Trafiken på Solnagrenen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Ulrik Berggren »

M_M skrev:
Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
Glöm inte pendel-resenärerna vid Årstaberg! Det är stor överrvikt av bostäder längs pendeln och många arbetsplatser i Solna/Sundbyberg - många i direkt anslutning till TvB.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
daniel_s
Inlägg: 14427
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av daniel_s »

Ulrik Berggren skrev:
M_M skrev:
Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
Glöm inte pendel-resenärerna vid Årstaberg! Det är stor överrvikt av bostäder längs pendeln och många arbetsplatser i Solna/Sundbyberg - många i direkt anslutning till TvB.
Fast nu gör du nog en tankevurpa; dessa resenärer kan ju byta vid Sundbyberg resp Solna station - pendeltåget går ju dit också. De har normalt inget att vinna på att byta vid Årstaberg (såvida det inte är något slags stopp på järnvägen).
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5559
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av kildor »

daniel_s skrev:
Ulrik Berggren skrev:
M_M skrev:
Det torde väl ändå vara rätt få som är sugna på att åka genomgående förbi Alvik?
Glöm inte pendel-resenärerna vid Årstaberg! Det är stor överrvikt av bostäder längs pendeln och många arbetsplatser i Solna/Sundbyberg - många i direkt anslutning till TvB.
Fast nu gör du nog en tankevurpa; dessa resenärer kan ju byta vid Sundbyberg resp Solna station - pendeltåget går ju dit också. De har normalt inget att vinna på att byta vid Årstaberg (såvida det inte är något slags stopp på järnvägen).
Nej kanske inte de resenärerna, men för resenärer som ska till någon av hållplatserna mellan Alvik och Bällsta bro blir det ju snabbare att byta till Tvärbanan vid Årstaberg om man kommer söderifrån, i synnerhet för de som kommer från Södertäljegrenen (om det vore genomgående trafik i Alvik).
Lennart Petersen
Inlägg: 3205
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Lennart Petersen »

kildor skrev: Nej kanske inte de resenärerna, men för resenärer som ska till någon av hållplatserna mellan Alvik och Bällsta bro blir det ju snabbare att byta till Tvärbanan vid Årstaberg om man kommer söderifrån, i synnerhet för de som kommer från Södertäljegrenen (om det vore genomgående trafik i Alvik).
Det är nog väldigt jämnt här. Pendeln Årstaberg-Sundbyberg tar 17min och Tvärbanan Årstaberg-Alvik tar 17min !
Sen gäller det vart mellan Alvik och Sundbyberg man ska.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Ulrik Berggren »

Lennart Petersen skrev:
kildor skrev: Nej kanske inte de resenärerna, men för resenärer som ska till någon av hållplatserna mellan Alvik och Bällsta bro blir det ju snabbare att byta till Tvärbanan vid Årstaberg om man kommer söderifrån, i synnerhet för de som kommer från Södertäljegrenen (om det vore genomgående trafik i Alvik).
Det är nog väldigt jämnt här. Pendeln Årstaberg-Sundbyberg tar 17min och Tvärbanan Årstaberg-Alvik tar 17min !
Sen gäller det vart mellan Alvik och Sundbyberg man ska.
OK, jag kanske är lite "huddinge-blind" här. Men faktum är att Södertälje-grenen har ca dubbelt så stort resandeunderlag (eller mer?) som Nynäs-grenen- Och byte mellan grenarna är inte så smidigt alltid.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
CS
Inlägg: 662
Blev medlem: fredag 30 december 2005 16:41

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av CS »

Ursäkta en yngling men jag har en fråga till RR.

Vilka hållplatstider räknade nu med för A32 vid de stora knutpunkterna
GUP, ÅRB, LIH, ALV, SUC, SOC, SLA.

Jag råkar veta att numera räknas det med 60s uppehållstid (inkl viss marginal) på dessa platser i div. gångtidsberäkningar.
Hypotesen är att man skulle kunna korta restiderna betydligt med den 4:e dörren. Och det vore intressant att diskutera saken.

Det inte helt jämförbara pendeltågen har 42s uppehåll i TrV:s gångtidsverk exempelvis.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av M_M »

Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av twr »

M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
RR
Inlägg: 237
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 8:48

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av RR »

M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Bäste M_M, jag har ju, som du förstått, aldrig gillat det vi hamnade i med den dörrplacering som A32 fick efter det spontana tok-inhoppet av en SL-styrelseledamot. Hur man än trixar med målsättningen att inte behöva sätta dit fler dörrar, så blir det fel, vilket såväl du som andra tidigare påpekat. Så det enda vettiga är att sätta dit den 4:e dörren på båda sidorna och göra dom ändringar av stolsmöbleringen som blir följden av det - det är redan förberett i vagnarna.

Litet uppgivet konstaterat av
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1573
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Martin »

Om inga genomgående tåg körs, och de olika delarna har olika intervall mellan turerna borde man väl ge dem olika linjenummer, ex 22 Sickla udde - Alvik & 23 Alvik - Solna centrum?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"?
... och just därför skulle plattformarna på vissa ställen behöva anpassas. Både för Liljeholmen och Alvik så vore det nog bäst att att ha dörrarna på "yttersidan" (alltså det som är södra sidan när vagnarna är vid Liljeholmen).

Jämför hur Angeredsbanan trafikerades i början, då hade alla vagnar dörrar på östra/södra sidan och plattformarna låg då såklart också på södra/östra sidan av varje spår.

En förutsättning för att detta ska fungera är givetvis att vagnarna inte blir felvända. Hittils finns ingen "naturlig" möjlighet för vagnarna att bli felvända (däremot går det nog att avsiktligt vända dem vid Brommahallen i Alvik), men så fort det byggs någon slags triangelformad anslutning, till exempel för tvärbanegrenen via Kista eller eventuell triangel mot spårväg Solna-Odenplan eller vad det nu kan vara, så finns det förstås en risk för felvända vagnar.

I längden är det väl kanske ingen höjdare att alltid köra vagnarna vända åt samma håll eftersom de borde slitas ojämnt då. Jag vet dock inte om det finns nån slags planenlig vändning av vagnarna idag.
Martin skrev:Om inga genomgående tåg körs, och de olika delarna har olika intervall mellan turerna borde man väl ge dem olika linjenummer, ex 22 Sickla udde - Alvik & 23 Alvik - Solna centrum?
... eller 22B för Alvik - Solna centrum? (Det ska ju framöver bli en genomgående linje så det finns väl en poäng i att ha samma nummer).
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av twr »

Martin skrev:Om inga genomgående tåg körs, och de olika delarna har olika intervall mellan turerna borde man väl ge dem olika linjenummer, ex 22 Sickla udde - Alvik & 23 Alvik - Solna centrum?
Det är ju bara från oktober 2013 till april 2014 som man kommer köra så, så det är kanske onödigt att "muta in" ett linjenummer. Jag vet inte om det blir någon större risk för förväxlingar?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:
M_M skrev:Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"?
... och just därför skulle plattformarna på vissa ställen behöva anpassas. Både för Liljeholmen och Alvik så vore det nog bäst att att ha dörrarna på "yttersidan" (alltså det som är södra sidan när vagnarna är vid Liljeholmen).

Jämför hur Angeredsbanan trafikerades i början, då hade alla vagnar dörrar på östra/södra sidan och plattformarna låg då såklart också på södra/östra sidan av varje spår.

En förutsättning för att detta ska fungera är givetvis att vagnarna inte blir felvända. Hittils finns ingen "naturlig" möjlighet för vagnarna att bli felvända (däremot går det nog att avsiktligt vända dem vid Brommahallen i Alvik), men så fort det byggs någon slags triangelformad anslutning, till exempel för tvärbanegrenen via Kista eller eventuell triangel mot spårväg Solna-Odenplan eller vad det nu kan vara, så finns det förstås en risk för felvända vagnar.

I längden är det väl kanske ingen höjdare att alltid köra vagnarna vända åt samma håll eftersom de borde slitas ojämnt då. Jag vet dock inte om det finns nån slags planenlig vändning av vagnarna idag.
Så alla hållplatser skulle dels ha en sidoplattform, dels en mittplattform? Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev: quote="M_M" Nu går det ju inte gärna att bygga om massor, men funderade man någonsin på att ha fyra dörrar på ena och två på andra sidan av vagnarna, och se till att plattformarna på de "stora" platserna alltid hamnar på "fyrdörrsidan"?
Det är ju tvåriktningståg? Man kör ju inte på samma spår på "tillbakavägen"? /quote

... och just därför skulle plattformarna på vissa ställen behöva anpassas. Både för Liljeholmen och Alvik så vore det nog bäst att att ha dörrarna på "yttersidan" (alltså det som är södra sidan när vagnarna är vid Liljeholmen).

Jämför hur Angeredsbanan trafikerades i början, då hade alla vagnar dörrar på östra/södra sidan och plattformarna låg då såklart också på södra/östra sidan av varje spår.

En förutsättning för att detta ska fungera är givetvis att vagnarna inte blir felvända. Hittils finns ingen "naturlig" möjlighet för vagnarna att bli felvända (däremot går det nog att avsiktligt vända dem vid Brommahallen i Alvik), men så fort det byggs någon slags triangelformad anslutning, till exempel för tvärbanegrenen via Kista eller eventuell triangel mot spårväg Solna-Odenplan eller vad det nu kan vara, så finns det förstås en risk för felvända vagnar.

I längden är det väl kanske ingen höjdare att alltid köra vagnarna vända åt samma håll eftersom de borde slitas ojämnt då. Jag vet dock inte om det finns nån slags planenlig vändning av vagnarna idag.
Så alla hållplatser skulle dels ha en sidoplattform, dels en mittplattform?
Nej, bara de hållplatser som har särskilt stort resandeutbyte.
twr skrev:Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.
Kräver dock pengar för totalt 8 istället för dagens 6 dörrar per vagn...
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:
twr skrev:Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.
Kräver dock pengar för totalt 8 istället för dagens 6 dörrar per vagn...
Egentligen inte. Man kan rent krasst ha det som man har det nu också.

Tänk om någon stiger på vid Alvik med barnvagn i en full spårvagn, och sedan ska av i Bällsta bro - och det visar sig att närmaste rätta dörrpar är flera meter bort och massor av folk som står i vägen?

Som det är nu är det 33% risk att man tar fel dörr vid detta tillfälle, och 50% risk i ditt scenario.
Resa åt andra hållet ger naturligtvis positiv statistik, men jag misstänker att folk kommer fylkas vid de dörrar som faktiskt finns...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2256
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Thomas Lange »

Vad är problemet? Vagnarna (A32) är konstruerade för att kunna ha fyra dörrpar per sida.
Ju förr dess bättre.
tvarbanan22
Inlägg: 12
Blev medlem: lördag 28 september 2013 15:08

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av tvarbanan22 »

Kantorn skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Det verkar lite krångligt. Enklare att ha symmetriska vagnar tycker jag.
Kräver dock pengar för totalt 8 istället för dagens 6 dörrar per vagn...
Egentligen inte. Man kan rent krasst ha det som man har det nu också.

Tänk om någon stiger på vid Alvik med barnvagn i en full spårvagn, och sedan ska av i Bällsta bro - och det visar sig att närmaste rätta dörrpar är flera meter bort och massor av folk som står i vägen?

Som det är nu är det 33% risk att man tar fel dörr vid detta tillfälle, och 50% risk i ditt scenario.
Resa åt andra hållet ger naturligtvis positiv statistik, men jag misstänker att folk kommer fylkas vid de dörrar som faktiskt finns...
Barnvagnarna ska vara i flexutrymmet mellan dörrarna - INTE FRAMFÖR DÖRRARNA!
tvarbanan22
Inlägg: 12
Blev medlem: lördag 28 september 2013 15:08

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av tvarbanan22 »

Thomas Lange skrev:Vad är problemet? Vagnarna (A32) är konstruerade för att kunna ha fyra dörrpar per sida.
Problemet är att med fyra dörrar blir komforten i låggolvsdelen lika dålig som i höggolvsdelen! Det har redan ju skrivits här: med fyra dörrar går det inte att få plats med höga ryggstöd och eftersittning med gott om benutrymme!
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av twr »

twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Henrik Schütz
Inlägg: 1878
Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27

Re: Trafiken på Solnagrenen

Inlägg av Henrik Schütz »

Det där är helt enkelt inte sant.

Om du tar bort 2*4 sittplatser i en A32, de som är istf dörrarna, så kommer de andra stolarna behålla sina platser, med bibehållen komfort.

HS
Skriv svar