Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
hgsldf

Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av hgsldf »

Det har skrivits från och till i andra trådar under många år om Arlanda Express. Det kan t ex på goda grunder ifrågasättas om privat finansiering av trafik är optimal, eller om den statliga kollapsen på 70-talet var bättre.

Arlanda Express kostar mycket för den som åker, men det är inte huvudsaken. hur kur kom det sig att man fick tillskapa en linje utan anknytning till regionalnätet i övrigt. Jag har en gång åkt med det tåget och förstår inte hur det fungerar, vem åker med det?
Användarens profilbild
Hechtwagen

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av Hechtwagen »

Alla som uppskattar att det går fort och ett flertal av dessa betalar inte biljetten själv eller tillhör inte de lägre skikten ekonomiskt.

Kontrar med frågan vilka det är som tar SL pendeln till Märsta och SL buss därifrån till Arlanda? Har gjort det en gång och fattade ingenting! :shock:
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag är gammal nog att minnas hur det gick till när Arlanda Express och dess bana kom till. Då hade alla politiker snackat i åratal om att det skulle byggas en järnväg till Arlanda. Men olyckligtvis fanns det inte pengar till detta - just då. Så de resande till och från Arlanda reste med buss till Flygterminalen som låg vid Stallmästargården just utanför Norrtull.

Jag minns detta mycket väl därför att i den tiden körde jag droska i Stockholm och det var en särdeles bra droskstation. Där kom det in bussar i långa rader som spydde ur sig stora mängder passagerare som måste ta droska därifrån därför at det inte fanns några andra förbindelser därifrån. Men - med tiden skulle det bli järnväg, dess värre någon gång i en avlägsen framtid. Sedan förlängdes flygbusslinjen till centralen. Men någon järnväg byggdes inte.

Det skrevs och skrevs i tidningarna. Det lovades och lovades av politrukerna. Men det hände inte ett sk****t. Då kom de som låg bakom Arlanda Express med sitt erbjudande. Som antogs med tacksamhet av den tidens politiker. Därmed blev det byggt privat järnväg till Arlanda. Och skall jag vara helt ärlig så tror jag att det inte hade funnits järnväg dit än i dag om inte det hade blivit gjort på det sätt som skedde.

Självfallet borde "samhället" ha byggt järnväg på vanligt sätt finansierat med skattepengar ganska snart efter att flygplatsen byggdes. MEN - det gjordes inte av "Gud vet vilka orsaker", antagligen ekonomi. Och det värsta är att jag undrar om inte vi hade rest med busspendel än i dag om inte Arlanda Express hade kommit som privat initiativ. Så hopplöst kändes i vart fall tanken på en Arlandabana den gången.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Man åker väl Arlanda Express för att slippa åka med det icke acceptabla fortskaffningsmedlet buss.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

Man åker väl pendeltåget i dag i från hela Stockholm och man åker väl upptåget till Gävle!
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Tydligen är intresset för att åka Pendula Vulgaris (vanlig pendel) till Arlanda inte så stort varför man nu höjer stationsavgiften till 120 kr.
Bo Rengmark

Inlägg av Bo Rengmark »

Ibland är Arlanda Express billigare är pendeln. Som torsdag-söndag då två personer betalar 300 istället för 340 med reskassa och passageavgifter.
twr

Inlägg av twr »

Svaret är enkelt. Den som tjänar tid på det, och har råd med det. Råd med det kan i många fall betyda någon annan betalar.

Om man inte bor nära pendeln, och därmed måste byta minst en gång, kommer ta Arlanda express. Arlanda express har dessutom två stationer på Arlanda, vilket betyder att man kommer närmare än man gör med pendeln.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Hechtwagen skrev:Kontrar med frågan vilka det är som tar SL pendeln till Märsta och SL buss därifrån till Arlanda? Har gjort det en gång och fattade ingenting! :shock:
Fler än vad man tror. Dvs vanligt folk som redan har SL-kort och som har halvregelbundna ärenden till flygplatsen. Trots att fortskaffningsmedlet buss anses icke acceptabelt i detta forum, så är 583:an knappast folktom ändå. Märkligt...

Personligen har jag nog aldrig tagit min egen personliga bil till Arlanda, utan endast åkt med SL-kort på ordinarie (fullt acceptabel) busstrafik under de senaste 13 åren om jag haft vitt skilda ärenden dit. Men då bor jag iofs inte söder om flygplatsen, utan väster om den, så jag kan därmed resa 60 km västerut med två klipp på reskassan (samt byta buss och åka 40 km till på övergång).
Då jag vid ett flertal tillfällen då jag har behövt resa mellan t.ex Arlanda och Solna har Märstapendeln och 583:an passat alldeles utmärkt.

Men jag kanske har missuppfattat tråden? Den kanske är centralistbaserad mot Stockholms innerstad?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man måste väl inte vara så kategorisk. Jag hatar alla som är kategoriska! :-D

Man kan ju tycka att Arlandabanans egen motorvagnstrafik (jag kallar den AEx i det följande) är en rätt onödig produktion egentligen, det skulle gott gå att baxa in den kapaciteten i något regionaltågsupplägg i stället. Men då bortser man ju från historiken kring banans tillblivelse och lite sånt.

På frågan "vem åker med AEx och varför" så är det väl rätt uppenbart, vissa åker med dem för att det går snabbast så, men somliga väljer faktiskt också AEx trots att det inte är snabbast och det tror jag har lite med livsstil att göra. Det finns väl helt enkelt folk som inte så gärna sätter sig på Märstapendeln. Har själv några bekanta som är på det sättet, och försöker få en att åka till Centralen helt i onödan...

För mig som bor i innerstan är AEx rätt så ineffektiv jämfört med pendeln eftersom jag tappar hela restidsvinsten, och ibland ännu mer, på att ta mig till Centralen och byta. Men om jag ändå är där av någon annan anledning, tar jag så klart AEx om det lämpar sig. Ska jag hem från Arlanda brukar jag välja det alternativ som innebär att jag snabbast kommer bort från Arlanda, och då är 583:an oftast utmärkt, det går ofta fortare den vägen än att vänta på UL/SL-pendeltåget plus att man slipper köpa inträde.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

daniel_s skrev:Man kan ju tycka att Arlandabanans egen motorvagnstrafik (jag kallar den AEx i det följande) är en rätt onödig produktion egentligen, det skulle gott gå att baxa in den kapaciteten i något regionaltågsupplägg i stället. Men då bortser man ju från historiken kring banans tillblivelse och lite sånt.

På frågan "vem åker med AEx och varför" så är det väl rätt uppenbart, vissa åker med dem för att det går snabbast så, men somliga väljer faktiskt också AEx trots att det inte är snabbast och det tror jag har lite med livsstil att göra. Det finns väl helt enkelt folk som inte så gärna sätter sig på Märstapendeln.
Fast resonemanget att det går att baxa in den kapaciteten i något regionaltågsupplägg håller ju inte. Regionaltåg som angör Arlanda brukar angöra Uppsala och Stockholm också. Men de är INTE till för lokalresenärer mellan dessa stationer. Därför att operatören inte vill. De kan faktiskt aktivt stå och mota bort folk som ändå försöker åka så. Av den enkla anledningen att den kapaciteten behövs för mer långväga resenärer som man tjänar mer på, och man vill inte störa dem med inbaxade resenärer den delen av resan. Så vill man ha ett snabbtåg mellan Arlanda och Stockholm som inte stannar på mellanliggande stationer, så kommer man till att man måste köra separata motorvagnståg. Det är den ena sidan av myntet. ;)

Men visst är det en livsstilsfaktor också! Folk som flyger runt världen och upptäcker att det finns en järnvägsstation vid flygplatsen förväntar sig helt enkelt att det finns ett "flygtåg" också. Resan tar inte slut vid flygplatsen utan vid Stockholms innerstad! Man har något gemensamt med de andra som åker. Ska man inte åka med någon annat kollektivt färdmedel, så har man ingen nytta av en SL-biljett heller. Man kan också utgå ifrån att Arlanda Express utgör en liten andel av den totala reskostnaden och att de som åker med Arlanda Express inte är så priskänsliga. Ja, det är väl typ den andra sidan av myntet. :)
twr

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
daniel_s skrev:Man kan ju tycka att Arlandabanans egen motorvagnstrafik (jag kallar den AEx i det följande) är en rätt onödig produktion egentligen, det skulle gott gå att baxa in den kapaciteten i något regionaltågsupplägg i stället. Men då bortser man ju från historiken kring banans tillblivelse och lite sånt.

På frågan "vem åker med AEx och varför" så är det väl rätt uppenbart, vissa åker med dem för att det går snabbast så, men somliga väljer faktiskt också AEx trots att det inte är snabbast och det tror jag har lite med livsstil att göra. Det finns väl helt enkelt folk som inte så gärna sätter sig på Märstapendeln.
Fast resonemanget att det går att baxa in den kapaciteten i något regionaltågsupplägg håller ju inte. Regionaltåg som angör Arlanda brukar angöra Uppsala och Stockholm också. Men de är INTE till för lokalresenärer mellan dessa stationer. Därför att operatören inte vill. De kan faktiskt aktivt stå och mota bort folk som ändå försöker åka så. Av den enkla anledningen att den kapaciteten behövs för mer långväga resenärer som man tjänar mer på, och man vill inte störa dem med inbaxade resenärer den delen av resan. Så vill man ha ett snabbtåg mellan Arlanda och Stockholm som inte stannar på mellanliggande stationer, så kommer man till att man måste köra separata motorvagnståg. Det är den ena sidan av myntet. ;)

Men visst är det en livsstilsfaktor också! Folk som flyger runt världen och upptäcker att det finns en järnvägsstation vid flygplatsen förväntar sig helt enkelt att det finns ett "flygtåg" också. Resan tar inte slut vid flygplatsen utan vid Stockholms innerstad! Man har något gemensamt med de andra som åker. Ska man inte åka med någon annat kollektivt färdmedel, så har man ingen nytta av en SL-biljett heller. Man kan också utgå ifrån att Arlanda Express utgör en liten andel av den totala reskostnaden och att de som åker med Arlanda Express inte är så priskänsliga. Ja, det är väl typ den andra sidan av myntet. :)
Menar du att SJ har personal som försöker hindra folk att resa mellan Stockholm C och Arlanda C? Det låter konstigt? Eller har jag missförstått vad du skriver?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Menar du att SJ har personal som försöker hindra folk att resa mellan Stockholm C och Arlanda C? Det låter konstigt?
Du, om det låter konstigt, gör så här:

1. Gå till SJ:s hemsida (länk) och ta en skärmdump på svaret när du bokar en resa i någon av de tre resekombinationerna mellan stationerna Uppsala C, Arlanda C resp Stockholm C och posta skärmdumpen här, så kan vi diskutera utfallet. ;)

2. Eller försök gå ombord med någon sorts biljett och rapportera om vad ombordpersonalen har för synpunkter eller vad som kan sägas i högtalarsystemen, så kan vi diskutera det också. ;)
twr

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
twr skrev:Menar du att SJ har personal som försöker hindra folk att resa mellan Stockholm C och Arlanda C? Det låter konstigt?
Du, om det låter konstigt, gör så här:

1. Gå till SJ:s hemsida (länk) och ta en skärmdump på svaret när du bokar en resa i någon av de tre resekombinationerna mellan stationerna Uppsala C, Arlanda C resp Stockholm C och posta skärmdumpen här, så kan vi diskutera utfallet. ;)

2. Eller försök gå ombord med någon sorts biljett och rapportera om vad ombordpersonalen har för synpunkter eller vad som kan sägas i högtalarsystemen, så kan vi diskutera det också. ;)
Ja, det var ganska dyrt. Mellan 79 och 160 från Uppsala och mellan 128 och 288 från Arlanda. Onödigt dyrt för en så kort resa, men SJ:s priser är ju generellt ganska oberäkneliga.

Menar du att dessa höga priser är avsedda att hålla sätena fria för mer långväga resenärer?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

twr skrev:Ja, det var ganska dyrt. Mellan 79 och 160 från Uppsala och mellan 128 och 288 från Arlanda. Onödigt dyrt för en så kort resa, men SJ:s priser är ju generellt ganska oberäkneliga.

Menar du att dessa höga priser är avsedda att hålla sätena fria för mer långväga resenärer?
Du måste nog göra lite bättre research om det ska vara värt att diskutera. Visst kan man boka resor på SJ:s hemsida med andra operatörer än SJ. Priset du angav 79 kr för Uppsala anger priset för att åka BUSS med UL från Uppsala till Arlanda, priset du angav 160 kr anger priset för att åka PENDELTÅG från Uppsala till Arlanda. Det har väl inte ett dugg att göra med vad jag ville få fram. Jag hittar ett regionaltåg där man tydligen har gott om plats och kan erbjuda just denna resa, med pris från 209:-. Har jag inte uttryckt mig förståeligt nog redan, så ska jag inte lägga mer tid på det. Ha en solig eftermiddag. :)
twr

Inlägg av twr »

Ute och åker skrev:
twr skrev:Ja, det var ganska dyrt. Mellan 79 och 160 från Uppsala och mellan 128 och 288 från Arlanda. Onödigt dyrt för en så kort resa, men SJ:s priser är ju generellt ganska oberäkneliga.

Du måste nog göra lite bättre research om det ska vara värt att diskutera. Visst kan man boka resor på SJ:s hemsida med andra operatörer än SJ. Priset du angav 79 kr för Uppsala anger priset för att åka BUSS med UL från Uppsala till Arlanda, priset du angav 160 kr anger priset för att åka PENDELTÅG från Uppsala till Arlanda. Det har väl inte ett dugg att göra med vad jag ville få fram. Jag hittar ett regionaltåg där man tydligen har gott om plats och kan erbjuda just denna resa, med pris från 209:-. Har jag inte uttryckt mig förståeligt nog redan, så ska jag inte lägga mer tid på det. Ha en solig eftermiddag. :)
Jo, nu har du uttryckt dig ganska förståeligt men inte tidigare. :D

Men menar du alltså att detta ingår i en medveten strategi? Att det inte bara handlar om deras allmänt svårförståeliga prissystem?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

daniel_s skrev:Det finns väl helt enkelt folk som inte så gärna sätter sig på Märstapendeln.
Förstår att folk som ska till Arlanda väljer bort Märstapendeln.
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

För min del så är svaret enkelt. Jag använder alltid AEx mellan Arlanda och Stockholm. Till och med sedan de drog in rabatten för pangisar (som jag faktiskt är). Orsaken är att jag inte vill betala för droska och att jag är för lat för att ta bussen. Även om den egentligen är ett fullgott, eller till och merd ett mer prisvärt alternativ. Någon konstruktion med SL och ombyte i Märsta - glöm det för mig.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

twr skrev:
Ute och åker skrev:

Jo, nu har du uttryckt dig ganska förståeligt men inte tidigare. :D

Men menar du alltså att detta ingår i en medveten strategi? Att det inte bara handlar om deras allmänt svårförståeliga prissystem?
Samma sak gäller i Stockholm för trafikanter som i stället för att ta SJ's Supersnigel till Göteborg väljer att åka SJ regionaltåg över Västerås/Örebro blir bortmotade från det tåget på CST utan måste åka Pendeln till Sumpan för att byta där.
twr

Inlägg av twr »

C12C3C3C12 skrev: Samma sak gäller i Stockholm för trafikanter som i stället för att ta SJ's Supersnigel till Göteborg väljer att åka SJ regionaltåg över Västerås/Örebro blir bortmotade från det tåget på CST utan måste åka Pendeln till Sumpan för att byta där.
Hur går detta motande till rent praktiskt? Står det personal på plattformen och kontrollerar biljetter?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar