A32 skrev:M_M skrev:Aha! Jag trodde att de hade kameror...
Hur är det allmänt med ordning, bråk, nedskräpning, fylleslag, vandalisering å sånt på de här vagnarna?
(Jag vet inte hur mycket jobb GS lägger ner på att hålla sina vagnar fräscha, men mitt intryck är att vagnarna ofta är riktigt fräscha invändigt, antagligen tack vare övervakningskamerorna. Visst, de ej renoverade M28-vagnarna ser väl rätt slitna ut här och var, men de är ändå "hela och rena").
Tack vare att vi har konduktör ombord och att man som förare har bra koll in i vagnen så är det väldigt lite skadegörelse, det kl*tt*r som då o då kan förekomma är oftast väldigt små tags i mer gömda utrymmen dock finns en del rispade rutor.
Ambulerande väktare kliver på ibland och sen finns de som bilburna också, men visst har de hettat till ibland, värst var väl dråpförsöket med kniv på en spårvagnsförare vid Årstafältet en nyårsafton minns inte vilket år det var,
Då föraren skulle gå in i vagnen och hjälpa konduktören som hade hamnat i en trängd situation med några farliga pundare.
Vanlig fylla förekommer rätt ofta men en del är kända element och en del är bara på "genomresa" s.a.s
Men skulle vi inte ha konduktör ombord så skulle nog vagnarna se mer skabbiga ut.
Just ja, konduktören gör en hel del nytta för ordningen.
Men med konduktör ombord så är väl det där med papperskorgsbränder antagligen inget större problem?
Jag undrar varifrån denna rädsla kommer? Jag förstår om rädslan finns gällande de fordon som går i tunnel (som tvärbanan förvisso kommer att göra en kortare sträcka när förlängningen är klar), men trots att det kan flamma upp rätt bra om tidningar så är energiinnehållet i en trave tidningar rätt lågt. Reprisvarning: jag eldar ibland med ved i pannan i stugan, och min erfarenhet är att om man eldar tidningar så får man ut rätt lite energi, klart mindre än att elda med trä (=ved). Enda fördelen är att tidningar är lätta att antända, men de är ändå också rätt kass som "tändvirke". Det optimala att tända med tror jag är en ihoptrampad äggkartong kryddad med några tomma toa/hushållsrullar, men sånt kastar ju folk nästan aldrig. Tidningar måste man riva ur varje sida för sig och skrynkla ihop för att de ska brinna vettigt, och då är det ändå bara enkla dagstidningar som t.ex. Metro som brinner vettigt. Det är riktigt svårt att få sånt som vecko/månadstidningar, bilagor till dagstidningar och annat med glansigt papper att brinna.
Oavsett hur man än vänder på saken så går det inte att fylla en papperskorg med tidningspapper som ger mer värmeenergi än vad man får ut från kontaktledning/strömskena under bråkdelen av en sekund... Jag är t.ex. fullständigt övertygad om att branden i tunnelbanevagnen i Rinkeby för ett par år sen inte hade påverkats mer än försumbart om vagnen antingen varit helt tom eller full med utkastade tidningar. Prova t.ex. själv att elda en tidning utomhus på en säker plats när det är vindstilla, det går bra att hålla händerna ovanför lågorna, medan i tunnelbanebranden så hade det enligt missfärgningarna på väggar och tak varit några hundra grader, och då var ändå branden mestadels under golvet...
Sorry att jag tjatar med mer eller mindre samma argument här, det där med tidningsbränder tycker jag ändå inte håller som argument mot papperskorgar.