SL Access - remsorna kan inte ersättas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av roggek »

abc123 skrev:Nu har reskassan varit igång i drygt två veckor och uppskattningsvis 0,000000001 promille av trafikanterna har gått över från remsan till reskassan.
Kan ju bero på bl a min egna erfarenheter:

Skulle göra en resa in til stan i tisdags.

Försökte lägga till en kupong utöver standardresan i zon B på bussen.

Det gick INTE.
Knappen var stendöd (fullt med smuts i knapphålet, tro?). Föraren såg ut som ett levande frågetecken, och kunde inte hjälpa mig.
Spärrvakten på Gullmarsplan försökte, det gick inte, eftersom jag nu var i zon A, men var snäll nog att släppa igenom mig ändå.

Hemresan gick dock bättre eftersom jag i Accessautomaten kunde direkt köpa 3 kuponger. Så det STORA problemet är BUSSARNAS Accessläsare och dessa förbakade knappar! Byt ut plast/gummiknapparna till en touchfunktion på displayen istället...

Och utbilda för guds skull personalen grundligt med examen, INNAN man på SL sätter i drift ett sådant här system...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Eftersom det är missbruk av monopol som är problemet, annars kan man ju bara gå till någon annan, antar jag att det antingen är något elnätsbolag, AEX eller utförare av upphandlad tjänst du syftar på. Så många andra reglerade privata monol finns ju inte. -Nä jag gillar inte heller elnätsbolag...
Monopolet är ju upphävt: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 12&t=34564
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

roggek skrev:Och utbilda för guds skull personalen grundligt med examen, INNAN man på SL sätter i drift ett sådant här system...
Har du nån aning om hur mycket det kostar?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Inge skrev:
Harald skrev:
Inge skrev:Eftersom det är missbruk av monopol som är problemet, annars kan man ju bara gå till någon annan, antar jag att det antingen är något elnätsbolag, AEX eller utförare av upphandlad tjänst du syftar på. Så många andra reglerade privata monol finns ju inte. -Nä jag gillar inte heller elnätsbolag...
Monopolet är ju upphävt: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 12&t=34564
Man har fortfarande monopol på att distribuera de skattemedel som landstinget avsätter för kollektivtrafikändamål, vilket är det i allt väsentligt avgörande monopolet. Inklusive för hur denna fråga hanteras.
Det är väl en väldig tur att inte vem som helst får dela ut skattemedel ur det allmännas kassa. :cheesygrin:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Inge skrev:Problemet är snarare att vem som helst, dvs SL, tar ut skattemedel som borde gått till resenärernas resor, till vad som helst.
Tja, man kan ju alltid diskutera hur bra man lyckas med sina projekt, men det här projektet syftar ju i princip till att spara på skattemedlen.

På 90-talet gick såna som du omkring och kritiserade offentliga organisationer för att de var för stora och slösade pengar på personal, och talade sig varma för att man borde handla mer från privata firmor och utveckla mindre själv, och nu gör man det. Så nu går såna som du i stället omkring och kritiserar beställarorganisationer för att de slösar pengar på att beställa fel saker.

Om ni nu vet precis hur allting ska gå till, varför jobbar ni inte med det själva i stället?!?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Inge skrev:Att man tagit ett litet steg på vägen mot fungerande organisation innebär ju inte på något vis att man är färdig. Här syftar jag inte på SL-access, så klart, utan på att man åtminnstone lagt ut själva trafiken. Återstår att vända penningflödet så att det når trafikutövarna via resenärerna istället för tvärt om. Så länge det inte är gjort kommer det aldrig att fungera.
Vadå fungera, det fungerar ju faktiskt rätt bra som det är.
Inge skrev:Hade det å andra sidan varit gjort hade vi sluppit se SL-access på det vis vi nu ser. Det hade helt enkelt varit omöjligt att få finansierat.
Liksom kollektivtrafiken i stort, det hade knappast funnits några enhetliga biljetter överhuvudtaget (och säkerligen ingen tunnelbana).
Inge skrev:Vilket hade varit bra.
Jaså du.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Det var fanimej det mest ologsika och användarov'nliga gränssnitt jag varit med om. Strular gör det också! Tog 20 minuter att ladda kortet! Är det så SL ska få sällanresenärer? Så många fel att jag inte vet var jag ska börja.

Först valde jag knappen ladda kort, och får en massa val med en seg långsam skrollmeny att leta i. Där finns inte att ladda kort med kontanter för ensatka resor. letar å letar.

Det var knappen under, "Resekassa". Men ingen information nånstans vad Resekassa innebär. Tyckte ladda kort lät mer logiskt, jag ska ju ladda mitt kort med kontanter.

Touchscreen? Vem fan har kalibrerat den? Måste trcyka 1-2 cm under varje knapp för att den ska reagera. Alltså trycka på fel knapp för att det ska ske.

Nånstans skulle jag välja zoner. Var är zonkartan?, i andra änden av biljetthallen. Ska jag lämna allt springa dit å tebax till maskinen och börja om?

Till slut var det dags att stoppa in betalkortet, Får meddelande att kortet har chip och att jag ska stoppa in det. bara att hela kortet med chip å magnetremsa är instucket. Köpet avslutat, ta ut kortet. Och jag får börja om från början igen! Andra smarta kortterminaler ger alternativet att ta ett annat kort utan att avbryta transaktionen.

Hela skiten är behäftad med så många småfel, tankevurpor och tekniska fel, att det absolut inte får en sällanresenär tycka det är enkelt, smidigt och bekvämt att åka med SL. Bilen är det ju bara stoppa in nyckeln å vrida om å köra iväg utan massa dumma frågor, felaktiga knappar och avbrutna starter,
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Så, nyss hemkommen från lite perspektivinhämtning så har jag förändrat min uppfattning något om hur Access-systemet bör fungera för att det skall bli bra, med några modifieringar för Stockholmsförutsättningar.

Använd check-in/check-out, men använd spärrarna endast för check-in/revalidering. Vid utgångarna till spårtrafiken samt på samtliga hållplatser med stombusstrafik så skall det finnas validerare för in och utstämpling på hållplatsen.

På det övriga bussnätet skall validerarna ha knappar där trafikanten talar om till vilken zon denne skall åka. En knapp trycks in och kortet blippas. Check-out tillämpas då inte på rödbussarna.

Om fler skall åka på samma kort så förfar man på samma sätt för varje person. Så skall tre personer åka så används samma kort tre gånger i rad i valideraren eller spärren. Checkout görs dock endast en gång. En tydlig skärm på valideraren/spärren skall visa nödvändig info snabbt och tydligt såsom restbelopp/sista giltighetsdag och antal personer som är instämplade på kortet.

Påfyllning på kortet skall ske med tre enkla steg i en Access-automat.
1) Först läggs kortet mot "blipp"-avläsaren. Den skall utformas så att man kan lägga kortet där tills processen är klar.
2a) Om betalning sker kontant så stoppar trafikanten i pengar i automaten och trycker på "klar". Pengarna fylls därmed på kortet.
2b) Om betalning sker med kort så stoppar trafikanten i betalkortet i automaten, väljer belopp och bekräftar med PIN-kod. När transaktionen är godkänd så fylls pengarna på.
3) Trafikanten tar sitt/sina kort.

Periodkort skall avskaffas och i stället skall endast "reskassan" användas tillsammans med ett rabattsystem som gör att du som trafikant alltid får den rabatt man är berättigad till. På en månad betalar du aldrig mer än motsvarande ett månadskort och på ett år betalar du aldrig mer än motsvarande ett årskort.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Odd, det är många steg i dagens förfarande som du strukit, vilket gör det superenkelt.
Periodkort skall avskaffas och i stället skall endast "reskassan" användas tillsammans med ett rabattsystem som gör att du som trafikant alltid får den rabatt man är berättigad till. På en månad betalar du aldrig mer än motsvarande ett månadskort och på ett år betalar du aldrig mer än motsvarande ett årskort.
LYSANDE!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev: LYSANDE!
Ja. Så var det tänkt att fungera hos Västtrafik ända tills pressen fick nys om hur det var tänkt och slog upp en mediabomb som ledde till dagens halvmesyr här nere. Det är väl för enkelt för att fungera i praktiken.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

2763 skrev:
bruse skrev: LYSANDE!
Ja. Så var det tänkt att fungera hos Västtrafik ända tills pressen fick nys om hur det var tänkt och slog upp en mediabomb som ledde till dagens halvmesyr här nere. Det är väl för enkelt för att fungera i praktiken.

//T
Varför fick Västtrafik ångest, vågade dom inte stå för sina idéer och beslut?
Användarens profilbild
roggek

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas fältstudie 2

Inlägg av roggek »

Ny fältstudie:

Skulle med buss från zon B till Gullmarsplan. standardresa 2 kuponger, men det krävs en kupong i tillägg, eftersom Gullmarsplan ligger i zon A.
Tryckte på knapp 1 och lade på kortet: Läsfel! Och symbolen med överkryssat kort...
Provade igen: Ogiltig försäljning.

Föraren försökte (mumlade om vad man nu lärt sig på kursen och hur man nu gjorde det, men icke, återigen ogiltig försäljning...)

Jag fick återigen åka till Gullmarsplan utan biljett. In på SL-center, där jag fick beskrivet problemet med bussarnas Access-maskiner och problem. Jag gjorde ju rätt, först knappen och sedan kortet. Problemet är tydligen att bussarnas Access-läsare inte förstår att man vill ha en kupong till...Föreslog att man skriver det på SLs hemsida, men det var ju som att "erbjuda gratisresor" till folket...

Historiken skrevs ut på kortet, och där var det inga avvikelser.
Lade kortet på automatspärren Guillmarsplan och allt är frid och fröjd.
hemresa från stan, vid Gullmarsplan till Access-automaten för att lägga till en kupong, inga problem...

VAD är det som egentligen gör att Access-läsarna på bussarna har sådana problem? Och inget svammel nu, ett rakt svar från någon INSATT vill jag ha!!! Och dit räknas inte daniel_s :)
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

bruse skrev:Det var fanimej det mest ologsika och användarov'nliga gränssnitt jag varit med om. Strular gör det också! Tog 20 minuter att ladda kortet! Är det så SL ska få sällanresenärer? Så många fel att jag inte vet var jag ska börja.

Först valde jag knappen ladda kort, och får en massa val med en seg långsam skrollmeny att leta i. Där finns inte att ladda kort med kontanter för ensatka resor. letar å letar.

Det var knappen under, "Resekassa". Men ingen information nånstans vad Resekassa innebär. Tyckte ladda kort lät mer logiskt, jag ska ju ladda mitt kort med kontanter.
Klart att reskassa inte finns under ladda kort! Reskassa är ju det nya namnet för remsa. Kort är ju kort som gäller för ett dygn eller mer! Det borde du väll begripit! :wink:
Ren och klar logik. Det ologiska är att man bytt namn på remsa till reskassa! Varför krångla till det så för de stackars resenärerna/kunderna? :cheesygrin:

För säkerhets skull så förtydligar jag och säger att ovanstående skall läsas med glimten i ögat och tolkas som ironi!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
bruse

SL Access - remsorna kan inte ersättas

Inlägg av bruse »

SL är iaf konsekventa med att vara inkonsekventa.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Inge skrev:Det är bra, men kräver att systemet blir så smidigt att alla, även dagspendlarna, kan använda det utan orimlig tidsförlust. En självklarhet givetvis, men ändå långt borta...
Hur kommer det sig att man klarar av detta i världsmetropoler men inte i lilla Stockholm?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

För tydlighetens skull meddelas att jag tycker att SL Access är genomdåligt. Däremot är det ganska löjligt att koppla ihop detta faktum med åsikter om SL:s skattefinansieringsgrad och annat. Dylika kopplingar har alltid gjorts, och kommer alltid att göras, av folk som i största allmänhet hatar SL, vilket inte gör dem mer sanna.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Odd skrev:
Inge skrev:Det är bra, men kräver att systemet blir så smidigt att alla, även dagspendlarna, kan använda det utan orimlig tidsförlust. En självklarhet givetvis, men ändå långt borta...
Hur kommer det sig att man klarar av detta i världsmetropoler men inte i lilla Stockholm?

Därför att "snålheten bedrar visheten". Du kan säkert idag påstå att en svindyr dator som var modern för 30 år sedan (Pentium 286 wahtever...) är fullt brukbar idag, fast lite seg.

Det är precis det SL har försökt att slå i oss resenärer med SL Access också.
Kommer inte ihåg var jag läste det, men Access-automaternas (och då troligen hela systemets) gränssnitt och datorkraft är i höjd med Windows 95...
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

daniel_s skrev:För tydlighetens skull meddelas att jag tycker att SL Access är genomdåligt. Däremot är det ganska löjligt att koppla ihop detta faktum med åsikter om SL:s skattefinansieringsgrad och annat. Dylika kopplingar har alltid gjorts, och kommer alltid att göras, av folk som i största allmänhet hatar SL, vilket inte gör dem mer sanna.
men snälla, folk diskuterar ju med just dig om allt mellan himmel och jord, bara för att det är kul att käfta emot dig i en dabtt, sen om den handlar om mormors syltningteknik elelr Sl spelar ingen roll :D
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

roggek skrev:Ny fältstudie:

Skulle med buss från zon B till Gullmarsplan. standardresa 2 kuponger, men det krävs en kupong i tillägg, eftersom Gullmarsplan ligger i zon A.
Tryckte på knapp 1 och lade på kortet: Läsfel! Och symbolen med överkryssat kort...
Provade igen: Ogiltig försäljning.
Jag funderar på om du inte missuppfattat funktionen på knapparna. Borde du inte tryckt på knapp 3 och sedan lägga på kortet?

Om jag tolkar Verspediers tidigare inlägg samt ett svar från SL:s kundtjänst så ska ettan användas för att komplettera en redan giltig biljett med ytterligare en kupong. I ditt fall ska du ju köpa en helt ny biljett när du kliver på bussen i zon B och ska då köpa 3 kuponger för att åka till zon A, dvs knapp 3. Eller?

Jag tycker nog att det inte är helt glasklart hur knapparna på bussen ska användas.

Personligen hade jag föredragit ett system där man hade knapparna 2, 3 och 4 med följande funktion:

* Om det inte finns en giltig biljett på kortet: En biljett med valt antal kuponger skapas (oavsett vad man har som förvald standardresa).
* Om det redan finns en giltig biljett på kortet: Biljetten kompletteras upp till det antal kuponger som valdes. Har man t.ex. en giltig biljett med två kuponger och trycker på 3 så kompletteras biljetten med ytterligare en kupong.

På så sätt behöver resenären inte hålla reda på om man har en giltig biljett eller inte (t.ex. om man är nära den tidpunkt då biljetten går ut) utan man trycker bara det antal kuponger som krävs för resan. Och resenären kan själv skapa sin biljett med knapparna oavsett längd på resa och vilken standardresa man har. Undantaget de speciella tilläggen för Bålsta/Gnesta som då kräver assistans från föraren.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

roggek skrev:
Odd skrev:

Därför att "snålheten bedrar visheten". Du kan säkert idag påstå att en svindyr dator som var modern för 30 år sedan (Pentium 286 wahtever...) är fullt brukbar idag, fast lite seg.

Det är precis det SL har försökt att slå i oss resenärer med SL Access också.
Kommer inte ihåg var jag läste det, men Access-automaternas (och då troligen hela systemets) gränssnitt och datorkraft är i höjd med Windows 95...
Jag påstår att en dator som var modern för 30 år sedan, vilket då bland annat kunde baseras på den då sprillans nya intel 80286 som kom 1982, mycket väl kan köra en tillämpning som en SL Access-automat fast med något mindre färgdjup, men det skulle kanske idag vara opraktiskt. Däremot kan man mycket väl köra ett stabilt inbäddat system baserat på 80386, eller annan motsvarande propp och lämplig kringutrustning, då själva beräkningsbehovet inte är särskilt omfattande.

Själv skulle jag nog välja ett intel Atom-baserat system med nån Linux i botten och som drar ett par watt. Men själva poängen är att denna typ av tillämpning inte är särskilt resurskrävande och själva accessvaliderarna (de som skyfflar data mellan kortet och centralenheten) kör säkerligen någon Atmel eller Microchip-propp i kanske 16 Mhz skrivet i ett stabilt och enkelt högnivåspråk som C.

Däremot behöver centralenheterna (eller vad dom kallas för) som finns i bussar och på stationerna samt de bärbara handenheter som finns ute på framför allt lokalbanorna ha mycket lagringsutrymme för att kunna lagra all information om alla kort offline och en del kraft för att bllixtsnabbt kunna ta fram och hantera just den data som behöver behandlas vid varje operation. Därför använder säkerligen dessa system (i sammanhanget relativt) lite snabbare datorer.

Lite kuriosa är att IDU-enheterna (displayen) i C20-vagnarna kör ju det antika CP/M-baserade MS-DOS-kompatibla DR-DOS med nån gammal embedded Windows 3.x-version och det fungerar ju bra. En del gör sig lite lustiga över att MSröj finns i alla hytter men är lyckligtvis inte tillgängligt för förarna. Men det var väl en av de stabila grafiska miljöer som fanns tillgängligt när C20 togs fram.
Låst