Sida 38 av 38

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 30 april 2025 10:54
av twr
GustavS skrev: onsdag 30 april 2025 10:15 https://www.sverigesradio.se/artikel/be ... nnu-ett-ar

Bygg-återstart 2026 enligt vad som sägs i inslaget.
Och det påpekas att trafikstart sades bli 2023 när projektet beslutades.
Jag minns när det var byggstart 2014 och trafikstart 2018. :D

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 30 april 2025 12:07
av GustavS
twr skrev: onsdag 30 april 2025 10:54
GustavS skrev: onsdag 30 april 2025 10:15 https://www.sverigesradio.se/artikel/be ... nnu-ett-ar

Bygg-återstart 2026 enligt vad som sägs i inslaget.
Och det påpekas att trafikstart sades bli 2023 när projektet beslutades.
Jag minns när det var byggstart 2014 och trafikstart 2018. :D
Ärligt talat tror jag det kunde ha haft rätt stor effekt på Kista om det blivit av 2018, eller ens 2023. Kista hade varit mer attraktivt att ha kvar kontor och universitetsutbildningar i. Kista är nästan som en bruksort som tappat bruket nu.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 30 april 2025 21:38
av BSB101
GustavS skrev: onsdag 30 april 2025 12:07
twr skrev: onsdag 30 april 2025 10:54
GustavS skrev: onsdag 30 april 2025 10:15 https://www.sverigesradio.se/artikel/be ... nnu-ett-ar

Bygg-återstart 2026 enligt vad som sägs i inslaget.
Och det påpekas att trafikstart sades bli 2023 när projektet beslutades.
Jag minns när det var byggstart 2014 och trafikstart 2018. :D
Ärligt talat tror jag det kunde ha haft rätt stor effekt på Kista om det blivit av 2018, eller ens 2023. Kista hade varit mer attraktivt att ha kvar kontor och universitetsutbildningar i. Kista är nästan som en bruksort som tappat bruket nu.
Man ska inte överdriva spårvägen betydelse för Kista, området har redan i dag god kollektivtrafik med bussar, tunnelbana och pendeltåg. En långsam spårväg gör nog väldigt lite för utvecklingen.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 30 april 2025 23:01
av JohanB
Det är väl mest boende i Rissne och Ursvik nu som får glädje av den nya grenen på Tvärbanan? Både Bromma flygplats och Kista har ju tappat rejält i betydelse sedan dess banan planerades.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: onsdag 14 maj 2025 21:51
av twr

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 15 maj 2025 10:03
av Enceladus
twr skrev: onsdag 14 maj 2025 21:51 Byggstart 2026. https://www.mitti.se/nyheter/fortsatt-u ... 1747206884
Trafikstart tidigast 2028: https://www.mitti.se/nyheter/sls-bedomn ... 542f3e3bdc

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 maj 2025 19:26
av Per Lind
BSB101 skrev: onsdag 30 april 2025 21:38
GustavS skrev: onsdag 30 april 2025 12:07
twr skrev: onsdag 30 april 2025 10:54
Jag minns när det var byggstart 2014 och trafikstart 2018. :D
Ärligt talat tror jag det kunde ha haft rätt stor effekt på Kista om det blivit av 2018, eller ens 2023. Kista hade varit mer attraktivt att ha kvar kontor och universitetsutbildningar i. Kista är nästan som en bruksort som tappat bruket nu.
Man ska inte överdriva spårvägen betydelse för Kista, området har redan i dag god kollektivtrafik med bussar, tunnelbana och pendeltåg. En långsam spårväg gör nog väldigt lite för utvecklingen.
Långsam spårväg? Beror på hur långt man skall åka. Tunnelbanan är snabbare mellan hållplatserna men tiden att ta sig från gatan ned till plattform och upp igen gör att korta resor tar betydligt längre tid med "snabb" tunnelbana.
-Per

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 22 maj 2025 20:27
av gek
BSB101 skrev: onsdag 30 april 2025 21:38 Man ska inte överdriva spårvägen betydelse för Kista, området har redan i dag god kollektivtrafik med bussar, tunnelbana och pendeltåg. En långsam spårväg gör nog väldigt lite för utvecklingen.
Från T-centralen till Kista tar man sig på 18 minuter, och stationen i Kista är lämpligt nog placerad direkt ovanpå centrumanläggningen. Pendeltåg till Helenelund går ännu snabbare, men vägen mellan Helenelund och Kista centrum är ett jättelångt trist blåshål.

Tvärbanan är däremot väl motiverad när det gäller tvärförbindelser till Kista.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: lördag 24 maj 2025 10:44
av Kantorn
gek skrev: torsdag 22 maj 2025 20:27
BSB101 skrev: onsdag 30 april 2025 21:38 Man ska inte överdriva spårvägen betydelse för Kista, området har redan i dag god kollektivtrafik med bussar, tunnelbana och pendeltåg. En långsam spårväg gör nog väldigt lite för utvecklingen.
Från T-centralen till Kista tar man sig på 18 minuter, och stationen i Kista är lämpligt nog placerad direkt ovanpå centrumanläggningen. Pendeltåg till Helenelund går ännu snabbare, men vägen mellan Helenelund och Kista centrum är ett jättelångt trist blåshål.

Tvärbanan är däremot väl motiverad när det gäller tvärförbindelser till Kista.
Kan tänka mig att pendling till Kista från nprdligare orter, såsom Upplands Väsby, Märsta och till och med Uppsala blir bekvämare med Tvärbanan.

Re: Tvärbanan Kistagrenen

Postat: torsdag 05 juni 2025 22:03
av dr Cassandra Nojdh
Extern granskning av Norra Kistagrenen visar brister i styrning och riskhantering
Region Stockholm skrev:Region Stockholms program Tvärbanan Norra Kistagrenen har allt sedan starten 2016 haft bristfällig styrning, otillräckliga kontrollrutiner och bristande riskhantering. Det visar en extern granskning beställd av regionstyrelsen.
Ja, det kan man säga. Och så anlitade man en turkisk totalentreprenör. T.o.m. "omvärldsläget" kommer med på ett hörn. För vidare studier om det senare begreppet: https://svd.vgc.no/v2/images/ae24dfae-4 ... 5128a6233f