Sida 3 av 3

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Postat: tisdag 29 april 2025 8:09
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: måndag 28 april 2025 23:06 _________________________________________________________________________________________________
Harald skrev: onsdag 23 april 2025 22:39 De 10 tvåriktingsvagnarna är avsedda användas i samband med spårarbeten. Sådana görs i stor omfattning på sommaren så det är stor sannolikhet att de behövs i Göteborg i sommar.
Jag har kommit på en ide som kan gynna både Göteborg och Djurgårdens spårvagnstrafik i Stockholm i sommar.
En överenskommelse där båda parter är vinnare :D
Enligt Harald behöver Göteborg själva ha de 10 dubbelriktningsvagnarna i sommar .
Kanske önskar Göteborg att de hade tillgång till ännu fler dubbelriktingsvagnar än sin egna 10?

Stockholm har dubbelriktningsvagnar
och jag anser att Stockholm bör erbjuda några valfria 2-riktningsvagnar till Göteborg i sommar.

//Matsälgen🫎

Här är återigen lätta tankar som lättat ankar. Vad får signaturen att tro att Västtrafik eller Göteborgs Spårvägar skulle ha något som helst intresse av A35? Den idén faller platt till marken.

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Postat: tisdag 29 april 2025 8:47
av Harald
Jag trodde problemet som skulle lösas var att Spårväg Citys vagnar fungerar dåligt. Om vagnarna fungerar bra är det bättre att använda dem i Stockholm. Där finns personal med utbildning för att köra och underhålla dem. Detsamma gäller Göteborg och Göteborgs vagnar. Att byta vagnar med varandra för med sig kostnader för utbildning utan att ge någon nytta.

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Postat: tisdag 29 april 2025 12:38
av Matsälgen
Harald skrev: tisdag 29 april 2025 8:47 Jag trodde problemet som skulle lösas var att Spårväg Citys vagnar fungerar dåligt. Om vagnarna fungerar bra är det bättre att använda dem i Stockholm. Där finns personal med utbildning för att köra och underhålla dem. Detsamma gäller Göteborg och Göteborgs vagnar. Att byta vagnar med varandra för med sig kostnader för utbildning utan att ge någon nytta.
Nej, tyvärr Harald, djurgårdens CAF.vagnar är ofta drabbade av något fel, vilket fick mig att börja tänka på att försöka låna hit den kapacitetsstrarka M34 1-riktningsvagn.
Sedan när du Harald, nämnde att Göteborg behöver 2.riktningsvagnar, tänkte jag att de båda städerna borda kunna hjälpa varandra,
d.v.s ömsesidigt samarbete för ömsesidigt nytta. 👍

Att vi människor inte fortfarande bor i grottor och äter rått kött beror delvis på att vi samarbetar med varandra....... :wink: Sedan får superskeptiska personligheter säga vad de vill! Jag är inte en av dom,
Jag ser möjliga lösningar på problem när de superskeptiska bara säger att ingenting är möjligt att göra...

OBS jag avser inte att säga att du, Harald är en av de superskeptiska. jag menar detta generellt

Läs gärna mitt förslag några gånger till, tänk på vad jag egentligen föreslår.

Om något är oklart med mitt förslag, ställ gärna konstruktiva följdfrågor. Det kan hända att jag tagit för givet att ni känner till vissa grundfakta som ni inte gör, eller som ni inte reflekterar över när ni tryckt på svarsknappen??

Följande utgångspunkter ligger till grund för mitt förslag (kan finnas fler som jag just nu inte tänker på i skrivande stund):

01: SL A32 2-riktad vagn, är under bedömning för att se om den kan anses gå i reguljär trafik i sommar på Spårväg City.
02: får SL A32 2-riktad vagn inte trafikera Spårväg City då har vi akut vagnbrist på Spårväg City i sommar.
03: Den kapacitetsstarka 45 meters enkelriktade M34 kan tillfälligt åtgärda detta med direkt-trafik Djurgården-Norrmalmstorg, ifall Stockholm får använda den.
04: Göteborg sägs behöva 2-riktningsvagnar i sommar. De bör hjälpsamt erbjudas gratis VALFRI 2-riktningsvagn/vagnar av Stockholm. jag rekommenderar dem i förstahand att välja den robusta A32 2-riktningsvagn
05: Stockholm har kanske SL A32 att erbjuda under sommaren (om den ej får gå på djurgården) i utbyteslån under arbetena i Göteborg som kräver att de aktuella linjerna trafikeras endast med 2-riktningsvagnar.
//Matsälgen🫎

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Postat: tisdag 29 april 2025 13:02
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: tisdag 29 april 2025 12:38 Sedan när du Harald, nämnde att Göteborg behöver 2.riktningsvagnar, tänkte jag att de båda städerna borda kunna hjälpa varandra,
d.v.s ömsesidigt samarbete för ömsesidigt nytta. 👍
Vari ligger ömsesidigheten? Är det på något sätt visat att Göteborgs spårvägar skulle behöva låna in vagnar, med hänsyn till kostnader för utbildning på en främmande vagntyp, utan att det ger någon egentlig nytta? Varför ska Göteborg lösa Stockholms problem? Har signaturen någon aning om vilka problem vagn A32 kan ställa till med i Göteborgs spårsystem - kurvradier, svepytor, ombordutrustning? Se där några grundfakta som kunde vara intressanta att ta ställning till.

Matsälgen skrev: tisdag 29 april 2025 12:38 Om något är oklart med mitt förslag, ställ gärna konstruktiva följdfrågor. Det kan hända att jag tagit för givet att ni känner till vissa grundfakta som ni inte gör, eller som ni inte reflekterar över när ni tryckt på svarsknappen??
Jaha ja. Vad skulle det i övrigt vara för grundfakta vi inte känner till, eller vilka reflektioner vi inte gjort? De flesta här förefaller vara klara över vad förslaget innebär, och ingen verkar tro på det.

Om finns någon som helst seriositet i ovanstående drapa bör väl signaturen kontakta SL samt Västtrafik/Göteborgs spårvägar, istället för att skriva långa, luftiga inlägg här. De blir säkert överförtjusta!

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Postat: onsdag 30 april 2025 11:37
av Matsälgen
Jag var nyfiken på om de göteborgska nya ledspårvagnarna M33 eller M34 kan sammankopplas till ett 2-vagnståg bakände mot bakände för att skapa ett tåg med förarhytter i båda ändarna.
Jag frågade Göteborgsspårvägar om det, och idag fick jag ett svar från Västtrafik.

E-brevet presenterar jag här sammandraget dvs förkortat:

CITAT:
.... M33 eller M34 går inte att koppla ihop för att köra som tåg. Det finns ett mekaniskt koppel på alla vagnar i båda ändar men detta är enbart till bogsering och det finns ingen förbered elektrisk koppling som gör att man kan styra en annan tillkopplad vagn.
.....

Med vänlig hälsning ....

www.vasttrafik.se
facebook.com/vasttrafik
SLUT CITAT

//Matsälgen🫎

Re: Kan Stockholm låna några M33 och/eller M34 i år?

Postat: fredag 09 maj 2025 9:15
av 2763
Matsälgen skrev: tisdag 29 april 2025 12:38 Läs gärna mitt förslag några gånger till, tänk på vad jag egentligen föreslår.
Jag tror att alla, från början, förstod ditt förslag och vad du egentligen föreslår. Det gör det absolut inte mer genomförbart att vi borrar djupare i det och det är antagligen därför som en hel del av oss pekat på saker som är närmre att vara möjliga än vad de idéer du har är. Det måste man väl ändå kunna få göra utan att bli påhoppad för ämnesflykt.

Jag vill verkligen inte bråka med dig, men, det är kanske fler än vi som försöker uttrycka oss så positivt som möjligt som behöver förstå. Jag måste säga att jag uppskattar att du försöker driva i detta - du kan åstadkomma en hel del positivt om du vänder den energin mot något som är möjligt.


Med det sagt:
För att kunna ha spårvagnar i drift så är det mycket som ska falla på plats. Man ska vara utbildad på vagntypen både för att kunna köra och kunna underhålla den. Verkstäder behöver specialverktyg och maskiner för att saker ska fungera och passa. Göteborg kan exempelvis inte svarva L1/SL18 eftersom de saknar utanpåliggande lagerboxar. Det är en punkt, det är flera punkter som ska fungera. Ett exempel är att de takarbetsplatser som Göteborg har är anpassade för att fungera med M32, M33 och M34, inte A3x-vagnar.

Det är också så att en spårvagn är godkänd på en anläggning, att flytta den kräver en formell process. Så som det har skrivits här så är det mycket med banans geometri och vagnens egenskaper som ska utvärderas och bevisas fungera. Att exempelvis byta vissa ombordsystem för att vagnen ska fungera på den tillfälliga platsen tar lång tid och ska också säkras i de tillståndsprocesser som finns. Jag känner också att det är

Jag kan fortsätta, det är mycket som ska fungera och utöver ovanstående gäller: Det är så att spårvagnar generellt är en bristvara. Även om vi har många vagnar i Göteborg så behöver vi dem allihop. Att låna ut några av våra för att låna in några andra är inte lämpligt.
Matsälgen skrev: Om något är oklart med mitt förslag, ställ gärna konstruktiva följdfrågor. Det kan hända att jag tagit för givet att ni känner till vissa grundfakta som ni inte gör, eller som ni inte reflekterar över när ni tryckt på svarsknappen??
Ingenting är oklart för mig, är det något av det jag skriver som du undrar över så gäller ovanstående i retur.
Matsälgen skrev: 03: Den kapacitetsstarka 45 meters enkelriktade M34 kan tillfälligt åtgärda detta med direkt-trafik Djurgården-Norrmalmstorg, ifall Stockholm får använda den.
M34 kan inte köras på Djurgårdslinjen. Bland annat är plattformarna inte anpassade för den, jag är osäker på om den är lämplig att förvara i Alkärrshallen. En slarvig mätning på google maps anger att byggnaden som utgör Alkärshallen är 70 meter lång. Två M34 är 90 meter, det blir då oerhört mycket dödyta i hallen när man bara kan ha en vagn per spår. Djurgårdslinjen är byggd för 30m tåg. M34 är för lång.
Matsälgen skrev: 04: Göteborg sägs behöva 2-riktningsvagnar i sommar. De bör hjälpsamt erbjudas gratis VALFRI 2-riktningsvagn/vagnar av Stockholm. jag rekommenderar dem i förstahand att välja den robusta A32 2-riktningsvagn
A32 kommer inte fram i Göteborg, den har för stora svepytor. Risken att vagnar tar i varandra är för stor. Det går så klart att utvärdera och kanske komma fram till att det går om du har några hundra timmar över och rätt kompetens. Sedan är det ett par ställen som högst troligtvis behöver byggas om. På rak arm är det minst två kontaktledningsstolpar som jag vet om behöver flyttas och de står på bro.

Att ta ner en ny vagntyp som det inte finns en fungerande verkstad till är inte aktuellt heller.

Jag är ledsen, men det finns egentligen inget utom våta drömmar som talar för att det är möjligt att se M33/M34 i Stockholm.