Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Enligt en artikel i dagens DN vill landstinget utreda fler projekt för att vid behov snabbt kunna omfördela pengar till exempel vid överklaganden av detaljplaner.
Artikeln uppger att man ska börja utreda mer i detalj hur spårväg på linje 4 skulle kunna se ut. En första sträcka tros bli Odenplan - Hakberget, vilket möjliggör kontakt med Aga-depån. Mellan Odenplan och Tekniska högskolan förväntas starkt ökat resande när Citybanan öppnas.
En utbyggnad av den södra delen av linjen får vänta tills Västerbrons körbana har bytts ut, vilket uppges behöver ske inom tio år. Den klurigaste biten på linjens södra del uppges vara Rosenlundsgatan vid Södra station.
Artikeln uppger att man ska börja utreda mer i detalj hur spårväg på linje 4 skulle kunna se ut. En första sträcka tros bli Odenplan - Hakberget, vilket möjliggör kontakt med Aga-depån. Mellan Odenplan och Tekniska högskolan förväntas starkt ökat resande när Citybanan öppnas.
En utbyggnad av den södra delen av linjen får vänta tills Västerbrons körbana har bytts ut, vilket uppges behöver ske inom tio år. Den klurigaste biten på linjens södra del uppges vara Rosenlundsgatan vid Södra station.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
-------------------------------twr skrev:Enligt en artikel i dagens DN vill landstinget utreda fler projekt för att vid behov snabbt kunna omfördela pengar till exempel vid överklaganden av detaljplaner.
Artikeln uppger att man ska börja utreda mer i detalj hur spårväg på linje 4 skulle kunna se ut. En första sträcka tros bli Odenplan - Hakberget, vilket möjliggör kontakt med Aga-depån. Mellan Odenplan och Tekniska högskolan förväntas starkt ökat resande när Citybanan öppnas.
En utbyggnad av den södra delen av linjen får vänta tills Västerbrons körbana har bytts ut, vilket uppges behöver ske inom tio år. Den klurigaste biten på linjens södra del uppges vara Rosenlundsgatan vid Södra station.
Tråkigt att man inte kan länka till sånt som skrivs på DnPlus. Dvs. betalwebsiten.
mvh/spårsnoken
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: måndag 10 september 2012 9:30
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Förlåt mig, men det står att det är långt att gå från Ringvägen. Ungefär tredjedelen så långt som från Sergels torg (linje 7) till Centralstationen. Nog katten kan folk gå tvåhundra meter... Eller är jag så fel ute?
(Att inte Djurgårdslinjen förlängs den lilla biten till Centralen ens i deras framtida utbyggnad är dock märkligt, när ändå ettan ska gå den sträckan. Turister, förortsdagis och "evenemangstömningar" är skäl till förlängningen. Onödigt byte tycks det mig. Men det kanske bara är kartritarens lilla förslag...)
(Att inte Djurgårdslinjen förlängs den lilla biten till Centralen ens i deras framtida utbyggnad är dock märkligt, när ändå ettan ska gå den sträckan. Turister, förortsdagis och "evenemangstömningar" är skäl till förlängningen. Onödigt byte tycks det mig. Men det kanske bara är kartritarens lilla förslag...)
Professionell tyckare
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Annars är det ju bra att de har börjat komma igång (igen).
Professionell tyckare
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Du ska nog inte tolka kartan så bokstavligt, sådana här kartor är alltid fulla av fel. Till exempel Spårväg City genom Frihamnen går helt fel, och linje 6, som ju ska passera Odenplan och gå genom de nya områdena vid Husarviken.Kantorn skrev:Förlåt mig, men det står att det är långt att gå från Ringvägen. Ungefär tredjedelen så långt som från Sergels torg (linje 7) till Centralstationen. Nog katten kan folk gå tvåhundra meter... Eller är jag så fel ute?
(Att inte Djurgårdslinjen förlängs den lilla biten till Centralen ens i deras framtida utbyggnad är dock märkligt, när ändå ettan ska gå den sträckan. Turister, förortsdagis och "evenemangstömningar" är skäl till förlängningen. Onödigt byte tycks det mig. Men det kanske bara är kartritarens lilla förslag...)
Program Spårväg City sträcker sig till 2020, ska bygga spår fram till Klarabergsviaduktens östra brofäste, ungefär vid Apoteket CW Scheele, och en ändhållplats utanför Åhléns. Här kommer både vagnar mot Djurgården (linje 7) och mot Frihamnen/Lidingö (linje 21?) att vända.
Gångavståndet vid byte till Centralen blir omkring 300 meter, vilket jag håller med om är för långt. http://kartor.eniro.se/m/nFUZt Ändhållplatsen bör på sikt ligga på Klarabergsviadukten. Pendeltågen flyttar visserligen snart, men både fjärr- och regionaltåg och bussar blir ju kvar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
- Inlägg: 467
- Blev medlem: onsdag 16 januari 2013 20:19
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Det är ju bra att saken utreds, åtminstone. Förhoppningsvis med en viss realism, jag har ännu inte sett en enda seriös stråkstudie för denna sträckning. Men det kanske kommer? Det är nämligen det som är problemet med spårvägstrafik innerstadsmiljöer - kampen om gaturummet. Eller enklare uttryckt, it´s the framkomlighet, stupid! Här är det ju bra om det finns någon liten grad av samvariation mellan berörd primärkommun och SLL. Annars kanske man hamnar i samma situation som Tvärbanan kommer att hamna i vid trafikstart på Solnagrenen, när den passerar igenom Sundbybergs centrum längs Landsvägen. Jag inbjuder er alla att ta en tur med ex.vis buss nr. 509, körriktning Brommaplan, under rusningstid, så får ni se hur lång tid det tar att i blandtrafik ta sig från spårvägsbron över Mälarbanan och ned till Bällstabro.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3549
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Angående tätskiktet utanför Åhléns så är det fullt grävande där nu! Tror ni man passar på och lägger dit spår/förbereder för spårvägen eller tror ni man "glömmer" det?
- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Svar finns i Moden Stadstrafik;Hechtwagen skrev:Angående tätskiktet utanför Åhléns så är det fullt grävande där nu! Tror ni man passar på och lägger dit spår/förbereder för spårvägen eller tror ni man "glömmer" det?
http://www.modernstadstrafik.se/wp-cont ... -18-19.pdf
Ju förr dess bättre.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3549
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Tackar! Fast tunnelbanan har ju TVÅ nollpunkter. I de flesta andra spårvägsstäder klarar man sig utan stoppbockar i gatuspår. 

- Thomas Lange
- Inlägg: 2256
- Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
- Ort: Stockholm - Lidingö
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Svaret måste nog sökas här: Stockholm kanske (ännu) inte är en spårvägsstad? Det tar tid att lära sig bygga spårväg.Hechtwagen skrev:Tackar! Fast tunnelbanan har ju TVÅ nollpunkter. I de flesta andra spårvägsstäder klarar man sig utan stoppbockar i gatuspår.
Ju förr dess bättre.
-
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Man drog ju ner gamla L4 genom Rosenlundgatan just för att få kontakt med Stockholm Södra och dess lokaltåg, gatan är ju inte så smal, borde inte vara några problem att följa gamla L4 spår från Skanstull till Hornstull.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Spåren i sig får säkert plats. Det handlar kanske mer om att man vill separera trafikslagen? Det gamla spårvägsnätet hade väl mycket blandtrafik?C12C3C3C12 skrev:Man drog ju ner gamla L4 genom Rosenlundgatan just för att få kontakt med Stockholm Södra och dess lokaltåg, gatan är ju inte så smal, borde inte vara några problem att följa gamla L4 spår från Skanstull till Hornstull.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Är det inte det som är meningen? Det ska väl bli en stadsspårväg av detta, inte light rail?Spåren i sig får säkert plats. Det handlar kanske mer om att man vill separera trafikslagen? Det gamla spårvägsnätet hade väl mycket blandtrafik?
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Då måste bilisterna fatta att spårvagnar har absolut företräde. Och dessutom måste bilisterna fatta att man inte ens kan stanna för att släppa av folk vid Södra station. Det blir svårt för bilisterna. De är vana att ha makten...
Professionell tyckare
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Nej, självklart ska vi inte ha bkandtrafik! (Annat än i yttersta nödfall). Kollektivtrafiken ska komma fram och inte stå i bilköer. Vi ska inte ha någon "gullig" eller "mysig" blandning av trafikslag, som arkitekter gillar. Stockholms stomnätsstrategi är tydlig med att stomtrafiken (spårväg och stombussar) i princip ska ha eget utrymme.gbd skrev:Är det inte det som är meningen? Det ska väl bli en stadsspårväg av detta, inte light rail?Spåren i sig får säkert plats. Det handlar kanske mer om att man vill separera trafikslagen? Det gamla spårvägsnätet hade väl mycket blandtrafik?
Detta är inte samma sak som att vi ska ha "light rail" på stadsgator, om du med light rail menar makadam och stängsel etcetera. Vi ska ändå ha en gatuspårväg/stadsspårväg som är en del av gaturummet, gärna till exempel med grässpår, och som är en attraktiv del av staden. Det finns de som förespråkar blandtrafik när de egentligen menar gatuspårväg, men det är inte alls samma sak.
Av samma skäl som vi inte kan bygga light rail/snabbspårväg i Stockholms innerstad kan vi inte heller ha BRT. Snabbare stombussar är bra, men att kalla det för BRT är bara förvirrande.
Så, ja, om spårvägen ska gå på Rosenlundsgatan bör den få eget utrymme och biltrafiken bör ges egna körfält (vilket det alltså kanskee inte finns plats till), flyttas till andra gator (vilket kan vara svårt) eller begränsas på andra sätt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Exakt!Kantorn skrev:Då måste bilisterna fatta att spårvagnar har absolut företräde. Och dessutom måste bilisterna fatta att man inte ens kan stanna för att släppa av folk vid Södra station. Det blir svårt för bilisterna. De är vana att ha makten...
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Ta bort bilarna helt från Rosenlundsgatan så är problemet löst. Varför är det ingen som vågar lösa det egentliga grundläggande problemet istället för att hitta på förtielva lösningar på ickeproblem som ändå missar orsaken.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Jag nämnde det ju som en möjlighet. Allra trevligast vore väl spårvägstorg/gågata framför entrén till pendeltågsstationen.bruse skrev:Ta bort bilarna helt från Rosenlundsgatan så är problemet löst. Varför är det ingen som vågar lösa det egentliga grundläggande problemet istället för att hitta på förtielva lösningar på ickeproblem som ändå missar orsaken.
Men jag är inte tillräckligt hemma på platsen för att säkert kunna säga att detta är en bra lösning med tanke på tillgänglighet till fastigheter, ökad trafik på Ringvägen etcetera.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Spårväg på linje 4 ska utredas 2014
Så kanske spårvägen längs ringvägen istället?Så, ja, om spårvägen ska gå på Rosenlundsgatan bör den få eget utrymme och biltrafiken bör ges egna körfält (vilket det alltså kanskee inte finns plats till), flyttas till andra gator (vilket kan vara svårt) eller begränsas på andra sätt.