Matsälgen skrev: ↑tisdag 29 april 2025 12:38
Läs gärna mitt förslag några gånger till, tänk på vad jag egentligen föreslår.
Jag tror att alla, från början, förstod ditt förslag och vad du egentligen föreslår. Det gör det absolut inte mer genomförbart att vi borrar djupare i det och det är antagligen därför som en hel del av oss pekat på saker som är närmre att vara möjliga än vad de idéer du har är. Det måste man väl ändå kunna få göra utan att bli påhoppad för ämnesflykt.
Jag vill verkligen inte bråka med dig, men, det är kanske fler än vi som försöker uttrycka oss så positivt som möjligt som behöver förstå. Jag måste säga att jag uppskattar att du försöker driva i detta - du kan åstadkomma en hel del positivt om du vänder den energin mot något som är möjligt.
Med det sagt:
För att kunna ha spårvagnar i drift så är det mycket som ska falla på plats. Man ska vara utbildad på vagntypen både för att kunna köra och kunna underhålla den. Verkstäder behöver specialverktyg och maskiner för att saker ska fungera och passa. Göteborg kan exempelvis inte svarva L1/SL18 eftersom de saknar utanpåliggande lagerboxar. Det är en punkt, det är flera punkter som ska fungera. Ett exempel är att de takarbetsplatser som Göteborg har är anpassade för att fungera med M32, M33 och M34, inte A3x-vagnar.
Det är också så att en spårvagn är godkänd på en anläggning, att flytta den kräver en formell process. Så som det har skrivits här så är det mycket med banans geometri och vagnens egenskaper som ska utvärderas och bevisas fungera. Att exempelvis byta vissa ombordsystem för att vagnen ska fungera på den tillfälliga platsen tar lång tid och ska också säkras i de tillståndsprocesser som finns. Jag känner också att det är
Jag kan fortsätta, det är mycket som ska fungera och utöver ovanstående gäller: Det är så att spårvagnar generellt är en bristvara. Även om vi har många vagnar i Göteborg så behöver vi dem allihop. Att låna ut några av våra för att låna in några andra är inte lämpligt.
Matsälgen skrev:
Om något är oklart med mitt förslag, ställ gärna konstruktiva följdfrågor. Det kan hända att jag tagit för givet att ni känner till vissa grundfakta som ni inte gör, eller som ni inte reflekterar över när ni tryckt på svarsknappen??
Ingenting är oklart för mig, är det något av det jag skriver som du undrar över så gäller ovanstående i retur.
Matsälgen skrev:
03: Den kapacitetsstarka 45 meters enkelriktade M34 kan tillfälligt åtgärda detta med direkt-trafik Djurgården-Norrmalmstorg, ifall Stockholm får använda den.
M34 kan inte köras på Djurgårdslinjen. Bland annat är plattformarna inte anpassade för den, jag är osäker på om den är lämplig att förvara i Alkärrshallen. En slarvig mätning på google maps anger att byggnaden som utgör Alkärshallen är 70 meter lång. Två M34 är 90 meter, det blir då oerhört mycket dödyta i hallen när man bara kan ha en vagn per spår. Djurgårdslinjen är byggd för 30m tåg. M34 är för lång.
Matsälgen skrev:
04: Göteborg sägs behöva 2-riktningsvagnar i sommar. De bör hjälpsamt erbjudas gratis VALFRI 2-riktningsvagn/vagnar av Stockholm. jag rekommenderar dem i förstahand att välja den robusta A32 2-riktningsvagn
A32 kommer inte fram i Göteborg, den har för stora svepytor. Risken att vagnar tar i varandra är för stor. Det går så klart att utvärdera och kanske komma fram till att det går om du har några hundra timmar över och rätt kompetens. Sedan är det ett par ställen som högst troligtvis behöver byggas om. På rak arm är det minst två kontaktledningsstolpar som jag vet om behöver flyttas och de står på bro.
Att ta ner en ny vagntyp som det inte finns en fungerande verkstad till är inte aktuellt heller.
Jag är ledsen, men det finns egentligen inget utom våta drömmar som talar för att det är möjligt att se M33/M34 i Stockholm.
Med reservation för tyckfel.