Intressanta idéer! Några kommentarer:Christian Spår skrev:Jag tycker det är mycket lättare att tänka vad man ska gå vidare till om det inte är roslagsbanan utan röda tunnelbanan från mörby centrum, då genom att man delar den efter universitetet och går mot odenplan. Staden har ett antal framtida kommunikationsstråk utritade här, och nummer 28 är intressant.
http://bygg.stockholm.se/Sa-vaxer-stade ... unnelbana/
Om man också förbättrar byte från roslagsbanan vid mörby station över till danderyds sjukhus så skulle troligtvis roslagsbanan avlastas in till östra station, och trängsel på tekniska högskolan in till centralen lär också minska på grund av resenärers tidigare byten till tunnelbana, och kanske till andra grenen. Tidigare i tråden tror jag någon nämnde att man omplacerar station mörby till västra sidan av depån.
Röda linjen har framför sig att byta ut signalsystem för eventuellt högre turtäthet och även helautomatisk drift. Med helautomatik så kan vi vända tågen mycket snabbare vilket gör att man inte behöver mer än två spår vid ändstationerna. En sån här tunnel skulle ju ändå inte kunna öppnas på 10 år så de har ju mer tid dit.
https://www.youtube.com/watch?v=TE31CRlzZXM
Jag kan inte hitta så bra material på hur station odenplan ser ut med djupangivelser, men om det här är en korrekt ritning nedan ligger citybanan odenplan på -8,8 m.ö.h, med det södra mellanplanet på -1.5 m.ö.h. Odenplan ligger på 14.7 m.ö.h. Så från detta gör jag en okvalificerad gissning på att det borde gå att dra en tunnel norrifrån under gröna linjen men ovan citybanan.
https://stockholmiana.files.wordpress.c ... -karta.gif
Det är svårt att gissa om det är värt med fler stationer på en sådan gren. Men det är intressant att kolla på en dag och nattbefolkningskarta för att se vart i staden det bor många, och vart det jobbar många. Kanske är det värt att bygga en T-Sibirien, men det blir ju längre restid på de som sitter på tåget. Kanske kan man placera linjens odenplansstation lämpligt med avseende på vart andra ingången ligger.
http://www.spacescape.se/pdf/DN_110926.pdf
Efter man byggt en station vid odenplan med möjlighet att fortsätta söderut så kan man göra vad http://stockholm2070.se/ föreslår år 2050, att man vid liljeholmen tar över en av grenarna så att man kan åka med full turtäthet in mot centralen på den andra grenen.
Det är sedan växtverket kommer av att dela spår från universitetet och utåt mörby centrum, det begränsar turtätheten om man inte vill börja vända en av linjerna tidigare. Men jag misstänker att det är många decennium framåt innan de blir problemet.
Texten och kartan verkar vara full av faktafel. Stockholmsförhandlingen var 2013, inte 2007. Många linjer som markeras som överenskomna är på sin höjd beslutade.
Den sträckning från Universitetet till Odenplan du beskriver motsvarar vad som planeras för Roslagsbanan. Varför bygga parallella spår?
Din tanke om att passera mellan banorna vid Odenplan har slagit mig också. Dock finns det oftast mycket mer i marken än de väg- och spårtunnlar som allmänheten känner till. Det tenderar att göra att varje ny tunnel hamnar allt djupare.
Startade en ny tråd om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38871