Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Thomas Lange
- Inlägg: 2230
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Gülermak tilldelas entreprenadkontrakt för utbyggnad av Tvärbanan
https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... =send_list
https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressr ... =send_list
Ju förr dess bättre.
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Jag funderar på vad som ingår i priset då det inte är "landstingsmässigt" pris.
Normalt brukar landstingets upphandingar kosta betydligt mer, Solna-grenen var väl 4-5 gånger dyrare. Sist prislappen var så här låg var väl när Tvärbanan byggdes ut mellan Gullmarsplan och Sickla Udde, ca 2.5 km för ca 400 miljoner, inkl en lång bro.
Visserligen fortfarande betydligt högre kostnader än vad det ofta kostar på andra ställen, men ett steg i rätt riktning.
Vad gjorde man för skillnad i denna upphandling som man inte lyckats med på över 15 år?
(Ja, jag vet att det heter Region Stockholm numera, men jag orkar inte benämna det med landstinget/sl/sll/tf/region stockholm eller vad det heter denna vecka)
Normalt brukar landstingets upphandingar kosta betydligt mer, Solna-grenen var väl 4-5 gånger dyrare. Sist prislappen var så här låg var väl när Tvärbanan byggdes ut mellan Gullmarsplan och Sickla Udde, ca 2.5 km för ca 400 miljoner, inkl en lång bro.
Visserligen fortfarande betydligt högre kostnader än vad det ofta kostar på andra ställen, men ett steg i rätt riktning.
Vad gjorde man för skillnad i denna upphandling som man inte lyckats med på över 15 år?
(Ja, jag vet att det heter Region Stockholm numera, men jag orkar inte benämna det med landstinget/sl/sll/tf/region stockholm eller vad det heter denna vecka)
Genius on call
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Höll man inte på med någon stor uppsättning åtgärder och omtag just för att få Kistagrenen till mer rimligt pris? Med konsulter från Frankrike och allt?Odd skrev:Jag funderar på vad som ingår i priset då det inte är "landstingsmässigt" pris.
Normalt brukar landstingets upphandingar kosta betydligt mer, Solna-grenen var väl 4-5 gånger dyrare. Sist prislappen var så här låg var väl när Tvärbanan byggdes ut mellan Gullmarsplan och Sickla Udde, ca 2.5 km för ca 400 miljoner, inkl en lång bro.
Visserligen fortfarande betydligt högre kostnader än vad det ofta kostar på andra ställen, men ett steg i rätt riktning.
Vad gjorde man för skillnad i denna upphandling som man inte lyckats med på över 15 år?
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Det gedigna förarbetet tror även jag är en stor del. Vidare att man inte har ett heltäckande signalsystem, växlarna vid Helenelund skall styras från vagnarna osv. Där är många kronor sparande.
Tror vi alla hoppas på att bygget går bra och att både tider och projektering håller vilket alltså gör att ekonomin hålls.
Stefan
Tror vi alla hoppas på att bygget går bra och att både tider och projektering håller vilket alltså gör att ekonomin hålls.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Snarare detta halvsekel! Huvudman för spårvägsbyggen (inkl tunnelbanor!) var Stockholms stad fram till 1967, därefter* Stockholms läns landsting, som hette så tills nyligen, och nu Region Stockholm.Odd skrev: (Ja, jag vet att det heter Region Stockholm numera, men jag orkar inte benämna det med landstinget/sl/sll/tf/region stockholm eller vad det heter denna vecka)
* (Ok det kan ha varit nån övergångslösning ca 1967-71)
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Vad skönt, då slipper ju Region Stockholm ta något som helst ansvar för det som görs, trots det "gedigna förarbetet" (vilket det nu är). Sedan sparar man in på säkerheten, genom att bygga en gigantisk Nockebybana. Kanske tar man in turkisk arbetskraft också (till turkiska löner).Stefan Widén skrev:Det gedigna förarbetet tror även jag är en stor del. Vidare att man inte har ett heltäckande signalsystem, växlarna vid Helenelund skall styras från vagnarna osv. Där är många kronor sparande.
Tror vi alla hoppas på att bygget går bra och att både tider och projektering håller vilket alltså gör att ekonomin hålls.
Stefan
Som grädde på moset får väl AB SS kontraktet också, efter Arriva 2024!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Jajamensan Fröken Nöjdh - huvudet på spiken som alltid!dr Cassandra Nojdh skrev:Vad skönt, då slipper ju Region Stockholm ta något som helst ansvar för det som görs, trots det "gedigna förarbetet" (vilket det nu är). Sedan sparar man in på säkerheten, genom att bygga en gigantisk Nockebybana. Kanske tar man in turkisk arbetskraft också (till turkiska löner).
Som grädde på moset får väl AB SS kontraktet också, efter Arriva 2024!
Självklart är allt riggat och klart - det var ju en förutsättning för projektets låga prisnivå.
Infrastrukturansvarige Stefan jämte medarbetarna på TLC AGA går redan på kvällskurser för att behärska "turkspråket" med sina postpositioner, ordföljden subjekt–objekt–predikat samt avsaknaden av genus.
Saygılar / Lena Teyze
Som upplever att Turkiet är ett underskattat land, i alla fall från Svensk horisont, när det gäller utbyggnaden av spårvägssystem. Vilket går i rasande takt, där man även värnar om det "Trafikkulturella Arvet". Om nu Nockebybanan anses ingå i detta, har verkligen förvaltningen valt de rätta entreprenörerna!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Ja, Turkiet är verkligen ett land att ta efter. Fast man har ju inte nått den kinesiska kommunistdiktaturens nivå ännu.
Men Gülermak och China Railway Tunnelgroup (eller något annat företag i kommunistdiktaturens virrvarr av statliga företag) kan väl slå sig ihop. Det låter som en giftig kombination.
Men Gülermak och China Railway Tunnelgroup (eller något annat företag i kommunistdiktaturens virrvarr av statliga företag) kan väl slå sig ihop. Det låter som en giftig kombination.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- Stefan Widén
- Inlägg: 3018
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Det finns många regimer som man verkligen kan ifrågasätta dess sätt att styra, finns de som påstår att Sverige är ute på hal is.
Men om vi förutsätter att ett företag med internationella kontakter och kontrakt har den professionalism som krävs för att vinna en upphandling som denna så utgår i alla fall jag från att att TF har gjort nödvändiga kontroller.
Vi kan ju lätt konstatera att även om företaget kommit från Sverige är det inte säkert att allt blivit bättre.
Stefan
Men om vi förutsätter att ett företag med internationella kontakter och kontrakt har den professionalism som krävs för att vinna en upphandling som denna så utgår i alla fall jag från att att TF har gjort nödvändiga kontroller.
Vi kan ju lätt konstatera att även om företaget kommit från Sverige är det inte säkert att allt blivit bättre.
Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Ja, det är lite svårförståeligt varför kamrat Widén känner behov av att försvara "SL" på detta sätt, men det kanske är inför övertagandet 2024?Stefan Widén skrev:Det finns många regimer som man verkligen kan ifrågasätta dess sätt att styra, finns de som påstår att Sverige är ute på hal is.
Men om vi förutsätter att ett företag med internationella kontakter och kontrakt har den professionalism som krävs för att vinna en upphandling som denna så utgår i alla fall jag från att att TF har gjort nödvändiga kontroller.
Vi kan ju lätt konstatera att även om företaget kommit från Sverige är det inte säkert att allt blivit bättre.
Stefan
Vad det handlar om är att SL abdikerar från sitt beställaransvaret, dvs. man erkänner att man inte klarar av att styra och handla upp delentreprenader, utan försöker sig på att köpa ett nyckelfärdigt system istället. Nåja, försöka duger. Att det ska bli så vansinnigt billigt (eller kostnadseffektivt, som det heter på byråkratiska) beror ju inte på "ett bra förarbete" eller "utländska konsulter" utan att man strukit bort signaleriet/linjeblocket helt. Eftersom man inte klarade av att handla upp ett kompetent signalsystem till Solnagrenen (och sedermera hela banan) har man dragit slutsatsen att problemet ligger i signaleriet som sådant. Det tyder ju på en betydande brist på intellektuell förmåga. Men man får väl ändå vara glad över att Ulvsundaleden inte korsas i plan vid Bromma Blocks (hur det blir mellan Rissne och Ursvik har jag inte orkat ta reda på, men det kanske blir planskiljt även där).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Detta turkiska företag är inte okänt i Sverige, se citat ur "branschaktuellt" för byggbranschen för ett par år sedan:
"Ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülemark, italienska Astaldi och norskägda Segermo tilldelas uppdraget att bygga station Haga i Västlänken. Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018."
Även här noterades också att anbudet var betydligt lägre än andra.
Tilläggas kan att bygget är i full gång och vad jag har hört inga värre skandaler än på andra etapper...
Ett litet kuriosa kring bygget av station Haga är att de träd som flyttades från stadsmiljön i Nya Allén till en plantskola utanför Göteborg trivs så bra att de kanske växer sig för stora att flyttas tillbaka.
/Kurt
"Ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülemark, italienska Astaldi och norskägda Segermo tilldelas uppdraget att bygga station Haga i Västlänken. Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018."
Även här noterades också att anbudet var betydligt lägre än andra.
Tilläggas kan att bygget är i full gång och vad jag har hört inga värre skandaler än på andra etapper...
Ett litet kuriosa kring bygget av station Haga är att de träd som flyttades från stadsmiljön i Nya Allén till en plantskola utanför Göteborg trivs så bra att de kanske växer sig för stora att flyttas tillbaka.
/Kurt
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Nåja, SÅ dyrt var väl inte Tvärbanans misslyckade signalsystem (som fortfarande inte är någon linjeblockering ), det var mer av ideologiska skäl man slopade signalregleringen på Kistagrenen.dr Cassandra Nojdh skrev:Att det ska bli så vansinnigt billigt (eller kostnadseffektivt, som det heter på byråkratiska) beror ju inte på "ett bra förarbete" eller "utländska konsulter" utan att man strukit bort signaleriet/linjeblocket helt.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Ja, jag vet att Tvärbanan är ett ställverksområde. Om jag säger huvudsignalreglering, blir det bättre så?daniel_s skrev:Nåja, SÅ dyrt var väl inte Tvärbanans misslyckade signalsystem (som fortfarande inte är någon linjeblockering ), det var mer av ideologiska skäl man slopade signalregleringen på Kistagrenen.dr Cassandra Nojdh skrev:Att det ska bli så vansinnigt billigt (eller kostnadseffektivt, som det heter på byråkratiska) beror ju inte på "ett bra förarbete" eller "utländska konsulter" utan att man strukit bort signaleriet/linjeblocket helt.
2010 uppgavs signaleriets ordervärde vara 350 miljoner: https://news.cision.com/se/ge/r/nytt-si ... n,c9241118
Jag undrar om det stannade vid den siffran. Det ska jämföras t.ex. med Gülermaks ordervärde på 1450 miljoner för Kistagrenen från Bromma flygplats. Men naturligtvis hade det inte kostat lika 350 miljoner till att förse Kistagrenen med huvudsignaler (åtminstone hoppas jag inte det). I övrigt håller jag med om att ideologin har fått styra. Det vet ju "alla", i synnerhet inom Spårvägssällskapet och AB SS, att "riktiga" spårvägar körs på sikt: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 1&start=40
Hur var det nu den där uppsatsskrivaren formulerade sig. "vansinnig och omgiven av dåliga rådgivare kan jag endast beklaga Erik XIV".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6163
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Turkiskt företag bygger Kistagrenen på Tvärbanan
Jovisst, det framgår vi av den länk trådinledaren lämnade.KurtL skrev:Detta turkiska företag är inte okänt i Sverige, se citat ur "branschaktuellt" för byggbranschen för ett par år sedan:
"Ett konsortium bestående av det turkiska bolaget Gülemark, italienska Astaldi och norskägda Segermo tilldelas uppdraget att bygga station Haga i Västlänken. Kontraktet är värt 2,3 miljarder kronor och byggstart är planerad till 2018."
Även här noterades också att anbudet var betydligt lägre än andra.
Tilläggas kan att bygget är i full gång och vad jag har hört inga värre skandaler än på andra etapper...
Ett litet kuriosa kring bygget av station Haga är att de träd som flyttades från stadsmiljön i Nya Allén till en plantskola utanför Göteborg trivs så bra att de kanske växer sig för stora att flyttas tillbaka.
/Kurt
Och nej, jag har inte påstått att det har inträffat (eller kommer att inträffa) några skandaler. Däremot skulle jag gärna vilja vet hur det kommer sig att Gülermak (och China Railway Tunnel Group, för den delen) kan lämna anbud som ingen annan entreprenör anser sig kunna matcha. Det ska i alla fall bli intressant att se vilka underentreprenörer Gülermak kommer att anlita för t.ex. bana och ETS. Eller anser man sig ha all nödvändig kompetens inhouse (dvs. man tar hit folk från Turkiet)?
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".