Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Spårutbyggnaden var planerad långt tidigare. Sen blev det visst nåt problem med en borr...
Men visst - det hade kanske gått att planera om spåren, men jag tror man hade fullt upp med annat!

Nu är det många år sedan, men jag har ett svagt minne av att man påbörjat dubbelsspårsbygget redan när jag började jobba med F10. Sen stod det still väldigt länge. Men det här är väl snart 20 år sedan - så jag kan minnas fel!

/TKO
Nej, det är mindre än tio år sedan.
VAD är mindre än tio år sedan?
(lite oklar syftning i påståendet...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av TKO »

Inge skrev: Det är mindre än tio år sedan man påbörjade dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken.
Det är säkert riktigt att dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken, alltså söder om Barkåkra, påbörjades för mindre än tio år sedan. Men längre norrut, uppåt Förslöv påbörjades arbetena långt tidigare. Och därmed var det svårt, ja kanske omöjligt, att dra järnvägen så att den ansluter till flygstationen utan många kringelikrokar. Så den frågan avgjordes - som jag redan påtalat - långt tidigare, förmodligen redan när åstunnelns södra anslutning projekterades.

Så nu kanske vi kan lämna trakterna kring Skånska Flygflottiljen?
(Fast Barkåkra ligger ju i varje fall lite närmare Arlanda än vad Amsterdam gör...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev: Det är mindre än tio år sedan man påbörjade dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken.
Det är säkert riktigt att dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken, alltså söder om Barkåkra, påbörjades för mindre än tio år sedan. Men längre norrut, uppåt Förslöv påbörjades arbetena långt tidigare. Och därmed var det svårt, ja kanske omöjligt, att dra järnvägen så att den ansluter till flygstationen utan många kringelikrokar. Så den frågan avgjordes - som jag redan påtalat - långt tidigare, förmodligen redan när åstunnelns södra anslutning projekterades.

Så nu kanske vi kan lämna trakterna kring Skånska Flygflottiljen?
(Fast Barkåkra ligger ju i varje fall lite närmare Arlanda än vad Amsterdam gör...)

/TKO
Nej, det hade alls inte varit svårt. Norrut var det helt fritt från flygplatsen fram till järnvägen och det då byggda dubbelspåren.
Jag undrar om skribenten är medveten om att flygstationen ligger på flygplatsens östra sida? Och det är där järnvägen skulle dragits om vi ville ha en anslutning tåg/flyg... om vi inte flyttat flygstationen. Men det var knappast möjligt då flottiljområdet slumpades bort för en spottstyver i samband med förbandsnedläggningen - och i samma veva byggde ju LFV ut den befintliga flygstationen med en ny ankomsthall. Så vi kan konstatera att det skribentens konspiratoriska historiebeskrivning ("Banverket ville skydda SJ från konkurrens") inte har mycket med verkligheten att göra!

Klart slut!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av TKO »

Men de lösningar som den store flygplatsprojektören föreslår var inte LFV intresserade av... det fanns inga som helst tankar från deras håll att flytta flygstationen när förbandsnedläggelsen blev känd.

Och visst går det utmärkt att dra järnvägen väster om flygfältet, den går ju där nu! Men då går det inte att få till någon bra anslutning tåg/flyg - med mindre än att flygstationen flyttas. Och angående den frågan: Se ovan!

Så anledningen till att vi inte har en pågatågsstation med namnet "Helsingborg-Ängelholm Airport" är inte den skribenten tidigare velat antyda. Det är väl inget mer att diskutera tycker jag!

vänligen
Thomas K Ohlsson

PROLOG: Ibland har jag fel, eller uttalar mej om saker jag inte har en aning om. När jag inser det försöker jag erkänna mina misstag, istället för att mala på som ett positiv... kanske något att tänka på för andra skribenter?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av M_M »

1 skrev:Det finns, i alla fall i min värld, ytterligare en utomordentlig fördel med AEX jämförd med "regionaltågs-alternativ";

Om Du inte är väl bekant med alla resmöjligheter till och från Arlanda, Du är kanske turist eller bara besöker Stockholm enstaka gånger, så är det väldigt enkelt att både på Arlanda och Cst finna "direkttåget" med egna plattformar, utmärkt turtäthet och bra information. Får jag besökare, kan jag lätt förklara hur denne skall ordna sin transfer.
Säkert bra i sig, om du t.ex. ska övernatta på ett hotell ett stenkast från Stockholm C och aldrig avser att vistas längre än nån kilometer från Stockholm C. Men hur ska resenärer bära sig åt om de ändå behöver kunna resa vidare?
1 skrev:Motsatsen till detta är exempelvis Amsterdam, där Schiphol trafikförsörjes mot stadens centrum med regionaltåg samt därutöver "fjärrtåg" till en mångfald olika destinationer.

Jag besöker denna trevliga stad flera gånger varje år och har faktiskt även arbetat på NS. Ändock upplever jag alltid en viss förvirring när jag kliver ner i underjorden och tågen dundrar in på olika plattformar. Detsamma gäller inne i staden när jag på den gigantiska stationen steppar runt "i tunnelröret" för att hitta rätt plattformsuppgång. Och uppkommen där måste jag försöka lista ut var tåget stannar i de gigantiskt långa plattformarnas ändar.

Troligtvis är jag inte ensam om att uppleva detta, då man på mitt favorithotell vid "Dam" genomgående rekommenderar sina gäster att ta taxi. Detta även om bilresan tar längre tid och är relativt dyr.

Här har jag också noterat att fram till för några år sedan hade NS vid nedgången till flygplatsens underjordiska station ett flertal biljettluckor enbart för att sälja färdbevis in till staden. Snabbt och enkelt fick Du en biljett samt anvisning från vilken plattform Du kunde finna nästa avgång.

Nu får Du istället mickla vid automater för att sedan självklart fortsätta ner till "fel plattform". Till saken hör att jag aldrig i "modern tid" upplevt någon biljettkontroll på sträckan, vare sig in eller ut. Jag skulle tro att en mångfald resenärer med den erfarenheten aldrig bryr sig om att köpa någon biljett.
Min erfarenhet av att åka kollektivt i Nederländerna är att det är jätteenkelt att åka tåg om en redan tagit sig över tröskeln som krävs för att över huvud taget göra kollektivresor (och då mer än att åka på ett pappers-dagkort som ingår i nån "besök X-stad"-grej). För att över huvud taget kunna åka kollektivt på ett vettigt sätt så behövs ett OV-chipkaard och på de större stationerna finns automater där det går att ladda på reskassa även för oss som har internationella betalkort. På med tillräckligt med reskassa, checka in på en station, ta rätt tåg på precis samma sätt som vid vilken annan tågresa som helst, kliv av på rätt ställe och checka ut där. Dessutom verkar man inte bli feldebiterad vilket ju som bekant verkar vara standard i de flesta andra check-in-check-ut-system.

Om Amsterdam C framstår som en besvärligt komplex stor station så finns det en hel klase andra stationer i en ring runt Amsterdam och alla dessa har bra byten till tunnelbanan och nästan alla även bra byten till spårvägen, varpå mycket stora delar av Amsterdam går smidigare att nå via byte på någon av dessa stationer än via Amsterdam C.

Jag skulle säga att det är tyvärr rätt krångligt att åka kollektivt ungefär överallt där en inte redan har vana med kollektivtrafiken. Om jag ändå ska rangordna hur lätt det är att åka på olika delar i världen så sätter jag nog Nederländerna på första plats. Mig vetyerligen det enda landet där all offentlig kollektivtrafik (exklusive ett litet begränsat antal snabbtåg Amstedam-Schiphool-Rottedam-Belgien) kan användas med reskassa på ett enda kort.

Andra länder/områden är hyggligt bra, exempelvis London med Oyster som numera gäller även på merparten av järnvägstrafiken, eller Belgien där det utöver järnvägen endast finns tre biljettutgivare till samtlig kollektivtrafik och där åtminstone både Bryssel och Flandern vardera endast är en enda zon. Lika bra som i Nederländerna är det dock inte.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av gbd »

Men är inte nyttan/onyttan med AE vad man jämför det med. T.ex. så är det väl betydligt bättre än buss eller privatbil (Oftast), men man kan välocksåjämföra med t.ex. Munchen och Kph som har spårlösningar som är integrerade I övriga nätet så är de bättre.
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
1 skrev:Det finns, i alla fall i min värld, ytterligare en utomordentlig fördel med AEX jämförd med "regionaltågs-alternativ";

Om Du inte är väl bekant med alla resmöjligheter till och från Arlanda, Du är kanske turist eller bara besöker Stockholm enstaka gånger, så är det väldigt enkelt att både på Arlanda och Cst finna "direkttåget" med egna plattformar, utmärkt turtäthet och bra information. Får jag besökare, kan jag lätt förklara hur denne skall ordna sin transfer.
Säkert bra i sig, om du t.ex. ska övernatta på ett hotell ett stenkast från Stockholm C och aldrig avser att vistas längre än nån kilometer från Stockholm C. Men hur ska resenärer bära sig åt om de ändå behöver kunna resa vidare?
Köpa en biljett? Ser inte riktigt problemet.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:
1 skrev:Det finns, i alla fall i min värld, ytterligare en utomordentlig fördel med AEX jämförd med "regionaltågs-alternativ";

Om Du inte är väl bekant med alla resmöjligheter till och från Arlanda, Du är kanske turist eller bara besöker Stockholm enstaka gånger, så är det väldigt enkelt att både på Arlanda och Cst finna "direkttåget" med egna plattformar, utmärkt turtäthet och bra information. Får jag besökare, kan jag lätt förklara hur denne skall ordna sin transfer.
Säkert bra i sig, om du t.ex. ska övernatta på ett hotell ett stenkast från Stockholm C och aldrig avser att vistas längre än nån kilometer från Stockholm C. Men hur ska resenärer bära sig åt om de ändå behöver kunna resa vidare?
Köpa en biljett? Ser inte riktigt problemet.
Du menar göra på samma sätt som att ta SL-UL-pendeln?
Jag ser inte heller problemet - fast då menar jag vilket problem AEX löser i detta fall :wink:
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
BSB101 skrev:
M_M skrev:Säkert bra i sig, om du t.ex. ska övernatta på ett hotell ett stenkast från Stockholm C och aldrig avser att vistas längre än nån kilometer från Stockholm C. Men hur ska resenärer bära sig åt om de ändå behöver kunna resa vidare?
Köpa en biljett? Ser inte riktigt problemet.
Du menar göra på samma sätt som att ta SL-UL-pendeln?
Jag ser inte heller problemet - fast då menar jag vilket problem AEX löser i detta fall :wink:
AEX tar en på ett snabbt sätt från Arlanda till Stockholm C. Förutom pris och komfort är tid en viktig faktor när man väljer transportsätt.
Vagnen
Inlägg: 46
Blev medlem: måndag 21 december 2015 19:37

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av Vagnen »

Frågan är verkligen berättigad. Att betala över hundra kronor för att ta sig till flygplatsen är verkligen ett ockerpris och en följd av att det är ett monopol som driver denna järnväg.Vem idiotiska idé är det att denna tariff skall behovs tillämpas?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av TKO »

Om en person skall pekas ut så är svaret enkelt: Mats Odell.

vänligen
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
BSB101
Inlägg: 3051
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av BSB101 »

Vagnen skrev:Frågan är verkligen berättigad. Att betala över hundra kronor för att ta sig till flygplatsen är verkligen ett ockerpris och en följd av att det är ett monopol som driver denna järnväg.Vem idiotiska idé är det att denna tariff skall behovs tillämpas?
Prisfrågan och frågan om behovet av direkttåg till Arlanda är dock två olika frågor.
Enceladus
Inlägg: 11469
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:För mig som bor i innerstan är AEx rätt så ineffektiv jämfört med pendeln eftersom jag tappar hela restidsvinsten, och ibland ännu mer, på att ta mig till Centralen och byta. Men om jag ändå är där av någon annan anledning, tar jag så klart AEx om det lämpar sig. Ska jag hem från Arlanda brukar jag välja det alternativ som innebär att jag snabbast kommer bort från Arlanda, och då är 583:an oftast utmärkt, det går ofta fortare den vägen än att vänta på UL/SL-pendeltåget plus att man slipper köpa inträde.
Vem är Arlanda Express till för, om inte innerstadsresenärer (t.ex. tjänstemän och turister)? För resor till norra Stockholm krävs en omväg. För resor till södra Stockholm krävs ett omständligt byte.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av TKO »

Kul att signaturen "Enceladus" hittade ännu en gammal och närmast begravd tråd att framföra sina åsikter i!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3205
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:Kul att signaturen "Enceladus" hittade ännu en gammal och närmast begravd tråd att framföra sina åsikter i!

/TKO
Men den är ju bara två år gammal, nyss var det någon som svarade på en 10år gammal tråd...
Men det är inte rimligt att väcka så gamla trådar, forumet borde ha en spärr som begränsar till kanske ett par månader. Den som har något på hjärtat kan ju med fördel starta en ny tråd och man kan där hänvisa med en länk till gamla trådar.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av LÅ1 »

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Kul att signaturen "Enceladus" hittade ännu en gammal och närmast begravd tråd att framföra sina åsikter i!

/TKO
Men den är ju bara två år gammal, nyss var det någon som svarade på en 10år gammal tråd...
Men det är inte rimligt att väcka så gamla trådar, forumet borde ha en spärr som begränsar till kanske ett par månader. Den som har något på hjärtat kan ju med fördel starta en ny tråd och man kan där hänvisa med en länk till gamla trådar.
Så även om tråden är aktiv, med frekventa inlägg, så skall den stängas när det passerat två månader från att den startades?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6871
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av Odd »

Jag tycker det bara är kul när gamla stridsyxor grävs upp. Det blir mer tid för popcorn då... :-D
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Lennart Petersen
Inlägg: 3205
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:
Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:Kul att signaturen "Enceladus" hittade ännu en gammal och närmast begravd tråd att framföra sina åsikter i!

/TKO
Men den är ju bara två år gammal, nyss var det någon som svarade på en 10år gammal tråd...
Men det är inte rimligt att väcka så gamla trådar, forumet borde ha en spärr som begränsar till kanske ett par månader. Den som har något på hjärtat kan ju med fördel starta en ny tråd och man kan där hänvisa med en länk till gamla trådar.
Så även om tråden är aktiv, med frekventa inlägg, så skall den stängas när det passerat två månader från att den startades?
Nej det sa jag inte. Inte om tråden fortfarande är aktiv och det görs inlägg i den. Utan när det förflutit viss tid efter sista-senaste inlägg i tråden. Ett par månader ska inte med automatik tolkas som just exakt två utan ”några månader” kanske ett halvår eller så. Men så länge man kan starta nya trådar behöver väl ingen känna sig förfördelad.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av M224 »

Är i Helsingfors och här kostar närtåget från flygplatsen in till stan 5 €. Betydligt mer rimligt än de 120 kr som jag fick pynta för att komma ut från Arlanda när jag tog pendeltåget.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4675
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av leifd »

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:För mig som bor i innerstan är AEx rätt så ineffektiv jämfört med pendeln eftersom jag tappar hela restidsvinsten, och ibland ännu mer, på att ta mig till Centralen och byta. Men om jag ändå är där av någon annan anledning, tar jag så klart AEx om det lämpar sig. Ska jag hem från Arlanda brukar jag välja det alternativ som innebär att jag snabbast kommer bort från Arlanda, och då är 583:an oftast utmärkt, det går ofta fortare den vägen än att vänta på UL/SL-pendeltåget plus att man slipper köpa inträde.
Vem är Arlanda Express till för, om inte innerstadsresenärer (t.ex. tjänstemän och turister)? För resor till norra Stockholm krävs en omväg. För resor till södra Stockholm krävs ett omständligt byte.
T ex är Arlanda Express bra för oss som snabbt vill ta oss till Stockholm Central, för att där snabbt ta första bästa tåg till hemorten, för att slippa från den tråkiga storstaden. Jag betalar dessutom gärna lite extra för att snabbt komma iväg hem, då man ofta kan vara trött. Att stå och vänta på ett tåg från det stora järnvägsbolaget som jag inte behöver betala på, finns inte ens på kartan.
Fast på senare tid har det ändå blivit bilen till och från Arlanda av olika orsaker. Parkeringshus en bit ifrån är faktiskt överkomligt i pris.
Skriv svar