SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat
Som rapporterats i en annan tråd har MTR problem att uppfylla sina avtalsförpliktelser, därför kommer linje 44 att ställas in på obestämd tid.
Detta framgår inte av de tidtabeller som finns på SL:s nätplats, men tågen verkar vara bortplockade från reseplaneraren. Jag kontaktade därför SL:S kundtjänst för att försöka få reda på vad som gäller. Det var en.... intressant upplevelse:
Du:
Hej! Jag ska åka från Bro på måndag morgon, enligt tidtabellen ska det gå ett tåg kl 6:03. Men när jag tittar i reseplaneraren saknas detta, och även övriga avgångar på linje 44. Går tåget eller inte?
SL Kundtjänst::
Vart skall ni resa med tåget?
Du:
till Stockholm city
05:55 samt 06:25 finner jag när jag söker resan, jag ska titta närmare på detta i tidtabellen.
Du:
Jag har tidtabellen för linje 44 framför mej, där finns det avgångar från Bro 6:03, 6:33, 7:03
Det finns också en bokstav där, ser ni den?
Står antingen (e) eller (b).
Du:
Nej.
Du:
Inte i den tidtabell jag laddade ner för cirka 10 minuter sedan
"e Endast till Älvsjö"
sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2017_2018/1001/out/1028736.pdf
Samma som ovan?
Du:
Nej jag har linjetabellen för linje 44.
Tidtabellen jag länkade visar endast avgångar från Bro. Jag ska även kontrollera samlingstabellen.
Du:
Men anmärkning "e" betyder ju bara att tåget endast går till Älvsjö. Och då passerar det ju Stockholm City. Så avgången borde vara med i reseplaneraren
sl.se/ficktid/vinter/V44.pdf
Detta var en oerhört minimalistisk tidtabell och vid en första anblick ser den inte färdig ut för mig,
Ja fast inte om tåget endast går till älvsjö. Den kommer alltså inte stanna vid City.
Därför visas den inte.
Jag kommer felanmäla denna tidtabell så den blir korrekt för framtiden.
Du:
Hur kommer tåget att komma till Älvsjö utan att passera Stockholm City?
Det passerar givetvis city men kommer alltså inte stanna.
Du:
Om jag istället söker på en resa Bro-Älvsjö 11/12 kl 6:00 kommer 6:03 inte heller med. Inte heller 6:33. Det troliga är att alla avgångar på linje 44 inte finns med i reseplaneraren.
Du:
Och då är frågan om dessa tåg är inställda?
Nej det stämmer inte heller.
Titta i denna tidtabell tack!
Du:
Tåget 6:03 från Bro går till Älvsjö eller hur?
Du:
Och det stannar i Älvsjö för avstigande?
Ja.
De dyker inte heller upp i reseplaneraren.
Du:
Sök då på en resa Bro-Älvsjö i reseplaneraren, Då finner att avgången inte finns med. Inte heller 6:33.
Så det blir en felanmälan även på Reseplaneraren.
Mycket riktigt, det stämmer bra.
Du:
Inga tåg på linje 44 finns med i Reseplaneraren. Kan det vara så att dessa tåg är inställda på måndag?
Skall kontrollera med ansvariga, vänligen vänta kvar.
Du:
Dessutom så stannar tåget från Bro kl 6:03 på Stockholm City, åtminstone för påstigande. Enligt hållplatstidtabellen för Stockholm City.
Du:
sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2017_2018/1001/out/1054746.pdf
Du:
det är avgången 6:39, med "e"-annärkning
Vi kollar med ansvariga nu för att se vad som gäller, antingen reseplanerare eller SLs tidtabeller.
Du:
Bra!
Du:
Tack.
Den sista tidtabellen ni länkade angav andra linjer än 43-44.
vi håller fortfarande på att kontrollera övriga.
Du:
jJa fast den innehåller även linje 44. och avgången 6:39 är med linje 44... det framgår av linjetabellen.
Beskedet vi fick efter kontroll är att man ska förlita sig på reseplaneraren.
Initialt kommer det var en inkörningsperiod med pendeltågen och saker kommer att justeras under denna tiden.
Du:
Tack då vet jag att tåget inte går.
Vad bra,
Du:
Det vore kanske bra att skriva in detta som ett störningsmeddelande?
Förmodligen är all trafik på linje 44 inställd åtminstone fram till jul...'
Det är en mycket bra poäng jag ska ta vidare till ansvariga.
Du:
Tack!
Av hänsyn till personen som besvarade mina frågor har jag tagit bort hens namn.
Till detta kan tilläggas att Samtrafikens tidtabellsdatabas inte är uppdaterad, använder jag Resrobot dyker avgångarna på linje 44 kommande måndag upp.
Slutligen: Jag tror faktiskt inte detta är Trafikverkets fel!
vänligen
Thomas K Ohlsson
Detta framgår inte av de tidtabeller som finns på SL:s nätplats, men tågen verkar vara bortplockade från reseplaneraren. Jag kontaktade därför SL:S kundtjänst för att försöka få reda på vad som gäller. Det var en.... intressant upplevelse:
Du:
Hej! Jag ska åka från Bro på måndag morgon, enligt tidtabellen ska det gå ett tåg kl 6:03. Men när jag tittar i reseplaneraren saknas detta, och även övriga avgångar på linje 44. Går tåget eller inte?
Vart skall ni resa med tåget?
Du:
till Stockholm city
05:55 samt 06:25 finner jag när jag söker resan, jag ska titta närmare på detta i tidtabellen.
Du:
Jag har tidtabellen för linje 44 framför mej, där finns det avgångar från Bro 6:03, 6:33, 7:03
Det finns också en bokstav där, ser ni den?
Står antingen (e) eller (b).
Du:
Nej.
Du:
Inte i den tidtabell jag laddade ner för cirka 10 minuter sedan
"e Endast till Älvsjö"
Samma som ovan?
Du:
Nej jag har linjetabellen för linje 44.
Tidtabellen jag länkade visar endast avgångar från Bro. Jag ska även kontrollera samlingstabellen.
Du:
Men anmärkning "e" betyder ju bara att tåget endast går till Älvsjö. Och då passerar det ju Stockholm City. Så avgången borde vara med i reseplaneraren
sl.se/ficktid/vinter/V44.pdf
Detta var en oerhört minimalistisk tidtabell och vid en första anblick ser den inte färdig ut för mig,
Ja fast inte om tåget endast går till älvsjö. Den kommer alltså inte stanna vid City.
Därför visas den inte.
Jag kommer felanmäla denna tidtabell så den blir korrekt för framtiden.
Du:
Hur kommer tåget att komma till Älvsjö utan att passera Stockholm City?
Det passerar givetvis city men kommer alltså inte stanna.
Du:
Om jag istället söker på en resa Bro-Älvsjö 11/12 kl 6:00 kommer 6:03 inte heller med. Inte heller 6:33. Det troliga är att alla avgångar på linje 44 inte finns med i reseplaneraren.
Du:
Och då är frågan om dessa tåg är inställda?
Nej det stämmer inte heller.
Titta i denna tidtabell tack!
Du:
Tåget 6:03 från Bro går till Älvsjö eller hur?
Du:
Och det stannar i Älvsjö för avstigande?
Ja.
De dyker inte heller upp i reseplaneraren.
Du:
Sök då på en resa Bro-Älvsjö i reseplaneraren, Då finner att avgången inte finns med. Inte heller 6:33.
Så det blir en felanmälan även på Reseplaneraren.
Mycket riktigt, det stämmer bra.
Du:
Inga tåg på linje 44 finns med i Reseplaneraren. Kan det vara så att dessa tåg är inställda på måndag?
Skall kontrollera med ansvariga, vänligen vänta kvar.
Du:
Dessutom så stannar tåget från Bro kl 6:03 på Stockholm City, åtminstone för påstigande. Enligt hållplatstidtabellen för Stockholm City.
Du:
sl.se//KTT/hpltid/ihtt/2017_2018/1001/out/1054746.pdf
Du:
det är avgången 6:39, med "e"-annärkning
Vi kollar med ansvariga nu för att se vad som gäller, antingen reseplanerare eller SLs tidtabeller.
Du:
Bra!
Du:
Tack.
Den sista tidtabellen ni länkade angav andra linjer än 43-44.
vi håller fortfarande på att kontrollera övriga.
Du:
jJa fast den innehåller även linje 44. och avgången 6:39 är med linje 44... det framgår av linjetabellen.
Beskedet vi fick efter kontroll är att man ska förlita sig på reseplaneraren.
Initialt kommer det var en inkörningsperiod med pendeltågen och saker kommer att justeras under denna tiden.
Du:
Tack då vet jag att tåget inte går.
Vad bra,
Du:
Det vore kanske bra att skriva in detta som ett störningsmeddelande?
Förmodligen är all trafik på linje 44 inställd åtminstone fram till jul...'
Det är en mycket bra poäng jag ska ta vidare till ansvariga.
Du:
Tack!
Av hänsyn till personen som besvarade mina frågor har jag tagit bort hens namn.
Till detta kan tilläggas att Samtrafikens tidtabellsdatabas inte är uppdaterad, använder jag Resrobot dyker avgångarna på linje 44 kommande måndag upp.
Slutligen: Jag tror faktiskt inte detta är Trafikverkets fel!
vänligen
Thomas K Ohlsson
Senast redigerad av TKO den fredag 08 december 2017 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: SL:s pendeltågslinje 44 kommer inte igång som planerat
...den där "dialogen" skulle göra sig bra i en lokalrevy...
Nästan lika bra som detta youtubeklipp...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Bra idé.roggek skrev:...den där "dialogen" skulle göra sig bra i en lokalrevy...
Fats jag har tyvärr slutat skriva manus till lokalrevyn i Jakobsberg. Ja den finns förmodligen inte ens kvar...
/TKO
Alltid något!
Men återigen ett informationshaveri för SL...
Och stackars Tamsons - hur ska han bortförklara detta?
Han kanske ska fundera på den lite lättare posten som sjukvårdslandstingsråd om nu högeralliansen sitter kvar efter valet.
/TKO
(Varning för allergiker: Ovanstående inlägg kan innehålla små doser av ironi)
Han kanske ska fundera på den lite lättare posten som sjukvårdslandstingsråd om nu högeralliansen sitter kvar efter valet.
/TKO
TKO skrev:Alltid något!
/TKO
Men Thomas, vi har ju gått igenom det här:
SL:s kundtjänst kan inte lösa någonting som man inte kan lösa själv med en nätansluten dator.
Den borde naturligtvis läggas ned omedelbart. Tant Agda behöver inte ringa till kundtjänsten, hon får bättre svar om hon ringer valfritt barnbarn. Releasy verkar bemanna den här telefonlinjen som de skulle göra för vilken kund som helst, jag vet inte om de som jobbar där ens vet vem som är kunden alla gånger...
Enligt den information SL har på hemsidan, ska de gå mellan Bro-Kungsängen och Kallhäll till Akalla. Men i övrigt håller jag väl med om att de knappast kommer få många resenärer. Detta är dock något som MTR lär för stå för hela kostnaden för, så det lär ju inte drabba skattebetalarna. Annars - så länge tågen inte går som korta, handlar det väl mer om tydlig information kring att tågen är inställda, så väljer folk en annan avgång och då vilka tåg som kan riskera att bli extra fulla. Sedan är det ju främst Spångaborna som får svårt att komma med tågen. Där är det ju dock många som har andra alternativ att åka - där kan det ju ge effekt att infomera mer om det.Inge skrev:Det är fortfarande väldigt oklart vad extrabussarna som tydligen skall gå mellan Barkarby och Akalla skall ge resenärer och skattebetalare? Att de tillkommit i någonslags deal mellan Landstinget och MTR där båda vill visa någon form av handlingskraft står väl klart. Men vem skall åka med bussarna? Lockar man någon blir det knappast mer än någon enstaka. Spelar ingen som helst roll längre in när tågen börjar bli fulla.
Vad man hellre borde göra är att sätta upp skyltar på busshållplatser för bussar som trafikerar både pendeltågs och tunnelbanestationer att pendeltåg riskerar att vara inställda respektive fulla, samt specifikt vilka tåg det gäller. Då kan ju folk välja att åka till tunnelbanan istället redan från början. Men det kommer väl inte att ske?
Det är för övrigt rätt fantastiskt att man lyckats lägga linje 44 med 24 minuters vändtid i Älvsjö och 26 minuter i Kallhäll. Slösar man bort lika mycket tid på övriga linjer, vilket man sannolikt gör, motsvarar det lika många bortslösade tågsätt med förare som man nu sparar genom att ställa in en hel linje.
Tågen skulle alltså ändå stått nästan lika mycket still som de kört. Omloppet tar två timmar varav 26 minuter är väntetid vid Kallhäll, 24 vid Ålvsjö och 4(?) väntetid vid T-centralen. Totalt 54 minuter av 120.
När punktligheten idag i högtrafik ofta brukar ligga på omkring 60-70 procent, ska man nog vara glad över de förhållandevis långa vändtiderna som lagts in i det nya upplägget. Nu blir det förstås lite extremt mycket på just den här linjen då den går en så pass kort sträcka. Men när den sedan fortsätter till Södertälje, blir det bara 12-minuters vändtid där.
Erfarenheten säger dock att ska det inte bli för mycket inställda turer, behövs det i ena ändan av linjen vara en relativt lång vändtid inlagd. Det behovet kommer knappast minska. Att Kallhällstågen till Nynäshamn har 26-minuters vändtid i Kallhäll är ju jättviktigt för att inte orska försening på direkttåget till Nynäshamn - särskilt som man har lagt in så lite bufferttid på Nynäshamnspendeln. Att det idag är inlagt 3 minuters buffert vid Ösmo är otroligt viktigt för stabiliteten. I nya tidtabellen blir i princip en minut i Nynäsgård. Då mer än halverar man ju också vändtiden i Nynäshamn. Detta blir problem när man ska koppla till och från vagnar där (om ankommande tåg får ta tågmötet i Ösmo istället p.g.a. förseningar).
Ett system är dock inte bättre än sina sämsta delar. Just Mälarbanan får väl en bättre återställningsförmåga med nya pendeltågstrafiken. Vilket minskar risken för följdförseningar. Däremot blir det värre på ostkustbanan istället. Med tio minuters vändtid i Upplands Väsby, samtidigt som man kortar ner gångtiden, så kommer vi nog få se ganska många tåg mot Södertälje som blir försenade. Sedan är i gengäld vändtiden rätt bra i Södertälje. Men det innebär ändå en försämrad stabilitet.
För att inte tala om linjerna 41x-42X. Det ska bli intressant att se hur många av avgångarna som ankommer/avgår rätt tid vid Märsta. Risken är väl att en relativt stor del av ankomsterna till Märsta kommer bli 4 minuer sena (i alla fall vissa tider) och då försvinner ju vitsen med snabbtåg rätt mycket...I alla fall för Märstaborna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Visst är det för det mesta så...daniel_s skrev:TKO skrev:Alltid något!
/TKO
Men Thomas, vi har ju gått igenom det här:
SL:s kundtjänst kan inte lösa någonting som man inte kan lösa själv med en nätansluten dator.
Den borde naturligtvis läggas ned omedelbart. Tant Agda behöver inte ringa till kundtjänsten, hon får bättre svar om hon ringer valfritt barnbarn. Releasy verkar bemanna den här telefonlinjen som de skulle göra för vilken kund som helst, jag vet inte om de som jobbar där ens vet vem som är kunden alla gånger...
Men i det här fallet gav "en nätansluten dator" motstridiga besked. Och personen på SL:s kundtjänst hade då möjlighet att tala med "den ansvarige" - vilket inte jag hade. Så till slut fick jag rätt (?) besked - trafiken på linje 44 är inställd. Men det är klart - det tog ju en stund att övertyga kundtjänstmedarbetaren att detta var en viktig fråga som krävde kontakt med "den ansvarige"!
(Att jag fick rätt svar till slut byggde förmodligen på att jag redan visste vad som var rätt svar - och det vet i de flesta fall vare sej tant Agda eller Nisse i Hökarängen...)
/TKO
Det är mycket möjligt att SL redan planerat att publicera denna information på sin nätplats igår - men den kom upp någon timme efter att SL besvarat ett e-brev där jag påpekade att den dåvarande informationen var felaktig. Så någon nytta kanske mitt tjatande gjorde...Lars_L skrev:Enligt den information SL har på hemsidan, ska de gå mellan Bro-Kungsängen och Kallhäll till Akalla. Men i övrigt håller jag väl med om att de knappast kommer få många resenärer. Detta är dock något som MTR lär för stå för hela kostnaden för, så det lär ju inte drabba skattebetalarna. Annars - så länge tågen inte går som korta, handlar det väl mer om tydlig information kring att tågen är inställda, så väljer folk en annan avgång och då vilka tåg som kan riskera att bli extra fulla. Sedan är det ju främst Spångaborna som får svårt att komma med tågen. Där är det ju dock många som har andra alternativ att åka - där kan det ju ge effekt att infomera mer om det.
---klipp---
Dock har SL inte uppdaterat den generella inforamtionen om det nya pendeltågssystemet, där påstås fortfarande att linje 44 skall börja trafikeras. Men det är väl för mycket begärt av SL att man skall klara av att se sådana samband. Men jag ska inte bara vara negativ - till min förvåning (!) har SL även klarat av att uppdatera den nationella tidtabellsdatabasen så att t ex Resrobot numera inte visar de inställda turerna. Det trodde jag faktiskt skulle ta flera dagar...
/TKO
Det är skillnad på internet och internet.
När ändringen är beslutad och färdigplanerad laddar operatören upp nya trafikdata i SL:s databas.
Reseplaneraren på Internet uppdateras löpande med dessa data och är oftast den kanal som hinner uppdateras "först".
De tryckta tidtabellerna i pdf-version på webbplatsen måste bytas ut manuellt, och det brukar dröja lite längre.
Sen finns det några olika "jokrar" på sl.se där det kan förekomma manuellt inlagd information som kan ändras först senare (ja enstaka gånger har den rentav inte gått att ändra alls).
Kundtjänsten består som sagt av människor som läser innantill från ovanstående källor, så den uppdateras mycket riktigt sist av alla. Eftersom de är människor, så borde de i och för sig kunna ana ugglor i mossen och kolla igenom samtliga ovannämnda källor när någon ringer och påtalar en tvetydighet. Men eftersom de som sagt är människor, så får de ibland för sig att det räcker att man hittar den rätta informationen på ETT ställe.
När ändringen är beslutad och färdigplanerad laddar operatören upp nya trafikdata i SL:s databas.
Reseplaneraren på Internet uppdateras löpande med dessa data och är oftast den kanal som hinner uppdateras "först".
De tryckta tidtabellerna i pdf-version på webbplatsen måste bytas ut manuellt, och det brukar dröja lite längre.
Sen finns det några olika "jokrar" på sl.se där det kan förekomma manuellt inlagd information som kan ändras först senare (ja enstaka gånger har den rentav inte gått att ändra alls).
Kundtjänsten består som sagt av människor som läser innantill från ovanstående källor, så den uppdateras mycket riktigt sist av alla. Eftersom de är människor, så borde de i och för sig kunna ana ugglor i mossen och kolla igenom samtliga ovannämnda källor när någon ringer och påtalar en tvetydighet. Men eftersom de som sagt är människor, så får de ibland för sig att det räcker att man hittar den rätta informationen på ETT ställe.
Ersättningsbussarna heter konstigt nog 43A (Akalla–Kungsängen), 43B (Akalla–Bro) samt 43K (Akalla–Kallhäll). Nummer 44 vore givetvis mer passande då det är den linjen som ersätts. Tidtabellerna gäller bara till den 29:e december, så man får hoppas att nästa år får en bättre start.
Förvisso - men man verkar velat använda det som kommer användas framgent vid indragningar/arbeten på banan. Eftersom 43 är huvudlinjen, så blir ju det naturligast. Att jämföra med om man skulle använda linje 17 med suffix för ersättningstrafik på Hässelbygrenen.Enceladus skrev:Ersättningsbussarna heter konstigt nog 43A (Akalla–Kungsängen), 43B (Akalla–Bro) samt 43K (Akalla–Kallhäll). Nummer 44 vore givetvis mer passande då det är den linjen som ersätts. Tidtabellerna gäller bara till den 29:e december, så man får hoppas att nästa år får en bättre start.
Märk dock att ersättningen på söndagsmorgonen (10/12), annonseras som 35, fast det då inte finns någon pendeltågslinje alls som heter så.
Det verkar finnas många som kritiserar ersättningsbussarna för att vara för långsamma. Det tar cirka 21 minuter att åka från T-Centralen till Akalla med blå linjen. Sedan tar det högst 20 minuter till Kallhäll, 24 minuter till Kungsängen samt 32 minuter till Bro. Med 5 minuters bytestid blir det 46, 50 respektive 58 minuter.
Låt oss nu jämföra med den ordinarie busstrafiken, d.v.s. linje 591. Då tar det 59, 71 respektive 83 minuter. Ersättningsbussarna är alltså snabbare än det folk är vana vid!
Låt oss nu jämföra med den ordinarie busstrafiken, d.v.s. linje 591. Då tar det 59, 71 respektive 83 minuter. Ersättningsbussarna är alltså snabbare än det folk är vana vid!
Hur mycket du än försöker vinkla det till något annat, så reser merparten av resenärerna under tågens ordinarie trafiktid och INTE med nattbussarna. De är alltså inte alls vana vid de restider som förekommer i det du kallar ”den ordinarie busstrafiken”.Enceladus skrev:Det verkar finnas många som kritiserar ersättningsbussarna för att vara för långsamma. Det tar cirka 21 minuter att åka från T-Centralen till Akalla med blå linjen. Sedan tar det högst 20 minuter till Kallhäll, 24 minuter till Kungsängen samt 32 minuter till Bro. Med 5 minuters bytestid blir det 46, 50 respektive 58 minuter.
Sen är det ju även en smula svikligt av dig att räkna på 5 minuters bytestid, riktigt så funkar ju inte anslutningarna...
När man väljer den mest pessimistiska restiden för bussarna är det rimligt att kompensera med en något optimistisk bytestid. Reseplaneraren anger 44-49 minuters restid till Kallhäll, 49-52 minuter till Kungsängen samt 61-63 minuter till Bro. Skulle då inte kalla uppskattningen bedräglig. Reseplaneraren accepterar dock en bytestid på 5 minuters mellan blå linjen och bussar (exempel med 5 minuters bytestid till linje 540 i Hallonbergen samt till linje 179 i Kista).daniel_s skrev:Sen är det ju även en smula svikligt av dig att räkna på 5 minuters bytestid, riktigt så funkar ju inte anslutningarna...
Dagar som denna kan resenärerna för omväxlings skull uppskatta vagn- och personalbristen som gav upphov till de snabba ersättningsbussarna.
Reseplaneraren säger att pendeltågslinjen börjar trafikeras den 2:a januari 2018. Ett nytt år - en ny start?
Reseplaneraren säger att pendeltågslinjen börjar trafikeras den 2:a januari 2018. Ett nytt år - en ny start?
Knappast, eftersom man ju vänder dem vid Älvsjö och skulle fastna i köerna, störa linje 43. Däremot när hela linjen går till Södertälje kan det ju bli nytta. Å andra sidan, med tanke på hur punktligheten är i högtrafik, kan man ju undra hur det ska gå när det blir 16 tåg i timmen under en längre tid på den centrala sträckan...Inge skrev:Idag hade dock linje 44 gjort betydligt större nytta, då dagens signalfel är vid Farsta.
Nä, men den spärrar av vid plattformen och det gör större påverkan än man tror. När jag åkte i morse var det tågkö in till Nynäsbanans plattform vid Älvsjö även norrifrån. Man vill ju också kontrollera så ingen är kvar på tåget innan det går in till depån (finns ju ingen brygga där). Vändande tåg vid Älvsjö är faktiskt en ganska vanlig orsak till förseningar på Nynäsbanan.Inge skrev:Linje 44 fastnar väl inte i några köer. Det är ju inget skipp-stopp tåg. Har dock inte kontrollerat om det nu blev så att det i alla fall rent slumpmässigt råkade få tåg då linje 44 skulle gått. I så fall hade ju nyttan varit begränsad.Lars_L skrev:Knappast, eftersom man ju vänder dem vid Älvsjö och skulle fastna i köerna, störa linje 43. Däremot när hela linjen går till Södertälje kan det ju bli nytta. Å andra sidan, med tanke på hur punktligheten är i högtrafik, kan man ju undra hur det ska gå när det blir 16 tåg i timmen under en längre tid på den centrala sträckan...Inge skrev:Idag hade dock linje 44 gjort betydligt större nytta, då dagens signalfel är vid Farsta.
Men direkt i vägen vet jag inte. Så komplicerat är det ju inte att vända vid Älvsjö och linje 44 har som nämnts enormt med luft i tidtabellen för vändningen.
Det finns väl inga tåg som vänder vid Älvsjö på vardagsmorgnar? Linje 44 är ju inställd. Sedan är det uppenbart att det inte är optimalt att vända tåg så centralt i högtrafik. Det blir för stor skillnad i belastning mellan olika avgångar.Lars_L skrev:Nä, men den spärrar av vid plattformen och det gör större påverkan än man tror. När jag åkte i morse var det tågkö in till Nynäsbanans plattform vid Älvsjö även norrifrån. Man vill ju också kontrollera så ingen är kvar på tåget innan det går in till depån (finns ju ingen brygga där). Vändande tåg vid Älvsjö är faktiskt en ganska vanlig orsak till förseningar på Nynäsbanan.
Nej inte nu som sagt. Men det var ju signalfel, vilket påverkade tågen även in mot Älvsjö. Den hypotetiska frågan var ju om det hade underlättat om 44 hade gått idag, och mitt svar var att troligen skulle det skapat ytterligare problem. Min utsaga om Älvsjö var alltså mer generell.Enceladus skrev:Det finns väl inga tåg som vänder vid Älvsjö på vardagsmorgnar? Linje 44 är ju inställd. Sedan är det uppenbart att det inte är optimalt att vända tåg så centralt i högtrafik. Det blir för stor skillnad i belastning mellan olika avgångar.Lars_L skrev:Nä, men den spärrar av vid plattformen och det gör större påverkan än man tror. När jag åkte i morse var det tågkö in till Nynäsbanans plattform vid Älvsjö även norrifrån. Man vill ju också kontrollera så ingen är kvar på tåget innan det går in till depån (finns ju ingen brygga där). Vändande tåg vid Älvsjö är faktiskt en ganska vanlig orsak till förseningar på Nynäsbanan.
Stora problmet är ju att det blir korsande tågväg in till depån om man använder spår 8 och använder man spår 7 så är det risk för att blockera för tåg mot stan (om de inte kan växla över till spår 8 ).
Ser väl ingen fara med att vända vid Älvsjö i riktning från stan på morgonen (för ingående turer), däremot är det ju synd att inte utnyttja kapaciteten mot stan. Därför är det ju bra att de är tänkta att fortsätta till Södertälje C i höst.
Men eftersom uppehållstiderna är så fruktansvärt känsliga för hög belastning och många på- och avstigande, bör man förstås planera för så låg beläggning på respektive avgång som är möjligt i högtrafik och då kan ju resurserna behövas längre ut på banan.
- stockholm79
Någon som vet varför man bytt från 30- till 40-serien på pendeltågen?
Ska 30-serien gå till nåt annat trafikslag?
/or
Ska 30-serien gå till nåt annat trafikslag?
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!