Spårväg på linje 4 ska utredas 2014

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014

Inlägg av Kantorn »

bruse skrev:Ta bort bilarna helt från Rosenlundsgatan så är problemet löst. Varför är det ingen som vågar lösa det egentliga grundläggande problemet istället för att hitta på förtielva lösningar på ickeproblem som ändå missar orsaken.
Och för att få bilarna att komma någonstans i närheten kan man väl lägga en rondell i Ringvägen vid Maria Bangata och Maria Skolgata där även Zinkens väg kan ansluta, typ här: http://kartor.eniro.se/m/nFc14
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:
Så, ja, om spårvägen ska gå på Rosenlundsgatan bör den få eget utrymme och biltrafiken bör ges egna körfält (vilket det alltså kanskee inte finns plats till), flyttas till andra gator (vilket kan vara svårt) eller begränsas på andra sätt.
Så kanske spårvägen längs ringvägen istället?
Ja, det är ju alternativet. Spåren blir dels kortare, och får dels färre kurvor, båda faktorerna ger kortare restider vilket är mycket bra. Och utrymmet är bättre. Nackdelen är att man inte får något bra byte till pendeltågen.

Det är precis sådana här frågor som en fördjupad utredning förhoppningsvis kan besvara.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Eftersom i princip alla utfarter till Ringvägen är spärrade måste trafiken till tvärgatorna gå på Rosenlundsgatan.
Med mitt förslag ovan så försvinner en av dessa utfarter. Vad säger att man inte kan öppna en och annan av dessa? Varför måste Ringvägen vara "helgad" från tvärgator?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Inge skrev:Det är nog mer de boende på tvärgatorna som anser sig vare helgade från trafik från Ringvägen. (Naturligtvis inklusive spårvagnar.)
Ja i så fall. Då kan man ju "stänga in dem" till att åka ännu krångligare gator...
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

En dum fråga kanske: Enligt skissen i artikellänken så skulle linjerna bilda en ring i innerstraden, med några utstickare från dem. Skulle det vara värt att inrätta en ringlinje på dessa spå i framtiden? Måste de framtida linjerna, när allt är utbyggt följa dgaens busslinjer?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Enligt tidningsuppgifter har man startat ett projekt för att snabba upp dagens busstrafik på linje 4. Ett försök att "slippa" spårvagnar? Mer om det i denna tråd!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:En dum fråga kanske: Enligt skissen i artikellänken så skulle linjerna bilda en ring i innerstraden, med några utstickare från dem. Skulle det vara värt att inrätta en ringlinje på dessa spå i framtiden? Måste de framtida linjerna, när allt är utbyggt följa dgaens busslinjer?
En ringlinje är väl som gjord för att inte fungera om inte tidtabellen hålls till punkt och pricka. Kör man för fort så måste man vänta in på regleringshållplatser, kör man för sakta så kommer man för sent. Detta märks i större utsträckning i en ringlinje där det inte finns någon sluthållplats. När det gäller vanliga linjer är det inte så vanligen förekommande att folk vill åka till slutstationen och tillbaka utan avstigning. De (nördar) som gör så är väl medvetna om att de får vänta lite. Men om man har en ringlinje som till exempel har reglertid vid Odenplan och vagnen är fem minuter för tidig (för att kunna motsvara dagen efter då den är fem minuter långsammare men ändå inte för sen), då blir folk som ska vidare smått frustrerade över att vagnen står stilla.

Det är, vad jag har förstått, anledningen till att ringlinjer delar på sig.
Professionell tyckare
gbd

Inlägg av gbd »

Men om man har en ringlinje som till exempel har reglertid vid Odenplan och vagnen är fem minuter för tidig (för att kunna motsvara dagen efter då den är fem minuter långsammare men ändå inte för sen), då blir folk som ska vidare smått frustrerade över att vagnen står stilla.
Fat om man struntade i reglerstationer och körde ringlinjen under högtrafik så borde en ringlinje funka ganska bra, i innerstan iaf . På kvällen och natten kan jag tänka mig att en ringlinje är mindre bra.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Apropå den här lätt urpårningen på ringlinje så titta bara hur man slutligen fick göra i Helsingfors med att dela upp L3 i 2 halvor, vid exempelvis Djurgården får man byta vagn om man envisas med att åka längre eller fördriva väntetiden sittande i vagnen.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

gbd skrev:
Men om man har en ringlinje som till exempel har reglertid vid Odenplan och vagnen är fem minuter för tidig (för att kunna motsvara dagen efter då den är fem minuter långsammare men ändå inte för sen), då blir folk som ska vidare smått frustrerade över att vagnen står stilla.
Fat om man struntade i reglerstationer och körde ringlinjen under högtrafik så borde en ringlinje funka ganska bra, i innerstan iaf . På kvällen och natten kan jag tänka mig att en ringlinje är mindre bra.
Risken är stor att där många personer byter resesätt eller bara stiger av, där flockas fordon utan reglertid.

Till och med Circle Line i London är numera inte en äkta ringlinje.
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
gbd skrev:
Risken är stor att där många personer byter resesätt eller bara stiger av, där flockas fordon utan reglertid.

Till och med Circle Line i London är numera inte en äkta ringlinje.
Då borde den heta "(Not Really A) Circle Line"!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

twr skrev:
Kantorn skrev: Till och med Circle Line i London är numera inte en äkta ringlinje.
Då borde den heta "(Not Really A) Circle Line"!
Sant! Den går från Hammersmith till Edgware Road och därifrån hela cirkeln runt medsols till Edgware Road, ett annat spår dock. Nåväl, där vänder tåget (nej det gör det inte. (Det hade varit något, det.) Det byter riktning) och kör motsols tillbaka runt hela (fd) cirkeln via (åter igen) Edgware Road till Hammersmith. (Jag gillar parenteser (men det kanske syns).)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Kantorn skrev:
bruse skrev:Ta bort bilarna helt från Rosenlundsgatan så är problemet löst. Varför är det ingen som vågar lösa det egentliga grundläggande problemet istället för att hitta på förtielva lösningar på ickeproblem som ändå missar orsaken.
Och för att få bilarna att komma någonstans i närheten kan man väl lägga en rondell i Ringvägen vid Maria Bangata och Maria Skolgata där även Zinkens väg kan ansluta, typ här: http://kartor.eniro.se/m/nFc14

Maria Bangata som verkar vara ett så klockrent alternativ att dra spårväg i. Jag inser att det blir säkert "ett himla liv" om man skulle föreslå en semi-överdäckning av den nedsänkta gång/cykelvägen (som alltså är första sträckningen för Västra Stambanan från Stockholm Södra till Liljeholmen, som för en massa år sen ersattes av dagens sträckning då första Årstabron byggdes), men nog vore det rätt vettigt att enkelrikta vägen så att allt utom spårvagnar bara får köra mot nordväst och göra en nordvästgående kollektivfil på sydvästra körfältet på nuvarande väg, och bygga en semi-överdäckning över gång&cykelvägen med spårväg för trafik i sydostlig riktning?

Ett annat alternativ att utreda vore möjligheten att i stort sett helt göra sig av med privatfordonstrafiken här. Vad jag kan se så finns det ett gäng portar, en in/utfart till parkeringsplatser som torde kunna anslutas till Rosenlundsgatan, och så det svåraste en utfart till/från till nån slags överdäckad innergård tillhörande Maria Bangata 4-6 och Maria Skolgata 81, 83 och 83B.

Det verkar som om portarna ändå inte är det minsta tillgänglighetsanpassade eller liknande - skulle man inte kunna ansluta husens källarvåning till gång&cykelbanan på "Maria Bangata nedre"-nivån och använda gång&cykelbanan som varuleverans/flyttransportväg?

Ytterligare ett alternativ är att där Maria Bangata och Maria Skolgata idag är ihopkopplade istället anlägga en vändplats, göra Maria Bangata till en återvändsgata som endast har anslutning från Rosenlundsgatan och där endast behörig trafik ("tillstånd krävs" till och med kanske?) tillåts och denna begränsade trafik går i blandtrafik med spårvagnar i båda riktningar? Maria Skolgata skulle då kunna anslutas till Ringvägen eller om de längs gatan hellre vill göras om till dubbelriktad återvändsgata.

Eventuell trafik som från Rosenlundsgatan går ut på Ringvägen via Maria Skolgata istället för via Hornsgatan är väl mer eller mindre en trafikmässig vinst, infarten till "stora flödet" (Ringvägen och Hornsgatan) sker på ett rätt konfliktfritt sätt (endast högersväng tillåten) istället för att krångla med svänga-vänster-faser från Rosenlundsgatan till Hornsgatan.
AGR
Kontakt:

Inlägg av AGR »

C12C3C3C12 skrev:Apropå den här lätt urpårningen på ringlinje så titta bara hur man slutligen fick göra i Helsingfors med att dela upp L3 i 2 halvor, vid exempelvis Djurgården får man byta vagn om man envisas med att åka längre eller fördriva väntetiden sittande i vagnen.
Nja orsaken till uppdelningen är främst att få en klarare linjeförning vid Järnvägsstationen där 3B och 3T stannar vid samma hållplats. 3B och 3T byter bokstav vid Djurgården och Olympiakajen.Regleringstiden ligger vid Djurgården där man oftast hinner byta till framförvarande tur.
När SS linje 4 var ringlinje så förekom genkörningar tex Hornsgatan rakt fram till Slussen eller via Eriksbergsplan mycket iriterande för de som skulle till tex.Skanstull.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
gbd

Inlägg av gbd »

Tack för alla svar om ringlinjen. Jag tror jag förstår bättre nu varför det inte är mer vanligt förekommande.
Några frågor till:
1.När allt är utbyggt enligt plan, måste man då behålla trafiken enligt de linjer som finns, eller skulle man kunna reformera trafiken? (Jag har en ide med en inre spårcirkel och fyra utlöpare från detta, Gullmarplan/Globen, Liljeholmen, Nya karolinska, Radiohuset. T.ex. Linje A. Gullmarplan/Globen - nya karolinska medsols (och tillbaka)(Kankse ännu längre), Linje B. Gullmarplan/Globen Motsols (och tillbaka), Linje C: Liljeholmen - radiohuset medsols (och tillbaka), , Linje D: Liljeholmen - Radiohuset (och tillbaka). Varje sträcka i den inre cirlkeln trafikeras sålunda av två linjer. Djurgårdslinjen, spårväg city och tvärbanan inte med i detta.)
2. Hann någon spara kartan på den ickefungerande Dn-länken?
3. Hur är det tänkt att linje 7 ska fungera när spårvägen är utbyggd, ska den sluta vid djurgårdsbron eller var ska den gå?
4. Det finns i vissa förslag på att en linje sex från solna till värtahamnen, vore det inte smidigare med en förlängning av tvärbanan på samma sträcka där?

Tack för era svar och påpekanden vart jag kan ha haft otur då jag tänkt :cheesygrin:
Senast redigerad av gbd den tisdag 21 maj 2013 9:45, redigerad totalt 1 gånger.
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:Tack för alla svar om ringlinjen. Jag tror jag förstår bättre nu varför det inte är mer vanligt förekommande.
Några frågor till:
1.När allt är utbyggt enligt plan, måste man då behålla trafiken enligt de linjer som finns, eller skulle man kunna reformera trafiken? (Jag har en ide med en inre spårcirkel och fyra utlöpare från detta, Gullmarplan/Globen, Liljeholmen, Nya karolinska, Radiohuset. T.ex. Linje A. Gullmarplan/Globen - nya karolinska medsols (och tillbaka)(Kankse ännu längre), Linje B. Gullmarplan/Globen Motsols (och tillbaka), Linje C: Liljeholmen - radiohuset medsols (och tillbaka), , Linje D: Liljeholmen - Radiohuset (och tillbaka). Varje sträcka i den inre cirlkeln trafikeras sålunda av två linjer. Djurgårdslinjen, spårväg city och tvärbanan inte med i detta?)
2. Hann någon spara kartan på den ickefungerande Dn-länken?
3. Hur är det tänkt att linje 7 ska fungera när spårvägen är utbyggd, ska den sluta vid djurgårdsbron eller var ska den gå?
4. Det finns i vissa förslag på att en linje sex från solna till värtahamnen, vore det inte smidigare med en förlängning av tvärbanan på samma sträcka där?

Tack för era svar och påpekanden vart jag kan ha haft otur då jag tänkt :cheesygrin:
Linje 7 ska gå från Åhléns när hållplatsen är klar 2018. På sikt kanske vidare till Centralstationen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
C12C3C3C12

Inlägg av C12C3C3C12 »

Kasta gärna en blick längst ner på denna länk: http://se.bombardier.com/se/bt_projects.htm

Ska det verkligen behöva ta så lång tid i Stockholm från beslut till invigning, jämför med ovanstående exempel från en stad med 600,000 invånare. Okey jag vet att NIMBY är i full effekt samt alla övriga överklaganden men ändå...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

gbd skrev:Tack för alla svar om ringlinjen. Jag tror jag förstår bättre nu varför det inte är mer vanligt förekommande.
Några frågor till:
1.När allt är utbyggt enligt plan, måste man då behålla trafiken enligt de linjer som finns, eller skulle man kunna reformera trafiken? (Jag har en ide med en inre spårcirkel och fyra utlöpare från detta, Gullmarplan/Globen, Liljeholmen, Nya karolinska, Radiohuset. T.ex. Linje A. Gullmarplan/Globen - nya karolinska medsols (och tillbaka)(Kankse ännu längre), Linje B. Gullmarplan/Globen Motsols (och tillbaka), Linje C: Liljeholmen - radiohuset medsols (och tillbaka), , Linje D: Liljeholmen - Radiohuset (och tillbaka). Varje sträcka i den inre cirlkeln trafikeras sålunda av två linjer. Djurgårdslinjen, spårväg city och tvärbanan inte med i detta.)
Jag håller med om att det vore bra med en ring med "utstickare".

Om det i framtiden byggs spårväg även från Kungsholmen till Essingeöarna så skulle det också kunna vara en "utstickare" som dessutom skulle kunna trafikeras med en linje Liljeholmen-Essingeöarna-Kungsholmen om man så skulle vilja.

Om inte annat skulle anslutningar till Tvärbanan vid Gullmarsplan, Liljeholmen och Solna till att börja med göra spårvägsystemen mer robusta, givetvis förutsatt att det faktiskt är okej att köra alla vagntyper på alla (eller åtminstone de flesta) ställen (även om de kanske har prestanda som gör att de inte passar så bra på alla ställen, eller att de har egenskaper som gör att de bara kan köras på vissa ställen om man uppfyller specialkrav, t.ex. "utsikt"-personal för att köra i vissa kurvor där "fel" fordon sveper på ett farligt sätt eller liknande).

Spårväg City skulle väl mycket väl kunna vara en del av ringen? Åtminstone sträckan i Strandvägen lär ju utgöra en del av ringen, och det vore väl vettigt med spårvagnar till/från djurgården även via Hakberget-Odenplan? Likaså vore det kanske vettigt att låta (vissa) vagnar till/från Lidingö fortsätta mot söder och vissa mot Odenplan.

Det här kan för övrigt jämföras med S-bahn-ringen i Berlin, där framförallt banorna i sydöstra hörnet men även viss trafik på norra sidan ansluter som du föreslår.
C12C3C3C12 skrev:Kasta gärna en blick längst ner på denna länk: http://se.bombardier.com/se/bt_projects.htm
Vilket säljarsnack....

X55:
"Resultatet blir ett sätt att resa som inte tidigare skådats i Sverige."

De skryter om Itino men det verkar ju vara ett fordon som inte passar på de svenska dieselbanorna... (D.v.s. Itino passar på banor med bättre standard, men de flesta banor med bättre standard är elektrifierade och därför passar Itino inte särskilt bra där heller. Enda gången Itino kommer riktigt till rätta är väl Göteborg-Herrljunga(-Håkantorg?) och Gårdsjö-Örebro, d.v.s. när fordonetn går på (elektrifierade) VSB...
pcongre

Inlägg av pcongre »

"Genomförande av pilotförsök. Inriktningsbeslut. Handlingsplan för stombussnätet i innerstaden. Lägesrapport":

(...)
Exempel på gator som är aktuella för utredning av framkomlighetsförbättrande åtgärder är:
1. Ringvägen, delen Skanstull – Rosenlundsgatan
Kompletterande kollektivkörfält på sträckor där dessa saknas. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt under eftermiddagen och i riktning mot Gullmarsplan.

2. Hornsgatan, delen Ansgariegatan – Lignagatan
Inrättande av kollektivkörfält utmed delar av sträckan. Åtgärden bedöms ge en viss körtidsminskning för busstrafiken.

3. Långholmsgatan, delen Hornstull – Västerbron
Omfördelning av körfältsutrymme för att bredda befintliga tidsbegränsade kollektivkörfält vilket även skulle möjliggöra cykeltrafik i busskörfälten. Vissa delar av gatan saknar helt utrymmen för cykeltrafik trots att det är ett stort cykelstråk. Åtgärden bedöms ge en viss körtidsminskning för busstrafiken.

4. Västerbron
Ett av de två körfält som finns i vardera riktning föreslås reserveras som kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge effekt på regularitet i busstrafiken då risken för att busstrafiken påverkas av trafikstörningar minskar.

5. S:t Eriksgatan, delen Alströmergatan – S:t Eriksbron
Genom att begränsa möjligheten till angöring på västra sidan av gatan under högtrafik kan ett kollektivkörfält i södergående riktning tillskapas. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt i riktning mot Radiohuset.

6. S:t Eriksgatan, delen S:t Eriksbron – S:t Eriksplan
I det sedan tidigare i nämnden beslutade projektet rörande ombyggnad av korsningen S:t Eriksgatan / Fleminggatan ingår ett kollektivkörfält i norrgående riktning samt att biltrafik mot Odengatan och Torsgatan förbjuds förbi S:t Eriksplan. Detta förslag innebär en tidigareläggning av denna del. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt i riktning mot Radiohuset.

7. Odengatan, delen Odenplan – Valhallavägen
Större delen av gatan har idag parkeringsförbud, med stoppförbud under högtrafiktimmarna. Trots det står det ofta någon bil parkerad på vissa kvarter. Bilkörfälten är för smala för att rymma både stannade bilar och rörlig trafik, vilket gör att biltrafiken på stora delar av gatan tvingas köra i busskörfälten. Cykling sker i blandtrafik, samtidigt som gatan tillhör cykeltrafikens pendlingsnät.

För smalt för att passera en stannad bil utan att köra i busskörfälten (bild: Google)

Förslaget är att möjligheten till angöring och parkering begränsas genom att ständigt stoppförbud införs på större delen av sträckan. Istället målas cykelfält längs med kantstenen. På så sätt får cykeltrafiken ett eget utrymme, och biltrafiken får möjlighet att rymmas i sitt körfält utan att behöva köra i busskörfälten. Angöringsmöjligheterna förbättras på tvärgatorna, samt på några platser i fickor på Odengatan. Angöring till entréer utmed gatan påverkas. Både biltrafikens och busstrafikens framkomlighet bedöms öka något.

8. Valhallavägen, delen Odengatan – Värtavägen
a. Mellan Odengatan och Lidingövägen i rikting mot Radiohuset begränsas möjlighet till angöring under högtrafik för att till skapa ett kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken, framförallt under morgens rusningstrafik.

b. Mellan Lidingövägen och Odengatan i riktning mot Gullmarsplan föreslås att ett av de 2-3 körfält som finns reserveras som kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge en körtidsminskning för busstrafiken under hela dagen.

c. Mellan Lidingövägen och Värtavägen föreslås i båda riktningar att ett av de två körfält som finns i vardera riktning reserveras som kollektivkörfält. Åtgärden bedöms ge en viss körtidsminskning för busstrafiken.

Kontoret föreslår att till pilotprojektet under våren 2014 genomföra följande delsträckor, under förutsättning att utredningar visar att förslagen är genomförbara med rimlig påverkan på övrig trafik och kostnader. Åtgärd 8b och 8c kan behöva invänta öppnandet av Norra Länken innan genomförande.
· Ringvägen, delen Skanstull – Rosenlundsgatan
· S:t Eriksgatan, delen Ahlströmergatan – S:t Eriksbron
· S:t Eriksgatan, delen S:t Eriksbron – S:t Eriksplan
· Odengatan, delen Odenplan – Valhallavägen
· Valhallavägen, delen Odengatan – Värtavägen

Åtgärder på resterande delsträckor föreslås tas upp till beslut i ett nytt ärende efter att pilotprojektet är genomfört och utvärderat.

(...)

Tidplan
Trafikförvaltningen genomför för närvarande upphandling för ett nytt trafikavtal för innerstaden. Det nya avtalet ska gälla från sommaren 2014. Pilotprojektet bör genomföras inom ramen för gällande trafikavtal, alltså senast under första halvåret 2014. För att alla åtgärder ska kunna implementeras samtidigt bör allt vara klart för driftstart till 2014-01-01. Under våren 2014 bör alla åtgärder vara implementerade samtidigt under minst 3 månader för att en bra utvärdering av projektet ska kunna genomföras.

Projektering och utredning av åtgärder inom respektive delområde kommer att påbörjas omgående och förslag på åtgärder ska finnas framtagna så att byggnation kan ske under hösten 2013. Redan beslutade åtgärder såsom S:t Eriksgatan, delen S:t Eriksbron – S:t Eriksplan kan komma att påbörjas redan under sommaren.
(...)

Källa: http://insyn.stockholm.se/trn/document/ ... /10/10.pdf
gbd

Inlägg av gbd »

Spårväg City skulle väl mycket väl kunna vara en del av ringen? Åtminstone sträckan i Strandvägen lär ju utgöra en del av ringen, och det vore väl vettigt med spårvagnar till/från djurgården även via Hakberget-Odenplan? Likaså vore det kanske vettigt att låta (vissa) vagnar till/från Lidingö fortsätta mot söder och vissa mot Odenplan.
Inte vara del av kanske var lite olyckligt uttryckt. I min idé är spårväg city till essingeöarna en "sekant" till cirkeln i öst-västlig utsträckning och ansluter förhoppningsvis även till tvärbanan på stora essingen och kanske även på något mer ställe (om tvärbanan dras ut mot värtaområdet). Jag borde kanske ha illustrerat men hinner inte just nu.
Skriv svar