara - det tycker jag är förmätet, det är ett tecken man har allt för stor tro på sin egen betydelse i världshistorien.M_M skrev:Det här argumentet ses på så otroligt många ställen. Om föreningar inte är sugna på att debattera den typen av frågor med ickemedlenar, givetvis i mån av tid, så finns en viss risk att föreningen åtminstone delvis blir ett museum över hur föreningen alltid sett ut.Sven Blomberg skrev:"mustermann" Hur SSS policy vad beträffande bevarande skall vara bör du ta upp inom SSS genom motion till årsmötet. Det är där du kan påverka. Inte genom att vräka ur dig massa påståenden på ett forum.
OBS, ovanstående är ett generellt uttalande om alla de föreningar som har anhängare som framför "bli medlem" som svar i diskussioner.
Om man vill påverka en förening så är faktiskt det lättaste - och egentligen det enda - sättet att gå med i föreningen i fråga. Och som sagt, jag säger inte detta för att göra reklam för just SSS. Jag är inte med där, så jag har ingen vinning av detta.