Jag håller med om att det vore bra med en ring med "utstickare".gbd skrev:Tack för alla svar om ringlinjen. Jag tror jag förstår bättre nu varför det inte är mer vanligt förekommande.
Några frågor till:
1.När allt är utbyggt enligt plan, måste man då behålla trafiken enligt de linjer som finns, eller skulle man kunna reformera trafiken? (Jag har en ide med en inre spårcirkel och fyra utlöpare från detta, Gullmarplan/Globen, Liljeholmen, Nya karolinska, Radiohuset. T.ex. Linje A. Gullmarplan/Globen - nya karolinska medsols (och tillbaka)(Kankse ännu längre), Linje B. Gullmarplan/Globen Motsols (och tillbaka), Linje C: Liljeholmen - radiohuset medsols (och tillbaka), , Linje D: Liljeholmen - Radiohuset (och tillbaka). Varje sträcka i den inre cirlkeln trafikeras sålunda av två linjer. Djurgårdslinjen, spårväg city och tvärbanan inte med i detta.)
Om det i framtiden byggs spårväg även från Kungsholmen till Essingeöarna så skulle det också kunna vara en "utstickare" som dessutom skulle kunna trafikeras med en linje Liljeholmen-Essingeöarna-Kungsholmen om man så skulle vilja.
Om inte annat skulle anslutningar till Tvärbanan vid Gullmarsplan, Liljeholmen och Solna till att börja med göra spårvägsystemen mer robusta, givetvis förutsatt att det faktiskt är okej att köra alla vagntyper på alla (eller åtminstone de flesta) ställen (även om de kanske har prestanda som gör att de inte passar så bra på alla ställen, eller att de har egenskaper som gör att de bara kan köras på vissa ställen om man uppfyller specialkrav, t.ex. "utsikt"-personal för att köra i vissa kurvor där "fel" fordon sveper på ett farligt sätt eller liknande).
Spårväg City skulle väl mycket väl kunna vara en del av ringen? Åtminstone sträckan i Strandvägen lär ju utgöra en del av ringen, och det vore väl vettigt med spårvagnar till/från djurgården även via Hakberget-Odenplan? Likaså vore det kanske vettigt att låta (vissa) vagnar till/från Lidingö fortsätta mot söder och vissa mot Odenplan.
Det här kan för övrigt jämföras med S-bahn-ringen i Berlin, där framförallt banorna i sydöstra hörnet men även viss trafik på norra sidan ansluter som du föreslår.
Vilket säljarsnack....C12C3C3C12 skrev:Kasta gärna en blick längst ner på denna länk: http://se.bombardier.com/se/bt_projects.htm
X55:
"Resultatet blir ett sätt att resa som inte tidigare skådats i Sverige."
De skryter om Itino men det verkar ju vara ett fordon som inte passar på de svenska dieselbanorna... (D.v.s. Itino passar på banor med bättre standard, men de flesta banor med bättre standard är elektrifierade och därför passar Itino inte särskilt bra där heller. Enda gången Itino kommer riktigt till rätta är väl Göteborg-Herrljunga(-Håkantorg?) och Gårdsjö-Örebro, d.v.s. när fordonetn går på (elektrifierade) VSB...