Att de kallas "bimodala" betyder att de är diesel-elektriska, där drivströmmen antingen levereras från kontaktledning eller dieselkraftverket ombord. Tjusigare än så är det inte. Men det gamla skräpet som brukar stå på spår 5 på Linköping C vill nog de flesta (inte minst resenärerna) se utbytta. Vem vet, CAF kanske kan ordna fram fungerande fordon denna gång.Enceladus skrev: ↑torsdag 05 juni 2025 9:25Jarnvagar.nu skrev: De regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Småland anskaffar för närvarande bimodala motorvagnståg från CAF för trafiken på de oelektrifierade banorna i Småland och angränsade regioner i samarbete med fordonsbolaget Transitio.
”Sen är det väl bara Värmland och Västra Götaland som har kvar Itino-tåg”, säger Pontus Gunnäs.Som bekant har Krösatågen beställt bimodala motorvagnståg från CAF för Stångådalsbanan och Tjustbanan för att ersätta nuvarande dieseltåg:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 10 september 2024 19:19 Men det behövs göras betydligt mycket mer på Tjust- och Stångådals-banorna än bara nya tåg, det vet jag avsevärt mycket mer om än Enceladus-kollektivet.
Civity-tågen kallas BIR1. Hur ser framtiden ut för denna trafik när Linköping byggs om i samband med Ostlänken?Jarnvagar.nu skrev:De nya bimodala motorvagnstågen ska i första hand ersätta de störningskänsliga Y2-motorvagnstågen och Itino-tågen på Stångådalsbanan Linköping-Kalmar och Tjustbanan Linköping-Västervik.
Hur det ska bli med Ostlänken och Tjust- och Stångådalsbanorna undrar vi alla i Lkpg. När den nu blir färdig? Det har skrivit oerhört mycket om detta, bl.a. i Östgötacorren. Och Trafikverket och Linköpings kommun skyller på varandra, som vanligt.
https://www.corren.se/insandare/artikel ... n/jow96x7l
https://www.corren.se/nyheter/linkoping ... s/r4zm539l
Vi kanske får börja resa med Kinda kanal igen

