Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Ute och åker

Re: Vem och varför åker man med Arlanda xpres?

Inlägg av Ute och åker »

NerdBoy skrev:När jag åker med AEX så är det inte bara för att de är snabbast, det är mest för att de är bäst på att hålla tiderna. För min arbetsgivare är 300:- ingen stor kostnad jämfört med om jag fastnar på pendeltåget och missar flyget.
Jag tycker du har gett det bästa svaret på frågan: Vem och varför åker man med Arlanda xpres? :)

Det diskuterades längre upp i tråden hur man kunde ersätta dem med regionaltåg, men det inser ju var och en att det inte kan medföra förbättrad punktlighet utan betydande risk för sämre punktlighet. Och sämre punktlighet kan leda till att fler väljer bort spårburen trafik och väljer däckburen sådan istället. Vi lever i en tid då man vill investera massor av miljarder i höghastighetsbanor över Sverige, därför att man anser att folk vill färdas snabbt och punktligt, Och det resonemanget borde ju kunna tillämpas även för Arlandabanan. ;)
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Jag tror att om man skall öka tågresandet på bekostnad av flyg och gummihjul så är den enskilt viktigaste faktorn att se till att tågen håller tiderna. Det är betydligt viktigare än hastigheten. I dag "vet" folk att det är stor risk för att man blir försenad om man väljer tåget. Det är också stor risk att man blir sittande i ett eller annat trafikstopp.

Investeringar i att hålla tidtabellerna ger mycket större effekt än investeringar i att minska körtiderna. Antagligen skulle man till och med acceptera något längre körtider- bara man visste att tidtabellen hölls. Det tror jag är överordnat allt. Och där ligger Arlanda Express absolut största konkurrensmedel. Det är otroligt sällan där finns trafikstörningar och är det sådana så beror de nästan alltid på utomstående orsaker.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

Claes Thure Moberg skrev:Jag tror att om man skall öka tågresandet på bekostnad av flyg och gummihjul så är den enskilt viktigaste faktorn att se till att tågen håller tiderna. Det är betydligt viktigare än hastigheten. I dag "vet" folk att det är stor risk för att man blir försenad om man väljer tåget. Det är också stor risk att man blir sittande i ett eller annat trafikstopp.

Investeringar i att hålla tidtabellerna ger mycket större effekt än investeringar i att minska körtiderna. Antagligen skulle man till och med acceptera något längre körtider- bara man visste att tidtabellen hölls. Det tror jag är överordnat allt. Och där ligger Arlanda Express absolut största konkurrensmedel. Det är otroligt sällan där finns trafikstörningar och är det sådana så beror de nästan alltid på utomstående orsaker.
Väl formulerat! :)

Hade det verkligen varit möjligt att hålla denna höga punktlighet om SJ automatiskt fått köra? om alla möjliga operatörer fått köra? om Trafikverket fått ta hand om underhållet? om biljettpriserna varit lägre?

Jag tror tyvärr att svaret hade blivit nej på flera av frågorna. Och det är ju fullt tillåtet att tro det! :)
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

Ute och åker skrev: Hade det verkligen varit möjligt att hålla denna höga punktlighet om SJ automatiskt fått köra? om alla möjliga operatörer fått köra? om Trafikverket fått ta hand om underhållet? om biljettpriserna varit lägre?
Jag är helt övertygad om att den höga punktligheten helt och hållet kan tillskrivas att det är en relativt sett kort bana som till viss del är isolerad från övrig trafik. Så har man en liten organisation där allt ligger i samma "hus". Det vill säga man har själva full kontroll över det mesta och kan därigenom begränsa påverkan utifrån. Hela insatsen går ut på att just de här tågen skall gå.

Dess värre är jag helt övertygad om att ifall den här banan löstes in och inordnades i "det vanliga järnvägssystemet" skulle det också leda till att sakta men säkert förföll driften till i nivå med pendeltågssystemet. Men så klart - det blev antagligen i slutänden pendeltågspriser också. Därför att det skulle vara omöjligt att motivera högre pris.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Antalet förseningar på sträckan Stockholm C - Arlanda borde lika ungefär lika mellan Arlanda Express och SJ då man nyttjar samma spår på en lång del av sträckan. Underhållet av spåren ansvarar även TRV för så det skulle inte påverkas ifall staten eller någon annan tog över Arlanda Express trafikeringsrätt.
Ute och åker

Inlägg av Ute och åker »

BSB101 skrev:Antalet förseningar på sträckan Stockholm C - Arlanda borde lika ungefär lika mellan Arlanda Express och SJ då man nyttjar samma spår på en lång del av sträckan. Underhållet av spåren ansvarar även TRV för så det skulle inte påverkas ifall staten eller någon annan tog över Arlanda Express trafikeringsrätt.
OK, spåren är inte särskiljande. ;) Men det brukar väl ändå uppstå synliga skillnader i punktlighetsstatistiken då upphandlad trafik på en spårsträcka byter operatör efter en upphandling? Har det inte historiskt visat sig ett samband mellan pris och kvalitet? Det finns kanske de som kan ge goda exempel? Ska man anskaffa fordonen själv, så kan väl skillnaderna bli ännu större? Så är det väl när det gäller flyg och andra marknader också? Jag vet att många är övertygade om att det skulle bli både lika bra punktlighet och lägre priser om SJ eller någon annan än A-Train AB körde Arlanda Express. Nu har ju även SJ vinstkrav på sig, så det är nog inte fullt så enkelt. Att regionerna skulle kunna ta över den trafiken och subventionera med skattemedel tror jag juridiskt inte är möjligt. Så det kan finnas en hel del att titta noggrannare på, innan man säkert kan VETA om det skulle bli lika punktligt och/eller lägre biljettpriser om staten eller någon annan tog över Arlanda Express trafikeringsrätt. ;)
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Ute och åker skrev:
NerdBoy skrev:När jag åker med AEX så är det inte bara för att de är snabbast, det är mest för att de är bäst på att hålla tiderna. För min arbetsgivare är 300:- ingen stor kostnad jämfört med om jag fastnar på pendeltåget och missar flyget.
Jag tycker du har gett det bästa svaret på frågan: Vem och varför åker man med Arlanda xpres? :)

Det diskuterades längre upp i tråden hur man kunde ersätta dem med regionaltåg, men det inser ju var och en att det inte kan medföra förbättrad punktlighet utan betydande risk för sämre punktlighet. Och sämre punktlighet kan leda till att fler väljer bort spårburen trafik och väljer däckburen sådan istället. Vi lever i en tid då man vill investera massor av miljarder i höghastighetsbanor över Sverige, därför att man anser att folk vill färdas snabbt och punktligt, Och det resonemanget borde ju kunna tillämpas även för Arlandabanan. ;)
Det finns, i alla fall i min värld, ytterligare en utomordentlig fördel med AEX jämförd med "regionaltågs-alternativ";

Om Du inte är väl bekant med alla resmöjligheter till och från Arlanda, Du är kanske turist eller bara besöker Stockholm enstaka gånger, så är det väldigt enkelt att både på Arlanda och Cst finna "direkttåget" med egna plattformar, utmärkt turtäthet och bra information. Får jag besökare, kan jag lätt förklara hur denne skall ordna sin transfer.

Motsatsen till detta är exempelvis Amsterdam, där Schiphol trafikförsörjes mot stadens centrum med regionaltåg samt därutöver "fjärrtåg" till en mångfald olika destinationer.

Jag besöker denna trevliga stad flera gånger varje år och har faktiskt även arbetat på NS. Ändock upplever jag alltid en viss förvirring när jag kliver ner i underjorden och tågen dundrar in på olika plattformar. Detsamma gäller inne i staden när jag på den gigantiska stationen steppar runt "i tunnelröret" för att hitta rätt plattformsuppgång. Och uppkommen där måste jag försöka lista ut var tåget stannar i de gigantiskt långa plattformarnas ändar.

Troligtvis är jag inte ensam om att uppleva detta, då man på mitt favorithotell vid "Dam" genomgående rekommenderar sina gäster att ta taxi. Detta även om bilresan tar längre tid och är relativt dyr.

Här har jag också noterat att fram till för några år sedan hade NS vid nedgången till flygplatsens underjordiska station ett flertal biljettluckor enbart för att sälja färdbevis in till staden. Snabbt och enkelt fick Du en biljett samt anvisning från vilken plattform Du kunde finna nästa avgång.

Nu får Du istället mickla vid automater för att sedan självklart fortsätta ner till "fel plattform". Till saken hör att jag aldrig i "modern tid" upplevt någon biljettkontroll på sträckan, vare sig in eller ut. Jag skulle tro att en mångfald resenärer med den erfarenheten aldrig bryr sig om att köpa någon biljett.

Hälsningar / Lena
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:Spårutbyggnaden var planerad långt tidigare. Sen blev det visst nåt problem med en borr...
Men visst - det hade kanske gått att planera om spåren, men jag tror man hade fullt upp med annat!

Nu är det många år sedan, men jag har ett svagt minne av att man påbörjat dubbelsspårsbygget redan när jag började jobba med F10. Sen stod det still väldigt länge. Men det här är väl snart 20 år sedan - så jag kan minnas fel!

/TKO
Nej, det är mindre än tio år sedan.
VAD är mindre än tio år sedan?
(lite oklar syftning i påståendet...)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev: Det är mindre än tio år sedan man påbörjade dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken.
Det är säkert riktigt att dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken, alltså söder om Barkåkra, påbörjades för mindre än tio år sedan. Men längre norrut, uppåt Förslöv påbörjades arbetena långt tidigare. Och därmed var det svårt, ja kanske omöjligt, att dra järnvägen så att den ansluter till flygstationen utan många kringelikrokar. Så den frågan avgjordes - som jag redan påtalat - långt tidigare, förmodligen redan när åstunnelns södra anslutning projekterades.

Så nu kanske vi kan lämna trakterna kring Skånska Flygflottiljen?
(Fast Barkåkra ligger ju i varje fall lite närmare Arlanda än vad Amsterdam gör...)

/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Inge skrev:
TKO skrev:
Inge skrev: Det är mindre än tio år sedan man påbörjade dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken.
Det är säkert riktigt att dubbelspårsutbyggnaden längs Skälderviken, alltså söder om Barkåkra, påbörjades för mindre än tio år sedan. Men längre norrut, uppåt Förslöv påbörjades arbetena långt tidigare. Och därmed var det svårt, ja kanske omöjligt, att dra järnvägen så att den ansluter till flygstationen utan många kringelikrokar. Så den frågan avgjordes - som jag redan påtalat - långt tidigare, förmodligen redan när åstunnelns södra anslutning projekterades.

Så nu kanske vi kan lämna trakterna kring Skånska Flygflottiljen?
(Fast Barkåkra ligger ju i varje fall lite närmare Arlanda än vad Amsterdam gör...)

/TKO
Nej, det hade alls inte varit svårt. Norrut var det helt fritt från flygplatsen fram till järnvägen och det då byggda dubbelspåren.
Jag undrar om skribenten är medveten om att flygstationen ligger på flygplatsens östra sida? Och det är där järnvägen skulle dragits om vi ville ha en anslutning tåg/flyg... om vi inte flyttat flygstationen. Men det var knappast möjligt då flottiljområdet slumpades bort för en spottstyver i samband med förbandsnedläggningen - och i samma veva byggde ju LFV ut den befintliga flygstationen med en ny ankomsthall. Så vi kan konstatera att det skribentens konspiratoriska historiebeskrivning ("Banverket ville skydda SJ från konkurrens") inte har mycket med verkligheten att göra!

Klart slut!
/TKO
TKO

Inlägg av TKO »

Men de lösningar som den store flygplatsprojektören föreslår var inte LFV intresserade av... det fanns inga som helst tankar från deras håll att flytta flygstationen när förbandsnedläggelsen blev känd.

Och visst går det utmärkt att dra järnvägen väster om flygfältet, den går ju där nu! Men då går det inte att få till någon bra anslutning tåg/flyg - med mindre än att flygstationen flyttas. Och angående den frågan: Se ovan!

Så anledningen till att vi inte har en pågatågsstation med namnet "Helsingborg-Ängelholm Airport" är inte den skribenten tidigare velat antyda. Det är väl inget mer att diskutera tycker jag!

vänligen
Thomas K Ohlsson

PROLOG: Ibland har jag fel, eller uttalar mej om saker jag inte har en aning om. När jag inser det försöker jag erkänna mina misstag, istället för att mala på som ett positiv... kanske något att tänka på för andra skribenter?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

1 skrev:Det finns, i alla fall i min värld, ytterligare en utomordentlig fördel med AEX jämförd med "regionaltågs-alternativ";

Om Du inte är väl bekant med alla resmöjligheter till och från Arlanda, Du är kanske turist eller bara besöker Stockholm enstaka gånger, så är det väldigt enkelt att både på Arlanda och Cst finna "direkttåget" med egna plattformar, utmärkt turtäthet och bra information. Får jag besökare, kan jag lätt förklara hur denne skall ordna sin transfer.
Säkert bra i sig, om du t.ex. ska övernatta på ett hotell ett stenkast från Stockholm C och aldrig avser att vistas längre än nån kilometer från Stockholm C. Men hur ska resenärer bära sig åt om de ändå behöver kunna resa vidare?
1 skrev:Motsatsen till detta är exempelvis Amsterdam, där Schiphol trafikförsörjes mot stadens centrum med regionaltåg samt därutöver "fjärrtåg" till en mångfald olika destinationer.

Jag besöker denna trevliga stad flera gånger varje år och har faktiskt även arbetat på NS. Ändock upplever jag alltid en viss förvirring när jag kliver ner i underjorden och tågen dundrar in på olika plattformar. Detsamma gäller inne i staden när jag på den gigantiska stationen steppar runt "i tunnelröret" för att hitta rätt plattformsuppgång. Och uppkommen där måste jag försöka lista ut var tåget stannar i de gigantiskt långa plattformarnas ändar.

Troligtvis är jag inte ensam om att uppleva detta, då man på mitt favorithotell vid "Dam" genomgående rekommenderar sina gäster att ta taxi. Detta även om bilresan tar längre tid och är relativt dyr.

Här har jag också noterat att fram till för några år sedan hade NS vid nedgången till flygplatsens underjordiska station ett flertal biljettluckor enbart för att sälja färdbevis in till staden. Snabbt och enkelt fick Du en biljett samt anvisning från vilken plattform Du kunde finna nästa avgång.

Nu får Du istället mickla vid automater för att sedan självklart fortsätta ner till "fel plattform". Till saken hör att jag aldrig i "modern tid" upplevt någon biljettkontroll på sträckan, vare sig in eller ut. Jag skulle tro att en mångfald resenärer med den erfarenheten aldrig bryr sig om att köpa någon biljett.
Min erfarenhet av att åka kollektivt i Nederländerna är att det är jätteenkelt att åka tåg om en redan tagit sig över tröskeln som krävs för att över huvud taget göra kollektivresor (och då mer än att åka på ett pappers-dagkort som ingår i nån "besök X-stad"-grej). För att över huvud taget kunna åka kollektivt på ett vettigt sätt så behövs ett OV-chipkaard och på de större stationerna finns automater där det går att ladda på reskassa även för oss som har internationella betalkort. På med tillräckligt med reskassa, checka in på en station, ta rätt tåg på precis samma sätt som vid vilken annan tågresa som helst, kliv av på rätt ställe och checka ut där. Dessutom verkar man inte bli feldebiterad vilket ju som bekant verkar vara standard i de flesta andra check-in-check-ut-system.

Om Amsterdam C framstår som en besvärligt komplex stor station så finns det en hel klase andra stationer i en ring runt Amsterdam och alla dessa har bra byten till tunnelbanan och nästan alla även bra byten till spårvägen, varpå mycket stora delar av Amsterdam går smidigare att nå via byte på någon av dessa stationer än via Amsterdam C.

Jag skulle säga att det är tyvärr rätt krångligt att åka kollektivt ungefär överallt där en inte redan har vana med kollektivtrafiken. Om jag ändå ska rangordna hur lätt det är att åka på olika delar i världen så sätter jag nog Nederländerna på första plats. Mig vetyerligen det enda landet där all offentlig kollektivtrafik (exklusive ett litet begränsat antal snabbtåg Amstedam-Schiphool-Rottedam-Belgien) kan användas med reskassa på ett enda kort.

Andra länder/områden är hyggligt bra, exempelvis London med Oyster som numera gäller även på merparten av järnvägstrafiken, eller Belgien där det utöver järnvägen endast finns tre biljettutgivare till samtlig kollektivtrafik och där åtminstone både Bryssel och Flandern vardera endast är en enda zon. Lika bra som i Nederländerna är det dock inte.
gbd

Inlägg av gbd »

Men är inte nyttan/onyttan med AE vad man jämför det med. T.ex. så är det väl betydligt bättre än buss eller privatbil (Oftast), men man kan välocksåjämföra med t.ex. Munchen och Kph som har spårlösningar som är integrerade I övriga nätet så är de bättre.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
1 skrev:Det finns, i alla fall i min värld, ytterligare en utomordentlig fördel med AEX jämförd med "regionaltågs-alternativ";

Säkert bra i sig, om du t.ex. ska övernatta på ett hotell ett stenkast från Stockholm C och aldrig avser att vistas längre än nån kilometer från Stockholm C. Men hur ska resenärer bära sig åt om de ändå behöver kunna resa vidare?
Köpa en biljett? Ser inte riktigt problemet.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

BSB101 skrev:
M_M skrev:

Du menar göra på samma sätt som att ta SL-UL-pendeln?
Jag ser inte heller problemet - fast då menar jag vilket problem AEX löser i detta fall :wink:
BSB101

Inlägg av BSB101 »

M_M skrev:
BSB101 skrev:
M_M skrev:Säkert bra i sig, om du t.ex. ska övernatta på ett hotell ett stenkast från Stockholm C och aldrig avser att vistas längre än nån kilometer från Stockholm C. Men hur ska resenärer bära sig åt om de ändå behöver kunna resa vidare?
Du menar göra på samma sätt som att ta SL-UL-pendeln?
Jag ser inte heller problemet - fast då menar jag vilket problem AEX löser i detta fall :wink:
AEX tar en på ett snabbt sätt från Arlanda till Stockholm C. Förutom pris och komfort är tid en viktig faktor när man väljer transportsätt.
Vagnen

Inlägg av Vagnen »

Frågan är verkligen berättigad. Att betala över hundra kronor för att ta sig till flygplatsen är verkligen ett ockerpris och en följd av att det är ett monopol som driver denna järnväg.Vem idiotiska idé är det att denna tariff skall behovs tillämpas?
TKO

Inlägg av TKO »

Om en person skall pekas ut så är svaret enkelt: Mats Odell.

vänligen
Thomas K Ohlsson
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Vagnen skrev:Frågan är verkligen berättigad. Att betala över hundra kronor för att ta sig till flygplatsen är verkligen ett ockerpris och en följd av att det är ett monopol som driver denna järnväg.Vem idiotiska idé är det att denna tariff skall behovs tillämpas?
Prisfrågan och frågan om behovet av direkttåg till Arlanda är dock två olika frågor.
Enceladus

Inlägg av Enceladus »

daniel_s skrev:För mig som bor i innerstan är AEx rätt så ineffektiv jämfört med pendeln eftersom jag tappar hela restidsvinsten, och ibland ännu mer, på att ta mig till Centralen och byta. Men om jag ändå är där av någon annan anledning, tar jag så klart AEx om det lämpar sig. Ska jag hem från Arlanda brukar jag välja det alternativ som innebär att jag snabbast kommer bort från Arlanda, och då är 583:an oftast utmärkt, det går ofta fortare den vägen än att vänta på UL/SL-pendeltåget plus att man slipper köpa inträde.
Vem är Arlanda Express till för, om inte innerstadsresenärer (t.ex. tjänstemän och turister)? För resor till norra Stockholm krävs en omväg. För resor till södra Stockholm krävs ett omständligt byte.
Skriv svar