Glöm inte pendel-resenärerna vid Årstaberg! Det är stor överrvikt av bostäder längs pendeln och många arbetsplatser i Solna/Sundbyberg - många i direkt anslutning till TvB.M_M skrev:
Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
Trafiken på Solnagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Trafiken på Solnagrenen
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Trafiken på Solnagrenen
Fast nu gör du nog en tankevurpa; dessa resenärer kan ju byta vid Sundbyberg resp Solna station - pendeltåget går ju dit också. De har normalt inget att vinna på att byta vid Årstaberg (såvida det inte är något slags stopp på järnvägen).Ulrik Berggren skrev:Glöm inte pendel-resenärerna vid Årstaberg! Det är stor överrvikt av bostäder längs pendeln och många arbetsplatser i Solna/Sundbyberg - många i direkt anslutning till TvB.M_M skrev:
Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
Re: Trafiken på Solnagrenen
Nej kanske inte de resenärerna, men för resenärer som ska till någon av hållplatserna mellan Alvik och Bällsta bro blir det ju snabbare att byta till Tvärbanan vid Årstaberg om man kommer söderifrån, i synnerhet för de som kommer från Södertäljegrenen (om det vore genomgående trafik i Alvik).daniel_s skrev:Fast nu gör du nog en tankevurpa; dessa resenärer kan ju byta vid Sundbyberg resp Solna station - pendeltåget går ju dit också. De har normalt inget att vinna på att byta vid Årstaberg (såvida det inte är något slags stopp på järnvägen).Ulrik Berggren skrev:Glöm inte pendel-resenärerna vid Årstaberg! Det är stor överrvikt av bostäder längs pendeln och många arbetsplatser i Solna/Sundbyberg - många i direkt anslutning till TvB.M_M skrev:
Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
-
- Inlägg: 3205
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Trafiken på Solnagrenen
Det är nog väldigt jämnt här. Pendeln Årstaberg-Sundbyberg tar 17min och Tvärbanan Årstaberg-Alvik tar 17min !kildor skrev: Nej kanske inte de resenärerna, men för resenärer som ska till någon av hållplatserna mellan Alvik och Bällsta bro blir det ju snabbare att byta till Tvärbanan vid Årstaberg om man kommer söderifrån, i synnerhet för de som kommer från Södertäljegrenen (om det vore genomgående trafik i Alvik).
Sen gäller det vart mellan Alvik och Sundbyberg man ska.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2939
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Re: Trafiken på Solnagrenen
OK, jag kanske är lite "huddinge-blind" här. Men faktum är att Södertälje-grenen har ca dubbelt så stort resandeunderlag (eller mer?) som Nynäs-grenen- Och byte mellan grenarna är inte så smidigt alltid.Lennart Petersen skrev:Det är nog väldigt jämnt här. Pendeln Årstaberg-Sundbyberg tar 17min och Tvärbanan Årstaberg-Alvik tar 17min !kildor skrev: Nej kanske inte de resenärerna, men för resenärer som ska till någon av hållplatserna mellan Alvik och Bällsta bro blir det ju snabbare att byta till Tvärbanan vid Årstaberg om man kommer söderifrån, i synnerhet för de som kommer från Södertäljegrenen (om det vore genomgående trafik i Alvik).
Sen gäller det vart mellan Alvik och Sundbyberg man ska.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Re: Trafiken på Solnagrenen
Ursäkta en yngling men jag har en fråga till RR.
Vilka hållplatstider räknade nu med för A32 vid de stora knutpunkterna
GUP, ÅRB, LIH, ALV, SUC, SOC, SLA.
Jag råkar veta att numera räknas det med 60s uppehållstid (inkl viss marginal) på dessa platser i div. gångtidsberäkningar.
Hypotesen är att man skulle kunna korta restiderna betydligt med den 4:e dörren. Och det vore intressant att diskutera saken.
Det inte helt jämförbara pendeltågen har 42s uppehåll i TrV:s gångtidsverk exempelvis.
Vilka hållplatstider räknade nu med för A32 vid de stora knutpunkterna
GUP, ÅRB, LIH, ALV, SUC, SOC, SLA.
Jag råkar veta att numera räknas det med 60s uppehållstid (inkl viss marginal) på dessa platser i div. gångtidsberäkningar.
Hypotesen är att man skulle kunna korta restiderna betydligt med den 4:e dörren. Och det vore intressant att diskutera saken.
Det inte helt jämförbara pendeltågen har 42s uppehåll i TrV:s gångtidsverk exempelvis.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Re: Trafiken på Solnagrenen
Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Re: Trafiken på Solnagrenen
Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"?M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Bäste M_M, jag har ju, som du förstått, aldrig gillat det vi hamnade i med den dörrplacering som A32 fick efter det spontana tok-inhoppet av en SL-styrelseledamot. Hur man än trixar med målsättningen att inte behöva sätta dit fler dörrar, så blir det fel, vilket såväl du som andra tidigare påpekat. Så det enda vettiga är att sätta dit den 4:e dörren på båda sidorna och göra dom ändringar av stolsmöbleringen som blir följden av det - det är redan förberett i vagnarna.M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Litet uppgivet konstaterat av
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Trafiken på Solnagrenen
Om inga genomgående tåg körs, och de olika delarna har olika intervall mellan turerna borde man väl ge dem olika linjenummer, ex 22 Sickla udde - Alvik & 23 Alvik - Solna centrum?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Trafiken på Solnagrenen
... och just därför skulle plattformarna på vissa ställen behöva anpassas. Både för Liljeholmen och Alvik så vore det nog bäst att att ha dörrarna på "yttersidan" (alltså det som är södra sidan när vagnarna är vid Liljeholmen).twr skrev:Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"?M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Jämför hur Angeredsbanan trafikerades i början, då hade alla vagnar dörrar på östra/södra sidan och plattformarna låg då såklart också på södra/östra sidan av varje spår.
En förutsättning för att detta ska fungera är givetvis att vagnarna inte blir felvända. Hittils finns ingen "naturlig" möjlighet för vagnarna att bli felvända (däremot går det nog att avsiktligt vända dem vid Brommahallen i Alvik), men så fort det byggs någon slags triangelformad anslutning, till exempel för tvärbanegrenen via Kista eller eventuell triangel mot spårväg Solna-Odenplan eller vad det nu kan vara, så finns det förstås en risk för felvända vagnar.
I längden är det väl kanske ingen höjdare att alltid köra vagnarna vända åt samma håll eftersom de borde slitas ojämnt då. Jag vet dock inte om det finns nån slags planenlig vändning av vagnarna idag.
... eller 22B för Alvik - Solna centrum? (Det ska ju framöver bli en genomgående linje så det finns väl en poäng i att ha samma nummer).Martin skrev:Om inga genomgående tåg körs, och de olika delarna har olika intervall mellan turerna borde man väl ge dem olika linjenummer, ex 22 Sickla udde - Alvik & 23 Alvik - Solna centrum?
Re: Trafiken på Solnagrenen
Det är ju bara från oktober 2013 till april 2014 som man kommer köra så, så det är kanske onödigt att "muta in" ett linjenummer. Jag vet inte om det blir någon större risk för förväxlingar?Martin skrev:Om inga genomgående tåg körs, och de olika delarna har olika intervall mellan turerna borde man väl ge dem olika linjenummer, ex 22 Sickla udde - Alvik & 23 Alvik - Solna centrum?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Så alla hållplatser skulle dels ha en sidoplattform, dels en mittplattform? Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.M_M skrev:... och just därför skulle plattformarna på vissa ställen behöva anpassas. Både för Liljeholmen och Alvik så vore det nog bäst att att ha dörrarna på "yttersidan" (alltså det som är södra sidan när vagnarna är vid Liljeholmen).twr skrev:Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"?M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Jämför hur Angeredsbanan trafikerades i början, då hade alla vagnar dörrar på östra/södra sidan och plattformarna låg då såklart också på södra/östra sidan av varje spår.
En förutsättning för att detta ska fungera är givetvis att vagnarna inte blir felvända. Hittils finns ingen "naturlig" möjlighet för vagnarna att bli felvända (däremot går det nog att avsiktligt vända dem vid Brommahallen i Alvik), men så fort det byggs någon slags triangelformad anslutning, till exempel för tvärbanegrenen via Kista eller eventuell triangel mot spårväg Solna-Odenplan eller vad det nu kan vara, så finns det förstås en risk för felvända vagnar.
I längden är det väl kanske ingen höjdare att alltid köra vagnarna vända åt samma håll eftersom de borde slitas ojämnt då. Jag vet dock inte om det finns nån slags planenlig vändning av vagnarna idag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Nej, bara de hållplatser som har särskilt stort resandeutbyte.twr skrev:Så alla hållplatser skulle dels ha en sidoplattform, dels en mittplattform?M_M skrev:Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"? /quotetwr skrev: quote="M_M" Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
... och just därför skulle plattformarna på vissa ställen behöva anpassas. Både för Liljeholmen och Alvik så vore det nog bäst att att ha dörrarna på "yttersidan" (alltså det som är södra sidan när vagnarna är vid Liljeholmen).
Jämför hur Angeredsbanan trafikerades i början, då hade alla vagnar dörrar på östra/södra sidan och plattformarna låg då såklart också på södra/östra sidan av varje spår.
En förutsättning för att detta ska fungera är givetvis att vagnarna inte blir felvända. Hittils finns ingen "naturlig" möjlighet för vagnarna att bli felvända (däremot går det nog att avsiktligt vända dem vid Brommahallen i Alvik), men så fort det byggs någon slags triangelformad anslutning, till exempel för tvärbanegrenen via Kista eller eventuell triangel mot spårväg Solna-Odenplan eller vad det nu kan vara, så finns det förstås en risk för felvända vagnar.
I längden är det väl kanske ingen höjdare att alltid köra vagnarna vända åt samma håll eftersom de borde slitas ojämnt då. Jag vet dock inte om det finns nån slags planenlig vändning av vagnarna idag.
Kräver dock pengar för totalt 8 istället för dagens 6 dörrar per vagn...twr skrev:Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.
Re: Trafiken på Solnagrenen
Egentligen inte. Man kan rent krasst ha det som man har det nu också.M_M skrev:Kräver dock pengar för totalt 8 istället för dagens 6 dörrar per vagn...twr skrev:Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.
Tänk om någon stiger på vid Alvik med barnvagn i en full spårvagn, och sedan ska av i Bällsta bro - och det visar sig att närmaste rätta dörrpar är flera meter bort och massor av folk som står i vägen?
Som det är nu är det 33% risk att man tar fel dörr vid detta tillfälle, och 50% risk i ditt scenario.
Resa åt andra hållet ger naturligtvis positiv statistik, men jag misstänker att folk kommer fylkas vid de dörrar som faktiskt finns...
Professionell tyckare
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Trafiken på Solnagrenen
Vad är problemet? Vagnarna (A32) är konstruerade för att kunna ha fyra dörrpar per sida.
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lördag 28 september 2013 15:08
Re: Trafiken på Solnagrenen
Barnvagnarna ska vara i flexutrymmet mellan dörrarna - INTE FRAMFÖR DÖRRARNA!Kantorn skrev:Egentligen inte. Man kan rent krasst ha det som man har det nu också.M_M skrev:Kräver dock pengar för totalt 8 istället för dagens 6 dörrar per vagn...twr skrev:Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.
Tänk om någon stiger på vid Alvik med barnvagn i en full spårvagn, och sedan ska av i Bällsta bro - och det visar sig att närmaste rätta dörrpar är flera meter bort och massor av folk som står i vägen?
Som det är nu är det 33% risk att man tar fel dörr vid detta tillfälle, och 50% risk i ditt scenario.
Resa åt andra hållet ger naturligtvis positiv statistik, men jag misstänker att folk kommer fylkas vid de dörrar som faktiskt finns...
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lördag 28 september 2013 15:08
Re: Trafiken på Solnagrenen
Problemet är att med fyra dörrar blir komforten i låggolvsdelen lika dålig som i höggolvsdelen! Det har redan ju skrivits här: med fyra dörrar går det inte att få plats med höga ryggstöd och eftersittning med gott om benutrymme!Thomas Lange skrev:Vad är problemet? Vagnarna (A32) är konstruerade för att kunna ha fyra dörrpar per sida.
Re: Trafiken på Solnagrenen
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Trafiken på Solnagrenen
Det där är helt enkelt inte sant.
Om du tar bort 2*4 sittplatser i en A32, de som är istf dörrarna, så kommer de andra stolarna behålla sina platser, med bibehållen komfort.
HS
Om du tar bort 2*4 sittplatser i en A32, de som är istf dörrarna, så kommer de andra stolarna behålla sina platser, med bibehållen komfort.
HS