SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev: Men det är ju inte den mest belastade avgången när linje 44 inte går, eller hur?

Problemet ligger inte där, utan är för de tåg som kommer efter de uteblivna avgångarna på linje 44.
Jo, det är det ändå faktiskt. Tåget som tidigare gick 7.19 från Kungsängen (nu 7.16, 2515), hade 2015 inget insatståg som gick innan (det var då man inte fick för Trafikverket), och hade 906 passagerare. Avgången en halvtimme senare 7.49 från Kungsängen (nu 7.46, 2517) hade ett insatståg från Jakobsberg innan. Tillsammans med det, kom man där upp till 1 108 passagerare. Så detta är de två tyngsta avgångarna. Sedan har nog resandet ökat en del sedan 2015 (ja, det vet vi att det har). Så idag har väl 7.20 (2817) tåget omkring 1300 passagerare och 7.46-avgången 1200 resenärer (när nu 44 inte går).

Det problemet kommer alltså kvarstå ändå. Sedan borde man ju kanske löst det så att 44 gick några minuter före från Bro, istället för 8 minuter efter för att avlasta den tyngsta avgången, men då skulle man ju få förskjuta Nynäspendeln en kvart, vilket i sin tur skulle innebära att man måste förskjuta Gnestapendeln etc.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Nja, det där är ju faktiskt mest ett egenkomponerat hopkok med siffror från olika tåg, varav ingen egentligen har samma avgångstid som nu. Bara antagandet att alla som skulle valt ett visst tåg väljer nästan, på morgonen då de flesta har en tid att passa, är minst sagt skakigt. För att inte säga fel.

Extra märkligt blir det när detta ställs mot siffrorna från avgångar där folk uppenbarligen inte valt att göra så.
Fast att 7.19 avgången som nu går treminuter tidigare skulle få så stor skillnad i antalet resenärer (om än naturligtvis busspasningar och sådant kan förändras), är ju ändå ganska otroligt. Även om det kan uppstå skillnader marginellt (och förstås även mätvärden i vissa fall kan vara något skakiga.) Men året innan var siffran för avgången som då avgick 7.20, 868 resenärer, vilket motsvarar ganska bra den resandetillväxt som varit på linjen.

Nu är ju inte passagerarsiffror några exakta uppgifter som sådana. Det varierar ju också dag för dag. Några minuters försening ger ju rätt stor effekt i högtrafik (särskilt när det gäller insatstågen).

Men räknar man bara enkelt på 5000 resenärer på dim sträcka under maxtimmen, så får man i genomsnitt 625 passagerare per avgång. Vid avgång Bro är det 741 resenärer under maxtimmen. Det säger tillräckligt. Sedan kan man förstås diskutera saker som att folk väljer olika avgångar av en rad skäl. Men de som bor långt från stan har ju inte så många avgångar att välja på och för de som bor nära är det oftast inte lika viktigt att få sittplats - eller just på grund av den höga turtätheten inte har någon koll på när de olika tågen går.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11558
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:På Nynäsbanan har man ju löst det med snabbtåg. På Södertäljebanan var tjänstemännens förslag att köra 8 tåg/h till Södertälje, även i mellantrafik, men det gillade förstås inte landstingshögern. Inte ens i högtrafik blev det 8 tåg/h. På Mälarbanan finns det flera möjliga lösningar utan snabbtåg, t.ex. jämn 10-minuterstrafik till Kungsängen med kompletterande 30-minuterstrafik till Bålsta (totalt 8 tåg/h), eller 20-minuterstrafik till Kallhäll, Kungsängen respektive Bålsta (totalt 9 tåg/h). Med tanke på Citybanans kapacitet borde ett upplägg med linjer i 20-minuterstrafik vara optimalt.
Lägg ner det där om landstingshögern. Du vet mycket väl som jag att det inte fungerar så att politiken styr över tjänstemannaförslagen på det viset. Det är inte möjligt innan hösten att köra fler tåg till/från Södertälje och broöppningar och annat gör det nog svårt ändå med 7,5-minuterstrafik under mellantrafiken. Vi ser ju också vilka vändtider som behövs (och ändå får man vända en hel del tåg i Södertälje hamn för att komma ikapp). Dessutom hade de som upphandlade avtalet med MTR inte räknat med så hög trafik (skulle gå över gränsvärdet för frivolymen).

Visst jag tror också att det är 20-minuterstrafik man borde ha som grund (men som delbart med 30, där annat upplägg inte fungerar). Frågan är om banan klarar 18 tåg i timmen bara (för tillräckligt stabil trafik). Men om man har begränsat med snabbtåg så kan det nog gå (och om vagnparken räcker till det). I lågtrafik kan man ju ändå köra i kvartstrafik om man vill.

Och problemet med snabbtåg är ju när man skapar en linje som 42X, som är som gjord att inte fungera (annat än under perfekta förhållanden). Det är ju bara att titta på hur man gör i Köpenhamn för att se hur man ska göra. Det vill säga som man gör i högtrafik även i Stockholm. Det vill säga att bara ha snabbtåg på ena sidan av City för respektive linje. Men att som i Stockholm växla detta precis efter och före rusningstid är ju inte det bästa för stabiliteten, särskilt inte som man samtidigt ska koppla av- och på vagnar.
Nej, befogad kritik av politiska beslut är nödvändig för en konstruktiv diskussion, inte minst gällande förseningen av resecentrum i Södertälje. Vi kan inte låta regionalpolitiken styra kollektivtrafiken som den gör idag. Jag är till exempel för en utveckling av Roslagsbanan, men inte för att dess resenärer röstar på ett visst sätt, utan för att öka kollektivtrafikens andel. Förlängningen och kapacitetsförstärkningen av Roslagsbanan gör att bilen blir mindre konkurrenskraftig. Men jag anser att liknande satsningar behöver göras i alla delar av länet, inte bara i de delar som råkar stödja den som sitter vid makten. Den här politiseringen av kollektivtrafiken har lett till många felprioriteringar, inte bara av högerpartierna, och det är inte hållbart. Hållbarhet är ju ett av kollektivtrafikens mål!

Var skulle 20-minuterstrafik inte fungera? Bålsta? Uppsala? Nynäshamn? De två förstnämnda borde fungera med rätt prioritering av tåglägen. Möjligtvis behöver Nynäsbanan en mötesplats vid Älgviken, men i sammanhanget är det ju ingen större investering. Satsningen skulle till och med kunna bekostas av den parallella direktbusstrafiken. Om vartannat "snabbtåg" stannar på varannan station mellan Älvsjö och Västerhaninge så behövs inte heller mer än 6 tåg/h på Nynäsbanan (för stationer som Skogås och Jordbro blir det 4,5 tåg/h istället för dagens 4 tåg/h). På sikt behövs dock 8-9 tåg/h oavsett upplägg.

Ja, det finns mycket att lära av Köpenhamn när det gäller kollektivtrafik, allt från tunnelbaneringlinjer och pendeltågstvärförbindelser till plattformsdörrar och nattrafik.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Nej, befogad kritik av politiska beslut är nödvändig för en konstruktiv diskussion, inte minst gällande förseningen av resecentrum i Södertälje. Vi kan inte låta regionalpolitiken styra kollektivtrafiken som den gör idag. Jag är till exempel för en utveckling av Roslagsbanan, men inte för att dess resenärer röstar på ett visst sätt, utan för att öka kollektivtrafikens andel. Förlängningen och kapacitetsförstärkningen av Roslagsbanan gör att bilen blir mindre konkurrenskraftig. Men jag anser att liknande satsningar behöver göras i alla delar av länet, inte bara i de delar som råkar stödja den som sitter vid makten. Den här politiseringen av kollektivtrafiken har lett till många felprioriteringar, inte bara av högerpartierna, och det är inte hållbart. Hållbarhet är ju ett av kollektivtrafikens mål!

Var skulle 20-minuterstrafik inte fungera? Bålsta? Uppsala? Nynäshamn? De två förstnämnda borde fungera med rätt prioritering av tåglägen. Möjligtvis behöver Nynäsbanan en mötesplats vid Älgviken, men i sammanhanget är det ju ingen större investering. Satsningen skulle till och med kunna bekostas av den parallella direktbusstrafiken. Om vartannat "snabbtåg" stannar på varannan station mellan Älvsjö och Västerhaninge så behövs inte heller mer än 6 tåg/h på Nynäsbanan (för stationer som Skogås och Jordbro blir det 4,5 tåg/h istället för dagens 4 tåg/h). På sikt behövs dock 8-9 tåg/h oavsett upplägg.

Ja, det finns mycket att lära av Köpenhamn när det gäller kollektivtrafik, allt från tunnelbaneringlinjer och pendeltågstvärförbindelser till plattformsdörrar och nattrafik.
Givetvis ska man kritisera politiska beslut. Men det har inte fattats något politiskt beslut om att inte ha 8 tåg i timmen till Södertälje. När det gäller ombyggnaden ser det inte ut som att det heller är styrt av någon politisk agenda (främst verkar det vara att inte utredningar är klara och att det finns oklarhet kring ägandet - i vanliga fall äger ju Trafikverket stationerna). Så mycket egen politik när det gäller investeringar i den bemärkelsen har ju inte gjorts och flertalet investeringar tas i stor enighet, liksom även det nya trafikupplägget på pendeltågen. Eftersom länet inte har råd att bygga utan stöd från staten, borgar ju detta för att investeringarna satsas där de behövs. Tvärtom har ju nuvarande majoritet bett förvaltningen att lägga in sociala aspekter i analyserna för att även detta ska beaktas.

Min misstro var väl om det blir tillräckligt stabilt med 18 tåg i timmen via Citybanan och om antalet vagnar räcker. När jag gjort snabbanalyser så kommer jag upp i närmare 60 omlopp (exklusive Gnesta). Det är för högt om man inte kör med korta tåg. 55 omlopp för trafiken (exklusive Gnesta) är nog ett absolut maxtal, om man ser till behov av vagnreserv. En fråga är ju också hur korta vändtider man vågar ha? Vändtiderna är ju centrala för att kunna återställa trafiken.

Däremot är ju Nynäsbanan konstruerad för 20-minuterstrafik med nuvarande mötesplatser, så det ska inte vara något problem. Uppsala kan väl vara ett problem, men mycket där handlar ju om att man måste sätta ner foten för att ha 10-minuterstrafik som grund för trafiken i sådana fall. Upplägget måste hänga ihop med övriga linjer, i annat fall går det ju bort mycket "spillminuter" som begränsar kapaciteten. Samma problem finns ju till Bålsta - men bör å andra sidan inte vara så svårt att lösa om man verkligen vill. Men ett problem i sammanhanget är ju Trafikverkets sätt att tilldela kapacitet i systemet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Men det är ju fortfarande så att det inte är några verkliga siffror du hänvisar till, utan bara ett hopkok du hittat på medelst egna summeringar, för att på något vis försöka övertyga dig själv om att linje 44 inte behövs.

Vi tar det igen.

1. Det är aldrig 22 minuter mellan tågen !

2. Alla väljer inte tåget efter när ett tåg lyfts ur tidtabellen. På morgonen väljer DE FLESTA tåget innan !

2b. BÅDE tåget INNAN och EFTER påverkas !

3. Det finns alltså inget Bålstatåg som skulle haft lika många resande ändå !

3b. I själva verket påverkas det MER av den inställda avgången nu, än det hade gjort om det varit avgången innan (numer kallad 43X) som ställts in !
Visst, men vi kan inte göra några beräkningar på annat sätt än uppskattningar utifrån hur många som reser under en viss tid. Men jag har inte på något sätt argumenterat för att linje 44 inte behövs (vad har du nu fått det ifrån?).

Tycker nog snarare att det är din tes som har lite att bevisa. Jag har konstaterat att tidigare när det varit en kvart mellan tågen med avgång från Bålsta respektive Kungsängen, har det senare (då 7.19-avgången) haft drygt 900 resenärer på dim. sträcka. Om sedan Inge tycker att inte något tåg som avlastar den avgången behövs, får det stå för dig. Men om du tror att motsvarande avgång nu (kl. 7.16), skulle ha avsevärt fler resenärer på grund av att tåget går tre minuter tidigare, ja, då tror jag faktist du är ute och cyklar...Däremot kan förstås busspassningar och allmänt ökat resande påverka avgångens attraktivitet. Men visst, möjligtvis kan vi plussa på ett 50-tal resenärer från Kungsängen som inte hinner dit de ska om de med nuvarande tidtabell skulle ta den senare Bålstaavgången (då insatståget bara går från Kallhäll i nuvarande tidtabellsupplägg).

22-minuter mellan två avgångar avser Bro, när 44 går i trafik. Den får mindre avlastande effekt än vad insattåget som avgick 7 minuter innan Bålstatåget från Bro hade. Alla annat är ju ologiskt. Förvisso kan det i enstaka situationer vara så att bussen är försenad så att resenärerna missar ordinarie avgång och linje 44 då även får ett större resandeantal från Bro. När den i en framtid går till Södertälje kan man förvisso också räkna med att ett fåtal resenärer som har gångavstånd till tåget, planerar att ta avgången för att slippa ett byte på vägen.

Men fakta kvarstår att under maxtimmen är det ungefär 800 resenärer vid avgång Bro, fördelat på två avgångar (om än då 44 tillkommer senare). Vi måste ju räkna med en väldigt ojämn beläggning på andra avgångar för att motverka den stora andelen resenärer som Bålstaavgångarna får. Särskilt som flertalet bussar ändå har passning till "stomlinjerna".

Men om nu folk måste resa tidigare för att man har en tid att passa, istället för senare, så tyder det ju på att avgången 7.46 från Kungsängen snarare är överskattad om jag räknar med resenärerna från avgången innan, än tvärtom.

Men det vore väl bra med ett förslag från Inge hur vi kan använda statistiken utan att göra något slags schablon. Antalet resenärer under maxtimmen på den mest belastade avsnittet måste ju ändå ha någon form av betydelse för antalet resenärer totalt. Givet att det förstås finns felmarginaler.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
twr
Inlägg: 9279
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av twr »

stockholm79 skrev:
ADDE skrev:ja, hörde nåstans här på forumet att 30-serien ska användas till framtida förortsspårvägar och -lokalbanor!
Då kommer vi naturligtvis fram till den gamla diskussionen - vad ska man sortera in som lokalbanor?
Spårvägar? Roslagsbanan och Saltsjöbanan?
De sistnämnda har redan så mycket trafik att det nästan räcker till att fylla ett en 10-serie (eller räknar man inte expresstågen som egna linjer?).

/or
Allt som inte går på statens järnvägar och som inte är tunnelbana. Dessa linjer kommer finnas i 20-och 30-serien. Undantag är spårvägar i innerstaden som har ensiffriga nummer precis som stombussar i innerstaden, samt Nockebybanan som av historiska skäl heter linje 12.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Lars_L skrev:22-minuter mellan två avgångar avser Bro, när 44 går i trafik. Den får mindre avlastande effekt än vad insattåget som avgick 7 minuter innan Bålstatåget från Bro hade. Alla annat är ju ologiskt. Förvisso kan det i enstaka situationer vara så att bussen är försenad så att resenärerna missar ordinarie avgång och linje 44 då även får ett större resandeantal från Bro.
Det är ju bara du som påstår att den avlastande effekten blir mindre om insatståget går efter och dessutom utgår från att den blir noll. Drt är det som är ologiskt.

På morgonen har de flesta en tid att passa. Om det då finns ett tidtabellslagt tåg som går 7 minuter senare men som ändå gör att man hinner väljer man givetvis det. Det är det logiska.

Varför skulle man hellre vilja ta ett tåg ännu tidigare och behöva sätta klockan på ringning ännu tidigare? Det är det ologiska handlandet, som knappast förekommer i praktiken. För några få kanske det finns omständigheter som ändå gör att det passar. Men det är för fåtalet. Och definitivt inte för allihopa som du ansätter.

Jag gillar inte riktigt schabloner i det här fallet. Bättre att mäta. Men om du vill ansatta något är det väl lämpligt att du antar att folk vill vara hemma så mycket som möjligt?

Dvs att de hellre åker senare på morgonen och tidigare på kvällen om möjlighet ges. Inte tvärt om.
Givetvis är det väl alltid bättre att mäta. Gäller bara att ha tillgång till uppgifterna. Just nu verkar ju ATR-statistiken vara rätt skakig då det finns få mätare installerade i X60B.

Men din senaste kommentar visar ju att du inte riktigt har överblick över tidtabellsläget. Den i tidtabellen inlagda 44:an från Bro avgår 7.03. Det tidigare insatståget avgick 7.21. Med din teori om att man vill åka senare hemifrån, borde alltså fler åka med det 7.21 tåg som gick tidgare jämfört med den avgång 7.03 som ännu inte går...Alltså borde 7.25-avgången idag från Bro (även med linje 44) få en högre beläggning än 7.28-avgången som hade ett insatståg före 7.21. /.33 avgår som bekant ingen linje 44 från Bro eller Kungsängen (eftersom den utgår från Kallhäll), så det alternativet finns inte.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av TKO »

Fantastiskt intressanta diskussioner!
Fast borde inte tråden handla om SL/MTR:s totala misslyckande med den "nya och bättre" pendeltågstrafiken - t ex att linje 44 aldrig verkar komma i trafik - hellre än petitesser?
Men vissa skribenter har ju oftast svårt att se skogen för alla träd...

utbrister
Thomas K Ohlsson
(trådstartare)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Inge skrev:
Nej jag har faktiskt inte gått i genom tidtabellen på det viset. Jag har opponerat mig mot ditt sätt att beskriva verkligheten som om den vore konstruerad genom att flytta alla resenärer från de inställda tågen till nästkommande. Det blir helt fel.

De inställda tågen leder till att dess resenärer fördelas mellan tågen innan och efter.

Du inbillar dig tex att ett Bålstatåg blir överbelastat för att ett tåger innan nu utgår från Kallhäll istället för Bro. Men den verkliga orsaken, om det verkligen stämmer att just detta tåg är värst belastat, är snarare att tåget efter är helt inställt.

Men det tror du inte spelar någon roll och sedan anser du dig dessutom via ett rent cirkelresonemang också ha visat det. Men det har du inte. Dina summeringar förutsätter den tes du vill vill visa.
Givetvis måste man räkna med att strömmarna går åt båda hållen. Men i detta exempel är ju turen efter inställd (när det gäller avgångarna från Bålsta), så därför finns ju flera skäl till varför beläggningen borde öka. Eftersom det också totalt är färre avgångar denna tid från Kungsängen så blir det rimligen en högre beläggning på alla andra avgångar under maxtid, oavsett den exakta fördelningen.

Nu utgick jag ju från också att det inte skiljer sig så värst mycket i antal påstigande mellan avgångarna som trafikeras av 8 tåg i timmen. Den högst belastade avgången är ju inte så där väldigt mycket högre belastad än övriga avgångar 2015. Men det borde ha ökat nu, eftersom sista insatståg som avgår från Kungsängen (Bro), avgår tidigare i rusningen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av kildor »

Inge skrev:Finns förresten statistiken för 2016 och 2017 tillgänglig?

Det kan noteras att 2015 var inte avgången 7.24 den mest belastade utan avgången 7.54 och anledningen var självklart att den då var den första avgången som saknade ett insatståg efter sig. Dvs att man avslutade insatstrafiken för tidigt redan då.

Att det nu finns tåg mitt i rusningen som saknar det måste rimligen fungera dåligt. Gör man kalkylen med utgångspunkten att folk försöker åka så sent som möjligt får man och ställer in avgångarna som nu skulle gått på "linje 44" får man dock 156 passagerare mer på avgången 7.24 än den 7.54 och det är väl just vad som hänt?

Avgången 7.24 (i 2015 års tidtabell) har blivit mest belastat, eftersom det tåg som då gick 7.52 från Jakobsberg till Älvsjö som linje 34, inte har kommit igång som linje 44 mellan Kallhäll och Älvsjö.

Som linje 44 hade den till och med haft bättre avlastande effekt, eftersom den gamla linje 34 inte gick från Kallhäll eller stannade vid Barkarby.

Om jag minns rätt gick dock båda avgångarna 2016 och 2017. Särskilt intressant vore förstås statistiken för 2017, när tågen gick till Odenplan ankomsttid 8.07 resp 8.37. (Uppenbart är ett insatståg som anländer 8.07 (eller 8.04 som det skulle gjort som 44) till Odenplan av nytta för att avlasta tåget före, ankomsttid 7.56.)
Det finns naturligtvis en viss effekt av att en lucka mellan tågen leder till att belastningen ökar på tåget som går före luckan. Men i det här specifika fallet är det ganska uppenbart att skillnaden beror på att 7.23 från Bålsta haft ett avlastande tåg från Bro och Kungsängen precis innan, vilket inte 7.53 har haft. Och det blev ingen större skillnad efter hösten 2016 då det efterföljande insatståget 8:17 från Kallhäll tillkom. Visserligen minskade belastningen på 7.53-tåget något, men det blev en betydligt större minskning på det efterföljande tåget 8.19 från Kungsängen.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av kildor »

Inge skrev:Det är sant att både tåget efter och före det saknade tåget 2015 hade oproportionerligt många resenärer. Men tåget som gick 7.54 hade väsentligt fler resenärer än de mitt i rusningen, trots att det gick så sent. Orsaken till det var att det saknade ett insatståg efter sig. När tåget från Kallhäll kom igång förlorade det ju helt denna ställning, så även om resandet allmännt gick upp, minskade det väsentligt på just detta tåg.

Nu har vi samma effekt igen, men också för tåget en halvtimme tidigare. Och när båda saknar efterföljande insatståg blir flestås det tidigare ännu mer belastat.
Vad är det här för uttröttningstaktik? Din antaganden blir inte mer sanna bara för att du upprepar dem om och om igen.

2017 var 7.53-tåget fortfarande det mest belastade på Bålsta-linjen trots att det då gick insatståg både före och efter. Enda skillnaden mellan 7:23 och 7:53 var att insatståget före 7:23 utgick från Bro istället för Kallhäll och på så sätt gav bättre avlastning.
Enceladus
Inlägg: 11558
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Enceladus »

Varför ligger tidtabellen kvar på hemsidan? Det är bara vilseledande när det inte finns någon avsikt att trafikera linjen inom en snar framtid.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:Varför ligger tidtabellen kvar på hemsidan? Det är bara vilseledande när det inte finns någon avsikt att trafikera linjen inom en snar framtid.
Fast å andra sidan finns ju inget beslut om att linjen inte ska börja trafikeras. Däremot borde väl Trafikförvaltningen sätta lite press nu på MTR, eftersom 1 april ändå var ett löfte och som deras tidigare repressalier mot MTR ändå byggt på. Men att hålla inne betalning är ju inte heller någon speciellt kännbar åtgärd, särskilt med nuvarande ränteläge. Utdömer man inte höga viten, så får man sällan några större resultat. MTR:s ambitioner för att få ordning på trafiken har ju varit ganska lama om man säger så.

Sedan har ju även tidtabellen för 41X nu blivit fel efter uppdateringen i samband med förändringarna av uppehållsmönstret. Information och kommunikation kanske inte direkt är MTR:s starka sida.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11558
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Varför ligger tidtabellen kvar på hemsidan? Det är bara vilseledande när det inte finns någon avsikt att trafikera linjen inom en snar framtid.
Fast å andra sidan finns ju inget beslut om att linjen inte ska börja trafikeras. Däremot borde väl Trafikförvaltningen sätta lite press nu på MTR, eftersom 1 april ändå var ett löfte och som deras tidigare repressalier mot MTR ändå byggt på. Men att hålla inne betalning är ju inte heller någon speciellt kännbar åtgärd, särskilt med nuvarande ränteläge. Utdömer man inte höga viten, så får man sällan några större resultat. MTR:s ambitioner för att få ordning på trafiken har ju varit ganska lama om man säger så.

Sedan har ju även tidtabellen för 41X nu blivit fel efter uppdateringen i samband med förändringarna av uppehållsmönstret. Information och kommunikation kanske inte direkt är MTR:s starka sida.
Jag har ju påpekat flera gånger att avtalet inte är seriöst menat. Det är som om pendeltågstrafiken saboterades avsiktligt (för att spara pengar?).
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Varför ligger tidtabellen kvar på hemsidan? Det är bara vilseledande när det inte finns någon avsikt att trafikera linjen inom en snar framtid.
Fast å andra sidan finns ju inget beslut om att linjen inte ska börja trafikeras. Däremot borde väl Trafikförvaltningen sätta lite press nu på MTR, eftersom 1 april ändå var ett löfte och som deras tidigare repressalier mot MTR ändå byggt på. Men att hålla inne betalning är ju inte heller någon speciellt kännbar åtgärd, särskilt med nuvarande ränteläge. Utdömer man inte höga viten, så får man sällan några större resultat. MTR:s ambitioner för att få ordning på trafiken har ju varit ganska lama om man säger så.

Sedan har ju även tidtabellen för 41X nu blivit fel efter uppdateringen i samband med förändringarna av uppehållsmönstret. Information och kommunikation kanske inte direkt är MTR:s starka sida.
Jag har ju påpekat flera gånger att avtalet inte är seriöst menat. Det är som om pendeltågstrafiken saboterades avsiktligt (för att spara pengar?).
Nja, det skulle jag inte säga. Men tyvärr har man i avtalet inget vite för om åtgärdsplanen inte följs. Det kan jag hålla med om är ett misstag - man måste ha viten också, eftersom MTR ändå sammanlagt gör bedömningen att man ändå tjänar pengar på att inte köra linje 44. Det enda man kan göra är att hålla inne ersättningen. Även här är man alldeles för snälla. Med den här uppenbara nonchalansen från MTR:s sida att följa avtalet, så får man helt enkelt hålla inne ersättningen helt till att börja med för att sedan diskutera att bryta avtalet - även om det förstås också innebär stor oreda innan det blir bättre.

Överlag och generellt är ju problemet med Trafikförvaltningen att man allt för länge vill hålla sig på god fot med entreprenören när de inte sköter sig. En bra relation är förvisso alltid rätt att ha som grund i alla affärsrelationer. Konflikter leder ofta till sämre resultat för alla parter. Men man är ändå i grunden alltför konflikträdd och lyssnar och köper entreprenörernas ganska lättgenomskådade bortförklaringar till att saker inte fungerar och deras ihålliga löften om förbättringar. Att under fyra månader inte köra en hel linje i pendeltågssystemet är ju utan tvivel ett så pass allvarligt avtalsbrott att man kan motivera uppsägning av avtalet.

Enligt avtalet kan man säga upp avtalet om "Den andra Parten i väsentlig mån bryter mot sina åtaganden enligt Uppdragsavtalet och inte har vidtagit rättelse inom sextio (60) dagar efter skriftlig anmodan med angivelse av att Uppdragsavtalet annars kan sägas upp i förtid", det står här särskilt om att "Beställarens rätt att säga upp Uppdragsavtalet enligt punkt (a) ovan gäller även om Parterna, efter att väsentlig brist från Trafikutövarens sida uppkommit, enats om en Åtgärdsplan, enligt process angiven i avsnitt 9.3, för att avhjälpa sådan väsentlig brist, förutsatt att Trafikutövaren inte fullgör de åtgärder och åtaganden som anges i sådan Åtgärdsplan."

Nu har man alltså haft en åtgärdsplan, där MTR struntat i att följa den. Man har förvisso gjort vissa förbättringar, men kör inte enligt uppdraget. Det får alltså anses som att en väsentlig brist kvarstår. Mot företag som i slutändan styrs av en kommunistisk diktator, kan man inte ha silkeshandskarna på hur länge som helst.

Grundproblemet är ju att de på Trafikförvaltningen som sitter på praktiskt kunskap, sällan är en del i dessa processer. Har man inte kunskap, är det ju lätt att bli bortdribblad. Det är ju snarare det här som är problemet än avtalet som sådant. Vill man kan man göra rätt mycket inom ramen för avtalet. Det är väl först här med signalsystemet på röda linjen som Trafikförvaltningen börjat visa att man inte accepterar vad som helst från entreprenörernas sida.

Sedan ska vi komma ihåg att MTR misskötte tunnelbanan också under ganska många år. Det var väl i princip i lagom tid till att första förlängningsperioden efter fem år inträffade, som man fick ordning där. Det visar sig ju därför att det mycket väl går att få ordning på saker, bara man har en hårdare granskning och utnyttjar de möjligheter som finns i avtalen fullt ut.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5560
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av kildor »

Lars_L skrev:Det kan jag hålla med om är ett misstag - man måste ha viten också, eftersom MTR ändå sammanlagt gör bedömningen att man ändå tjänar pengar på att inte köra linje 44.
Menar du att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt för MTR att låta bli att köra linje 44? Hur resonerar du då?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

kildor skrev:
Lars_L skrev:Det kan jag hålla med om är ett misstag - man måste ha viten också, eftersom MTR ändå sammanlagt gör bedömningen att man ändå tjänar pengar på att inte köra linje 44.
Menar du att det skulle vara ekonomiskt fördelaktigt för MTR att låta bli att köra linje 44? Hur resonerar du då?
Eftersom det är annonserat och framtaget inom ramen för en åtgärdsplan slipper de enligt de uppgifter jag har hört betala något vite enligt 7.4.2 i avtalets bilaga B-7B. Utan bara då prisavdrag enligt punkt 4.5 i nämnda bilaga. Utifrån att man skulle vara orolig att alltså - av vad skäl de än må vara - klara att utföra produktionen, motsvarar ju bara prisavdraget i princip de rörliga kostnaderna. Båda parter har ju ett intresse av att justeringspriserna inom frivolymen ligger på en relativt låg nivå. Därför är det ekonomiskt fördelaktigt för MTR att inte köra trafiken. Särskilt om man måste hyra in förare för att klara uppdraget.

Förvisso påverkar det vitet för låg kundnöjdhet, som för närvarande kostar MTR 833 000 i månaden. Här kan ju då ligga en faktisk kostnad för MTR av att man inte kör. Det är dock svårt att avgöra hur mycket detta skulle påverka kundnöjdheten. Särskilt om det skulle resultera i sämre punktlighet.

Nu har ju dock Trafikförvaltningen rätt att utkräva vite även för dessa avgångar. Så börjar man göra det, får man kanske en viss ökad vilja från MTR att köra avgångarna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars Ödlund »

Men... kan man köra linje 44 idag? Finns det tillräckligt med fungerande redan garantiåtgärdade fordon tillgängliga?

Det är ju ingen mening att framhärda att dessa tåg ska köras om det bara innebär att man får ställa in eller korta ner ett antal andra tåg?

Vad jag hörde så sent som förra veckan pågår fortfarande garantiarbeten vilket innebär att man förutom fordon som är ur trafik för planerade åtgärder och löpande underhåll även har ett stort antal pågående garantiåtgärder och åtgärder efter utförda garantiåtgärder som minskar antalet tillgängliga fordon.

En nackdel jmf med X1/10 är ju om en enhet av dem togs ur trafik så hade man 6 kvar i ett tåg, med X60 får man helt plötsligt bara halva kapaciteten kvar.
daniel_s
Inlägg: 14441
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:En nackdel jmf med X1/10 är ju om en enhet av dem togs ur trafik så hade man 6 kvar i ett tåg, med X60 får man helt plötsligt bara halva kapaciteten kvar.
Om man tog en X1/X10 ur trafik hade man tre kvar i tågsättet men jag förstår vad du menar, det är inte helt problemfritt att göra fordonen längre även om man sparar in lite förarhytter.
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat

Inlägg av Lars_L »

Lars Ödlund skrev:Men... kan man köra linje 44 idag? Finns det tillräckligt med fungerande redan garantiåtgärdade fordon tillgängliga?

Det är ju ingen mening att framhärda att dessa tåg ska köras om det bara innebär att man får ställa in eller korta ner ett antal andra tåg?

Vad jag hörde så sent som förra veckan pågår fortfarande garantiarbeten vilket innebär att man förutom fordon som är ur trafik för planerade åtgärder och löpande underhåll även har ett stort antal pågående garantiåtgärder och åtgärder efter utförda garantiåtgärder som minskar antalet tillgängliga fordon.

En nackdel jmf med X1/10 är ju om en enhet av dem togs ur trafik så hade man 6 kvar i ett tåg, med X60 får man helt plötsligt bara halva kapaciteten kvar.
Finns säkert garantifel fortfarande. Att man inte tar ut vite är väl ett skäl till att Trafikförvaltningen inte lägger all skuld på MTR. Min frustration ligger nog i att det här med garantifelen var ju i princip känt redan i december 2016. Med tanke på hur många uppföljningsmöten man har mellan entreprenör och Trafikförvaltningen så ska man faktiskt ha kontroll på detta. Men det behövs å andra sidan bara 105 fordon för trafiken av 129 + standbytåg. Ger ju ändå en vagnreserv på 18 procent (inklusive stanbytåg). Nu har man alltså 97 vagnar + standby ute. En vagnreserv på 27 procent (inklusive standby). Så många X60B är ändå inte ur trafik. Dessutom framgår det i avtalet att entreprenören har företräde för att ha tågen ute i trafik, såvida inte garantifelen är av sådant slag att tågen inte får tas ut i trafik.

Dock var det ju länge sedan man nu körde med korta tåg på ordinarie avgångar i trafik. I princip sker det bara när tåg ute i trafik, eller som utgår från uppställningsspår haft/fått fel på en av vagnarna och därmed kopplar från en vagn.

Med tanke på att just 44 fungerar ganska hyggligt att köra med korta tåg och att det då bara skulle krävas 8 vagnar, så känns det som att man inte pressas tillräckligt att köra avgångarna från trafikförvaltningen och själva också hellre väljer att avvakta.

Samtidigt måste man då lösa det på annat sätt. Ett är ju att inte ha omloppen som fortsätter/avgår från Södertälje C på linje 41X, utan vända dem i Tumba. Då skulle vagntillgången räcka för att köra 44 med korta tåg, även om man bara lyckas skramla ihop till nuvarande 97 fordon i trafik. Eller så kan man hitta avgångar som man planmässigt kör med korta tåg av existerande, utan att det skapar så stor trängsel. Exempelvis avgången från Kallhäll 6.28 och som avgår Nynäshamn tillbaka mot Kallhäll 8.10.

Dock är det ju så, att både MTR och Trafikförvaltningen måste ju vara medvetna om att ökar man fordonsflottan och dessutom har längre tågenheter, så måste man öka tiden för underhåll på depåerna. Det är knappast rocket sience att räkna ut. Om Trafikförvaltning och MTR är seriösa, så förutsätter jag att man haft en plan för detta som man arbetat på i flera år, för att klara av den utökade trafiken och leveransen av de nya vagnarna. Särskilt som man ju också är medveten och det är enligt plan att det behövs en del åtgärder på nya tågleveranser innan de fungerar felfritt.

MTR har ju också ändå sagt sig kunna klara av detta till 1 april och man har ju som sagt varit fullt medveten om garantiåtagandena. Som jag ser det brister därför MTR grovt i professionalitet och har aldrig tagit problemen med pendeltågen på tillräckligt allvar. Men kritik kan givetvis också riktas mot Trafikförvaltningen om man inte vidtagit de åtgärder som behövts inför dessa förändringar. Man kan inte bara lita på att entreprenören ska förstå vad som krävs av dem och entreprenören kan inte bara sitta och bli förvånad över att alla tåg inte är tillgängliga för trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Skriv svar