A32 fra Holland på vei til Stockholm

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Björn Ehnberg

Re: A32 fra Holland på vei til Stockholm

Inlägg av Björn Ehnberg »

Leif Steen skrev:Björn, du har helt rätt. De ser mycket väderbitna ut på nära håll. Jag tror att de varit uppställda utomhus under lång/-långa perioder då kromade metalldetaljer är rejält rostangripna, bl.a. ringen runt sidomarkeringsljusen. Jag kan tänka mig att luften är mer saltbemängd nära havet.

Det kommer att krävas en hel del tvättning och vaxning för att få upp lystern i lacken eller helt enkelt ommålning för att få dem att bli lika snygga som majoriteten av SLs A32:or.

Vet någon hur tidtabellen för ytterligare leveranser ser ut? Kommer de när det finns ledig transportkapacitet eller........

Leif
Jag har tyvärr ingen närmare insikt i leveranstakten för de holländska vagnarna, ej heller i vilken takt de kan tänkas bli färdiga och godkända för att kunna trafiksättas.

En begränsande faktor för leveranserna kan väl vara tillgången på depåspår. Att ställa upp 6 vagnar kräver ett och ett halvt depåspår, så Broby Spår får jobba på ordentligt nu....
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Hur stor skillnad gör det om vagnarna ställs upp utomhus eller inomhus?

Vissa vagnar (de som rullar även i lågtrafiken) kan ju vara ute mer än halva dygnet, antar jag.

Eller gör man omloppen så att man vid övergång från högtrafik till lågtrafik i första hand tar bort (från trafiken, till depå) de vagnar som var ute före högtrafiken startade?

(Eller håller man bara koll på att vagnarna, i det stora hela sett över lång tid, går ungefär lika många kilometrar)?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

6101 lastades i Holland den 28/6 så den är väl på G hit upp.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Björn Ehnberg

A32 skrev:6101 lastades i Holland den 28/6 så den är väl på G hit upp.

Digitale tram förser oss med bilder även på detta:

http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2010110

Ser också att min favoritvagn - Alstom Regio Citadis - på Randstadrail råkat ut för en närkontakt med gummihjulstrafiken:

http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2010102
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Klockan sex i morse körde jag om "A32 6101" på E4 vid Markaryd, en något udda upplevelse... :D

Med anledning av tidigare diskussion i denna tråd så påminner vagnens lackstandard om A23 på 1960-talet. Vilket nummer ur serien 394-399 skall vi ge den nya vagnen? Kanske 394 eftersom den verkar vara äldst i sin serie? Men 394 var den enda A23 med fräsch lack så det passar kanske inte. Eller 398, ungefär som att döpa en skuta till Blue Bird av Hull...

//Henrik
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

I går kväll kom 6101 till Brommahallen och är numera inrullad till svarven.

Bild

Bild

Bild
Det är ju perfekt att dessa "Hollandsvagnar" har extra vädringsfönster så det kanske blir en aning svalare
än i de andra nu när vi ibland råkar få varm sommar.

Bild

Bild
9215 får chansen att lufta sig lite som hinder till nya spår 10

Bild

Björn Ehnberg

ålstensgård skrev:Klockan sex i morse körde jag om "A32 6101" på E4 vid Markaryd, en något udda upplevelse... :D

Med anledning av tidigare diskussion i denna tråd så påminner vagnens lackstandard om A23 på 1960-talet. Vilket nummer ur serien 394-399 skall vi ge den nya vagnen? Kanske 394 eftersom den verkar vara äldst i sin serie? Men 394 var den enda A23 med fräsch lack så det passar kanske inte. Eller 398, ungefär som att döpa en skuta till Blue Bird av Hull...

//Henrik
Bortsett från tramset med vagnnummer kan jag meddela att SL enligt anskaffningsbeslutet avsatt 15 Mkr. för alla "anpassningar" som behöver göras för "holländarna", dvs. 2,5 Mkr. per vagn. Hur mycket av detta som kommer att gå till ytskiktsrenoveringen kommer väl att visa sig....

http://www.sll.se/Handlingar/Landstings ... 10-033.pdf
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Efter all diskution om numrering av de "nya" A32:orna så verkar det bli så här enligt bilden tagen idag, att Fd HTM 6101 heter A32 432 och då torde den tidigare HTM 6103 som kom först till Bromma att få heta A32 434 osv osv...

Bild
Fd HTM 6101 numera A32 432

Björn Ehnberg

En tyvärr ganska suddig interiörbild av en "holländare" under ombyggnad. Skylten på golvet tolkar jag med viss svårighet som "till salu".... :D

Bild
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

[quote="Björn Ehnberg"]En tyvärr ganska suddig interiörbild av en "holländare" under ombyggnad. Skylten på golvet tolkar jag med viss svårighet som "till salu".... :D

translate.google.se tolkar holländska "Te koop" som "försäljning". Men samma sida tolkar svenska "Till salu" till holländska som "Te koop". Så jag tror du har rätt :)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

Var dom verkligen så "risiga" invändigt, att man byter ut klädseln?
Medlem nr 266
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Det ska vara SL´s Lasse Åbergs tyg i A32 samt tunnelbanans C20, därför byts det ut.
Tyvärr lär väl de mycket smarta papperpellarna tas bort då SL som är känt för sin papperspelle noja i sina rullande vagnar är rädd för att det blir brand.
Men med tanke på hur mycket folk skräpar ner på Tvärbanan framförallt så skulle dom verkligen behövas, som det är nu så sliter både konduktörer och förare med att vid vändningarna och under gång städa det som man ser slängt ner på golv och mellan sätena.

Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

A32 skrev:Det ska vara SL´s Lasse Åbergs tyg i A32 samt tunnelbanans C20, därför byts det ut.
Tyvärr lär väl de mycket smarta papperpellarna tas bort då SL som är känt för sin papperspelle noja i sina rullande vagnar är rädd för att det blir brand.
Men med tanke på hur mycket folk skräpar ner på Tvärbanan framförallt så skulle dom verkligen behövas, som det är nu så sliter både konduktörer och förare med att vid vändningarna och under gång städa det som man ser slängt ner på golv och mellan sätena.
Hur stor är egentligen risken för papperskorgbränder?

(Om man upptäcker den i tid, och av tömma-papperskort-arbetsmiljöskäl ändå har en lätt bortlyftbar papperskorg, så är det nog rätt lätt att kasta ut papperskorgen. Ha med ett par lämpliga skyddshanskar i varje förarhytt...).

Hittils verkar det funka bra med papperskorgar på spårvagnarna i Göteborg, fast jag kan förstås ha missat något.

Vad är egentligen brandorsakerna? Anlagda bränder lär väl till stor del undvikas med övervakningskameror. Är folk annars så dumma att de kastar fimpar i papperskorgar ombord när de kliver på?

Edit: kanske nästan läge att tipsa nån tidning med nyhetstorka om att SL byter klädsel innan den gamla blivit sunkig...
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

M_M skrev:
A32 skrev:Det ska vara SL´s Lasse Åbergs tyg i A32 samt tunnelbanans C20, därför byts det ut.
Hur stor är egentligen risken för papperskorgbränder?

(Om man upptäcker den i tid, och av tömma-papperskort-arbetsmiljöskäl ändå har en lätt bortlyftbar papperskorg, så är det nog rätt lätt att kasta ut papperskorgen. Ha med ett par lämpliga skyddshanskar i varje förarhytt...).

Hittils verkar det funka bra med papperskorgar på spårvagnarna i Göteborg, fast jag kan förstås ha missat något.

Vad är egentligen brandorsakerna? Anlagda bränder lär väl till stor del undvikas med övervakningskameror. Är folk annars så dumma att de kastar fimpar i papperskorgar ombord när de kliver på?

Edit: kanske nästan läge att tipsa nån tidning med nyhetstorka om att SL byter klädsel innan den gamla blivit sunkig...

Då SL fortfarande vägrar att installera övervakningskameror i A32 så lär papperspelle nojan fortsätta, eller är det kanske så att man "glömt" att installera kameror i A32 sedan 1999 :roll: :?:

Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

A32 skrev:Då SL fortfarande vägrar att installera övervakningskameror i A32 så lär papperspelle nojan fortsätta, eller är det kanske så att man "glömt" att installera kameror i A32 sedan 1999 :roll: :?:

Aha! Jag trodde att de hade kameror...

Hur är det allmänt med ordning, bråk, nedskräpning, fylleslag, vandalisering å sånt på de här vagnarna?

(Jag vet inte hur mycket jobb GS lägger ner på att hålla sina vagnar fräscha, men mitt intryck är att vagnarna ofta är riktigt fräscha invändigt, antagligen tack vare övervakningskamerorna. Visst, de ej renoverade M28-vagnarna ser väl rätt slitna ut här och var, men de är ändå "hela och rena").
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

M_M skrev:
A32 skrev:Då SL fortfarande vägrar att installera övervakningskameror i A32 så lär papperspelle nojan fortsätta, eller är det kanske så att man "glömt" att installera kameror i A32 sedan 1999 :roll: :?:

Aha! Jag trodde att de hade kameror...

Hur är det allmänt med ordning, bråk, nedskräpning, fylleslag, vandalisering å sånt på de här vagnarna?

(Jag vet inte hur mycket jobb GS lägger ner på att hålla sina vagnar fräscha, men mitt intryck är att vagnarna ofta är riktigt fräscha invändigt, antagligen tack vare övervakningskamerorna. Visst, de ej renoverade M28-vagnarna ser väl rätt slitna ut här och var, men de är ändå "hela och rena").

Tack vare att vi har konduktör ombord och att man som förare har bra koll in i vagnen så är det väldigt lite skadegörelse, det kl*tt*r som då o då kan förekomma är oftast väldigt små tags i mer gömda utrymmen dock finns en del rispade rutor.
Ambulerande väktare kliver på ibland och sen finns de som bilburna också, men visst har de hettat till ibland, värst var väl dråpförsöket med kniv på en spårvagnsförare vid Årstafältet en nyårsafton minns inte vilket år det var,
Då föraren skulle gå in i vagnen och hjälpa konduktören som hade hamnat i en trängd situation med några farliga pundare.
Vanlig fylla förekommer rätt ofta men en del är kända element och en del är bara på "genomresa" s.a.s

Men skulle vi inte ha konduktör ombord så skulle nog vagnarna se mer skabbiga ut.

Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

A32 skrev:
M_M skrev:Aha! Jag trodde att de hade kameror...

Tack vare att vi har konduktör ombord och att man som förare har bra koll in i vagnen så är det väldigt lite skadegörelse, det kl*tt*r som då o då kan förekomma är oftast väldigt små tags i mer gömda utrymmen dock finns en del rispade rutor.
Ambulerande väktare kliver på ibland och sen finns de som bilburna också, men visst har de hettat till ibland, värst var väl dråpförsöket med kniv på en spårvagnsförare vid Årstafältet en nyårsafton minns inte vilket år det var,
Då föraren skulle gå in i vagnen och hjälpa konduktören som hade hamnat i en trängd situation med några farliga pundare.
Vanlig fylla förekommer rätt ofta men en del är kända element och en del är bara på "genomresa" s.a.s

Men skulle vi inte ha konduktör ombord så skulle nog vagnarna se mer skabbiga ut.
Just ja, konduktören gör en hel del nytta för ordningen.

Men med konduktör ombord så är väl det där med papperskorgsbränder antagligen inget större problem?

Jag undrar varifrån denna rädsla kommer? Jag förstår om rädslan finns gällande de fordon som går i tunnel (som tvärbanan förvisso kommer att göra en kortare sträcka när förlängningen är klar), men trots att det kan flamma upp rätt bra om tidningar så är energiinnehållet i en trave tidningar rätt lågt. Reprisvarning: jag eldar ibland med ved i pannan i stugan, och min erfarenhet är att om man eldar tidningar så får man ut rätt lite energi, klart mindre än att elda med trä (=ved). Enda fördelen är att tidningar är lätta att antända, men de är ändå också rätt kass som "tändvirke". Det optimala att tända med tror jag är en ihoptrampad äggkartong kryddad med några tomma toa/hushållsrullar, men sånt kastar ju folk nästan aldrig. Tidningar måste man riva ur varje sida för sig och skrynkla ihop för att de ska brinna vettigt, och då är det ändå bara enkla dagstidningar som t.ex. Metro som brinner vettigt. Det är riktigt svårt att få sånt som vecko/månadstidningar, bilagor till dagstidningar och annat med glansigt papper att brinna.

Oavsett hur man än vänder på saken så går det inte att fylla en papperskorg med tidningspapper som ger mer värmeenergi än vad man får ut från kontaktledning/strömskena under bråkdelen av en sekund... Jag är t.ex. fullständigt övertygad om att branden i tunnelbanevagnen i Rinkeby för ett par år sen inte hade påverkats mer än försumbart om vagnen antingen varit helt tom eller full med utkastade tidningar. Prova t.ex. själv att elda en tidning utomhus på en säker plats när det är vindstilla, det går bra att hålla händerna ovanför lågorna, medan i tunnelbanebranden så hade det enligt missfärgningarna på väggar och tak varit några hundra grader, och då var ändå branden mestadels under golvet...

Sorry att jag tjatar med mer eller mindre samma argument här, det där med tidningsbränder tycker jag ändå inte håller som argument mot papperskorgar.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

För att kort återknyta till ämnet så har nästa A32 lastats i Holland den 8/7 (enligt den holländska sidan) så den torde vara på väg genom tullen snart :)

1999 när A32 började droppa in en och en till depån i Marievik så pratade jag med en väl insatt tjänsteman på SL och frågade just om papperskorgar i vagnarna eftersom dom främst är praktiska och sen håller folk efter lite mer om det finns en möjlighet att slänga diverse skräp i vagnarna och inte när man någongång kliver av.
Men det ville inte SL ha främst med tanke på brandrisken, om man ev har ett tvåvagnarståg och personalen befinner sig i den ena vagnen och "marodören" är i den andra och futtar eld på saker i pellen och sen drar i nödbromsen och avviker etc och det blir rökutveckling och sånt.

I C20 har det ju förekommit ett antal anlagda bränder som efter videoinspelning oftast gått att lösa i efterhand med gripanden, men eftersom SL vägrar eller glömt att installera övervakningskameror i A32 sen 1999 så blir det ju ingen påföljd för den skyldige som bara kan vandra sin väg.

Den kommande tunneln mellan Alvik och Johannesfred blir väl den längsta på tvärbanan ihop med Alvik Depåtunneln som finns idag, jag vet inte hur lång tunneln mellan Solna C och Solna Station kommer att bli med det kan väl inte röra sig om mer än ca 600-700 m?

Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Björn Ehnberg skrev:En tyvärr ganska suddig interiörbild av en "holländare" under ombyggnad. Skylten på golvet tolkar jag med viss svårighet som "till salu".... :D
Helt rätt tolkat! :)
Användarens profilbild
Leif Steen

Inlägg av Leif Steen »

Har vagn 6104 som lastades i Holland den 8 juli kommit till Bromma ännu?

Se http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2010117
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Skriv svar