Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Odd »

Tesla startade för några veckor sedan en egen tåglinje till sin fabrik i Berlin, med vagnar som drivs på både batteri och på kontaktledningsström. Tåget baseras på Siemens Mobility Mireo B och vem som helst kan åka med det utan biljett, inte bara Teslas anställda.

Kan det vara så att tekniken helt enkelt är mogen för att implementera i större skala, vilket kanske skulle innebära att tåglinjer inte behöver läggas ner och att man till och med skulle kunna bygga nya järnvägar billigare än tidigare. Kanske skulle till och med Karlsborgsbanan kunna ha återuppstått om man inte rivit upp den tidigare i år...

Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7496
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: måndag 09 september 2024 7:06 Tesla startade för några veckor sedan en egen tåglinje till sin fabrik i Berlin, med vagnar som drivs på både batteri och på kontaktledningsström. Tåget baseras på Siemens Mobility Mireo B och vem som helst kan åka med det utan biljett, inte bara Teslas anställda.

Kan det vara så att tekniken helt enkelt är mogen för att implementera i större skala, vilket kanske skulle innebära att tåglinjer inte behöver läggas ner och att man till och med skulle kunna bygga nya järnvägar billigare än tidigare. Kanske skulle till och med Karlsborgsbanan kunna ha återuppstått om man inte rivit upp den tidigare i år...

Det är den väl redan, även utan trumpisten Musks hånflin: Germany’s first use of the Mireo Plus B

Att tyskarna utvecklar alternativa traktionssystem för sina oelektrifierade banor är ju knappast Musks förtjänst, även om han som vanligt försöker ta åt sig äran av i stort sett allting ("Tesla gets Germany to kill off diesel trains after launching EV ‘Giga Train’.... ")

Se också denna tråd: viewtopic.php?t=42215 där hr. Odd och jag bl.a. diskuterade KInnekullebanan.

Bombadiers Talent 3, som är en direkt konkurrent till Mireo Plus B, såldes till CAF när Alstrom slukade Bombardiers järnvägsverksamhet: Talent 3 BEMU In Passenger Service

Siemens bränslecelldrivna variant Mireo Plus H: All Mireo Plus H trains for NEB have arrived at the PCW
är en direkt konkurrent till Alstoms Coradia iLint.
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den måndag 09 september 2024 8:11, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Teslas "Giga Train" är alltså en matarlinje mellan Erkner och Tesla Sud. Erkner trafikeras av pendeltågslinjen S3 och regionaltågslinjen RE1. S3 har Erkner som slutstation och skulle teoretiskt kunna förlängas till Tesla Sud (bara 6 km). RE1 är tillfälligt inställd mellan Berlin och Erkner på grund av byggnadsarbeten. S3 och RE1 har nattrafik, men det har inte Giga Train, trots att nattskift sägs förekomma på fabriken. Musk kommer från Kalifornien, och där är nattrafik tabu:
Yahoo News skrev:The Giga Train takes passengers from Erkner Station to Tesla Sud, the station located at the company's manufacturing facility, about 20 miles southeast of Berlin. Currently, 500 people can be transported on the train, with 120 seats, space for bicycles, and an information system for passengers, per Teslarati. It's also free to not just Tesla employees, but regular passengers as well.

It's eventually expected to transport 4,500 employees to and from the factory, based on three eight-hour shifts. An additional stop will be added once construction in the area is completed.

[...]

Niederbarnimer Eisenbahngesellschaft, or NEB, said there are additional plans to switch the fleet from diesel to e-trains at the end of this year.
Kulturkrocken begränsar tyvärr möjligheten att skapa folklig acceptans för projektet. Tyskland skulle verkligen behöva mindre energipopulism:
IRJ skrev:GREEN hydrogen producer Lhyfe has completed a green hydrogen production plant for the German Rail (DB) innovation hub in Tübingen. Lhyfe will operate the 1MW electrolysis plant on behalf of DB, which is expected to produce to 30 tonnes of green hydrogen annually. The electricity used by the plant comes from DB’s existing green electricity portfolio.

[...]

The project will use a Siemens Mireo Plus H multiple-unit. Later this year it is expected to start trial operations in the state of Baden-Württemberg, running between Tübingen, Horb and Pforzheim.

“This project demonstrates the economic viability of hydrogen solutions in the transport and mobility sector,” says Mr Luc Graré, head of central and eastern Europe at Lhyfe. “Sustainable energy sources and innovative technologies are needed to decarbonise the transport sector.”
Tyska politiker använder kollektivtrafiken för att subventionera industrins omställning till vätgas, vilket inte alls är syftet med kollektivtrafikens finansiering.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7496
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 7:30 Att tyskarna utvecklar alternativa traktionssystem för sina oelektrifierade banor är ju knappast Musks förtjänst, även om han som vanligt försöker ta åt sig äran av i stort sett allting ("Tesla gets Germany to kill off diesel trains after launching EV ‘Giga Train’.... ")
Utan Musk skulle linjen förmodligen gå på vätgas (se ovan), så någon nytta gör han väl:

Bild

Se vidare följande inlägg: viewtopic.php?p=421573#p421573
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7496
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Den där blaffan har vi sett förut: viewtopic.php?p=421577#p421577

Och så var "kulturkriget" igång!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 8:21 Och så var "kulturkriget" igång!
Skjut inte budbäraren när budskapet inte passar. Den tyska politiken favoriserar vätgas och i förlängningen elektrobränslen (syntetiskt framställda bränslen med vätgas som bas). Om batteridrivna tåg kan hävda sig i Tyskland så kan de det i hela Europa. Tyskland har faktiskt experimenterat med batteridrivna tåg tidigare. Dessa tåg använde blyackumulatorer och prestandan var ju därefter. Siemens Mireo Plus B använder LTO-batterier, vilka vi känner igen från Moskvas elbussar.

Bild
Tre batteridrivna släpvagnar i Hildesheim, 1985. Källa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... -79-01.jpg
Joakim W
Inlägg: 540
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: måndag 09 september 2024 7:57 Teslas "Giga Train" är alltså en matarlinje mellan Erkner och Tesla Sud. Erkner trafikeras av pendeltågslinjen S3 och regionaltågslinjen RE1. S3 har Erkner som slutstation och skulle teoretiskt kunna förlängas till Tesla Sud (bara 6 km). RE1 är tillfälligt inställd mellan Berlin och Erkner på grund av byggnadsarbeten. S3 och RE1 har nattrafik, men det har inte Giga Train, trots att nattskift sägs förekomma på fabriken. Musk kommer från Kalifornien, och där är nattrafik tabu:
Varför ska det gå tåg på natten, när folk är upptagna med att arbeta? Sista kommer dit vid 21.45, och första tåget går 5.51 från Tesla. Det ger en minsta arbetstid på 8 timmar och 6 minuter. Jag antar att personalen har rast också, minst 30 minuter. Låter rimligt i mina öron. Om sista skiftet går på 22 (då har personalen 15 minuter på sig att gå från tåget in i fabriken), och de går av 5.30 (ger 22 minuters duschtid och gångtid), ger det en arbetstid på 7 timmar och 30 minuter. Låter nästan lite lite. Det är väl onödigt att köra tåg, när ingen ändå kommer utnyttja tågen?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3522
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Hechtwagen »

Vilka järnvägar har "behövts läggas ner" för att de inte är elektrifierade?

Vet många nedlagda elektrifierade järnvägar bara i Svetige.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3522
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: måndag 09 september 2024 11:33
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 8:21 Och så var "kulturkriget" igång!
Skjut inte budbäraren när budskapet inte passar. Den tyska politiken favoriserar vätgas och i förlängningen elektrobränslen (syntetiskt framställda bränslen med vätgas som bas). Om batteridrivna tåg kan hävda sig i Tyskland så kan de det i hela Europa. Tyskland har faktiskt experimenterat med batteridrivna tåg tidigare. Dessa tåg använde blyackumulatorer och prestandan var ju därefter. Siemens Mireo Plus B använder LTO-batterier, vilka vi känner igen från Moskvas elbussar.

Bild
Tre batteridrivna släpvagnar i Hildesheim, 1985. Källa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... -79-01.jpg
Vad är en batteridriven släpvagn? Kan du utveckla det, det kan ju vara lite vad som helst!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7496
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 09 september 2024 11:33
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 8:21 Och så var "kulturkriget" igång!
Skjut inte budbäraren när budskapet inte passar. Den tyska politiken favoriserar vätgas och i förlängningen elektrobränslen (syntetiskt framställda bränslen med vätgas som bas). Om batteridrivna tåg kan hävda sig i Tyskland så kan de det i hela Europa. Tyskland har faktiskt experimenterat med batteridrivna tåg tidigare. Dessa tåg använde blyackumulatorer och prestandan var ju därefter. Siemens Mireo Plus B använder LTO-batterier, vilka vi känner igen från Moskvas elbussar.
Budbäraren?! Hahahaha. :D :D
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
twr
Inlägg: 9232
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av twr »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 8:11 Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".
Och nattrafik som vanligt!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7496
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: måndag 09 september 2024 17:17
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 8:11 Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".
Och nattrafik som vanligt!
Ja, fattas bara...................
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev: måndag 09 september 2024 13:00 Varför ska det gå tåg på natten, när folk är upptagna med att arbeta? Sista kommer dit vid 21.45, och första tåget går 5.51 från Tesla. Det ger en minsta arbetstid på 8 timmar och 6 minuter. Jag antar att personalen har rast också, minst 30 minuter. Låter rimligt i mina öron. Om sista skiftet går på 22 (då har personalen 15 minuter på sig att gå från tåget in i fabriken), och de går av 5.30 (ger 22 minuters duschtid och gångtid), ger det en arbetstid på 7 timmar och 30 minuter. Låter nästan lite lite. Det är väl onödigt att köra tåg, när ingen ändå kommer utnyttja tågen?
Det kan förekomma övertid, och då riskerar anställda att bli strandade över natten. Vidare har Teslas fabrik en technoklubb för de anställda - ett måste i Berlin:
Business Insider skrev:Tesla seems to be embracing Berlin's club culture.

[...]

"Say hello to our newest 'facility' at Giga Berlin! Hamster is now alive," he said in the post. "Do you know any factory that has its own club? Party on!"

[...]

One popular Instagram meme account, Berlinclubmemes, mocked the Tesla facility in a series of images. One suggested that Musk decided to open the Tesla club after being rejected from Berghain, one of Berlin's most exclusive clubs that is notoriously hard to get into.
Regionaltågen påminner mer om Öresundståg än Mälartåg, och det bara 6 km till Erkner, så taxi kan vara en nödlösning. Varför gjordes inte en automatbana?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7496
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev: måndag 09 september 2024 17:17
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 09 september 2024 8:11 Jaha, ja - ytterligare en trådkapning av Enceladus-kollektivet. Tråden handlar väl om alternativa traktionssystem, inte om föregiven tysk "energipopulism".
Och nattrafik som vanligt!
Och herre :evil: -lar, nu handlar tråden om trafikpolitik i Tyskland, inte om traktionssystem. Bra jobbat!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11363
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: måndag 09 september 2024 13:54 Vad är en batteridriven släpvagn? Kan du utveckla det, det kan ju vara lite vad som helst!
Vagnarna på bilden - möjligen manövervagnar - saknar framdrivning och måste följaktligen kopplas ihop med en batteridriven motorvagn, exempelvis så här:

Bild
En batteridriven motorvagn med två släpvagnar i Heimbach. Källa: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:515-rot.jpg

Tyskland hade alltså batteridrivna tåg redan innan Musk flyttade från Sydafrika, men med blyackumulatorer och motsvarande prestanda!
Joakim W
Inlägg: 540
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: måndag 09 september 2024 18:27
Joakim W skrev: måndag 09 september 2024 13:00 Varför ska det gå tåg på natten, när folk är upptagna med att arbeta? Sista kommer dit vid 21.45, och första tåget går 5.51 från Tesla. Det ger en minsta arbetstid på 8 timmar och 6 minuter. Jag antar att personalen har rast också, minst 30 minuter. Låter rimligt i mina öron. Om sista skiftet går på 22 (då har personalen 15 minuter på sig att gå från tåget in i fabriken), och de går av 5.30 (ger 22 minuters duschtid och gångtid), ger det en arbetstid på 7 timmar och 30 minuter. Låter nästan lite lite. Det är väl onödigt att köra tåg, när ingen ändå kommer utnyttja tågen?
Det kan förekomma övertid, och då riskerar anställda att bli strandade över natten. Vidare har Teslas fabrik en technoklubb för de anställda - ett måste i Berlin:
Business Insider skrev:Tesla seems to be embracing Berlin's club culture.

[...]

"Say hello to our newest 'facility' at Giga Berlin! Hamster is now alive," he said in the post. "Do you know any factory that has its own club? Party on!"

[...]

One popular Instagram meme account, Berlinclubmemes, mocked the Tesla facility in a series of images. One suggested that Musk decided to open the Tesla club after being rejected from Berghain, one of Berlin's most exclusive clubs that is notoriously hard to get into.
Regionaltågen påminner mer om Öresundståg än Mälartåg, och det bara 6 km till Erkner, så taxi kan vara en nödlösning. Varför gjordes inte en automatbana?
Återkom gärna när du hittar något om arbetstiderna, annars tror jag inte vi kommer nånstans. Men att köra ett tåg vid 02 för att nån stackare fått jobba över minst 3 timmar låter orimligt. Billigare att skicka i nattbuss, taxi, eller varför inte festa framåt 5 och ta morgontåget hem.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6855
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Odd »

Det tycks råda förvirring här om vad konceptet egentligen handlar om.

Den nya generationen batteritåg har inte bara stora batterier som gör att de kan köra en signifikant sträcka utan extern strömförsörjning utan kan även såväl drivas på extern kraft och samtidigt ladda batterierna. Tekniken skulle ge en möjlighet till en hybriddrift där en klen kraftförsörjning skulle kunna få hjälp av batteridriften så att exempelvis befintlig kontaktledningsanläggning eller strömskena skulle klara av högre effekter, även om jag inte hittat information om att det går just idag.

Inläggen om historiska rena batterirälsbussar är irrelevanta för trådens omfattning.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7496
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: tisdag 10 september 2024 8:04 Det tycks råda förvirring här om vad konceptet egentligen handlar om.

Den nya generationen batteritåg har inte bara stora batterier som gör att de kan köra en signifikant sträcka utan extern strömförsörjning utan kan även såväl drivas på extern kraft och samtidigt ladda batterierna. Tekniken skulle ge en möjlighet till en hybriddrift där en klen kraftförsörjning skulle kunna få hjälp av batteridriften så att exempelvis befintlig kontaktledningsanläggning eller strömskena skulle klara av högre effekter, även om jag inte hittat information om att det går just idag.

Inläggen om historiska rena batterirälsbussar är irrelevanta för trådens omfattning.
Ja, det framhölls ju redan när hr. Odd och jag diskuterade detta förut: viewtopic.php?p=392034#p392034

Att Enceladus-kollektivet försöker kapa tråden för sina egna syften är ingenting att förvånas över.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1999
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Batteri-elhybridtåg i Tyskland

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Preußischen Staatseisenbahnen startet med akkumulatormotorvogner i 1907 og dette fortsatte DR og DB med videre. 1954-65 anskaffet DB 232 akkuvogner av typen ETA 150, senere 515. De siste gikk til 1995. Så i Tyskland kjørte man på batteri i 88 år.
Skriv svar