Trafiken på Solnagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr

Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av twr »

Det är inte så länge kvar till 28 oktober. Blir det trafikstart då som utlovat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Tagbitaren

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Tagbitaren »

twr skrev:Det är inte så länge kvar till 28 oktober. Blir det trafikstart då som utlovat?
Det är vad politikerna sagt. Den som lever får se!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Kontakt:

Inlägg av »

Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Hur smart tänkt, 10-minuterstrafik Sickla Udde-Alvik, 15-minuters trafik Alvik-Solna.
Är det för mycket begärt att låta alla turer vända i Solna? Eller har det något med ATC-utbyggnaden?
(Jaja, en gång i Tvärbanans barndom, så trodde både SL och politikerna att Tvärbanan inte skulle ha så många resande...Därav A32:ornas igensatta dörrpar bl a.
Ack så nedrans fel man hade...) :roll:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:
Hur smart tänkt, 10-minuterstrafik Sickla Udde-Alvik, 15-minuters trafik Alvik-Solna.
Är det för mycket begärt att låta alla turer vända i Solna? Eller har det något med ATC-utbyggnaden?
(Jaja, en gång i Tvärbanans barndom, så trodde både SL och politikerna att Tvärbanan inte skulle ha så många resande...Därav A32:ornas igensatta dörrpar bl a.
Kan det ha att göra med det faktum att det inte ska finnas några genomgående tåg? Jag vet inte, bara gissar. Men jag håller med om att det låter snålt med ett tåg i kvarten.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Kantorn skrev:
roggek skrev:
Kan det ha att göra med det faktum att det inte ska finnas några genomgående tåg? Jag vet inte, bara gissar. Men jag håller med om att det låter snålt med ett tåg i kvarten.
Inga genomgående tåg?
Lika korkat som att dela upp Gröna linjen vid T-Centralen.
Jaja, Arriva inser nog sitt misstag ganska så omgående...Finns säkert någon "kamrat med vi-känsla" som kan förklara orsaken...
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

roggek skrev: Jaja, en gång i Tvärbanans barndom, så trodde både SL och politikerna att Tvärbanan inte skulle ha så många resande... Därav A32:ornas igensatta dörrpar bl a. Ack så nedrans fel man hade... :roll:
Antalet dörrar på A32 har inte ett dugg att göra med att man förutspådde måttligt resande på Tvärbanan - hur mycket enrgi skall man behöva slösa på att ta död på den myten!

Det var i stället en enda styrelseledamots plötsliga infall vid ett styrelsemöte, som medförde att man fick den korkade lösning som vagnarna har idag. Han lyckades dupera de övriga i styrelsen när det gäller hur mycket bättre standard man skulle få för resenärerna om man slopade dörrar, vände stolar i samma rikning och försåg dom med höga ryggar. Vi var många, SL:s VD inbegripen, som tuggade fradga av ilska under och efter mötet, men jag hade i varje fall inte mandat att argumentera emot i styrelseförsamlingen - som tjänsteman var man bara föredragande men inte debattör, annat än om man fick direkta frågor på enskilda saker förstås.

Och som bekant kan man eftermontera dörrar på de platser där de borde sitta och vända/byta stolar, det såg vi (jag faktiskt!) till efter styrelsemötet. Sedan är det en annan sak om SL idag vill göra eftermontaget eller ej - man håller ju numera av olika skäl extra hårt i slantarna.

Förklarar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
roggek skrev:
Allt det här är ju känt sedan tidigare, det har stått i Modern Stadstrafik.

Trafiken är uppdelad eftersom det för tillfället är olika signalsäkerhetssystem på de olika delarna, eller rättare sagt ingen alls på Solnagrenen. I januari ska ATC:n komma, och då minskar restiden med 1-2 minuter. April till augusti stängs gamla banan av och signalsystemet byts ut. I augusti nästa år kopplas allt samman och senast då ska man också ha öppnat Solna station.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
heasm

Inlägg av heasm »

roggek skrev: Inga genomgående tåg?
Jaja, Arriva inser nog sitt misstag ganska så omgående...Finns säkert någon "kamrat med vi-känsla" som kan förklara orsaken...
Hur man kan skriva nästan 1400 inlägg här på siten utan att notera att signalsystemet på tvärbanan är försenat är för mig en gåta!

Arriva är nog utan skuld i sammanhanget. Tvärbanan kommer att få genomgående trafik om ett år ungefär i samband med öppningen av Solna stn när det nya signalsystemet levererats.

Tips: Googla t ex tvärbana signalsystem
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

twr skrev: Allt det här är ju känt sedan tidigare, det har stått i Modern Stadstrafik.

Trafiken är uppdelad eftersom det för tillfället är olika signalsäkerhetssystem på de olika delarna, eller rättare sagt ingen alls på Solnagrenen. I januari ska ATC:n komma, och då minskar restiden med 1-2 minuter. April till augusti stängs gamla banan av och signalsystemet byts ut. I augusti nästa år kopplas allt samman och senast då ska man också ha öppnat Solna station.
Ja, men Modern Stadstrafik delas inte ut som Metro i tunnelbanan.
Gemene man vet inte ett smack om detta här.
SL kommer att skriva någon "svävande teknisk förklaring" om varför Tvärbanan inte går lika ofta mellan Alvik och Solna på sin hemsida, och folk kommer att bli förbannade...
heasm skrev:Hur man kan skriva nästan 1400 inlägg här på siten utan att notera att signalsystemet på tvärbanan är försenat är för mig en gåta!

Arriva är nog utan skuld i sammanhanget. Tvärbanan kommer att få genomgående trafik om ett år ungefär i samband med öppningen av Solna stn när det nya signalsystemet levererats.

Tips: Googla t ex tvärbana signalsystem
Ja, du det är en gåta för mig med...
Förklara det här med signalsystemet, för alla som om en månad i frustration till och från jobbet inte kommer att någonsin förstå varför Tvärbanans Solnagren kommer att ha kvartstrafik, när övriga Tvärbanan går oftare...Och kommer att skylla på Arriva...
218

Inlägg av 218 »

roggek skrev:
Ja är det inte hög tid att öppna upp de där förberedda dörröppningarna nu? Ett elände om någon kommer på med barnvagn ex.vis på mittplattformen vid Stora Essingen och sedan ska byngla sig fram genom fullsatt vagn för att ta sig av vid ex.vis sidoplattformarna vid Gröndal och Liljeholmen! Kan väl inte vara de värsta av SL:s spenderbyxor som skall till för att få bukt med det!

218
Senast redigerad av 218 den fredag 27 september 2013 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

218 skrev: Ja är det inte hög tid att öppna upp de där förberedda dörröppningarna nu? Ett elände om någon kommer på med barnvagn ex.vis på mittplattformen vid Stora Essingen och sedan ska byngla sig fram genom fullsatt vagn för att ta sig av vid ex.vis sidoplattformen vid Liljeholmen! 218
Japp, jag tycker det är hög till att ändra A32:orna och öppna upp för de förberedda dörrarna! Men numera har jag inget inflytande alls på vad som sker annat än via röstsedeln, så jag är bara en enkel observerande medborgare i Stockholms Län!

Beklagar sig
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
218

Inlägg av 218 »

RR skrev:
218 skrev: Ja är det inte hög tid att öppna upp de där förberedda dörröppningarna nu? Ett elände om någon kommer på med barnvagn ex.vis på mittplattformen vid Stora Essingen och sedan ska byngla sig fram genom fullsatt vagn för att ta sig av vid ex.vis sidoplattformen vid Liljeholmen! 218
Japp, jag tycker det är hög till att ändra A32:orna och öppna upp för de förberedda dörrarna! Men numera har jag inget inflytande alls på vad som sker annat än via röstsedeln, så jag är bara en enkel observerande medborgare i Stockholms Län!

Beklagar sig
/Ragnar Thörnblom
Det är förmodligen det gamla vanliga politiska problemet, det ger mer politiska poäng att inviga nytt, ex.vis svindyr spårväg på Hamngatan och till Solna, än att åtgärda brister i det befintliga, hur enkla de än må vara att åtgärda! Om det inte var valår nästa år så är jag helt övertygad om att det inte skulle vara på tal att få Solnagrenen på rull så här provisoriskt nu i oktober! Ganska så vårdslös användning och inställning till våra skattemedel egentligen och det är faktiskt synd att medborgarna i gemen inte reagerar kraftfullt mot detta gyckel! Missförstå mig rätt nu, absolut OK att bygga spårväg men till dessa kostnader och av detta skäl...! :twisted:

Ondgör sig
218
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

roggek skrev:
Kantorn skrev:
roggek skrev:
Inga genomgående tåg?
De kommer. Men inte än.
Professionell tyckare
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

roggek skrev: Ja, men Modern Stadstrafik delas inte ut som Metro i tunnelbanan. ...
Nej, den delas ut på den här sidan: http://www.modernstadstrafik.se/2013/04 ... -nr-22013/

Artikeln om Tvärbanans nya tidplan:
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -14-16.pdf
/Gunnar Ekeving
twr

Inlägg av twr »

Hur många A35 krävs för kvartstrafiken? Hur många har levererats?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Det ser ut att krävas tre omlopp för kvartstrafik.

Det är kvartstrafik i princip hela trafikdygnet, från 05 till 01. Ändå meckar man med tidtabellen så att det ibland diffar +/- 1 minut beroende på tid på dygnet och vardag/helg. Det känns så onödigt när man hade kunnat annonsera samma minuttal hela dygnet. Kvartstrafik är alltför glest för att man vill åka på slump. Att istället annonsera fasta minuttal hade varit mer kundvänligt.

http://sl.se/Global/Pdf/Tidtabell/L22%2 ... %20H13.pdf
tvarbanan22

Inlägg av tvarbanan22 »

kildor skrev:Det ser ut att krävas tre omlopp för kvartstrafik.

Det är kvartstrafik i princip hela trafikdygnet, från 05 till 01. Ändå meckar man med tidtabellen så att det ibland diffar +/- 1 minut beroende på tid på dygnet och vardag/helg. Det känns så onödigt när man hade kunnat annonsera samma minuttal hela dygnet. Kvartstrafik är alltför glest för att man vill åka på slump. Att istället annonsera fasta minuttal hade varit mer kundvänligt.

Det enda kundvanliga ar att annonsera de tider som sparvagnarna gar i verkligheten.
tvarbanan22

Inlägg av tvarbanan22 »

tvarbanan22 skrev:
kildor skrev:Det ser ut att krävas tre omlopp för kvartstrafik.

Det enda kundvanliga ar att annonsera de tider som sparvagnarna gar i verkligheten.
Denna tidtabell ar verkligen inte kundvanlig, tva minuter Sundbyberg-Soc blir svart att halla...
tvarbanan22

Inlägg av tvarbanan22 »

RR skrev:
roggek skrev: Jaja, en gång i Tvärbanans barndom, så trodde både SL och politikerna att Tvärbanan inte skulle ha så många resande... Därav A32:ornas igensatta dörrpar bl a. Ack så nedrans fel man hade... :roll:
Antalet dörrar på A32 har inte ett dugg att göra med att man förutspådde måttligt resande på Tvärbanan - hur mycket enrgi skall man behöva slösa på att ta död på den myten!

Det var i stället en enda styrelseledamots plötsliga infall vid ett styrelsemöte, som medförde att man fick den korkade lösning som vagnarna har idag. Han lyckades dupera de övriga i styrelsen när det gäller hur mycket bättre standard man skulle få för resenärerna om man slopade dörrar, vände stolar i samma rikning och försåg dom med höga ryggar. Vi var många, SL:s VD inbegripen, som tuggade fradga av ilska under och efter mötet, men jag hade i varje fall inte mandat att argumentera emot i styrelseförsamlingen - som tjänsteman var man bara föredragande men inte debattör, annat än om man fick direkta frågor på enskilda saker förstås.

Och som bekant kan man eftermontera dörrar på de platser där de borde sitta och vända/byta stolar, det såg vi (jag faktiskt!) till efter styrelsemötet. Sedan är det en annan sak om SL idag vill göra eftermontaget eller ej - man håller ju numera av olika skäl extra hårt i slantarna.

Förklarar
/Ragnar Thörnblom
Aker du sjalv tvarbanan? Du tycks inte forsta att det kravs KOMFORT for att fa folk att ta spvagnen istf bilen. Laggolvsdelen i a32 ar ett mycket bra exempel pa bra konfort. Hoggolvsdelen ar betydligt samre med for lite benutrymme och obekvama saten for alla som ar langre an 1 meter. Ar det sa du vill att hela vagnen ska se ut? Eller ar din drom innerst inne att hela vagnnsidorna ska tackas av dorrar och leder, sa att det inte finns nagra sittplatser alls?
Skriv svar