Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7503
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 9:25
Jarnvagar.nu skrev: De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.

”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 10 september 2024 19:19 Men det behövs göras betydligt mycket mer på Tjust- och Stångådals-banorna än bara nya tåg, det vet jag avsevärt mycket mer om än Enceladus-kollektivet.
Som bekant har Krösatågen beställt bimodala motorvagnståg från CAF för Stångådalsbanan och Tjustbanan för att ersätta nuvarande dieseltåg:
Jarnvagar.nu skrev:De nya bimodala motorvagnstågen ska i första hand ersätta de störningskänsliga Y2-motorvagnstågen och Itino-tågen på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar och Tjustbanan Linköping-Västervik.
Civity-tågen kallas BIR1. Hur ser framtiden ut för denna trafik när Linköping byggs om i samband med Ostlänken?
Att de kallas "bimodala" betyder att de är diesel-elektriska, där drivströmmen antingen levereras från kontaktledning eller dieselkraftverket ombord. Tjusigare än så är det inte. Men det gamla skräpet som brukar stå på spår 5 på Linköping C vill nog de flesta (inte minst resenärerna) se utbytta. Vem vet, CAF kanske kan ordna fram fungerande fordon denna gång.

Hur det ska bli med Ostlänken och Tjust- och Stångådalsbanorna undrar vi alla i Lkpg. När den nu blir färdig? Det har skrivit oerhört mycket om detta, bl.a. i Östgötacorren. Och Trafikverket och Linköpings kommun skyller på varandra, som vanligt.
https://www.corren.se/insandare/artikel ... n/jow96x7l
https://www.corren.se/nyheter/linkoping ... s/r4zm539l

Vi kanske får börja resa med Kinda kanal igen :D :D Under alla förhållanden rekommenderas en utfärd på denna gamla vattenväg. https://kindakanal.se/
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den torsdag 05 juni 2025 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11376
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 10:11
Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 9:25
Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 9:25 De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.

”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.
Var vänlig och citera ordentligt. Jag har inte skrivit detta.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 10:11 Hur det ska bli med Ostlänken och Tjust- och Stångådalsbanorna undrar vi alla i Lkpg. När den nu blir färdig?
Mitt intryck är att intresset för dessa banor är ganska svalt i Linköping. Det är snarare de betjänta orterna som undrar...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7503
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 10:28
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 10:11
Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 9:25
Var vänlig och citera ordentligt. Jag har inte skrivit detta.
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 10:11 Hur det ska bli med Ostlänken och Tjust- och Stångådalsbanorna undrar vi alla i Lkpg. När den nu blir färdig?
Mitt intryck är att intresset för dessa banor är ganska svalt i Linköping. Det är snarare de betjänade orterna som undrar...
Propagandakollektivet kastar sten i glashus, som vanligt. Men det är korrigerat.

Vilka "intryck" propagandakollektivet har av "Linköping" struntar jag fullständigt i. Däremot är intresset från de styrande i Linköpings kommun kanske inte så stort som önskvärt, vilket framgår av de tidningsreferenser jag lämnat tidigare.
Corren skrev:Jag tycker att vi varit lösningsorienterade. Vi står inte i vägen för en satsning på Stångådalsbanan, men vi är inte beredda att medfinansiera",

kommunalrådet Niklas Borg (M).
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11376
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 10:37 Däremot är intresset från de styrande i Linköpings kommun kanske inte så stort som önskvärt, vilket framgår av de tidningsreferenser jag lämnat tidigare.
Corren skrev:Jag tycker att vi varit lösningsorienterade. Vi står inte i vägen för en satsning på Stångådalsbanan, men vi är inte beredda att medfinansiera",

kommunalrådet Niklas Borg (M).
Regionrådet Karin Helmersson (C) har tidigare hotat med att köra tågen till Norrköping:
Vimmerby Tidning skrev:– Har man lagt ner miljontals kronor i skattemedel på ett nytt signalsystem, och regionen lägger jättemycket skattemedel på att köpa nya tåg, då vore det konstigt om inte medborgarna kan åka hela resan.

Om Stångådalsbanan inte ansluts till den nya stationen menar Karin Helmersson att regionen får överväga att köra tågen till Norrköping i stället.

– Samtidigt är det ingenting vi vill, säger hon och tillägger att det skulle försämra för resenärerna och ge ökade kostnader med cirka 50 miljoner kronor per år.
Det nya signalsystem - ERTMS - ska vara på plats i slutet av 2027. Med CAF:s bimodala motorvagnståg går det att köra hela vägen till Norrköping!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3522
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Hechtwagen »

ERTMS kommer vara klart 2019 på sträckan Katrineholm - Malmö år 2019 har ansvarig myndighet meddelat.
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 12:59
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 10:37 Däremot är intresset från de styrande i Linköpings kommun kanske inte så stort som önskvärt, vilket framgår av de tidningsreferenser jag lämnat tidigare.
Corren skrev:Jag tycker att vi varit lösningsorienterade. Vi står inte i vägen för en satsning på Stångådalsbanan, men vi är inte beredda att medfinansiera",

kommunalrådet Niklas Borg (M).
Regionrådet Karin Helmersson (C) har tidigare hotat med att köra tågen till Norrköping:
Vimmerby Tidning skrev:– Har man lagt ner miljontals kronor i skattemedel på ett nytt signalsystem, och regionen lägger jättemycket skattemedel på att köpa nya tåg, då vore det konstigt om inte medborgarna kan åka hela resan.

Om Stångådalsbanan inte ansluts till den nya stationen menar Karin Helmersson att regionen får överväga att köra tågen till Norrköping i stället.

– Samtidigt är det ingenting vi vill, säger hon och tillägger att det skulle försämra för resenärerna och ge ökade kostnader med cirka 50 miljoner kronor per år.
Det nya signalsystem - ERTMS - ska vara på plats i slutet av 2027. Med CAF:s bimodala motorvagnståg går det att köra hela vägen till Norrköping!
Då skulle man kunna ansluta till stambanan i den riktningen, antingen i trakten av Tannefors eller via en ny bana öster om flygplatsen. Tågen kan gå till Norrköping eller varför inte Stockholm, så att det blir en märkbar förbättring jämfört med nu? Resenärer till Linköping kan byta till Östgöta-pendeln i Linghem om tågen gör uppehåll där. Den gamla banan via Saab skulle kunna trafikeras av något mer lokalt eller varför inte byggas om till en spårväg?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7503
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: torsdag 05 juni 2025 13:34
Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 12:59
Regionrådet Karin Helmersson (C) har tidigare hotat med att köra tågen till Norrköping:
Vimmerby Tidning skrev:– Har man lagt ner miljontals kronor i skattemedel på ett nytt signalsystem, och regionen lägger jättemycket skattemedel på att köpa nya tåg, då vore det konstigt om inte medborgarna kan åka hela resan.

Om Stångådalsbanan inte ansluts till den nya stationen menar Karin Helmersson att regionen får överväga att köra tågen till Norrköping i stället.

– Samtidigt är det ingenting vi vill, säger hon och tillägger att det skulle försämra för resenärerna och ge ökade kostnader med cirka 50 miljoner kronor per år.
Det nya signalsystem - ERTMS - ska vara på plats i slutet av 2027. Med CAF:s bimodala motorvagnståg går det att köra hela vägen till Norrköping!
Då skulle man kunna ansluta till stambanan i den riktningen, antingen i trakten av Tannefors eller via en ny bana öster om flygplatsen. Tågen kan gå till Norrköping eller varför inte Stockholm, så att det blir en märkbar förbättring jämfört med nu? Resenärer till Linköping kan byta till Östgöta-pendeln i Linghem om tågen gör uppehåll där. Den gamla banan via Saab skulle kunna trafikeras av något mer lokalt eller varför inte byggas om till en spårväg?
Vi är bra långt ifrån "Batteri-elhybridtåg i Tyskland" nu......

Resonemangen bygger på att Stångådals/Tjustbanornas förbindelse med stambanan inte bryts. Just nu verkar det vara chicken race mellan Trafikverket och Linköpings kommun. Det befängda förslaget om slutstation i Hackefors (enkelt uttryckt "in the middle of nowhere") får ses i det ljuset.

Men är man i Hackefors kan man gå ned till Stångån och titta på Hackefors sluss, Sveriges djupaste enkelsluss: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hackefors_sluss
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11376
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: måndag 09 september 2024 7:06 Kan det vara så att tekniken helt enkelt är mogen för att implementera i större skala, vilket kanske skulle innebära att tåglinjer inte behöver läggas ner och att man till och med skulle kunna bygga nya järnvägar billigare än tidigare. Kanske skulle till och med Karlsborgsbanan kunna ha återuppstått om man inte rivit upp den tidigare i år...
GWR’s battery trains trials could bring big benefits to small lines
ianVisits skrev:An indirect benefit of battery power is that the trains are not affected by external power failures. If they become stuck on the railway tracks, the air conditioning and toilets would still function for several hours at least while the problem is being fixed.

[...]

At the moment, the cost of a diesel train is approximately £2.60 per mile, compared to 57p per mile for overhead-powered electric trains. Battery trains cost the same per mile, but avoid the upfront electrification costs, which average around £4.15 per train mile.

GWR is now working on the assumption that a fast charger is needed every 100km of railway, at a cost of around £1.3 million. Therefore, the total cost of ownership of a battery train service would be just £2.52 per train mile.
Av allt att döma är tekniken inte bara mogen, utan också billigare än alternativen (d.v.s. kontaktledning och diesel). Tågoperatörerna har egentligen inget val:
ianVisits skrev:Further ahead, GWR would consider the trains for other branch lines it operates, where diesel needs to be phased out by 2040 anyway.

There’s also the tantalising possibility that one of the problems when trying to reopen an old railway in the future will be the mandatory use of zero-emission trains. Campaigners may find battery locomotives a viable alternative to expensive rewiring of the line.
Teoretiskt sett är väte också ett alternativ, men det utreddes inte. Hittills har det dock inte gått så bra för denna teknik, milt uttryckt. Här är en video om försöket:



SJ:s nya supertåg ger bättre plats för cyklar – och bättre wifi
Ny Teknik skrev:Vagnarna är ljuddämpade och SJ:s version kan förflyttas med hjälp av batteridrift när det exempelvis är störningar i elförsörjningen. Västtrafiks X80-tåg är däremot inte konstruerade för det.
SJ:s nya snabbtåg av modellen Zefiro Express (projektnamn Delta) har en så kallad "last mile"-funktion. Karossen kommer från Kina. Hur är det med batteriet?
Skriv svar