Roslagsbanan till centralen - och vidare?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan till centralen - och vidare?

Inlägg av twr »

Christian Spår skrev:Jag tycker det är mycket lättare att tänka vad man ska gå vidare till om det inte är roslagsbanan utan röda tunnelbanan från mörby centrum, då genom att man delar den efter universitetet och går mot odenplan. Staden har ett antal framtida kommunikationsstråk utritade här, och nummer 28 är intressant.

http://bygg.stockholm.se/Sa-vaxer-stade ... unnelbana/

Om man också förbättrar byte från roslagsbanan vid mörby station över till danderyds sjukhus så skulle troligtvis roslagsbanan avlastas in till östra station, och trängsel på tekniska högskolan in till centralen lär också minska på grund av resenärers tidigare byten till tunnelbana, och kanske till andra grenen. Tidigare i tråden tror jag någon nämnde att man omplacerar station mörby till västra sidan av depån.

Röda linjen har framför sig att byta ut signalsystem för eventuellt högre turtäthet och även helautomatisk drift. Med helautomatik så kan vi vända tågen mycket snabbare vilket gör att man inte behöver mer än två spår vid ändstationerna. En sån här tunnel skulle ju ändå inte kunna öppnas på 10 år så de har ju mer tid dit.

https://www.youtube.com/watch?v=TE31CRlzZXM

Jag kan inte hitta så bra material på hur station odenplan ser ut med djupangivelser, men om det här är en korrekt ritning nedan ligger citybanan odenplan på -8,8 m.ö.h, med det södra mellanplanet på -1.5 m.ö.h. Odenplan ligger på 14.7 m.ö.h. Så från detta gör jag en okvalificerad gissning på att det borde gå att dra en tunnel norrifrån under gröna linjen men ovan citybanan.

https://stockholmiana.files.wordpress.c ... -karta.gif

Det är svårt att gissa om det är värt med fler stationer på en sådan gren. Men det är intressant att kolla på en dag och nattbefolkningskarta för att se vart i staden det bor många, och vart det jobbar många. Kanske är det värt att bygga en T-Sibirien, men det blir ju längre restid på de som sitter på tåget. Kanske kan man placera linjens odenplansstation lämpligt med avseende på vart andra ingången ligger.

http://www.spacescape.se/pdf/DN_110926.pdf

Efter man byggt en station vid odenplan med möjlighet att fortsätta söderut så kan man göra vad http://stockholm2070.se/ föreslår år 2050, att man vid liljeholmen tar över en av grenarna så att man kan åka med full turtäthet in mot centralen på den andra grenen.

Det är sedan växtverket kommer av att dela spår från universitetet och utåt mörby centrum, det begränsar turtätheten om man inte vill börja vända en av linjerna tidigare. Men jag misstänker att det är många decennium framåt innan de blir problemet.
Intressanta idéer! Några kommentarer:

Texten och kartan verkar vara full av faktafel. Stockholmsförhandlingen var 2013, inte 2007. Många linjer som markeras som överenskomna är på sin höjd beslutade.

Den sträckning från Universitetet till Odenplan du beskriver motsvarar vad som planeras för Roslagsbanan. Varför bygga parallella spår?

Din tanke om att passera mellan banorna vid Odenplan har slagit mig också. Dock finns det oftast mycket mer i marken än de väg- och spårtunnlar som allmänheten känner till. Det tenderar att göra att varje ny tunnel hamnar allt djupare.

Startade en ny tråd om detta: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38871
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Christian Spår
Inlägg: 242
Blev medlem: söndag 08 januari 2012 9:46

Re: Roslagsbanan till centralen - och vidare?

Inlägg av Christian Spår »

Den sträckning från Universitetet till Odenplan du beskriver motsvarar vad som planeras för Roslagsbanan. Varför bygga parallella spår?
Jag föreslår inte att bygga parallella spår. Om något föreslår jag att lämna roslagsbanan som den är idag.

Egentligen så vore det lokalt bra om roslagsbanan kunde vara spårväg och dras om igenom Stockholms universitet, ha flertalet hållplatser inom universitetet, och t ex vid studentbostäderna i Albano, kanske till och med gå efter drottning kristinas väg, etc. Men nu behövs den regionalt som pendeltåg och restiden är viktig.

Men vad jag säger är att för att gå vidare så tycker jag det är lättare att tänka fortsättningen om det istället är tunnelbana, på grund av vinsterna i söderort att ansluta tillbaka till tunnelbanesystemet. Kartorna jag hittat kanske är väldigt gamla som man inte tagit ned från stockholm stad, men jag syftade mer på att tankarna har funnits tidigare och jag kan peka på deras kartor snarare än att rita min egen.

Stockholm promenadstaden på http://www.stockholm.se/oversiktsplan ritar också fortfarande ut det som ett framtida kommunikationsstråk på kartan http://www.stockholm.se/PageFiles/26764 ... sen_12.pdf och jag hittade en blogpost "fredman på kvarnberget" http://fredmanpakvarnberget.blogspot.se ... -lila.html som skriver "För att öka kapaciteten på den röda linjen finns ett realistiskt och nyligen analyserat alternativ. I samrådet 2008 till RUFS 2010 redovisades ett alternativ med en tunnelbana som skulle grenas av från den röda linjen på sträckan Liljeholmen-Fridhemsplan-Odenplan-Albano. Där skulle den vid en ny station fortsätta på befintlig linje till Mörby." Bilden han har är dock på tok för låg resolution och jag vet inte var man hittar källan till den. Det är ju dock på pricken vad jag tänkte.

På något sätt har detta alternativ försvunnit, och jag vet inte om den tidigt fall bort på ekonomiskt jämförelser, eller om man bara rensat bort alternativ som inte haft politiskt backning. Om det finns någon analys allmänt tillgänglig så vore det intressant att se vad de kom fram till.
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan till centralen - och vidare?

Inlägg av twr »

Christian Spår skrev:
Den sträckning från Universitetet till Odenplan du beskriver motsvarar vad som planeras för Roslagsbanan. Varför bygga parallella spår?
Jag föreslår inte att bygga parallella spår. Om något föreslår jag att lämna roslagsbanan som den är idag.

Egentligen så vore det lokalt bra om roslagsbanan kunde vara spårväg och dras om igenom Stockholms universitet, ha flertalet hållplatser inom universitetet, och t ex vid studentbostäderna i Albano, kanske till och med gå efter drottning kristinas väg, etc. Men nu behövs den regionalt som pendeltåg och restiden är viktig.

Men vad jag säger är att för att gå vidare så tycker jag det är lättare att tänka fortsättningen om det istället är tunnelbana, på grund av vinsterna i söderort att ansluta tillbaka till tunnelbanesystemet. Kartorna jag hittat kanske är väldigt gamla som man inte tagit ned från stockholm stad, men jag syftade mer på att tankarna har funnits tidigare och jag kan peka på deras kartor snarare än att rita min egen.

Stockholm promenadstaden på http://www.stockholm.se/oversiktsplan ritar också fortfarande ut det som ett framtida kommunikationsstråk på kartan http://www.stockholm.se/PageFiles/26764 ... sen_12.pdf och jag hittade en blogpost "fredman på kvarnberget" http://fredmanpakvarnberget.blogspot.se ... -lila.html som skriver "För att öka kapaciteten på den röda linjen finns ett realistiskt och nyligen analyserat alternativ. I samrådet 2008 till RUFS 2010 redovisades ett alternativ med en tunnelbana som skulle grenas av från den röda linjen på sträckan Liljeholmen-Fridhemsplan-Odenplan-Albano. Där skulle den vid en ny station fortsätta på befintlig linje till Mörby." Bilden han har är dock på tok för låg resolution och jag vet inte var man hittar källan till den. Det är ju dock på pricken vad jag tänkte.

På något sätt har detta alternativ försvunnit, och jag vet inte om den tidigt fall bort på ekonomiskt jämförelser, eller om man bara rensat bort alternativ som inte haft politiskt backning. Om det finns någon analys allmänt tillgänglig så vore det intressant att se vad de kom fram till.
Grejen är att Röda linjen behöver inte ens den kapacitet den har idag (spårkapaciteten). De nya tåg som har köpts in planeras att användas till Nackatunnelbanan etc. Så det finns inte så stort behov av den där banan. Trots det ingår den i Sverigeförhandlingen, men resandet motiverar inte en tunnelbana.

Skulle man ändå bygga något i den relationen kunde det hellre vara Roslagsbanan. Då går banan inte bara till Mörby, utan ändå till Åkersberga!

Angående kartorna var det ingen kritik mot dig, bara ett konstaterande! :D
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
Inlägg: 9246
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Roslagsbanan till centralen - och vidare?

Inlägg av twr »

Inge skrev: För alternativ 1. tycker jag att förslaget att vika av en eventuell västlig tunnelbana från Liljeholmen via Rådhuset och Hötorget till Östermalmstorg låter riktigt bra. Station city är förberedd för den bortbantade norra uppågen och en ny tunnelbanestation skulle kunna anläggas både i kontakt med denna och Hötorgets station.
En sådan sträckning kan även vara intressant för en framtida Brommatunnelbana. (Ja, jag vet att alla inte tycker att flygplatsen ska lägga ned. Men om det sker behövs kollektivtrafik till de nya bostäderna där.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Roslagsbanan till centralen - och vidare?

Inlägg av gbd »

twr skrev:
Inge skrev: För alternativ 1. tycker jag att förslaget att vika av en eventuell västlig tunnelbana från Liljeholmen via Rådhuset och Hötorget till Östermalmstorg låter riktigt bra. Station city är förberedd för den bortbantade norra uppågen och en ny tunnelbanestation skulle kunna anläggas både i kontakt med denna och Hötorgets station.
En sådan sträckning kan även vara intressant för en framtida Brommatunnelbana. (Ja, jag vet att alla inte tycker att flygplatsen ska lägga ned. Men om det sker behövs kollektivtrafik till de nya bostäderna där.)
Så kan man otroligt nog säga att twr och Inge kommeröverens om något, nyttan av en östvästlig t-banesträckning genom innerstan? :D
gbd
Inlägg: 579
Blev medlem: tisdag 14 maj 2013 8:48

Re: Roslagsbanan till centralen - och vidare?

Inlägg av gbd »

Inge skrev:Det är väl mycket sagt.
Vad skönt, det var nästan så att jag förberedde mig på att leta soluppgången i väster och fläsk i fågeldisken. :cheesygrin:
Skriv svar